خبرگزاری کار ایران

کولایی:

انتخابات ۲۹ اردیبهشت گامی دیگر برای حاکمیت مردم بود

asdasd
کد خبر : ۴۹۵۱۰۲

نماینده مردم تهران در مجلس ششم تاکید کرد: ما در سال ۹۴، مجلسی شکل دادیم که افرادی روی صندلی قرار گرفته‌اند که حقوق مردم را باور دارند و با همه مشکلات تلاش شد مردم برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. انتخابات ۲۹ اردیبهشت گامی دیگر برای حاکمیت مردم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهه کولایی در همایش حقوقدانان حامی حسن روحانی گفت: واقعیت این است که مرحله‌ای را  پشت سر گذاشتیم و مردم پیروزی را به دست آوردند و جهان را حیرت‌‌زده کردند، آنهم در شرایطی که منطقه درگیر بحران است، مردم در فرازی دیگر تحول و حرکتی رو به پیش را تجربه کردند. 

با ترجمه قانون نخستین تلاش‌های برای دموکراتیک شدن را آغاز کردیم 

او ادامه داد: در سال‌های گذشته ملت‌ها تلاش کردند، شرایط بهبود یابد و سعی کردند مردم بر سرنوشت خود حاکم شوند. ما اولین انقلاب مشروطه را برای مهار قدرت تجربه کردیم. در منطقه‌ای که مردم رعیت بودند. ما با وارد کردن قانون و ترجمه آن نخستین تلاش‌ها برای دموکراتیک شدن را آغاز کردیم. 

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ما چهار جنبش بزرگ اجتماعی را ثبت کرده‌ایم، اظهار داشت: ما به عنوان ملتی که تجربه انقلاب را به جهان عرضه کردیم و از حقوق انسان حرف زدیم و برای این کار هزینه زیادی دادیم. شعارهای ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود. البته ما تنها ملتی نیستم که این تلاش‌ها را کردیم. 

اثرات خانه‌نشینی در نیمه دهه هشتاد را امروز می‌بینیم 

کولایی افزود: بعد فروپاشی شوروی به نظر می‌رسید فرایند دموکراتیک سریع‌تر شود اما در نقاطی عقبگردی بود که در کشور شاهد بودیم. ما دیدیم در خانه نشستیم چه شد. آنچه از نیمه دهه هشتاد اتفاق افتاد را امروز می‌بنیم. 

او با بیان اینکه ما در جنبش نفت دیدیم اثر آن تا مصر هم رسید، تصریح کرد: این تجربه و تاثیر را هم در انقلاب و هم جنبش دوم خرداد شاهد بودیم که منطقه را تحت تاثیر قرار داد. با این حال، تغییرطلبی که در دوم خرداد تشکیل شد با رفتار افراط‌آمیز دهه هشتاد مغول ماند تا آغاز دهه نود که روزگاری از دست دادن امید و شعارزدگی را تجربه کردیم و در سال ۹۲ همه به عرصه امید و تدبیر برگشتیم و دانستیم با خانه‌نشینی راهی باز نمی‌شود. 

انتخابات سال ۹۲ چهره ایران را متحول کرد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما در سال ۹۲ درایت را تجربه کردیم که مانند آن را رفتار آقای عارف شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: انتخابات سال ۹۲ چهره ایران را متحول کرد. چهره‌ای که در دولت نهم و دهم مخدوش شده و ایران از موقعیت خود محروم شد. در انتخابات گذشته این امکان به وجود آمد تا دوباره چهره خود را بسازیم. فرصتی بود تا ما ایرانی‌ها از آن استفاده کنیم و ما نیز حضور فعالانه‌ای داشتیم. 

کولایی اضافه کرد: این اتفاق نادری در تاریخ معاصر بود که از تجربه خود درس بگیریم. این کار در سال ۹۲، ۹۴، ۹۶ انجام و غفلت‌ها جبران شد. نیروهایی اعتدالی و اصلاح‌طلبان کنار هم قرار گرفتند تا سرنوشت کشور را تغییر دهند و موج نگران‌کننده خروج مغزها روند رو به تنزل یافت. 

انتخابات ۲۹ اردیبهشت گامی دیگر بر حاکمیت مردم بود 

او با بیان اینکه امید به تحول در کشورهای همانند ایران از مسیر سیاسی نشأت می‌گیرد، ابراز داشت: ما در سال ۹۴، مجلسی شکل دادیم که افرادی روی صندلی قرار گرفته‌اند که حقوق مردم را باور دارند و با همه مشکلات تلاش شد مردم برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند. انتخابات ۲۹ اردیبهشت گامی دیگر برای حاکمیت مردم بود. مردمی که نیمی از آن، زنان هستند که متناسب با توانمندی‌های آنان سهم ندارید. 

نماینده مردم تهران در مجلس ششم با اشاره به وضعیت زنان بیان کرد: وقتی از حقوق بشر می‌گوییم نیمی از جمعیت زنان هستند که آسیب اجتماعی هم بیشترین قربانی را از میان زنان می‌گیرد. در بیشتر کشورها توسعه‌یافته مثل سنگاپور زنان قربانی توسعه بودند. 

نیازمند آموزش و ترویج حقوق همه مردم هستیم

کولایی با بیان اینکه در حال دموکراتیک‌سازی و حرکت به سمت جامعه‌ای هستیم که مردم حاکم بر سرنوشت خود شوند، عنوان کرد: باید به حوزه خصوصی توجه کنیم. جایگاه زن در خانواده بسیار مهم است که با چالش‌های جدی همراه است. البته رویکرد سیاسی که حقوق مردم قبول دارد و نهادسازی کند، برای ما با اهمیت است. 

او ادامه داد: ما نیازمند آموزش و ترویج حقوق همه مردم هستیم. ما نیازمند رویکرد همه‌جانبه به حقوق ملت هستیم. زمان انتخابات فرصتی برای حرف زدن راجع به این مسائل است. ان‌شالله از فضای به وجود آمده بدون ذوق‌زدگی و با احتساب شرایط خودمان و با تلاشی خستگی‌ناپذیر بتوانند وظیفه خطیر خود را به نتیجه برسانیم. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز