خبرگزاری کار ایران

ظریف در بدو ورود به اسلو:

دو بار به موگرینی درباره بدعهدی‌های امریکا پیام کتبی دادم/ تصمیم‌گیری جدید آمریکا نشانگر کوتاه نظری آنهاست

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۶۴۱

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تصمیم‌گیری جدید سنای آمریکا نشاندهنده کوتاه‌نظری آمریکایی‌ها و نشان‌دهنده سیاست غلطی است که دولت آمریکا به خصوص بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در بدو ورود به فرودگاه اسلو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بعد از ظهر با فدریکا موگرینی دیدار دارید، خبرهایی منتشر شده که سنا آمریکا ممکن است امروز تحریم‌ها را تصویب کند. آیا درباره اجرای برجام با وی صحبت می‌کنید؟ گفت: من قبلا برای خانم موگرینی پیامی را به صورت کتبی دوبار در چند هفته اخیر در مورد بدعهدی‌های ایالات متحده و تاثیری که سیاست‌های مخرب ایالات متحده در این زمینه دارد،  ارسال کردم.

او ادامه داد: در جلسه کمیسیون مشترک که یکی دو ماه قبل برگزار شد، در این زمینه بحث شد و در جلسه آینده کمیسیون مشترک نیز این موضوع بحث خواهد شد. 

برجام و مسائل منطقه‌ای رو میز مذاکره ظریف و موگرینی 

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدار امروز خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: در جلسه‌ای که امروز با خانم موگرینی خواهم داشت هم در این زمینه صحبت می‌کنم. البته تمرکز ما در این جلسه روی مسایل منطقه‌ای است که اولویت مهمی برای جامعه بین‌المللی است. 

تاکنون در برابر اقدامات آمریکا عمل متقابل انجام دادیم

ظریف با بیان اینکه تصمیم‌گیری جدید سنای آمریکا نشاندهنده کوتاه‌نظری آمریکایی‌ها و نشان‌دهنده سیاست غلطی است که دولت آمریکا به خصوص بعد از انتخابات اخیر دنبال کرده است، تصریح کرد: اگر به حدی برسد که بر اساس تشخیص هیات نظارت نیاز به واکنش داشته باشد، این مسئله حتما با واکنش ما مواجه خواهد بود.  

او با اشاره به اقدامات ایران در برابر امریکا خاطرنشان کرد: تاکنون در برابر اقدامات آمریکا عمل متقابل انجام دادیم و در برابر اضافه شدن افراد به فهرست تحریم‌ها اقدام متقابل کردیم و امروز 23 فرد و شرکت آمریکایی در فهرست تحریم‌های ما به عنوان اقدام متقابل قرار دارند. 

مجمع اسلو فرصتی برای بحث درباره مسائل مهم بین‌المللی است 

وزیر امور خارجه در مورد برنامه‌های سفر خود به اسلو هم ابراز داشت: مجمع اسلو سالانه فرصتی را برای بحث درباره مسائل مهم بین‌المللی به خصوص مسائل امنیتی و صلح‌سازی و جلوگیری از مخاصمات فراهم می‌کند. 

منطقه نباید شاهد یک بحران جدید باشد

ظریف با اشاره به تحولات اخیر منطقه‌ای بیان کرد: در منطقه ما به خصوص در چند هفته اخیر با تنش‌هایی که بین کشورهای همسایه ایجاد شده ضرورت دارد که تلاش‌های بین‌المللی در این زمینه گسترش پیدا کند و منطقه شاهد یک بحران جدید نباشد. به همین خاطر حضور من در مراسم افتتاحیه اجلاس صبح فردا اسلو فرصتی را فراهم می‌کند که قبل از تشکیل دولت جدید دیدگاه‌هایی که رییس جمهوری در دولت دوازدهم دارند و می‌خواهند دنبال کنند که منطبق با مواضع اصولی جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور صلح‌خواه و ثبات‌خواه است را تشریح کنیم. 

تمرکزمان بر مسایل منطقه‌ای و مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم است

او اضافه کرد: همچنین با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی از اندیشمندان و سیاستمداران بین‌المللی در این اجلاس حضور دارند فرصتی خواهد بود که تبادل‌نظر کنیم. در این دیدارها تمرکز بر مسایل منطقه‌ای که امروز به شدت نگران‌کننده است و مبارزه منسجم با افراط‌گرایی و تروریسم که هم منطقه ما را به شدت در مخاطره انداخته و هم جامعه بین‌المللی را تهدید می‌کند، است. 

وزیر امور خارجه یادآور شد: در ۴۸ ساعتی که در نروژ خواهیم بود یک فرصت خوبی است که با تعداد قابل توجهی از وزرا و اندیشمندان گفت‌وگو کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز