خبرگزاری کار ایران

تحلیل «لوموند» فرانسه از نتیجه انتخابات ایران؛

مردم ایران به وعده سه برابر شدن یارانه‌شان «نه» گفتند

asdasd
کد خبر : ۴۹۱۷۷۸

پیروزی قاطع رییس جمهور ایران در دومین دوره چهارساله‌اش به معنای ادامه سیاست‌های آزادی‌خواهانه و تعاملی او با جهان است.

به گزارش ایلنا روزنامه «لوموند» فرانسه در گزارشی با عنوان «حسن روحانی با ۵۷ درصد رییس جمهور ایران شد» به شرح دلایل پیروزی روحانی پرداخت.

در این گزارش گفته شده پیروزی قاطع رییس جمهور ایران در دومین دوره چهارساله‌اش به معنای ادامه سیاست‌های آزادی‌خواهانه و تعاملی او با جهان است. رقیب او ابراهیم رییسی تنها ۳۸ درصد  آرا را دریافت کرد.

این گزارش به حضور گسترده ایرانی‌ها در انتخابات روز گذشته اشاره کرد و نوشت آنها بار دیگر حسن روحانی رییس‌جمهور کشورشان را برای یک دوره چهارساله انتخاب کردند. 

این روزنامه فرانسوی معنی این پیروزی از سوی حسن روحانی را  ادامه روند تعامل ایران با جهان خواند ادامه داد: این نتیجه می‌تواند سیاست‌های پشت پرده اصولگرایان تندرو را در برابر جریان اصلاح‌طلب تضعیف کند. اصولگرایان که تبلیغات انتخاباتی‌شان را بر اساس شعارهای پوپولیستی و وعده‌های متعدد برای اقشار ضعیف ترتیب داده بودند سعی کردند جوری القا کنند که گویی در پی احیای آرمان‌های انقلاب هستند.

نویسنده گزارش به بیان مشاهدات خود در روز انتخابات ایران اشاره کرد و نوشت: مشارکت در شعبه‌های اخذ رای در جنوب تهران بالاتر از سطح توقعات بود. به گفته «ولی زارع» کشتی‌گیر ایرانی ؛ کسانی که به رییسی رای می‌دهند از علاقه شان به او نیست. آنها به این دلیل به او رای می‌دهند که او قول یارانه داده و این برای راضی کردن همه مردم کافی نیست.

در این گزاش گفته شده ملت ایران در رفراندم خود به سه برابر شدن سهمشان از یارانه نه گفتند. روز جمعه از ساعت ۸ صبح انتخابات ایران آغاز شد . پیش از آن سران اصلاح‌طلب و میانه رو از میزان پایین مشارکت نگران بودند و سعی داشتند مردم را برای آمدن پای صندوق راضی کنند. در شعبه اخذ رای در منطقه سید خندان که یک منطقه مرکزی در شهر تهران است برخی از رای دهندگان تا نیمه شب شعبه را ترک نکردند و خواهان رای دادن بودند. یکی از افرادی که تا نیمه شب در صف ایستاده بود می‌گفت از سال ۲۰۰۹ و انتخابات مجدد احمدی‌نژاد به بعد رای نداده است اما این بار برای رای دادن به روحانی آمده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا به روحانی واقعا ایمان دارد یا نه گفت: او یک دولتمرد است نه یک آزای خواه. اما ما به او رای می‌دهیم برای اینکه محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشور و بیژن زنگنه وزیر نفت سر کارشان بمانند. آنها افراد موثری بودند ما از آنها متشکریم که ایران را تغییر دادند.

 بعد از یک دهه بی تحرکی و رکود در ایران به واسطه برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی وضعیت کشور  تغییر کرد. 

تبلیغات انتخاباتی به اختلافات سیاسی در ایران دامن زد. کاندیداها یک‌دیگر را در مناظره‌های انتخاباتی محکوم کردند.  روز جمعه نیز در خلال برگزاری انتخابات رییسی از کمبود تعرفه رای و تخلفات در شعب اخذ رای مناطق روستایی شکایت کرد.

به گفته یک تحلیل‌گر اصلاح‌طلب نزدیک به دولت این اختلافات حل نشده است. اصولگرایان تندرو به حملاتشان به روحانی ادامه خواهند داد. آنها سعی می‌کنند او را تضعیف کنند و بر اصلاحات اقتصادی مد نظر او موانعی را ایجاد کنند.

روحانی در سال ۲۰۱۳ برای اولین بار به پیروزی رسید. به گفته احمد سلامتیان نماینده اسبق مجلس ایران روحانی از خود در این سال‌ها در برابر نهادهای غیر انتخابی دفاع کرده است. او می‌تواند از همین طریق موازنه‌ای بین قوا ایجاد کند. روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده محصوران انتخابات ۲۰۰۹ را آزاد کند. او در دوره اول خود از اجرای این وعده بازماند. روحانی همچنین وعده داده که برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای برنامه‌ای تدوین کند. او برای این کار باید به دنبال کانال‌هایی برای برقراری ارتباط با دولت ترامپ باشد که به نظر می‌رسد هنوز حمایت خود را از برجام اعلام نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز