خبرگزاری کار ایران

حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با ایلنا:

موضوع رای اعتماد به کابینه دوازدهم در اعلام استقلال فراکسیون ولایی موثر بود/ طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا موی سر ترامپ را هم شانه نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۵۰۸۰۲۵

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر اعلام استقلال فراکسیون نمایندگان ولایی به‌منظور افزایش کارآمدی پارلمان، نزدیکی به زمان رای‌اعتماد کابینه دوازدهم در این تصمیم‌گیری موثر دانست و با بیان این‌که فراکسیون ولایت یکدست نبود، نسبت به بدعهدی مستقلین ولایی در جریان انتخابات هیات رییسه مجلس انتقاد کرد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به اعلام استقلال فراکسیون «نمایندگان ولایی» از مجموعه «ولایت» و عدم همکاری این فراکسیون با «مستقلین ولایی» اعلام کرد: از آن‌جا که در یک سال گذشته قادر به نقش‌آفرینی نبودیم و باتوجه به این‌که در فراکسیونی به‌عنوان «ولایت» عضویت داشتیم که صرفاً می‌توانستیم به‌طور کلی در آن تصمیم‌گیری کنیم، و هنگامی که تصمیم‌گیری انجام می‌شد نیز باتوجه به حضور اعضای «مستقلین ولایی» ممکن بود، تصمیمات جابه‌جا یا لغو شود یا برعکس آن عمل شود، دست به این اقدام زده و استقلال خود را اعلام کردیم.

او گفت: در این مدت فراکسیون «نمایندگان ولایی» بعضاً در مقابل عملی انجام شده قرار می‌گرفت و اعضای آن هم نسبت به آن‌چه در حال اتفاق بود، رضایت نداشتند و هم می‌بایست پاسخگوی جامعه باشند.

اعلام استقلال فراکسیون نمایندگان ولایی به‌منظور افزایش کارآمدی پارلمان

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس، برای آن‌که هم بتوانیم رقابت‌ها را سنگین‌تر کرده، یک قطب رقابتی پرقدرت در مجلس ایجاد کنیم و کارآمدی پارلمان را افزایش دهیم، در کنار تعاملی که با همه دوستان خواهیم داشت، این تصمیم را گرفتیم که بتوانیم حرف خودمان را بزنیم و دربرابر کاری که بنابر اعتقادات‌مان انجام می‌دهیم، پاسخگوی جامعه باشیم.

نزدیکی به زمان رای‌اعتماد کابینه دوازدهم در اعلام استقلال فراکسیون نمایندگان ولایی موثر بود

او یکی از مهمترین دلایل این انشقاق را مواضع متضاد دو فراکسیون «نمایندگان ولایی» و «مستقلین ولایی» در قبال عملکرد دولت دانست و در واکنش به این‌که آیا نزدیک شدن به زمان رای‌اعتماد به کابینه دولت دوازدهم در اتخاذ این تصمیم موثر بوده، گفت: قطعاً این مسئله نیز در تصمیم ما موثر بوده است.

نماینده اصولگرای همدان در مجلس شورای اسلامی به ماجرای رای‌اعتماد به سه وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه ما در آبان‌ماه سال گذشته در فراکسیون ولایت تصمیم گرفتیم، از میان سه وزیر پیشنهادی دولت، به دو نفر رای بدهیم و به یک نفر رای ندهیم اما وقتی وارد صحن شدیم، برعکس عمل شد و دوستان به کسی که قرار نبود رای داده شود، رای دادند و به کسی که نباید رای می‌دادند، رای ندادند ولی مردم از ما توقع داشتند و می‌پرسیدند این چه فراکسیونی است؟!

فراکسیون ولایت یکدست نبود

حاجی‌بایایی تصریح کرد: متاسفانه ما جمعی بودیم که یک‌دست نبود و گروهی طرفدار امید بودند که البته دست‌شان درد نکند و باید هم این‌طور باشند اما دلیلی ندارد، در فراکسیون ما حضور داشته باشد. به قول یکی از اعضای فراکسیون امید، نمی‌شود با یک گروه عکس بگیرند و به یک گروه دیگر رای بدهند.

اکثریت فراکسیون ولایت صرفاً در انتخاب رییس مجلس معنادار بود

او در پاسخ به این سوال که فراکسیون نمایندگان ولایی در یک سال اخیر چه فراکسیونی بود که گروهی از اعضایش طرفدار فراکسیون امید بودند، گفت: این فراکسیون ما نبود. ما یک فراکسیون ولایت را تشکیل دادیم که اکثریت بود و این اکثریت صرفاً برای انتخاب رییس مجلس معنا داشت و برای هیچ موضوع دیگری کارکرد نداشت.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به هر حال ما به مجلس نیامده‌ایم که صرفاً یک رییس مجلس انتخاب کنیم و برویم. ما آمده‌ایم پاسخگوی خواست مردم باشیم؛ بنابر این باید در قبال اعمال‌مان پاسخگو باشیم.

برخی اعضای فراکسیون «ولایت» بعد از تصمیم‌گیری می‌گفتند با «امید» هم‌نظرند

او گفت: بارها می‌شد که در میان جمعی سخنرانی می‌کردم، ناگهان یک نفر بلند می‌شد و می‌پرسید شما چرا فلان کار را انجام دادید و بهمان تصمیم را گرفتید، می‌گفتم من چنین تصمیمی نگرفتم، اما به می‌گفتند شما که اکثریت هستید، چگونه چنین حرفی می‌زنید. درنتیجه ما ناچاراً می‎گفتیم درست که ما اکثریت هستیم، اما در میان‌مان، کسانی هستند که در فراکسیون با نظر ما موافقت می‌کنند اما وقتی بیرون می‌روند، می‌گویند ما مستقل هستیم و در این مورد با فراکسیون امید هم‌نظر هستیم.

حاجی‌بایایی گفت: واقعیت این است که در این شرایط، نه فراکسیون امید می‌داند که چگونه عمل کند، نه ما می‌دانیم باید روی چه کسانی حساب کنیم. درواقع نه «امید» می‌داند لشکرش چندنفر است و چگونه باید عملیات خود را ساماندهی کند، نه ما بر تعداد اعضا و نفرات‌مان اشراف داریم و با این حال، همه از ما انتظار دارند.

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: بنابر این تصمیم گرفتیم، با هر تعداد که هستیم، بنابر آن‌چنان که خودمان می‌خواهیم و صلاح می‌دانیم، عمل کنیم.

او بار دیگر بر موضوع مهم انتخاب اعضای کابینه دوازدهم به‌عنوان یکی از دلائل مهم اخذ تصمیم اخیر اصولگرایان مجلس برای خروج از ائتلاف با مستقلین اشاره کرد و گفت: قطعاً یک مصداق بسیار مهم همین بحث کابینه دولت دوازدهم است و موضوع دیگر همین بحث طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات امریکا.

طرح دوفوریتی مقابله با اقدامات خصمانه امریکا موی سر ترامپ را هم شانه نمی‌کند!

نماینده اصولگرای همدان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: واقعیت این است که بنده به عنوان رییس فراکسیون «نمایندگان ولایی» تا به امروز این طرح را ندیده بودم و امروز از طریقی، کپی این طرح را به‌دست آوردم و وقتی آن‌را مشاهده و مطالعه کردم، به یکی از دوستان به‌شوخی گفتم اگر این طرح را تصویب کنیم، انگار موهای ترامپ را شانه کرده‌ایم، و هیچ فشاری به کسی اعمال نمی‌شود!

فراکسیون امید هم طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا را امضاء نکرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته این نظر بنده است، ممکن است همکار دیگری بگوید این طرح بسیار قدرتمند و خوب است اما من نمی‌خواهم پاسخگوی نظر دیگران باشم. آیا ما حق نداریم نظر خود و فراکسیونمان را بدهیم. بنابر این ما گفتیم این طرح به درد ما نمی‌خورد. البته فراکسیون امید هم این طرح را امضاء نکرده و گفته که اطلاع ندارد. بنابر این وقتی حدود ۲۴۰ نماینده از یک طرح بی‌خبر هستند، چگونه می‌توان آن‌را تصویب کرد. معلوم نیست چه کسی این طرح را نوشته و چه هدفی دارد!

انتقاد از بدعهدی مستقلین ولایی در جریان انتخابات هیات‌رییسه مجلس

او در پاسخ به سوال دیگری درباره انتخابات هیات رییسه مجلس در اجلاسیه دوم و صحبت‌هایی که درپی آن درخصوص بدعهدی گروهی از نمایندگان مطرح شد، گفت: ما یک توافق‌نامه نوشتیم، توافق‌نامه شرف انسان است و وقتی توافق‌نامه‌ای را می‌پذیریم، باید عین آن عمل کنیم. ما قرار بود به لاریجانی رای بدهیم که دادیم. قرار بود هر کدام ۳ گزینه معرفی کنیم و همه به همه گزینه‌ها یکدیگر رای بدهیم اما وقتی در صحن وارد شدیم، دیدیم طرف مقابل چنین نکرده است.

نماینده اصولگرای همدان در مجلس دهم در واکنش به این سوال که آیا گروهی که بدعهدی کرده فراکسیون مستقلین ولایی بوده، گفت: البته قصد ندارم وارد این مسائل شوم. به هر حال ما چنین توافق کردیم و ۱۷۰ نفر هم تعهد دادیم اما وقتی یکی از گزینه‌ها صرفاً ۱۰۷ رای می‌آورد، مشخص می‌شود که یک گروه بدعهدی کرده است.

وقتی مستقلین ولایی بدعهدی کردند، دلیل نداشت به تعهدمان پایبند بمانیم

او در واکنش به این‌که چرا خودتان بیش از ۳ گزینه معرفی کرده و از امیرآبادی هم حمایت کردید، گفت: واقعیت این است که وقتی در مورد نواب رییس برخلاف توافق عمل شد، همه‌چیز از هم پاشید و وقتی دیدیم این اتفاق افتاده و کسانی که دیروز تعهد کرده بودند، امروز با گروه دیگری به توافق رسیدند، طبیعتاً دلیلی نداشت ما هم پایبند بمانیم.

نمی‌خواهم وارد صحبت درباره اعلام کاندیداتوری برای ریاست مجلس شوم

رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سال بعد خودتان کاندیدای ریاست می‌شوید، گفت: فعلاً لازم نیست وارد این فضا شویم و هنوز برای این صحبت‌ها زود است. فراکسیون ما از این به بعد با قدرت، و بر اساس نظرات خود پیش می‌رود. ما می‌خواستیم بر اساس تعامل پیش برویم اما به نظر می‌رسد نمی‌توان این‌گونه ادامه داد.

حاجی‌بابایی در پایان و در پاسخ به سوالی درباره تعداد اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی اعلام کرد: اجازه دهید کمی پیش برویم، چرا که هم‌اکنون برخی نمایندگان تقاضای عضویت دارند. همچنین درحال حاضر قصد داریم کمیته‌های مختلف فراکسیون را تشکیل دهیم، بنابر این وقتی این تحولات به انجام رسید، آن‌گاه نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز