خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو:

چهار و نیم درصد واحد تلفات توزیع برق را کاهش دادیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۳۲۲۹

وزیر نیرو تاکیدکرد: وزارت نیرو توانسته تمام نیازهای خود اعم از تجهیزات و کارهای مهندسی مشاور و پیمانکاری را با استفاده از امکانات داخلی،تولید داخلی و شرکت‌های داخلی تامین کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حمید چیت‌چیان در حاشیه نشست دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در راستای اقتصاد مقاوتی، گفت: خوشبختانه وزارت نیرو در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عملکرد بسیار قابل توجهی داشته است؛ از جمله موارد این است که در صنعت آب و برق یک اهتمام ویژه‌ای صورت گرفته است. 

وزیر نیرو تاکید کرد: وزارت نیرو توانسته تمام نیازهای خود اعم از تجهیزات و کارهای مهندسی مشاور و پیمانکاری را با استفاده از  امکانات داخلی ، تولید داخلی و شرکت‌های داخلی تامین کند.

او با بیان اینکه در مدت چهار سال اخیر حداقل در مورد حدود چهل فناوری جدید و تجهیزاتی که مورد نیاز صنعت بود تولید داخلی داشته‌ایم، اظهار داشت: توربین‌های بادی مگابایتی، توربین‌های ۲۵ و ۴۰ مگابایتی و پسته‌ای کامپکت و تجهیزات بسیار زیادی تبدیل به تولید داخل شده است که در کارنامه وزارت نیرو منتشر شد.

چیت‌چیان ادامه داد: علاوه بر این موارد ذکر شده در جهت برون‌گرایی اقتصاد، وزارت نیرو تلاش بسیار قابل توجهی داشته است و در صادرات تجهیزات، خدمات فنی مهندسی، صادرات برق که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است در دو جا بر روی موضوع صادرات برق تاکید شده است و این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

او افزود: در سال ۹۴ حدود ۹۲ درصد از کل صادرات  خدمات فنی مهندسی کشور اختصاص به حوزه صنعت آب و برق داشته که این نشان‌دهنده یک اقدام بسیار جدی است.

وزیر نیرو بیان کرد: علاوه بر این موارد در جهت تامین نیازهای آب و برق که به تولید ملی کمک می‌کند، کار بسیار جدی انجام دادیم مبنی بر اینکه حدود 8 هزار مگابایت نیروگاه جدید در طول فعالیت دولت یازدهم ساخته و به بهره‌برداری رسید و توانستیم چهار و نیم درصد واحد تلفات توزیع برق را کاهش دهیم که این یک اقدام بسیار موثری بود.

او با تاکید بر اینکه در جهت مدیریت مصرف برق و مدیرت بار اقدام جدی صورت گرفته، گفت: در تابستان امسال حدود ۳۸۰۰ مگاوات با همکاری کشاورزان و صنایع و موسسات بار برق را کاهش دهیم و معنای دیگر آن این است که اگر این اقدامات انجام نمی‌شد، باید قریب ۴ هزار مگاوات خاموشی داشتیم که الحمدالله اثری از این خاموشی اکنون در کشور نیست و با همکاری که مصرف‌کنندگان عمده داشتند، توانستیم جلوی این خاموشی را  بگیریم و همه این اقدامات در جهت اقتصاد مقاوتی بود.

وزیر نیرو در مورد اولویت‌های بعدی گفت: جهت‌گیری که رهبری به آن اشاره کردند، اختصاص به دولت یازدهم  نداشت و سیاست‌هایی که چارچوب بسیار متینی برای ارتقاء اقتصاد کشور است باید در دولت بعدی هم مدنظر قرار گیرد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشترکان بخش دولتی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو بدهکارند این مبلغ برای چه مدتی است و برای وصول آن چه اقدامی صورت گرفته و از سوی دیگر وزارت نیرو به بخش خصوصی تولید کننده برق هم ۱۴هزار  میلیارد تومان بدهکار است آیا نمی‌خواهید به آن بپردازید، گفت: قانون هدفمند سازی یارانه‌ها که در سال ۱۳۸۹ مورد تصویب مجلس قرار گرفت این حکم را داشت که قیمت‌های آب و برق و حامل‌های انرژی باید به قیمت واقعی برسد.

او ادامه داد: تا زمانی که ما در سه قانون بر این مسئله تاکید داریم، درصورتی که به تصویب دولت و مجلس برسد خدمات و کالاهایی به مردم عرضه شود و دستگاه دولتی و یا شرکت عرضه کننده مکلف باشد با قیمت کمتر از قیمت تمام شده عرضه کنند، دولت مکلف است این مابه التفات قیمت تکلیفی و قیمت واقعی را پراداخت کند .

چیت‌چیان ادامه داد: مطابق صورت حساب‌های شرکت‌های تابع وزارت نیرو و بررسی‌هایی که سازمان حسابرسی کشور انجام داده است؛  ارزش این مابه‌التفاوت از سال ۱۳۸۹ تا پایان سال ۱۳۹۵ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

او بیان‌کرد: در طول سال گذشته حدود ۸ هزار میلیارد تومان از این مطالبات پرداخت شد  و این ۳۰ هزار میلیارد مقدار باقی مانده آن است که بخشی پرداخت شده است که از این طریق توانستیم این مبلغ را صرف پرداخت بدهی بخش خصوصی که به دولت بدهکار و از ما طلبکار بودند کنیم و اقدام بسیار موثری بود برای اینکه هجم بدهی‌های ما را به بخش خصوصی کاهش دهد .

وزیر نیرو گفت:این کار به تدریج ادامه دارد و امیدواریم با کمکی که دولت می‌کند از محل همان ۳۰ هزار میلیاردتومان از دولت  مطالباتی که بخش خصوصی از ما دارد را پرداخت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز