خبرگزاری کار ایران

صادقی در گفت‌وگو با ایلنا:

وضعیت رفاهی و پاسخگویی به نیازهای اولیه دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز بسیار ضعیف است/ اسکان موقت دانشجویان در فضاهای عمومی

asdasd
کد خبر : ۵۰۲۲۰۲

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرسودگی سیستم سرمایشی و بالارفتن درجه هوا به‌عنوان علت بحرانی‌شدن وضعیت دانشگاه چمران اهواز، از تهیه برنامه زمانبندی برای حل بحران تا پایان تابستان و تخصیص بودجه ۱۰ میلیاردی به این منظور خبر داد.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با اشاره به سفر اخیر خود به اهواز که به‌منظور سرکشی به وضعیت دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شد، گفت: طی روزهای گذشته ازطرف کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و به‌منظور تهیه گزارش از مشکلات و وضعیت دانشجویان دانشگاه شهیدچمران اهواز به استان خوزستان سفر کردم.

فرسودگی سیستم سرمایشی و بالارفتن درجه هوا علت بحرانی‌شدن وضعیت دانشگاه چمران اهواز

او در پاسخ به سوالی درباره علت وقوع این مشکلات، با تاکید بر این‌که موضوع ارتباطی به خرابی کولرها و سیستم سرمایشی ندارد، گفت: درواقع همزمان با بالارفتن درجه دما و گرم‌تر شدن هوا در این منطقه، سیستم سرمایشی دانشگاه جوابگوی گرمای بالای هوا نبوده و هم‌اکنون نیز باوجود این‌که فن‌کوئل بعضی قسمت‌ها کار می‌کرد، درجه هوا نزدیک به ۴۰ درجه بود.

قدردانی از دانشجویان به‌خاطر تحمل وضعیت بحرانی

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بروز این مشکلات عمدتاً به‌خاطر فرسودگی و عدم تعمیر و نگهداری سیستم سرمایشی و همچنین بالارفتن ناگهانی درجه هوا بوده و همزمان باتوجه فرارسیدن فصل امتحانات و ماه مبارک رمضان، اوضاع برای دانشجویان غیرقابل تحمل بوده و درنتیجه باوجود همراهی با مسئولان، به‌صورت حداقلی معترض شده‌اند که باید قدردان این دانشجویان باشیم که این وضعیت را تحمل می‌کنند.

او اعلام کرد: نکته دیگر این است که بیش از حد ظرفیت خوابگاهی و آموزشی دانشجو جذب شده و به‌ویژه تعداد دانشجویان شبانه دانشگاه ازحد معمول بالاتر است و باتوجه به این‌که شهر اهواز و این دانشگاه، به‌عنوان قطب دانشگاهی درمیان استان‌های منطقه به حساب می‌آید، دانشجویان عمدتاً از مناطق محروم به اینجا آمده‌اند.

بازدید از دانشگاه به همراه معاون رفاه دانشجویی و برگزاری جلساتی با هیات رییسه و دانشجویان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در این راستا، به‌همراه دکترسجادی معاون صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم به دانشگاه شهیدچمران آمدیم و جلساتی جداگانه با هیات رییسه دانشگاه و دانشجویان دانشگاه داشته و پس از آن نیز از مجموعه دانشگاهی شهیدچمران اعم از دانشگاه و خوابگاه‌های این دانشگاه بازدید به عمل آوردیم.

تلنبار شدن مشکلات دانشگاه در طول ۶۰ سال

او با اشاره به مشکلات حاد دانشگاه شهیدچمران اهواز خاطرنشان کرد: باتوجه به این‌که دانشگاه شهیدچمران اهواز ازجمله دانشگاه‌های قدیمی کشور با بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت است، مشکلات آن نیز در طول زمان تلنبار شده و این درحالی است که مجموعه خوابگاه‌های دانشگاه نیز اواسط دهه ۶۰ ساخته شده و بیش از ۲۵ سال از عمرشان می‌گذرد و درنتیجه دچار فرسودگی شدید شده و زیرساخت‌های آن نیز تخریب شده است.

وضعیت رفاهی بد و پاسخگویی ضعیف به نیازهای اولیه دانشجویان

صادقی تصریح کرد: وضعیت رفاهی، تسهیلات و پاسخگویی به نیازهای اولیه دانشجویان بسیار ضعیف بوده و دانشجویان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

عقب‌ماندگی دانشگاه شهیدچمران اهواز در بحث ردیف‌های بودجه

او اعلام کرد: نکته حائز اهمیت این است که این دانشگاه و خوابگاه‌های آن در زمان جنگ تحمیلی محل اسکان رزمندگان و پشتیبانی جبهه جنگ بوده اما پس از اتمام جنگ تحمیلی حق این دانشگاه ادا نشده و هم در بحث پایه ردیف‌های بودجه عقب مانده و هم با مشکلات مدیریتی روبرو بوده است.

مدیریت متزلزل دانشگاه شهیدچمران اهواز

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت مدیریتی این دانشگاه طی سال‌های اخیر گفت: باتوجه به این‌که رییس دانشگاه با حکم سرپرستی اداره می‌شود، لازم است دولت جدید به این مسئله توجه داشته باشد و این درحالی است که وضعیت مدیریت متزلزل دانشگاه نیز در افزایش مشکلات دانشجویان موثر بوده و در حال حاضر این مشکلات به حالت بحرانی تبدیل شده است.

اسکان موقت دانشجویان در فضاهای عمومی مثل نمازخانه و کتابخانه

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: درحال حاضر مسئولان باتوجه به این‌که دانشجویان درگیر امتحانات پایان ترم هستند، سعی شده مشکلات را به‌طور موقت مرتفع کنند که بر این اساس سعی شده دانشجویان را در فضاهای عمومی مثل نمازخانه و کتابخانه اسکان بدهند و همچنین امکانات اولیه همچون چند دستگاه پنکه نیز در اختیار دانشجویان قرار گرفته است که درواقع مسئولان با تدابیر اضطراری و موقتی دانشگاه را اداره می‌کنند؛ هرچند که همین وضعیت نیز برای دانشجویان غیرقابل تحمل است.

تهیه برنامه زمانبندی حل مشکلات تا پایان تابستان و تخصیص بودجه ۱۰ میلیاردی

او یادآور شد: علاوه بر این یک برنامه زمان‌بندی نیز ارائه شده که تا آخر تابستان با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد تومانی نسبت به بازسازی سیستم سرمایشی دانشگاه اقدام کنند.

صادقی اظهار داشت: با این حال به نظر می‌رسد، مشکلات دانشگاه اساسی است و اولاً برای پاسخگوی به نیازها و اداره یک دانشگاه مادر نیاز به بودجه بیشتری احساس می‌شود و درثانی نیاز است عقب‌ماندگی این دانشگاه جبران شود و این درحالی است که به نظر می‌رسد نوعی ناهماهنگی مدیریتی در بخش‌های مختلف، بر مشکلات افزوده و درمجموع همه این مشکلات دست به دست هم داده و اوضاع را به مرحله بحرانی رسانده است.

لزوم همکاری همه دستگاه‌ها برای حل بحران دانشگاه اهواز

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای مرتفع کردن مشکلات این دانشگاه تا پایان تابستان لازم است وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه توجه ویژه‌ای به این بحران داشته باشند و علاوه بر آن، نیاز است استانداری و مقامات محلی نیز اقدامات لازم را انجام دهند؛ چرا که به‌عنوان مثال درحالی که از اضافه کردن چند دستگاه کولر گازی صحبت شده، وضعیت سیستم برق‌رسانی دانشگاه پاسخگوی این کولرها نبوده و نیاز است برق یک فاز دانشگاه به سه فاز تبدیل شود و درنتیجه اداره برق استان باید همکاری کند.

ارائه گزارش دانشگاه شهیدچمران اهواز به کمیسیون آموزش در هفته آینده

مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات هم سعی خواهد کرد با کمک‌رسانی به این بحران، مشکلات را مرتفع کنیم، گفت: به هر حال طی هفته جاری باید گزارش را تهیه کنیم تا در هفته آینده این گزارش را تقدیم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز