خبرگزاری کار ایران

بهمن کشاورز:

دفاع وکلا از متهم به معنای نفی اتهام نیست/ هیچ‌کس نمی‌تواند به میزان حق‌الوکاله وکلا انتقاد کند

asdasd
کد خبر : ۴۹۴۶۶۸

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران گفت: از اول سال ۹۵ فرار مالیاتی جرم انگاری شده و بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند به وکلا بگوید چرا اینقدر گرفتید چراکه این توافق است و افراد تمام مالیات را پرداخت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهمن کشاورز در نشست کلیات هنر دفاع گفت: ‌َدر دانشگاه حقوق می‌خوانیم که قضاوت و وکالت را باید یاد بگیریم. اگر سخن از هنر دفاع می‌زنیم به این معنا است که باید با به کار گیری ابزار، حقوق موکل را حفظ کنیم.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با بیان اینکه ما باید از حرفه وکالت نیز دفاع کنیم، اظهار کرد: در جامعه عنوان می‌شود که وکلا چطور از مجرم و قاتل دفاع می‌کنند یا اینکه در دعوا حقوقی لاجرم یکی از دو طرف حاکم می‌شود و گاهی هر دو طرف وکیل دارند، چطور آن طرف محکوم از ابتدا دعوایی که می‌دانسته شکست می‌خورد را پذیرفته است. در پاسخ باید گفت که اولا ما از قاتل یا سارق دفاع نمی‌کنیم ما از متهم به قتل و سرقت دفاع می‌کنیم و به طریق اولا از قتل دفاع نمی‌کنم بلکه ما از کسی که متهم است و ممکن است تبرئه شود، دفاع می‌کنیم. معنا دفاع نفی اتهام نیست. گاهی بحث در دفاع از موکل قابلیت تخفیف، تعلیق و سایر شرایط داریم.

این حقوقدان ادامه داد: یک وکیل مشهور آمریکایی گفته افتخار می‌کنم هرگز دستی که برای کمک به من دراز شد را رد نکردم. وکیل باید کسی را که کمک می‌خواهد، کمک کند. در یک مورد باید از پذیرش دفاع خودداری کنیم و آن زمانی است که پیش داوری در آن مورد داریم و ممکن است در یک لحظه آن پیش داوری سبب شود خوب دفاع نکنیم. این خیانت است و بهتر است در این موارد پرونده قبول نشود.

او با بیان اینکه شروع دفاع از پذیرش موکل است، اضافه کرد: من با پدیده مطالعه پرونده به این شکل مخالف بودم بخصوص اگر وکیلی شهره به تخصص در رشته‌ای باشد برای مطالعه وقت بخواهد و بعد از خواندن بگوید نمی‌پذیرم.

کشاورز بر لزوم رسمی بودن تمام ارتباطات میان وکیل و موکل تاکید کرد و گفت: امضا هیچ کسی را که نزد وکیل امضا نکرده است، نباید گواهی کرد.

رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری گفت:‌در گذشته وکلا بعد از قرارداد نوشتن متوجه می‌شدند که با موکل  حق‌الوکاله کمی را توافق کرده‌اند و بعد قرارداد تکمیلی می‌نوشتند. از اول سال ۹۵ فرار مالیاتی جرم انگاری شده و بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند به وکلا بگوید چرا اینقدر گرفتید چراکه این توافق است و افراد تمام مالیات را پرداخت می‌کنند.

کشاورز با اشاره به اینکه دفاع به دو صورت شفاهی و کتبی انجام می‌شود، ادامه داد: اصل بر دفاع شفاهی است اما وکلا باید برای چند نوع دفاع آماده باشند. وکلا باید توجه کنند زمانی که دادگاه مطالبی را می‌نویسد، حتما قبل از امضا مطالعه کنند چراکه مربوط به حق موکل است و پذیرفته نیست که نخوانده امضا شود.

این حقوقدان تاکید کرد که وکلا در مقام دفاع بد و بیراه نگویند و موجب تحریک و رنجش طرف مقابل نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز