خبرگزاری کار ایران

سیاری در صحن علنی:

عملیات بیت‌المقدس میل جنگ‌جویی را از دشمن گرفت

asdasd
کد خبر : ۴۹۳۱۰۲

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در صحن علنی مجلس به‌مناسبت فرارسیدن سالروز ٖٖآزادسازی خرمشهر به تشریح جزئیاتی درباره برخی عملیات دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: عملیات بیت‌المقدس یکی از درخشان‌ترین عملیات علیه دشمن متجاوز بوده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با تبریک سالروز  آزادسازی خرمشهر اعلام کرد: تاریخ دفاع مقدس از عملیات بزرگی شکل گرفته است و این عملیات باعث شکست دشمن و پیروزی قاطع در ۸ سال دفاع مقدس شده است.

او گفت: عملیاتی مانند مروارید، ثامن‌الائمه(ع)، فتح‌المبین، والفجر و بیت‌المقدس حماسه‌هایی است که توسط رزمندگان این مرز و بوم به‌وجود آمد و موجب قدرت و افتخار جمهوری اسلامی ایران شده است.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: عملیات بیت‌المقدس یکی از درخشان‌ترین عملیات علیه دشمن متجاوز بوده است  و در این عملیات علاوه بر اینکه به اشغال ۱۹ ماهه قسمتی از خرمشهر پایان داده شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی یادآور شد: در این عملیات همچنین ضربات قاطع و سهمگینی به توان نظامی دشمن وارد شد و به قول نظامیان این عملیات میل جنگجویی را از دشمن گرفت تا دشمن بداند توسعه‌طلبی در مرزهای جمهوری اسلامی مقدور نیست.

او با اشاره به اهمیت ویژه این عملیات خاطرنشان کرد: ۲۰ روز پس از عملیات بیت‌المقدس و تحت تاثیر این عملیات بزرگ و در آستانه تشکیل اجلاس سران کشورهای غیرمتعهد و لزوم آمادگی برای دفاع با رژیم صهیونیستی در آن مقطع زمانی جنوب لبنان را اشغال و آتش بس یک طرفه اعلام کرد و همچنین عقب‌نشینی حساب شده‌ای را به مرحله اجرا درآورد که جواب این حرکت را امام(ره) بزرگوار دادند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به ویژگی‌ها و مشخصات عملیات بیت‌المقدس نیز اشاره کرد و گفت: طرح عملیات به نام کربلای ۳ بود و نام عملیات بیت‌المقدس، رمز عملیات یاعلی ابن‌ابی‌طالب (ع) بود که به مناسبت میلاد مولای بزرگ ما به نام ایشان این عملیات نامگذاری شد.

دریادار سیاری یادآور شد: شرکت‌کنندگان دراین عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ملت قهرمان و همیشه در صحنه ایران اسلامی و زمان اجرا ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۶۱ تا چهارم خردادماه به مدت ۲۶ روز و محل اجرا جنوب غربی اهواز بود.

او در ادامه خاطرنشان کرد: این عملیات یک ماه پس از عملیات فتح‌المبین آغاز شد که زمان بسیار محدودی میان دو عملیات وجود داشت اما به یاری خداوند و در عین ناباوری دشمن و کشورهایی که از او حمایت می‌کردند.

سیاری گفت: این عملیات با موفقیت به پیروزی رسید و یکی از رموز اصلی عملیات بیت‌المقدس این بود که دشمن را به طور کامل غافلگیر کرد.

او با بیان اینکه وسعت این عملیات ۶ هزار کیلومتر مربع بود، اعلام کرد: در یک چنین زمین وسیعی انجام عملیات شجاعت و ایثار می‌خواهد؛ چرا که وسعت این عملیات ۴ برابر عملیات ثامن‌الائمه(ع) و ۱۰ برابر عملیات طریق‌القدس و ۲ برابر  عملیات فتح‌المبین بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین گفت: ۲۶ روز مداومت عملیات اتفاق بسیار مهمی است که نظامیان معنای آن را بهتر درک می‌کنند.

او ادامه داد: چگونه می‌شود در ۲۶ روز نیروی انسانی تازه‌نفس و تجهیزات نظامی، مهمات و تدارکات لازم را برای ده‌ها هزار نفر تامین کرد و در عین حال از خستگی و فرسودگی رزمندگان جلوگیری و در آنها انگیزه ایجاد کرد.

امیر سیاری در ادامه با بیان اینکه عملیات عبور از رودخانه یکی از دشوارترین مراحل در عملیات نظامی است، تصریح کرد: نیروهای ما توانستند در کمترین زمان ممکن از کارون عبور کرده و همین اتفاق باعث پیروزی ما شد.

او، نتایج عملیات بیت‌المقدس که برای جمهوری اسلامی ارزشمند و باعث افتخار دانست و گفت: در این عملیات غرور آفرین ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر از خاک ایران اسلامی آزاد شد. ۲۰ هزار نفر به اسارت درآمدند و دشمن بیش از ۱۶ هزار تلفات داد که این نتایج در یک عملیات نظامی بی‌سابقه است.

او اضافه کرد: این اتفاق توسط رزمندگان ما رخ داد و ضربه قاطع به توان رزمی و ماشین جنگی دشمن وارد کرد و نشان داد که دشمن کاملاً شکست خورده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به اینکه در عملیات بیت‌المقدس به اهداف استراتژیکی که در طرح عملیات کربلای ۳ پیش‌بینی شده بود، دست پیدا کردیم، اعلام کرد: یکی از این اهداف آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال نظامی بود.

او گفت: درحالی که رییس رژیم بعث عنوان کرده بود، اگر ایران بتواند خرمشهر را آزاد کند کلید طلایی بصره را به او خواهیم داد، به یاری خداوند با همت مثال‌زدنی رزمندگان دشمن از خاک ایران بیرون رانده شد؛ هرچند که روی دیوارهای خرمشهر نوشته بودند، ما آمده‌ایم که بمانیم.

او خاطرنشان کرد: در این عملیات دشمن به گونه‌ای شکست خورد و تجهیزات او به طور کامل منهدم شد که کشورهایی که از او حمایت می‌کردند، از ضربه سهمگینی که رزمندگان ایران به رژیم بعث وارد کرد، حیرت کردند.

امیر سیاری تصریح کرد: هرچند که امام(ره) به این کشورها تاکید کرده بودند که از صدام حمایت نکنید؛ چراکه وقتی کار او با ایران تمام شود، حتماً به سراغ شما خواهد آمد که ما در سال‌های بعد از دفاع مقدس شاهد تحقق این پیش‌بینی دقیق و آینده نگری حضرت امام(ره) بودیم.

ادامه دارد ...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز