خبرگزاری کار ایران

رییسی در شبکه سه سیما:

هرگز تیمی و اتوبوسی وارد نشدم/ از روزی که وارد انتخابات شدم در آستان قدس حضور نیافتم

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۱۳۹

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم مبارزه با علل آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: یکی از علل اعتیاد در جامعه مسئله بیکاری است و برای حل این معضل باید بیکاری و بی شغلی را حل کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در برنامه پاسخ به سوال جوانان که از شبکه سوم سیما پخش شد، در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی چیست؟ گفت: آسیب‌های اجتماعی یک معلولی است که علت‌هایی دارد؛ برخورد با علت اساسی و مقدم است. اینکه چر اعتیاد و بزهکاری به وجود آمده، مهم است. خانواده در شکل دادن شخصیت جوان مهم است. مسائل اقتصادی نقش بسیار مهمی دارد. جوان وقتی در روستا، زمینه اشتغالش از بین می‌رود و امکان اشتغال ندارد، ممکن است زمینه‌های بزهکاری برای او وجود داشته باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از علل اعتیاد در جامعه مسئله بیکاری است. باید بیکاری و بی شغلی را حل کرد. ما ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم و اعضای ستاد باید وضعیت را رصد کنند. وقتی کف خیابان و حاشیه شهر را نگاه می‌کنیم می‌بینیم برخلاف تلاش دستگاه‌ها، آمار و ارقام اعتیاد چیز دیگری را نشان می‌دهد و سوال ما این است که چرا با وجود ارقام بالا برخورد نشده است.

دادستان سابق کل کشور اضافه کرد:  رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئیس‌جمهور است اما تنها دو جلسه در جلسه‌های این ستاد حضور داشته است. وقتی پیگیری‌های من از نهاد ریاست‌جمهوری جواب نداد، به دفتر رهبر انقلاب رجوع کردم که چرا این جلسه‌ها با وجود این معضل بزرگ برگزار نمی‌شود.

او ادامه داد: مساله معتادان و بازپروری آن ها بسیار مهم است. این کار با کندی انجام می‌شود. برخورد با علت‌ها بسیار مهم است؛ خود معلول که بزه‌ها هستند راهکارهای خودش را دارد.

رییسی در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای اشتغال جوانان چیست، گفت: مرکز آمار می گوید که ۱۲ درصد بیکاری وجود دارد. اما هفته‌ای یک ساعت کار را شاغل تلقی می‌کنند. ما این را شغل ناقص می‌دانیم. عدد بیکاری ما ۵ میلیون نفر است. این‌ها اگر فکری نشود آسیب‌های اجتماعی ایجاد می‌کند. به نظرم با توجه به امکانات کشور و دستور قانون باید مشکل بیکاری حل شود. دولت می‌گوید از کجا می‌آورید ما می‌گوییم که این تکلیف قانونی است. دوم اینکه ظرفیت‌هایی زیادی داریم که باید فعال شود.

او خطاب به دولت گفت: شما چقدر در ۴ سال نقدینگی را افزایش دادید؟  ۳ برابر کردید. خلق پول باید در تولید خرج شود اما این پول کجا رفته؟ این پول دست چند نفر است و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به افراد بد حساب داده شده است.

رییسی افزود: شغل داشتن جوانان در دولت کار و کرامت به این روش است که برای جویندگان کار ایجاد کند. آن هم نه شغل بی کرامت. مثلا دختر یا خانم با حفظ کرامت مشغول به کار شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد:‌ بعضی با شعار نکاشتن وارد انتخابات شده‌اند. ما می‌توانیم با علم و فن آوری کشاورزی دانش بنیان ایجاد کنیم. اما تا این حرف‌ها را می‌زنیم به ما اهانت می‌کنند. مگر رشد اقتصادی کشور هشت درصد نیست؟

او ادامه داد:‌ به جای تهمت زدن به بنده یا  رقیب هراسی به مردم بگویند چه کردند و چه می‌خواهند کنند؟

رییسی درباره مسکن و ازدواج جوانان گفت:  تهیه مسکن برای جوانان یکی از ضرورت‌ها است. وقتی آنها را به ازدواج تشویق می‌کنیم باید مسئله اولیه آنها که مسکن است را نیز برطرف کنیم. یکی از این راه‌ها تقویت خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان است و ما برنامه‌هایی برای توسعه آن داریم. همچنین از دیگر برنامه‌های ما مسکن اجاره‌ای است.

او با اشاره به وام مسکن ادامه داد: وامی که امروز برای تسهیلات ازدواج می‌دهند ده میلیون تومان است که البته بیش از ۵۰۰ هزار نفر متاسفانه در نوبت دریافت وام هستند و اگر افرادی که در نظام بانکی بدحساب هستند و تسهیلات میلیاردی در یافت کرده‌اند آن را برگردانند ما می‌توانیم این تسهیلات را به جوانان پرداخت کنیم.

تولیت آستان قدس تاکید کرد: معتقدم دولت باید مساعدت کند تا جوانان بتوانند اجاره مسکن را بدهند و همچنین باید به مراکزی که کار سکونت جوانان را دنبال می‌کنند مساعدت شود این مراکز مانند شهرداری‌ها هستند. اما اصل کار در این راه مسکن سازی است. ما باید تولید مسکن را که اشتغال زاست و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم و مشکل جوانان را حل می‌کند تقویت کنیم. ما باید از ۷۰۰هزار ازدواج سالانه به یک میلیون برسیم چراکه ۱۱ میلیون جوان در سن ازدواج داریم و این فقط به حرف نیست. برخی از مسئولان ما از جوانان سوءاستفاده می‌کنند اما در عمل با جوانان نیستند. امام جوانان را باور داشت مقام معظم رهبری جوانان را باور داشت و ما هم به آنها ایمان داریم.

رییسی با بیان اینکه در کارهای اقتصادی خبری از جوانان نیست، تصریح کرد: در ارتباط با احداث مسکن باید یک میلیون مسکن در هر سال ایجاد شود. اصلاح بافت‌های فرسوده مسکن روستایی و مسکن برای جوانان در دستور کار دولت است و با مشارکت مردم مسئله یک میلیون مسکن باید ایجاد شود.

او ادامه داد: ما معتقدیم باید بخش خصوصی را در این قضیه فعال کرد و تسهیلات در اختیار آن قرار داده شود و تولید انبوه مسکن را فعال کنیم. باید ساز و کار قانونی آنرا فعال کنیم و  در این رابطه نیاز است که برخی از قوانین اصلاح شود. باید تولید مسکن برای مسکن‌سازان صرف کند به ویژه ساخت مسکن در مناطق میانی شهر. ما در برنامه‌مان همه این‌ها را پیش بینی کردیم و راه‌حل‌های فعال کردن آن را در برنامه‌مان داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگر که نظرتان درباره روند کاهشی تورم چیست، گفت: اگر می‌گویند تورم نیست برای این است که رکود وجود دارد. رکود امروز رکورد زده است. پولی که خلق شده باید به سمت تولید برود نه دلالی و اگر اینطور شد، آسیب فراوان می بیند. این قدرت خرید مردم را کاهش داده است.  اگر طرح‌های اقتصادی فعال شود و آرامش اقتصادی و تورم حفظ شود، خوب است اما این رکود که الان ایجاد شده و رکورد زده است. دولت می گوید ما از رکود عبور کردیم اما 4 تا وزرا نامه نوشتند رکود مشکل اساسی کشور است.

او با بیان این مطلب که آقایان باید یک سر به بازار بزنند و از قیمت‌ها باخبر شوند، گفت: آقای روحانی دور پیش گفتند ملاک جیب مردم و سفره مردم است نه آمار. امروز سفره مردم کوچک‌تر شده  و نباید نقدینگی سه برابر می‌شد ولی خب حالا شده است. ما برایش برنامه داریم. ما می‌گوییم وضع بد معیشت مردم، آقایان تهمت و افترا می‌زنند؛ تهمت نزنید جواب بدهید.

تولیت آستان قدس رضوی در پاسخ به این سوال که آیا تقسیم بندی‌های سیاسی باعث نمی‌شود که بهره‌مندی از پتانسیل جوانان به خوبی انجام نشود؟ گفت معتقدم دولت من دولت فراجناحی خواهد بود و در همه این سی و هشت سال هرگز تیمی و اتوبوسی وارد نشدم و اساس کار ما اساس کار دولت مهدوی است.

او ادامه داد: من برای اصلاح‌طلب خط امامی همانقدر ارزش قائلم که برای اصولگرای خط امامی ارزش قائلم. در دولت هم از افراد کارآمد استفاده خواهم کرد. در همین انتخابات هم بداخلاقی‌هایی شد که ربطی به عملکرد دولت نداشت. نکاتی که خارج از این چارچوب مطرح شد مربوط به این بداخلاقی نمی‌شود. مثل اینکه در شهرستان‌ها افرادی آورده می‌شود. اگر این اعتراضات درست شنیده نشود عواقب بدی دارد. ما در این کشور اجتماعات زیادی داشتیم. در قضایای فتنه ما اجتماعات زیاد داشتیم که رسانه‌های خارجی می‌گفتند با ساندیس آمدند. اما روز 9 دی همه دیدند که مردم چه می‌گویند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود:  اگر برای این‌ها گوش شنوا نباشد و کسی آن را نشنود، یقین دارم مانند دیگر سوابق تاریخی با مشکل روبرو خواهیم. این اجتماعات با انگیزه آمده‌اند وحرف برای گفتن دارند. باید این‌ها جدی گرفته شود. گفته می‌شود ما به مردم نبات دادیم. از روزی که فضای انتخابات در کشور آغاز شد سعی کردیم در مجموعه آستان قدس رضوی حضور نداشته باشیم تا آن فضای پاک به مسائل انتخابات آلوده نشود. مردم این افتراها را می‌فهمند. سعی کردم مقید به اخلاق و قانون بمانم. معتقدم این گروه‌بندی‌ها برای کشور مشکل‌گشا نیست. ما می‌گوییم اشتغال، آنها می‌گویند دیوار. این‌ها مسائل مردم نیست. به نظرم آقایان به مشکلات مردم برگردند و به جوانان بیکار توجه کنند. در این صورت بدون شک مشکلات کشور حل خواهد شد ما نیز به مسائل مردم توجه داریم.

او در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برنامه فوری شما برای تسهیل پرداخت وام مکفی به جوانان چیست؟ گفت: با پیگیری مجلس و مخالفت دولت امروز مبلغ ده میلیون وام پرداخت می‌شود اما اجاره خانه در شهرهای مختلف، متفاوت است و باید بتوانیم راهکاری را فراهم کنیم تا جوانان در ابتدای کار سرپناهی داشته باشند و بعد برای خود سرپناه دائمی ایجاد کنند. مردم باید در بحث ازدواج جوانان کمک کنند. ما اگر مردم را بحساب بیاوریم و از آنها کمک بخواهیم نه از بیگانان، مشکلات‌مان حل می‌شود. در کشور ۴ سال نگاه متفاوتی داشتیم. نگاه این بود که بیگانگان بیایند لبخند بزنند و گره ‌گشایی داشته باشند. ما تعامل داریم اما مشکلات را باید خودمان حل کنیم.

تولیت آستان قدس افزود: بنای دولت کرامت آن است که آنچه در قانون آمده است را بپردازد و جوانان گرفتار وام ده میلیونی نباشند. گام دوم در مجلس است و باید این مبلغ واقعی شود و افزایش پیدا کند تا مشکل اجاره مسکن حل شود و این مسئله را در گام سوم  که زمانبر است پیگیری می‌کنیم تا مسکن دائمی برای زوج‌های جوان ایجاد شود.

رییسی در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای ارتباط بهتر با مردم دارید، گفت: ارتباط با جوانان مهم است. من برای ارتباطات مردمی اهمیت قائل هستم. 36 سال هرجا بودن ارتباطات مردمی داشتم و هفته‌ای یک روز درب اتاقم باز است. سعی کردم که هر شب نماز مغرب را در مسجد اقامه کنم. ممکن است که کمتر مسئولی باشد که شرایط اینگونه‌ای داشته باشد.

او یادآور شد: من همیشه یکی از دلایلی که در مسجد نماز خواندم این بود که این ارتباط را مغتنم می‌دانستم. زمانی که در مسئولیت بازرسی بودم، بارها در محافل دانشگاهی حضور یافتم. کمتر دانشگاهی است که من به آنجا نرفته باشم و در معرض سوال دانشجویان قرار نگرفته باشم. در این زمینه همیشه پیش قدم می‌شدم. زمانی که به حوزه رفتم مدیر حوزه گفت که شما صحبت کنید و من گفتم که می‌خواهم دانشجویان هم سوالاتشان را بپرسند. دوست دارم که همیشه خودم را معرض سوالات دیگر قرار دهم و هیچ وقت از پاسخ فرار نکردم.

نامزد ریاست جمهوری اضافه کرد: کاندیدا و کسی که در برابر رای مردم  قرار می‌گیرد، بعد از موفقیت باید بخشی از وقت خودش را برای نشست جوانان بگذارد، البته نه به صورت تزیینی. 16 آذر همه به سراغ دانشگاه می‌آیند من موافق نیستم ، چرا که این نگاه تزیینی است. من نگاهم به جوان تزئینی و شعاری نیست. چون جوانان ما خاطره خوبی از  شعار به توجه به زنان و دختران و جوان ندارند.

او افزود: زنان و دختران ما دارای منزلت خدادادی هستند؛ باید منزلت زن و دختر حفظ شود. شغل در شان، تفریح و نشاط مهم است. برای زنان باید بیمه‌های روستایی قطعی شود و بتوانند زندگی کند. نسبت به همسرم و دخترانم این را عمل کردم.من همیشه می گویم که در ازدواج سخت نگیرید خودم عمل کردم. برای خواستگاری دخترم که آمدند ما مهریه مان مهر کمتر از یک سکه است و به دخترم گفتم شما مجبور نیستی و حق داری انتخاب کنی اما دخترم مهریه من و همسرم را انتخاب کرد. دختر دوم هم همینطور همین را انتخاب کرد.  من با بچه هایم بحث می کنم و شان برایشان قائل هستم. من در رشته تحصیلی‌شان آنها را راهنمایی می‌کنم اما خودشان انتخاب می‌کنند. کرامت باید دختران و زنان کرامتشان حفظ شود.

رییسی درباره برنامه هایش برای مقابله با ریزگردها اظهار کرد:  هر توسعه اقتصادی باید با حفظ محیط زیست باشد. وقتی من به اراک رفتم، دیدم هنوز مردم به آلاینده‌های کارخانه‌های آلومینیوم گله مند هستند. در خوزستان هم همینطور. این مسئله اراک که عرض کردم، اگر می‌شود کارخانه کار کند و مردم آسیب نبینند کار خود را ادامه دهد اما در غیر این صورت باید کارخانه جا به جا شود. در ریزگرد ها هم همینطور. اگر برنامه‌ریزی کنیم می‌توانیم تهدید ریزگردها را به فرصت تبدیل کنیم. باید اقدام انقلابی کنیم و با کشورهای همجوار صحبت کنیم. این دولت نشان داده اهل کار انقلابی نیست. دلیل هم این است که تا مسئله حاد می‌شود همه می‌ریزید خوزستان و بعد همه برمی‌گردند. از ضرورت‌هایی که در دستور کار و کرامت خواهد بود همین مسئله ریزگردهاست.

رییسی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه دولت شما چگونه می‌خواهد مانع از شکل‌گیری فساد در دولت شود، خاطرنشان کرد: یکی از معضلات که کشور را رنج می‌دهد فساد اقتصادی است. متاسفانه بستر و زمینه فساد در دولت است و این را نباید در دستگاه قضایی و مجلس دنبال کرد. باید ساختارهای فسادزا در دولت را از بین برد.

او با بیان اینکه فساد فراجناحی شده، گفت: مردم از این مسئله بسیار گله‌مند هستند. فساد اقتصادی، قاچاق کالا، مجوزهای غیر قانونی، تسهیلات بانکی غیر مجاز باید برطرف شود. اولین کسی که باید روی فساد حساسیت داشته باشد رییس جمهور است اگر فساد در یک دستگاه باشد سیستم را آلوده می‌کند تنها چاره ما شفاف‌سازی است یعنی افتصاد کشور را پشت ویترین بیاوریم و شیشه‌ای بشود و همه قراردادها را بدانند و نقد کنند.

تولیت آستان قدس خاطرنشان کرد: حساس بودن روی زمینه‌های فساد و برخورد با موارد فساد که بسیار مهم است باید اعمال شود. قاچاق کالا می‌تواند کاهش پیدا کند. باید از این فضای مجازی با راه‌اندازی یک سامانه جامع اطلاعاتی که با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد استفاده تا مانع فرار مالیاتی شوند. ما گوشه‌هایی را فعال کردیم اما باید همه ابعاد در آن بیاید. متاسفانه امروز ما اتاق خلوت درست کردیم.برخی از شرکت‌ها حیات خلوت دولت شده‌اند که این درست نیست. دولت باید تکلیف شرکت‌‌های خصولتی را روشن کند. این کارها یک عزم و اراده جدی و یک نگاه انقلابی می‌خواهد. مشکل کشور ما بعد از ۳۸ سال نباید این مسائل اقتصادی آبرو بر باشد که هر کسی به گردن دیگری می‌اندازد.

رییسی در پاسخ به این سوال  که سه اولویت شما در حوزه اقتصاد برای جوانان چیست؟ گفت: اولین اولویتی که جوانان عزیز ما را مکلف می کنند، دغدغه کار و شغلشان است. کار متناسب با کرامت برای جوان مهم و قابل توجه است. نکته دوم ازدواج اوست که باید برای تشکیل خانواده شرایطش فراهم باشد. تسهیلات ازدواج برای جوان فراهم باشد و دغدغه کار و تشکیل زندگی نداشته باشد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه مناطق مرزی ما در ۸ سال جنگ، آسیب های جدی دیده اند، برای رونق و سرمایه گذاری برای مناطق غربی چه برنامه هایی دارید؟ افزود:  دولت باید در مرزهای کشور برنامه ریزی برای اشتغال برای جوانان انجام دهد. قاچاق کالا در نقاط مرزی یکی از مشکلات است؛ البته برخی ها این موضوع را به سمت کوله بری می برند اما واقعا  این مشکل کشور نیست. مشکل این است که، ۱۱۰ کانیتر قاچاق جلوی چشم همه وارد کشور می شود و با آن برخورد نمی شود. امروز بیش از ۱۸ میلیارد دلار قاچاق می شود و اما اقدام عملی در مقابل آن شاهد نیستیم. باید برای جوانان ایجاد اشتغال شود که بتواند قانع کند که به مرکز کشور نیایند.

او تاکید کرد: در غرب کشور کشاورزی را باید فعال کرد. برخی از استان‌ها، صنعتی هستند و باید صنعتشان فعال شود. باید واگذاری به بخش خصوصی با توانمندسازی بخش خصوصی همراه باشد. به کرمانشاه که رفتم، برخی ها از واگذاری پالایشگاه فریادشان بلند بود. ما می توانیم صنایع را فعال کنیم. نقاط غرب کشور در زمان جنگ زیاد می رفتم  و واقعا زمینه های سرمایه گذاری بسیاری دارد. بازارچه‌های مرزی باید فعال شوند؛ همچنین فعال شدن سرمایه گذاری برای صنایع امکان پذیر است.

رییسی در جمع‌بندی سخنانش گفت: ما می‌خواهیم زندگی بانشاط، هدفمند، توام با کار و بانشاط برای شما رقم بخورد و اختیار در ست شماست. اگر از این وضعیت رضایتمندی دارید، مانعی ندارد اما اگر مشکلات برای جوانان وجود دارد این به دست خود شما باز می‌شود. مشکلات بازنشستگان، دختران، زنان و دغدغه‌مندان با حضور شما جوانان حل خواهد شد. امروز هر عرصه‌ای که در دست جوانان باشد موفق بوده است حضور و فکر و اندیشه جوانان در پیشرفت کشور بسیار موثر است و دولت کار و کرامت هم در همین زمینه اقدام می‌کند امیدوارم با رای مردم سرنوشت کشور رقم بخورد چراکه با همین امکانات غنی و نیروی متراکم خوش فکر می‌توان کشور رابه سوی کشوری بدون فقر پیش برد. من جوان بودم که وارد عرصه کار کشور شدم معتقدم باید جوان‌ها را باور کرد تا کار و نشاط بر زندگی مردم حاکم شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز