خبرگزاری کار ایران

یک رسانه آمریکایی تحلیل کرد؛

فرانسه، تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران را غیر قانونی می‌داند/ توانایی متمایز ماکرون برای حفظ برجام

asdasd
کد خبر : ۵۱۸۶۶۶

پایگاه تحلیلی لوبلاگ در گزارشی به اهمیت نقش فرانسه در حفظ توافق هسته‌ای و جلوگیری از تاثیرگذاری تحریم‌های اخیر آمریکا بر روابط اقتصادی کشورهای اروپایی با ایران پرداخت.

به گزارش ایلنا، پایگاه تحلیلی لوبلاگ نوشت: در اطلاعیه ۲۶ جولای وزارت خارجه فرانسه گفته شده تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران طبق قوانین بین‌المللی غیر قانونی است.

این بیانیه همچنین از اروپایی‌ها خواسته مکانیزم‌های داخلی‌شان را به روز کنند تا بتوانند از خود در برابر قوانین آمریکا محافظت کنند.

وزیر خارجه فرانسه خواستار همکاری اروپایی‌ها برای رسیدگی به این مشکل آمریکایی نیز شد. 

این گزارش اهمیت کشور آلمان به عنوان یک شریک تجاری قدیمی ایران را نیز شرح داد و نوشت: آلمان به تحریم‌های جدید حمله کرده است. 

اسفندیار باتماقلیچ نویسنده این گزارش به مصاحبه اخیر ترامپ با وال استریت نیز اشاره کرده و نوشت: ترامپ گفته «اگر با من بود ۱۸۰ روز پیش عدم تعهد ایران به برجام را تایید کرده بودم».

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیب اظهارات ترامپ و اقداماتی که گفته می‌شود در کاخ سفید در جریان است، برجام را به خطر انداخته است. از نظر فرانسه نیز همزمانی تحریم‌های جدید آمریکا با اظهارات ترامپ درباره برجام همزمانی شومی است. کمپانی‌های فرانسوی یکی پس از دیگری وارد بازار ایران شده‌اند. 

لوبلاگ ادامه داد: علاوه بر شرکت‌های بزرگ خودروسازی و هواپیماسازی و نفتی، شرکت‌های کوچک‌تر فرانسوی نیز فعالیت‌های خود را در گوشه و کنار اقتصاد ایران آغاز کرده‌اند. رستوران سوشی شاپ که یک رستوران زنجیره‌ای فرانسوی است اولین شعبه خود را در تهران بازگشایی کرده است. 

نویسنده در این گزارش موفقیت شرکت‌های فرانسوی در ایران را بخش مهمی از برنامه‌های رییس جمهور جدید فرانسه در تقویت موقعیت رقابتی خود در جهان خواند و نوشت: بی‌شک توان رقابتی فرانسه با آلمان یکی از مسائل قابل تامل برای رییس جمهور جدید است. 

این گزارش به موقعیت متمایز آلمان و فرانسه در قبال ایران نیز پرداخته و نوشت: با اینکه آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا بود، اما حجم تجارت آلمان با آمریکا در مقایسه با تجارت این کشور با ایران قابل مقایسه نیست. در نتیجه رابطه تجاری با ایران برای فرانسه مهم‌تر از آلمان است. 

نویسنده سرمایه‌گذاری خارجی را دارای اهمیت فوق العاده‌ای خواند و نوشت: به محض اینکه واحد‌های تجاری تازه تاسیس شده فرانسوی در ایران به ثمر بنشیند، ارزش سهام قابل توجهی به سمت سرمایه‌گذاران سرازیر خواهد شد. از نظر امانوئل ماکرون که با شعار احیای کسب و کار فرانسوی وارد عرصه شده بود رضایت اقتصادی ناشی از توافق هسته‌ای، انگیره مهمی برای حفظ این توافق است. 

 این گزارش در ادامهبه موقعیت متمایز ماکرون و فرانسه در متقاعد کردن ترامپ برای حفظ برجام اشاره کرده و نوشت: یکی از دلایل اهمیت فرانسه در میان کشورهای اروپایی برای این منظور روابط شخصی ترامپ و ماکرون است که سبب می‌شود این دو برای ارتباط با هم از حلقه مشاورانشان عبور کنند و مستقیما با هم ارتباط داشته باشند، مشاورانی که ترامپ بار‌ها گفته برای آن‌ها احترام زیادی قائل است اما حرفشان را گوش نمی‌کند. 

از سویی دیگر از نظر نویسنده این گزارش دلیل موقعیت مناسب فرانسه برای حفظ برجام پرانگیزه و انرژی بودن ماکرون است. او به تازگی پیروز رقابت‌های انتخاباتی شده و به این واسطه از آلمان که به زودی درگیر یک انتخابات خواهد شد و ذهنش از سیاست خارجی معطوف به سیاست داخلی خواهد شد پویا‌تر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز