خبرگزاری کار ایران

عبدالله نوری در نامه‌ای به رییس جمهور:

بحران‌های فرارو، نیازمند تعامل میان نیروهای سیاسی است/ با همه احزاب و اقلیت‌های دینی دوستانه‌تر رفتار کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۹۰۰

وزیر کشور دولت اصلاحات در نامه‌ای به رییس جمهور، پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت.

به گزارش ایلنا، پیام تبریک عبدالله نوری به حجت‌الاسلام حسن روحانی به این شرح است:

باسم الله الرحمن الرحیم

برادر گرانقدر جناب آقای دکتر حسن روحانی؛

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

پیروزی غرور آفرین و پرافتخار ملت ایران و انتخاب شایسته جنابعالی به مسئولیت خطیر و سنگین ریاست جمهوری که بی مبالغه، خلعت آن، برازنده وجود شماست را تبریک و شادباش عرض می کنم و دوام توفیق و بقاء خدمت ارجمندتان را، در استیفای حقوق آحاد مردم از خداوند منان مسئلت دارم.

حماسه پرشکوه ۲۹ اردیبهشت برگی زرین و ماندگار در تاریخ سیاسی ایران رقم زد و افتخاری بزرگ برای ایرانیان برجای نهاد و فرصتی تازه برای برون رفت از دشواری ها وبحران های مخاطره آمیز فراهم آورد.

مردم آگاه ایران بادرکی درست از شرایط زمانه، خردمندی و آزادی را پاس داشتند و با مشارکت بی نظیر در انتخابات، از آزمونی بزرگ، سربلند بیرون آمدند و بلوغ سیاسی خود را برای جهانیان به نمایش گذارده، صداقت، صمیمیت و خدمات بزرگ شما را ارج نهادند و با تقدیم خالصانه رای خویش، صلاحیت و کفایت شما را تایید کردند. بی تردید رای قاطع اکثریت مردم به جنابعالی، که برخاسته از آگاهی سیاسی و درک دشواری های فرا روی دولت بود، اعتماد آنان به خدمتگزاران خویش را نشان داد و مسئولیتی سنگین بر دوش ایشان نهاد.

انجام درست این مسئولیت، به کوشش پیگیر و بی دریغ دولت محترم نیاز دارد و البته بدون یاری همگان، حتی مخالفان، امکان پذیر نیست. اینک رقابت، با فرازها و فرودهایش پایان یافته و زمان برنامه ریزی بهتر و دقیق تر و کار و تلاش بیشتر در جهت پیشرفت و توسعه ی روزافزون کشور و جامعه است.

امیدوارم جنابعالی با یاری خداوند و در پرتو درایت و تدبیر سیاسی و بهره مندی از پشتیبانی صادقانه و صمیمانه مردم، بتوانید به پیمان خویش وفادار بمانید و توفیق انجام این مسئولیت سنگین و دشوار را بیابید.

برادر ارجمندم جناب آقای دکتر روحانی؛

فرصت را مغتنم دانسته و با اذعان به وقوف و آگاهی بهتر و بیشتر جنابعالی نسبت به آنچه در  ادامه  بیان می شود، از باب "وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنینَ"، نکاتی را عرض می کنم:

۱- دولت دوازدهم، همچنان که در شعارهای انتخاباتی طرح شد، دولتی قانون مدار و پاسدار حقوق شهروندان و پشتیبان محرومان است. در این راستا چه نیکوست که توصیه های امام علی (ع)، به ویژه آنچه در نامه های آن حضرت، به عثمان ابن حنیف و مالک اشتر بیان شده است، مورد توجه و مبنای سنجش عملکرد دولت قرار گیرند و همکاران دولت در مدیریت های میانی و استانی هم  به مطالعه آن‌ها توصیه شوند و عملکرد خود را در دوره مسئولیت با آن بسنجند.

۲- امروز مردم ایران، دفاع از اندیشه اصلاحات و حقوق شهروندی، به ویژه شهروندان در حصر و زندانی را، در سیمای مصمم و اراده مستحکم شما می جویند. اعتنا به اصل آزادی مطبوعات و گردش آزاد اطلاعات و رسانه ها و مطبوعات آزاد، می تواند مانع بروز بسیاری از مفاسد و ناهنجاری ها گردد. اختلاس های نجومی، رواج رشوه خواری و رانت خواری بر اثر عدم وجود رسانه های آزاد بوجود می آید. از این رو انتظار می رود دولت دوازدهم حق آزادی  اطلاع رسانی و نظارت دقیق و کامل رسانه ها بر عملکرد هر سه قوه و سایر نهادها و دستگاه ها را با جدیتی بیشتر پیگیری کند.

۳- هنر مردان بزرگ و دوران ساز اینست که افق‌های دور دست را در چشم انداز دید و تصمیمات و تدابیر خویش قرار می دهند و از سکوی واقعیت های امروز به فردا و آینده های دور می اندیشند. شایسته است جنابعالی به تداوم سیره و سنت حکمرانی خویش در سال "۱۴۰۰" و پس از آن بیندیشید و با دور اندیشی و تدبیر و مجاهدت شبانه روزی، شرایطی را فراهم سازید تا زمینه استمرار اندیشه اصلاحی و مشی اعتدالی فراهم گردد  و راه صلاح و اعتدال و خدمت به محرومان و اعتلای کشور ادامه یابد.

۴- زنان و جوانان که از توانمندی‌های زیادی در زمینه‌های گوناگون برخوردارند، برای تحقق آرمان های بلند خود، چشم امید به شما دوخته اند، از این رو تقویت امید به آینده ای روشن و اطمینان بخش برای زنان و نسل جوان مسئولیتی است که بر دوش دولت سنگینی می کند.

۵- امروز جامعه ما با افول ارزش‌های اخلاقی و رواج بداخلاقی‌ها روبروست و قدرت‌طلبی در شکلی مبتذل، پایبندی به اصول اخلاقی را در تنگنا قرار داده است. کینه ورزی و نفرت، راه را بر گفتگو بسته و خشونت و تندی به جای "ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ" نشسته است.

ایران اسلامی، شایسته آن بود که به جای ریاکاری، دورویی و دروغ گویی، عوام‌فریبی، نفرت پراکنی، خشونت طلبی، اتهام زنی و رفتارهای غیر اخلاقی، راستی، محبت، رحمت و صداقت در آن موج بزند و با رشد و تعالی در جهات معنوی و اخلاقی برای دیگران اسوه باشد. از جنابعالی به عنوان شخصیتی روحانی انتظار می رود که در راستای بهبود وضعیت اخلاقی جامعه گامی بردارید و از کارشناسان مجرب و فرهیختگان جامعه شناس و نخبگان اخلاق مدار و  متخصصان شایسته در امور تربیتی و روانی برای بهبود وضعیت اخلاقی جامعه کمک بگیرید.

۶- شرایط امروز کشور و حل دشواری‌ها و بحران های فرارو، نیازمند اجماع نخبگان و تعامل میان نیروهای سیاسی است. دستیابی به این هدف از راه گفتگو و تفاهمی ملی میان دولتمردان و مسئولین عالی رتبه نظام و دیگر جریان ها و شخصیت های مهم و موثر و مورد احترام ملت، که مرجعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سنتی دارند، امکان پذیر است. این شخصیت های حقیقی و حقوقی پل ارتباطی نیرومندی هستند که پیوند همیشگی دولتمردان با قاعده هرم قدرت یعنی توده های مردم را برقرار می سازند. کوشش و اقدام جنابعالی در این راستا، می تواند با اعتماد آفرینی، به تقویت سرمایه اجتماعی  بیانجامد و  به تعبیر قرآنی از فتنه و فساد جلوگیری کند.  

ما همچنان که می‌توانیم و باید برای منافع ایران با دنیا تعامل کنیم، در درون کشور نیز به گفتگو و تعامل سازنده نیازمندیم. چگونه است که می توانیم با کسانی که فرسنگ ها اختلاف در جهات گوناگون داریم، تعامل کنیم ولی نمی توانیم با کسانی که در داخل یک کشور زندگی می کنیم و در جهات گوناگون، منافع مشترکی داریم، تعامل و گفتگو کنیم و خصومت ها را در حد توان برطرف کنیم؟ آیا احتمال نمی‌دهیم دست هایی پنهان در جهت گسترش جدایی ها و شکاف نیروها کوشش می کنند؟ حرکت های افراطی و رفتار های غیراخلاقی می تواند روزی خطر آفرین باشد و همه درگیری ها و کشتارها از اختلافات کوچک شروع می شود و به مرور زاویه‌ها بازتر شده، به کدورت و خصومت و کشتار می‌انجامد.

با همه احزاب و گروه‌ها، با گرایش‌های گوناگون و متفاوت و اقوام و مذاهب و اقلیت‌های دینی، دوستانه تر رفتار کنیم و به خواست های آنها، در چهارچوب استیفای حقوق شهروندی توجه کنیم. همه ایرانیان را خودی بدانیم و برای انسجام بیشتر ملت، گام های دوستانه، همراه با گذشت و مدارا و محبت برداریم. به فرموده قرآن "وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلىَ اللَّهِ وَ عَمِلَ صَلِحًا وَ قَالَ إِنَّنىِ مِنَ الْمُسْلِمِینَ - وَ لَا تَسْتَوِى الحَْسَنَةُ وَ لَا السَّیِّئَةُ  ادْفَعْ بِالَّتىِ هِىَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِى بَیْنَکَ وَ بَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلىِ‏ٌّ حَمِیمٌ".  

رفع محدودیت و حصر از حضرات آقایان خاتمی، موسوی، کروبی و سرکار خانم رهنورد که از جایگاه ویژه نزد ملت ایران برخوردارند و به پاکی و نجابت و صداقت و دلسوزی شهره اند، می تواند گام نخست این حرکت خیرخواهانه و خداپسندانه باشد. با اطمینان می گویم و خدا را برگفته خود گواه می گیرم که این عزیزان، هرگز کمترین تحریکی علیه نظام جمهوری اسلامی نخواهند داشت و از اینکه با محدودیت و یا حصر آنها، چنین تصوری به وجود آید خرسند نیستند، گرچه انتقاد های قابل توجه و تاملی دارند.

۷- بر اساس جمع‌بندی کارشناسان، کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی با خواست‌ها، نیازها و چالش‌های متعدد و گوناگونی روبروست.

شایسته است افرادی توانمند، پرتلاش و اخلاق مدار برای تامین این نیازها و مقابله با این چالش ها، اداره امور ستادی، بخشی و منطقه‌ای شما را به عهده گیرند. به تعبیر قرآن کریم انسانهای توانمند و امانت دار و نگاهبانان متخصص و آگاه را به کار گمارید، که آن کس که از علم و آگاهی کافی برخوردار نباشد، نگاهبان خوبی نیز نخواهد بود.

از درگاه ایزد منان، برای شما و کابینه همراهتان، توفیق روزافزون در خدمت به مردم و کسب رضایت آنان و رضایت خداوند متعال را مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

پنجم خردادماه ۱۳۹۶

عبدالله نوری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز