خبرگزاری کار ایران

یک سناتور دموکرات آمریکایی اعتراف کرد؛

خشم خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر از روابط دوستانه ترامپ با سعودی‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۹۲۸۳۷

کریس مورفی سناتور دموکرات آمریکایی گفته: یمن در آستانه قحطی است چرا که عربستان مسیرهای ترانزیتی و پل‌های کلیدی این کشور را نابود کرده‌اند. استراتژی سعودی‌ها، قحطی یمن تا حد مرگ برای افزایش اهرم‌های فشار در میز مذاکره است.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری فرانسه نوشت: مقامات دولت آمریکا مدعی‌اند که توافق ۱۱۰ میلیارد دلاری آمریکا و سعودی بزرگترین توافق اسلحه در تاریخ آمریکا بود است؛ توافقی که می‌تواند تمام تاسیسات دفاعی آمریکا از کشتی گرفته تا تانک و سامانه دفاع موشکی را به عربستان منتقل کند.

در این گزارش گفته شده: این توافق شامل فروش تجهیزات هدایت شونده دقیق است که در دوران اوباما ارسال آن به سعودی‌ها به دلیل ترس از استفاده علیه غیرنظامیان یمن ممنوع شده بود نیز است. این توافق به ارتش عربستان کمک می‌کند سامانه‌های دفاعی خود را برای مقابله با ایران و برنامه‌های موشکی این کشور تقویت کند.

به ادعای مایک میلر رییس بخش امنیت منطقه‌ای و ارسال سلاح وزارت امور خارجه این ترکیب از تجهیزات دفاعی و خدمات، امنیت عربستان و منطقه خلیج فارس را در مواجهه با تهدید ایرانی‌ها به صورت بلندمدت تضمین کرده و توانایی عربستان را برای ورود به عملیات‌های ضدترویستی منطقه افزایش می‌دهد.

در حالی که دولت ترامپ مدعی است که این سلاح‌ها بزرگترین توافق فروش اسلحه و بزرگترین توافق بین آمریکا و عربستان در طول تاریخ بوده اما بسیاری از این تجهیزات سال‌هاست که به عربستان داده می ‌شود.

به گفته «درک کولت» مشاور سابق وزیر دفاع در امور امنیت بین‌المللی و مشاور ارشد صندوق مارشال آمریکا گفته هر دو طرف معامله صرفا می‌خواستند نشان دهند که مسیر روابط سابق تغییر کرده و دریچه جدیدی باز شده است. 

او گفته واقعیت این است که این مسیر در دوران اوباما با قرارداد ۱۰۰ میلیون دلاری فروش اسلحه به عربستان آغاز شده بود. من از خودم می‌پرسم اگر کلینتون رییس جمهور شده بود آیا تغییری در این روند و سفر به عربستان ایجاد می‌شد؟ شاید تغییر زیادی اتفاق نمی‌افتاد.

بر اساس گزارش «نیویورک تایمز»، شرکت «لاکهید مارتین»، شرکت سازنده هواپیمای جنگی، برنده اصلی این توافق بوده است. او کشتی‌هایی را به ارزش تقریبی ۱۱ میلیارد دلار به عربستان فروخته است. این کشتی‌ها به ریاض اجازه می‌دهد عمق استراتژیک خود را در خلیج فارس و دریای سرخ تا تنگه هرمز برای رویارویی با ایران افزایش دهد.

به ادعای «آنتونی کردزمن» کارشناس مرکز استراتژیک و مطالعات بین‌الملل واشنگتن این مدرن‌سازی، سامانه‌های دریایی عربستان سعودی را به یکی از مهمترین تهدیدات علیه ایران در خلیح فارس تبدیل می‌کند.

در دو سال گذشته عربستان سعودی در تلاش بوده تا ائتلافی را برای حمله هوایی و اقدام علیه حوثی‌های یمن در حمایت از منصور هادی رییس جمهور یمن ترتیب دهد. گروه‌های حقوقی بارها این ائتلاف را علیه غیر‌نظامیان توصیف کرده‌اند.

به گفته «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی، یمن در آستانه قحطی است چرا که عربستانی‌ها مسیرهای ترانزیتی و پل‌های کلیدی این کشور را نابود کرده‌اند و به همین دلیل هیچ یک از کمک‌های بین‌المللی بشردوستانه به دست مردم یمن نمی‌رسد.

او گفته با فروش این سلاح‌های نقطه‌زن دقیق به عربستان، غیرنظامیان بیشتری کشته می‌شوند؛ چراکه استراتژی سعودی‌ها، قحطی یمنی‌ها تا حد مرگ برای افزایش اهرم‌های فشار در میز مذاکره است. آنها بدون سلاح‌هایی که ما به آنها فروختیم نمی‌توانند قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرند.

خبرگزاری فرانسه مدعی شده رژیم صهیونیستی نگرانی‌اش را بابت فروش این سلاح‌ها به سعودی‌ها ابراز کرده اما این قرارداد شامل فروش اف-۳۵ نیست.

به گفته میلر هیچ چیزی در پکیج مورد توافق با عربستان نیست که بتواند ارتش کیفی اسرائیل را تهدید کند.

خبرگزاری فرانسه در پایان مدعی شده روابط دوستانه ترامپ با سعودی‌ها منجر به خشم خانواده‌های قربانیان و کسانی شده که عربستان را عامل حادثه ۱۱ سپتامبر می‌دانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز