خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور در جمع فعالان حوزه زنان:

مردسالاری تفکری سنتی ولی غیردینی است/ دولت به فراهم کردن فرصت برابر برای زنان و مردان پایبند است

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۲۸۶

رییس جمهور با بیان اینکه مردسالاری تفکری سنتی ولی غیردینی است، تاکید کرد:‌ در تفکر اسلامی مردها هیچ امتیازی نسبت به خانم‌ها ندارند و باید تفکر سنتی را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در بخشی از سخنان خود در دیدار و ضیافت افطار با فعالان حوزه زنان و خانواده گفت: خداوند به بندگانش در این ماه می‌گوید از او بخواهیم اگر خطا و گناهی در زندگی ما هست از آن ‏بگذرد که این بدان معنا است که اولا هر خطایی در زندگی قابل جبران است و هیچ‌کس نیست که اگر ‏مسیر خطا و اشتباهی را انتخاب کرد، راه بازگشت برای او نباشد.‏ 

او با تاکید بر اینکه بر اساس آیات قرآن و روایات، اشتباهات هرچه باشند، قابل جبران ‏هستند، اظهار داشت: تقسیم جامعه به خوب و بد ما را به هدف نمی‌رساند. اینکه برخی، افراد جامعه را ‏به خوب و بد تقسیم و فکر می‌کنند عده‌ای همواره بد هستند و باید همیشه با چهره عبوس به آنها نگاه ‏کنیم، چنین چیزی نیست.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خدا خوبی و بدی را بین بندگانش تقسیم نکرده است که عده‌ای تحت یک نام و ‏تیتر و عنوانی همیشه آدم‌های پاک، خوب و صالح و عده‌ای هم در طرف مقابل باشند، تصریح کرد: خداوند می‌گوید راه برای همه باز است. هر کس ممکن است در مسیر ‏زندگی عادی، اجتماعی و سیاسی‌اش اشتباهی داشته باشد.

روحانی با بیان اینکه اساس ایمان این است که ایمان خودمان را بالا ‏و ایمان مردم را ضعیف نبینیم، خاطرنشان کرد: در زندگی مردم نباید تجسس کنیم. اسلام به ما می‌گوید هر کسی را دیدی که یک بار نماز خوانده است، او نمازخوان است. حالا ما باید مراقب نماز خواندن او باشیم؟ ما وظیفه‌ای نداریم.

او ادامه داد: حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم وقتی از نماز بازمی‌گردد می‌بیند یک نفری در حال بیدار کردن کسبه برای نماز است. آیت‌الله حائری می‌گوید این افراد به شما گفته‌اند بیدار کن. می‌گوید نه. آقای حائری می‌گوید تو وظیفه نداری. البته ما برخی اوقات کاسه داغتر از آش می‌شویم. اساس ماه رمضان به ما می‌گوید اولا درب رحمت الهی بر روی همه بندگان خدا باز است. تمام اعضای بشر جزو خانواده حق هستند. همه مخلوق خدا هستیم. ماه رمضان ماه رحمت است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نکته دوم در ماه رمضان، بخشش و گذشتن از همدیگر است، ابراز داشت: اساس ماه رمضان ماه مهربانی‌هاست. اینکه این همه به ما سفارش شده همدیگر را برای افطار دعوت کنیم و اگر چیزی هم نداریم روزه‌داری را برای افطار دعوت کنیم برای مهربانی و الفت است. اگر ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم و در زندگی مادی و معنوی در مسیر درست قرار بگیریم، باید متحد بشویم و در کنار هم قرار بگیرم و به همدیگر احترام بگذاریم و افکار مختلف را بپذیریم.

روحانی با اشاره به لزوم وجود نظرات مختلف در جامعه بیان کرد: باید به افکار و نظرات مردم احترام بگذاریم. این چه تفکری است که فکر می‌کنیم ما جنس برتر داریم. مرد و زن وجود دارد اما چه کسی گفته مرد برتر و زن پایین‌تر است. در هیچ عبادتی و هیچ نماز، روزه‌، حج و صدقه و کمک به گرفتاری، فاصله‌ای میان زن و مردم وجود ندارد.

او با اشاره به آیاتی از قرآن یادآور شد: خداوند در قرآن می‌گوید پاسخ می‌دهیم به همه آنهایی که دست دعا به سوی من برداشته‌اند. اینکه عمل هیچ کس را ضایع نمی‌کنم. هرکس حتی به اندازه‌ای کار خوب انجام دهد پاسخش را می‌دهد؛ چه زن مرد باشد و چه زن. به عبارتی، تفاوتی در دیدگاه خداوند وجود ندارد. برخی فکر می‌کنند اگر مردان باشند، ایمان و عفاف و معنویت و پاکیزگی و همه چیز است ولی وقتی دو زن وارد شود اخلاق و معنویت از بین می‌رود در حالی که اینگونه نیست.

رییس جمهور اضافه کرد: ما در مجلس مشاهده می‌کنیم در کمیسیون‌هایی که خانم‌ها در آن عضو هستند، معنویت در آنها بیشتر بود چون وقتی نمایندگان خانمی را نمی‌دیدند خود را برای هر شوخی آزاد می‌دیدند ولی وقتی چند خانم بود، خود را جمع و جور می‌کردند.

روحانی با تاکید براینکه مردسالاری تفکر سنتی است ولی غیردینی،‌ بیان کرد: بسیاری از سنت‌ها، دینی نیستند. در تفکر اسلامی مردها هیچ امتیازی نسبت به خانم‌ها ندارند و باید تفکر سنتی را کنار بگذاریم. در علم خانم‌ها راه را برای خودشان باز کردند و در همه مراحل علمی خانم‌ها حضور دارند. درخیلی از مشاغل خانم‌ها هم حضور دارند. در بسیاری از بنگاه‌ها و مراکز اقتصادی که افتتاح کردیم، تعداد خانم‌ها بیشتر از آقایان بود که برای من قابل توجه بود.

او به دستور خود مبنی بر تعویق آزمون‌‌های استخدامی تا رفع تبعیض از حقوق زنان در فرصت‌های شغلی اشاره کرد و گفت: در استخدام اخیر که خانم‌ها نبودند، عصبانی شده و آن را ابطال کردم، در آزمون بعدی خانم‌ها ۵۳ درصد پذیرفته شدند. باید واقعیات دنیای امروز و اسلام را بپذیریم. البته در یکجا خانم‌ها باید تلاش‌ بیشتری کنند و آن در بخش مدیریت است. زمانی در مسائل سیاسی حضور سخت و مشکلی داشتند ولی امروز در مسائل سیاسی زنان حضور دارند. در انتخابات زنان حضور پرشوری دارند. در ایام انتخابات در هر سالنی می‌رفتیم بیش از ۵۰ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دادند.

رییس‌ دولت تدبیر و امید با بیان اینکه امروز خانم‌ها قدم‌های بلندی را برای تعالی و در دست گرفتن مدیریت جامعه برداشته‌اند، اظهار داشت: البته باید در برخی از مسائل خانم‌ها باید صبوری کنند. موانعی وجود دارد که با تامل برداشته می‌شود. امروز زنان در کابینه، شوراها و مجلس حضور فعال دارند. در مجلس کنونی تعداد خانم‌ها بیشتر شد وتا ۱۸ نفر رفتند ولی ۱۷ نفر موفق به حضور شدند. در انتخابات شوراها نیز میزان رای‌آوری خانم‌ها بیشتر بود.

او تاکید کرد: رییس‌جمهور و دولت متعهد به منشور حقوق شهروندی و ماده ۱۱ آن که فرصت برابر را برای خانم‌ها و آقایان مقرر دیده، پایبند است. در ماده ۵۴ نیز احترام زن‌ها را مورد تاکید قرار داده است. ما به حقوق شهروندی معتقد هستیم و این حقوق عملیاتی خواهد شد. باید برای پیشرفت جامعه کمک کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز