خبرگزاری کار ایران

بازتاب انتخابات ایران در رسانه‌های جهان

asdasd
کد خبر : ۴۹۱۳۷۲

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که در سراسر کشور در حال برگزاری است، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.

به گزارش ایلنا، خبرگزاری آناتولی با اشاره به آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و حضور «حسن روحانی» پای صندوق رأی، به نقل از وی اعلام کرد: حضور گسترده مردم در انتخابات باعث نمایش قدرت ملی و افزایش امنیت ملی خواهد شد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز با پوشش برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، گزارش داد که در این انتخابات، رقابت اصلی میان «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری فعلی و «سیدابراهیم رئیسی» در جریان است.

اکسپرس‌نیوز پاکستان نیز با انتشار خبر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد: رأی‌گیری از واجدان شرایط در ایران از ساعت هشت صبح امروز –جمعه- به وقت تهران آغاز و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد یافت و رقابت اصلی میان «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری فعلی و نامزد اصلاح طلب و «سید ابراهیم رئیسی» نامزد اصولگرا است.

رادیو پاکستان نیز اعلام کرد بیش از ۵۶ میلیون ایرانی واجد شرایط از صبح امروز پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند تا از میان حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، سید مصطفی میرسلیم و سید مصطفی هاشمی‌طبا رئیس‌جمهوری جدید ایران را انتخاب کنند.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه نیز در گزارشی اعلام کرد که مردم ایران امروز برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا پای صندوق‌های رای رفتند.

این رسانه ترک اعلام کرد که مردم ایران از میان چهار نامزد حاضر در رقابت، یک نفر را به عنوان رئیس‌جمهوری آینده خود انتخاب می‌کنند.

خبرگزاری شینهوا گزارش داده است که در انتخابات سال جاری چهار نامزد با یکدیگر رقابت می‌کنند که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری فعلی و سید ابراهیم رئیسی، دو رقیب اصلی محسوب می‌شوند.

تایمز آو ایندیا با اشاره به آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، آن را نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پس از توافق هسته‌ای دانست و افزود: در این انتخابات دو رقیب اصلی «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری فعلی و مجری توافق هسته‌ای و «سید ابراهیم رئیسی» نامزد محافظه‌کار (اصولگرا) هستند.

روزنامه هاآرتص نیز با اعلام خبر آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد: واجدان شرایط در ایران باید بین حسن روحانی و رقیب اصولگرای وی یعنی سید ابراهیم رئیسی که دو رقیب اصلی یکدیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می روند، یک نفر را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایران برگزینند.

تایمز آو اسرائیل نیز اعلام کرد: در نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پس از توافق هسته‌ای این کشور با قدرت‌های جهانی، مردم ایران با در نظر داشتن مسائل اقتصادی باید از میان حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی یکی را به عنوان رئیس‌جمهوری جدید ایران انتخاب کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایرانی‌ها رای دادن در انتخاباتی که رقابتی تنگاتنگ میان «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری فعلی و «ابراهیم رئیسی» است را آغاز کردند. این انتخابات می‌تواند سرعت اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و همچنین تعامل مجدد ایران با جهان را تعیین کند.

تلویزیون ایران با پخش تصاویری از صف‌های طولانی مقابل شعب اخذ رای، اعلام کرده است که از بین جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، ۵۶ میلیون واجد شرایط رای دادن هستند.

این انتخابات پس از آن برگزار می‌شود که کاندیداها در جریان مناظره‌های زنده تلویزیونی، اتهام‌هایی علیه یکدیگر وارد کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که ایرانی‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهوری کشورشان پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند. 

در ادامه آمده است که این نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بعد از دستیابی به توافق هسته‌ای است. رئیس‌جمهوری فعلی ایران در این انتخابات با سه کاندیدای دیگر رقابت می‌کند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد: ایرانیان با تشکیل صف‌های طولانی، خبر از مشارکت بالا در این انتخابات دادند تا با حضور گسترده در انتخابات از میان حسن روحانی و رقیب اصولگرای وی یعنی «سید ابراهیم رئیسی» یکی را انتخاب کنند.

بی‌بی‌سی نیز با پوشش خبر آغاز رأی‌گیری در نقاط مختلف ایران، گزارش داد که مردم با حضور در صف‌های متراکم، پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند.

ویچه‌وله نیز گزارش داد: دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و همچنین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران آغاز شد و بیش از ۵۶ میلیون شهروند واجد شرایط، برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده ایران از بین چهار نامزد رقیب، پای صندوق‌های رای می‌روند.

دویچه‌وله اعلام کرد: انتخاب مجدد روحانی یا پیروزی رقیب وی می‌تواند تاثیر بسزایی در تغییر سیاست‌های ایران داشته باشد.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، حسن روحانی در دور نخست ریاست‌جمهوری خود، با باز کردن درهای گفت‌وگو با غرب توانست به توافق هسته‌ای دست یابد.

‌ای‌بی‌سی نیوز با عنوان اولین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پس از توافق هسته‌ای، از آغاز رأی‌گیری از ابتدای امروز –جمعه- در سراسر ایران و مراکز دیپلماتیک این کشور در نقاط مختلف جهان خبر داد و افزود: مردم ایران پس از توافق هسته‌ای  این کشور با قدرت‌های جهانی برای انتخاب میان رئیس‌جمهور معتدل و بانی توافق هسته‌ای و رقیب محافظه‌کار (اصولگرا) پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.

ای‌بی‌سی در ادامه تاکید کرد: این انتخابات در واقع نوعی همه‌پرسی در خصوص سیاست‌های حسن روحانی در دوره نخست ریاست‌جمهوری وی به شمار‌ می‌رود؛ البته مسائل اقتصادی موجود در ایران نیز یکی از مهمترین اموری است که در انتخاب رئیس‌جمهوری آتی ایران نقش پررنگی خواهد داشت.

الیوم السابع در میان خبرهای فوری خود با اعلام آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نوشت: «ایرانیان امروز رئیس‌جمهوری خود را انتخاب می‌کنند».

این رسانه عربی در ادامه تصریح کرد: ۶۳ هزار حوزه اخذ رأی در سراسر ایران برپا شده است و بیش از ۳۵۰ هزار نیروی امنیتی مسئولیت تامین امنیت این انتخابات را به عهده دارد.

القدس العربی نیز نوشت رأی‌دهندگان ایرانی برای انتخاب رئیس‌جمهوری خود از میان «حسن روحانی» نامزد میانه‌رو و «سید ابراهیم رئیسی» نامزد محافظه‌کار (اصولگرا)،  از صبح امروز پای صندوق‌های رأی رفتند.

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد که امروز حدود ۵۶ میلیون واجد شرایط ایرانی برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید خود به پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. این شبکه عربی اعلام کرد: با کنار رفتن «محمد باقر قالیباف» به نفع «سید ابراهیم رئیسی» و «اسحاق جهانگیری» به نفع «حسن روحانی»، رقابت اصلی میان دو نامزد یعنی رئیسی و روحانی خواهد بود.

السومریه‌نیوز نیز نوشت: بیش از ۵۶ میلیون ایرانی در داخل و بیش از ۱۰۰ کشور خارجی با حضور در ۶۳ هزار و ۴۲۹ مرکز اخذ  رأی، از میان چهار نامزد حاضر در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری آینده ایران را انتخاب خواهند کرد.

اسکای نیوز عربی اعلام کرد: پس از مناظرات گرم انتخاباتی بین روحانی و رئیسی امروز –جمعه- رأی‌دهندگان ایرانی برای انتخاب رئیس‌جمهوری خود پای صندوق‌های رأی آمده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز با اعلام این که رای‌گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شده است، گزارش داد که بیش از ۶۳ هزار حوزه اخذ رأی و ۱۴ هزار صندوق سیار پذیرای رأی مردم ایران برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدیدشان خواهد بود.

شبکه تلویزیونی المنار نیز اعلام کرد: بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار رأی اولی در میان ۵۶ میلیون رأی دهنده ایرانی واجد شرایط برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید ایران از میان چهار نامزد حاضر در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت هشت صبح امروز –جمعه- پای صندوق‌های رأی رفته‌اند. همچنین انتخابات در خارج از کشور نیز در ۱۳۳ مرکز دیپلماتیک در ۱۰۳ کشور مختلف برگزار خواهد شد. این شبکه تلویزیونی لبنان تصریح کرد که به موازات انتخابات ریاست‌جمهوری، مردم ایران، نمایندگان شوراهای اسلامی شهر و روستا را نیز انتخاب خواهند کرد.

روسیا الیوم نوشت: از صبح امروز –جمعه- مردم ایران برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید پای صندوق‌های رأی رفتند تا از میان «حسن روحانی»، «سید ابراهیم رئیسی»، «سید مصطفی میرسلیم» و «سید مصطفی هاشمی طبا» رئیس‌جمهور جدید را انتخاب کنند.

العربیه نیز اعلام کرد: مردم ایران امروز برای انتخاب یکی از دو نامزد اصلاح‌طلب و اصولگرا یعنی «حسن روحانی» و «سید ابراهیم رئیسی» پای صندوق‌های رأی رفته‌اند.

المیادین نیز ضمن اعلام خبر آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری در سراسر ایران گزارش داد: صفوف طولانی مردم در اقصی نقاط ایران برای حضور در انتخابات، پیش از آغاز رأی‌گیری تشکیل شده است و مشارکت در انتخابات در تهران، مشهد، اصفهان و دیگر شهرهای ایران بسیار گسترده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز