خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تشریح جزییات جدیدی از هویت تروریست‌های روز گذشته تهران/ تدفین یکی از شهدا در حرم امام

asdasd
کد خبر : ۴۹۸۱۳۵

دبیر کمیسیون امنیت ملی از بازدید برخی اعضی این کمیسیون از محل حادثه مجلس و حرم امام خبر داد و گفت: شاید کلماتی که در مدت زمان حضور به زبان عربی از زبان اینها گفته شده شبهاتی را ایجاد کرده باشد اما باید گفت این‌ها از ایرانیانی بودند که احتمالا در مدتی که جذب داعش شدند از ایران رفته بودند و این کلمات را آموخته‌اند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در خصوص برنامه تشییع پیکر شهدای حادثه تروریسیتی روز گذشته در تهران گفت: این برنامه روز جمعه بعد از  نماز جمعه در دانشگاه تهران آغاز خواهد شد. با عرض تاسف تعداد شهیدان ۱۷ تن شده و یکی از مجروحان که اهل آبادان بود در بیمارستان امام حسین به شهادت رسید. 

او در مورد بازدید امروز اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از محل حادثه گفت: امروز صبح از حرم امام بازدید داشتیم. در آنجا از زبان شاهدان و فرماندهان آن منطقه ماجرا را شنیدیم و همه مناطق را مورد بازدید قرار دادیم. این تروریست‌ها از حدود ساعت ۱۰ وارد مرقد امام شدند. این‌ها از زیر گذر وارد محوطه حرم شدند و انفجاری را به حالت ایذایی انجام دادند.

جمالی ادامه داد: آنها به طور کورکورانه در بدو ورود به نگهبان درب تیری را شلیک می‌کنند و او از ناحیه گونه تیر می‌خورد. سپس وارد منطقه می‌شوند و تیراندازی کور انجام می‌دهند. یکی از مستخدمان به نام سبزعلی که برای درمانگاه حرم دارو می‌برده در این میان به شهادت می‌رسد. اینها بعد از به شهادت رساندن این مستخدم همچنان که به سمت صحن آقا مصطفی خمینی حرکت می‌کنند با نیروهای انتظامی مواجه می‌شوند که درحالت آماده‌باش بوده‌اند. آنها افراد و اتومبیل‌های نیروی انتظامی را هدف قرار می‌دهند. خوشبختانه آنجا یکی از این‌ها به هلاکت می‌رسد. نفر بعدی بعد از اینکه تیر می‌خورد خود را منفجر می‌کند به حدی که سرش از تنش جدا می‌شود.

او افزود: خانمی که گفته شده نقش پشتیبان گروه را داشته و همراه آنها بوده هم دستگیر می‌شود و در حال حاضر در اختیار مقامات امنیتی است. 

جمالی همچنین به بازدید نمایندگان کمیسیون از بیمارستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: از بیمارستان‌های طرفه، سینا و امام حسین بازدید داشتیم که خوشبختانه اکثر مجروحان حادثه وضع مناسبی داشتند و یکی از مجروحان مربوط به سیستان و بلوچستان که تا دیروز  مشکلاتی داشت هم الان وضع بهتری دارد. 

او با اشاره به بازدیدی که از مجلس داشتند نیز با بیان اینکه طبقه‌ چهارم ساختمان مجلس بیشترین آسیب را داشته و کسی که خود را در آنجا منفجر کرده خسارت زیادی وارد کرده است، افزود: در بیمارستان طرفه یکی از مراجعان از آبادان به نام سید رضا ثابتی هم به دلیل شدت جراحات در سر و چشم و فک علی رغم اینکه شاید ده ساعت در اتاق عمل بود ولی موثر نبود و شهید شد. یکی از شهدا اقای فلاح بود که ایشان نیروی خدماتی دفتر خود ما در مجلس بود و ایشان هم در پله‌های بین طبقات دو و سه به شهادت رسید.

جمالی خاطرنشان کرد: شهیدی که در منطقه حرم به شهادت رسید قرار است در خود حرم و به عنوان اولین شهید حرم به خاک سپرده شود.

او در ادامه تاکید کرد: این افرادی که روز گذشته عامل ترور بوده‌اند از نیروهای ایرانی بودند که جذب داعش شده بودند. شاید کلماتی که در مدت زمان حضور به زبان عربی از زبان اینها گفته شده شبهاتی را ایجاد کرده باشد اما باید گفت این‌ها از ایرانیانی بودند که احتمالا در مدتی که جذب داعش شدند از ایران رفته بودند و این کلمات را آموخته‌اند.

این نماینده مجلس همچنین در خصوص بازداشت برخی افراد در جریان حادثه به عنوان مظنون تاکید کرد: هنوز برای افشای همه جزییات حادثه زود است باید کمی منتظر بمانیم تا مسئولان امنیتی و قضایی کار خود را انجام دهند چون بعضی اطلاعات باید مکتوم بماند تا ضربه‌ای به امنیت کشور وارد نشود.

او در مورد عوامل ترور روز گذشته گفت: اینها یک بار در گذشته هم ورود داشتند و می‌خواستند عملیاتی را ترتیب دهند ولی چون ابو عایشه سرکرده آنها کشته شد ناکام ماندند. 

جمالی تاکید کرد: این عملیات‌ها از نظر نظامی هیچ ارزشی ندارد. ما از نیروهای امنیتی و انتظامی تشکر می‌کنیم چون چندین سال است پشتیبانان این‌ها به ویژه عربستان آرزو داشتند عملیات کوری در ایران بکنند تا بگویند در تهران عملیات کردیم. شاید ده‌ها یا صدها عملیات اینها در طول این سال‌ها خنثی شده بود ولی این یکی نشد. باید یقین داشته باشیم ک  ومکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین.

او در پایان گفت: همان طور که در دهه شصت ترورهایی در ایران بود الگوها یکی است. تروریست‌ها باید بدانند این کارها باعث همگرایی مردم می‌شود و امیدوارم  نسل جوانی که می‌گفتند برخورد با منافقین اشتباه بوده الان متوجه شده باشند. این حادثه برای کسانی که دهه شصت را فراموش کرده بودند درس مهمی بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز