خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار رییس جمهور مولداوی:

کشورهای مستقل باید در کنار یکدیگر باشند

asdasd
کد خبر : ۵۲۰۳۷۶

رییس‌‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان برای همکاری در ایران و مولداوی، بر ضرورت معرفی این پتانسیل‌ها به بخش های خصوصی و سرمایه‌گذاران دو کشور در راستای توسعه مناسبات مشترک تأکید کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه در دیدار «ایگور دودون» رییس جمهور مولداوی گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال مولداوی را به رسمیت شناخت و طی ۲۵ سال گذشته روابط صمیمانه و خوبی میان دو کشور برقرار بوده و تهران از گسترش همه‌جانبه این روابط استقبال می‌کند.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه ایران و مولداوی در مناطق حساسی از آسیا و اروپا قرار دارند، اظهار داشت: ما باید در راستای تأمین منافع و آینده ملت‌های خود در برابر دشواری‌ها و پیچیدگی‌های منطقه هوشیارانه ایستادگی کنیم.

روحانی افزایش رفتارهای خشن میان قدرت‌های بزرگ را برای صلح جهانی نگران‌کننده دانست و افزود: اگر ملتی متحد و یکپارچه بوده و برای دستیابی به منافع خود تلاش کند، هرگز شکست نمی‌خورد. از سوی دیگر در شرایط امروز جهان، کشورهای مستقل که تحت فشار قدرت‌های بزرگ نیستند، باید در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.

او افزود: امروز پس از توافق هسته‌ای شرایط مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست از جمله مولداوی فراهم شده به گونه‌ای که پس از برجام روابط تجاری و اقتصادی ایران با اتحادیه اروپا ۸۰ درصد و با روسیه حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است.

روحانی همچنین بر ضرورت افزایش ارتباط بیشتر میان مسئولان دو کشور و رایزنی آنها برای ارتقای سطح مناسبات و همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف از جمله علمی، فناوری، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و همکاری‌های گسترده در زمینه مسایل و موضوعات بین‌المللی و توسعه گردشگری میان ایران و مولداوی تأکید کرد.

رییس‌جمهور اضافه کرد: معتقدیم نباید در دنیای امروز به دنبال ایجاد بلوک جدید بود، بلکه باید همه کشورها در راستای منافع مشترک به دنبال توسعه روابط دوستانه با یکدیگر باشیم.

ایگور دودون، رییس‌جمهور مولداوی نیز در این دیدار ضمن تبریک انتخاب مجدد دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهور ایران، مناسبات ایران و مولداوی را در ۲۵ سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و افزود: مطمئناً روابط ایران و مولداوی در سال ۲۰۱۷ وارد سطح جدیدی از پیشرفت خواهد شد.

رییس‌جمهور مولداوی دوستی و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران را مطابق با منافع ملی کشورش عنوان کرد و خواستار ارتقا سطح روابط تجاری و اقتصادی فی‌مابین و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو کشور شد.

او با بیان اینکه حضور هیأت‌های عالی‌رتبه از بیش از یکصد کشور جهان در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران، نشان‌دهنده آن است که تلاش‌ها برای انزوای جمهوری اسلامی ایران بی‌اثر بوده است، گفت: مطمئناً دشمنان نمی‌توانند ملت ایران را با تاریخی چند هزار ساله منزوی کنند و ایران پس از عبور از مشکلات در جهان خواهد درخشید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز