خبرگزاری کار ایران

اعتراف آخرین سفیر آمریکا در سوریه؛

ایران، آمریکا را در سوریه شکست می‌دهد/نیروهای دموکراتیک سوری هزینه همراهی با واشنگتن را می‌پردازند

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۶۴۴

آخرین آمریکا در سوریه گفت: دولت سوریه و هم‌پیمانانش از جمله ایران به تدریج بر اقدامات آمریکا برای حفظ نفوذدر این کشور فائق خواهند آمد و نیروهای دموکراتیک سوری هزینه همراهی با ترامپ و دولتش را خواهند پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از نیوزویک آمریکا، «رابرت فورد» سفیر اوباما در سوریه بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ در مصاحبه با روزنامه عرب زبان «الشرق الاوسط» گفت: اوباما برای دولت ترامپ گزینه‌های زیادی برای رسیدن  به اهدافش در شکست داعش و از بین بردن جای پای ایران در منطقه باقی نگذاشته است. در حالی که ایران و روسیه از بشار اسد در برابر گروه‌های معارضی که خواستار سقوط او هستند حمایت میکنند، آمریکا از ائتلاف‌های غیرمعمولی مانند گروه‌های دموکراتیک سوریه و کردها و برخی اقلیت‌ها حمایت می‌کند. علیرغم پیروزی‌های اخیر در رقه به عنوان پایتحت خودخوانده داعشی‌ها، بازی برای آمریکایی‌ها با هدف سقوط بشار اسد و رقابت با پیروزی‌های ایران در این کشور تمام شده است.

او با پیش‌بینی جبهه‌های نبرد در سال‌های آینده گفت: موقعیت ایران در این کشور در حال ارتقا است. اسد قدرت خود را نگه می‌دارد و ایران نیروهای حامی دولت سوریه را بیشتر خواهد کرد و به تدریج آمریکا ناچار است از این کشور و از شرق سوریه عقب‌نشینی کند.

«فورد» گفته اسد پیروز شده است. او پیروز است یا دست کم این طور فکر می‌کند. بعید است او با هیچ چالش جدی نظیر جرایم جنگی روبه‌رو شود. شاید در ده سال آینده او بازر دیگر همه کشور را در دست داشته باشد.

سفیر سابق آمریکا در سوریه گفته بر این باور است که آمریکا با مشکلاتی در ابتدای بحران سوریه مواجه بوده است. او به تصمیمات اوباما و هیلاری کلینتون رییس‌جمهور و وزیر خارجه وقت برای درخواست علنی از اسد برای خروج از قدرت به شدت حمله کرده و گفته او می‌دانسته که تایید آمریکا برای گروه‌های معارض می‌تواند به اقدامات مسلحانه علیه دولت سوریه بیانجامد و آمریکا را مجبور کند مداخله مستقیمی نظیر اقدام در عراق داشته باشد .

فورد مدعی شد: زمانی که معارضان توسط ترکیه و کشورهای عربی از جمله عربستان و قطر حمایت می‌شدند شورش همه جانبه‌ای را علیه دولت آغاز کردند سازمان سیا تصمیم گرفت به این نیروها آموزش داده و به گروه‌های شورشی تجهیزات بدهد. بعد از این که این سیاست روشن شد در سال ۲۰۱۴ آمریکا درست مانند روسیه و ایران که منابع گسترده‌ای در اختیار بشار اسد گذاشته بودند پشت سنگرها قرار داشت. بسیاری از این شورشیان بعدها به داعش و القاعده پیوستند.

به محض این اتفاق، آمریکا تمرکزش را بر مبارزه با داعش گذاشت و جبهه دیگری را انتخاب کرد؛ نیروهای دموکراتیک سوریه. بسیاری از کردها در ابتدا از جریان‌های علیه بشار حمایت می‌کردند و امیدوار بودند به آنها فرصتی برای خودمختاری بخش‌های کردنشین سوریه داده شود. درست مانند کردستان عراق. نیروهای دموکراتیک سوریه که کرد هستند با این وجود خود را در میانه مبارزه با داعش و گروه‌های شورشی تحت حمایت ترکیه یافتند.

نیوزویک در گزارش خود نوشت: نیروهای دموکراتیک سوری غالبا مواضع بی‌طرفانه‌ای در درگیری بین نیروهای موافق  و مخالف اسد داشتند اما تنش‌ها میان آمریکا و گروه‌های حامی دولت که امروز خط مقدم مبارزه با داعش را با هم به اشتراک گذاشته‌اند، بالا گرفت. اخیرا این درگیری‌ها میان ارتش سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه در پی تصمیم آمریکا برای سرنگونی هواپیمای جنگنده سوریه که مدعی‌اند به مواضع این نیروها نزدیک شده است بالا گرفته است. 

به گفته فورد همراهی با آمریکا اشتباه جبران‌ناپذیری برای کردها خواهد بود. حمایت آمریکا از کردها تمام خواهد شد مانند آنچه در دوران بعد از جنگ عراق اتفاق افتاد. با شکست داعش در رقه و دیگر نواحی این حمایت نیز از بین خواهد رفت.

به گفته فورد: آمریکا از کردها علیه نیروهای اسد در دوران پساداعش حمایت نمی‌کند. کردهای سوریه بزرگترین اشتباهشان اعتماد به آمریکایی‌هاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز