خبرگزاری کار ایران

رییسی در گفت‌وگوی ویژه خبری:

‌۵۰درصد ظرفیت صنعتی کشور فعال نیست/ حضورم می‌تواند در کشور اجماع‌ساز باشد

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۹۲۱

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ‌۵۰درصد ظرفیت صنعتی کشور فعال نیست، گفت:‌ورود بنده برای این است که بتوانم گره‌ای از گره‌های کشور بگشایم و فکر می‌کنم حضورم اجماع ساز باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در برنامه گفت‌‌وگوی ویژه خبری با موضوع اقتصادی  در پاسخ به این پرسش که علت ورودش به عرصه انتخابات چه بوده و چه تغییری در کشور رخ خواهد داد، با تبریک ولادت حضرت امام سجاد (ع) و روز جوان، به بازماندگان حادثه معدن آزاد شهر تسلیت گفت و اظهار کرد: امیدوارم که هرچه زودتربه مصائب و مشکلات آنها رسیدگی شود. دولت باید اقدامی عاجلی درباره عموم کارگران بویژه این کارگران انجام دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در تشریح علت حضورش در انتخابات گفت: مشکلات اقتصادی در کشور دغدغه جدی مردم است به نحوی که اقتصاد بیمار کشور حالت اورژانسی پیدا کرده است. اقتصاد کشور با شرایط پولی وبانکی مواجه است که بدهی دولت حدود ۲۱۰ هزار میلیارد تومان و خلق پول و نقدینگی که تا ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر شاهد افزایش معوقات بانکی و وضعیت بیکاری هستیم و روز به روز از شاغلان کاسته و بر بیکاران افزوده می‌شود.

او ادامه داد:‌۵۰درصد ظرفیت صنعتی کشور فعال نیست و وضع مسکن، معیشت و فقر، شرایط خاصی را بوجود آورده که دغدغه مردم است.

رییسی تاکید کرد: ورود بنده برای این است که بتوانم گره‌ای از گره‌های کشور بگشایم و فکر می‌کنم حضورم اجماع ساز باشد و بتوانم همه ظرفیت‌های کشور را با دیدگاه‌‌های مختلف سیاسی و اجتماعی را برای این کار را به میدان بیاورم. با توجه به روش مدیریتی که دارم و شناخت از وضع کشور می توان در شرایطی اجماع ساز باشم که نگذارم این ظرفیت‌ها بی توجهی شود.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه با ثروت عظیم کشور می‌توان تمام امکانات کشور را فعال کرد، ادامه داد: ما پروژه محور نبوده بلکه اقتصاد محور هستیم. هر منطقه‌ای را با توجه به طرح آمایش سرزمینی خاص او، برایش نسخه اقتصادی می‌نویسیم. ما ۱۷ برنامه برای نقاط محروم داریم و اقتصاد محور تلاش ما است.

او افزود: آمار بیکاری ۱۲% است برنامه توسعه می‌گوید این آمار باید به ۸% برسد.  مبنای آمار بیکاری اینطور است که هر کس یک ساعت کار داشته باشد، بیکار محسوب نمی‌شود. این را عرف قبول ندارد. شاغل را به دو قسم تقسیم کردند؛ شاغل کامل و ناقص.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ اگر قرار است با این وضعیت تولید شغل دولت فعلی پیش برویم ۱۰ سال طول می‌کشد آمار فعلی بیکاری از بین برود البته با این شرط که بیکار جدید اضافه نشو.د این مورد نظر ما نیست بلکه باید اشتغال میلیونی ایجاد شود و این تنها راه حل است که هر سال حداقل یک میلیون شغل ایجاد شود.

رییسی خاطر نشان کرد: ما ۱۷۰۰۰کارگاه تولیدی تعطیل داریم باید سرمایه گذاری شود تا اینها باز شوند.باید واحدهای نیمه‌تمام را راه‌اندازی کنیم. ما نباید زیر ساخت گذشته را از دست بدهیم.

معاون اول سابق قوه‌قضاییه بر لزوم توجه به ایجاد اشتغال در بخش‌های مختلف کشور تاکید کرد و گفت: ما کشوری هستیم که ۳۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد اما سهم اقتصاد دریایی فقط  ۲%فعال بوده که بسیار کم است.

او یکی از نقاط ضعف در کشور را در حوزه مکسن عنوان کرد و گفت: مسکن مهر می توانست سال اول این دولت تحویل داده شود. تولید مسکن در کشور، مشکل مسکن و اشتغال را حل می‌کند. چقدر در کشور قاچاق کالا می‌شود؟ اکنون ۱۸ میلیارد دلار قاچاق کالا می‌شود که اگر ۱۰میلیارد دلار از آن کم شود می‌توانیم چند میلیون شغل ایجاد کنیم.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: در روستا اگر صنایع تبدیلی ایجاد شود اشتغال زا است. خرما یکی از محصولاتی است که می‌تواند صنایع تبدیلی در کنارش ایجاد کرد. فعال کردن صنایع تبدیلی اشتغال زا و پایدار است.

او گفت:  چرا وقتی در داخل کالایی تولید می‌شود از نمونه خارجی آن استفاده می‌شود؟ ما می‌توانیم به اتحادیه های صنفی بگوییم وضعیت کمی کیفی را رعایت کنند و باید به این استاندارد برسیم آنوقت می‌توانیم بستر صادرات را هم فراهم کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: باید واردات غیر ضروری کم شود. در هشت ساله دولت قبل هر سال ۵میلیارد دلار کالا وارد می شد در این دولت ۱۰میلیارد. یعنی دو برابر شده است. پیشنهاد ما این است در هر وزارتخانه معاونت اشتغال ایجاد شود تا از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.

رییسی یادآور شد: باید دنبال ایجاد شغل با هزینه کمتر باشیم. این ظرفیت‌ها موجود است. اگر بتوانیم آنچه که تولید می‌شد را احیا کنیم، قطعا می‌توانیم تکلیف قانونی را اجرا کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با طرح این پرسش که در این سال‌ها چقدر خلق پول شده است؟ اظهار کرد: اگر ۲۰% نقدینگی در تولید بکار می‌رفت و کارگاه‌ها بسته نمی‌شد، قطعا اشتغال زا بود و شرایط اینطور نمی‌شد و ما شاهد این بحران نبودیم و مساله حل می‌شد.

او بیان کرد: مساله مسکن از ضرورت‌های جدی است. دولت در چند بخش برنامه دارد. دولت باید ۲۰۰ هزار مسکن روستایی ایجاد کند. این دولت تا این میزان به این مساله توجه نکرده است. ما ۷۰۰ هزار زوج داریم که می‌توانیم این آمار را تا یک میلیون هم برسانیم. باید دولت نسبت به مسکن زوج‌های جوان متعهد باشد و همچنین از نوسازی بافت فرسوده حمایت کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعد از تکمیل طرح مسکن مهر، طرح مسکن کرامت ایجاد می‌کنیم. اگر سالی یک میلیون مسکن ایجاد شود، مشکل حل می شود. از مردم باید کمک گرفت. زمین برای دولت است آن را به افراد بدون درآمد یا کم درآمد تسهیلات بدهیم و از مسکن سازی حمایت کنیم.

او ادامه داد: مثلا مالیات را کاهش دهیم و یا بازار سرمایه را به بخش مسکن متصل کنیم تا امکان تولید مسکن فراهم شود. ما باید حتما در ارتباط با قانون مالیات اصلاحاتی انجام دهیم. باید بتوانیم از این طریق افراد را به ساخت تشویق کنیم. برنامه این است که بتوانیم سالی یک میلیون مسکن داشته باشیم.

رییسی در پاسخ به این پرسش که صندوق‌های بازنشستگی با مشکلات مالی مواجه هستند، برای رفع این مشکلات چه برنامه‌ای دارید، اظهار کرد:  دولت چرا بدهی خود به صندوق بازنشستگی را نمی‌دهد؟ چرا باید دولت دست در جیب سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کند؟ به نظرم اگر دولت بدهی خود به بانک مرکزی، سیستم بانکی و سازمان تامین اجتماعی که مجموعاً ۷۰۰ هزار میلیارد است و پر خرج بودن خود را و ۲ برابر شدن بودجه نهاد ریاست‌جمهوری را با یک انضباط مالی اصلاح کند،‌ مشکلات این حوزه قابل حل است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بودجه ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی امسال را قبول ندارد، افزود:‌ از این رقم تنها ۱۰ درصد سهم بودجه عمرانی است که قابل تحمل نیست و باید در آن تجدیدنظر شود. کل پولی که شستا به سازمان تامین اجتماعی می‌دهد ۷ درصد است که باید ۳۳ درصد باشد. اگر یک درصد افزایش بهره‌وری در این حوزه داشته باشیم مشکل صندوق‌های بازنشستگی نیز قابل حل است.

او میزان نقدیندگی در کشور را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: اگر این حجم از نقدینگی درست هدایت می‌شد، امروز شاهد بیکاری نبودیم. بانک مرکزی باید نظارتش را بر سیستم بانکی تقویت کند که اگر این چنین بود موسسات مالی پول مردم را جمع نمی‌کردند. اگر موسسه‌ای مجوز ندارد صرف هشدار بانک مرکزی کار درست نمی‌شود. اگر بانک مرکزی فعال شود و بانک‌های عامل تحت نظرش باشد، این مشکلات حل می‌شود.

رییسی میزان معوقات بانکی را ۵۷۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این رقم باید وصول شود تا چرخ‌های اقتصادی کشور فعال شود. بدهی دولت هم باید تعیین تکلیف شده و بدهی‌اش به تامین اجتماعی نیز تا آخر برنامه ششم تسویه شود. همچنین املاک و اموالی که متعلق به نظام بانکی است و بلوکه شده باید بیرون بیاید و به چرخه مالی کشور افزوده شود.

او از عدم اجرای دقیق قانون امور مالیاتی انتقاد کرد و افزود: سنت اخذ مالیات در کشور ما روشی سنتی است که اگر کارآمد شود مشکلات ما در این حوزه قابل حل است. ما می‌توانیم مودیان مالیاتی را با کمک اصناف فعال کنیم. باید یک سامانه جامع اطلاعاتی که یک طرف آن با گمرکات و مرزهای اقتصادی کشور و طرف دیگر آن با دستگاه‌های نظارتی در ارتباط است، ایجاد کنیم ما معتقدیم می‌شود ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی که در کشور وجود دارد، وصول کرد و مسئله فرار مالیاتی و اخذ مالیات از یقه سفید‌ها را حل کرد تا این تبعیض ناروا هم رفع شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که آیا قاچاق رسمی در کشور را قبول دارد، اظهار کرد: منظور ما از قاچاق کوله‌بری نیست بلکه امروز قاچاقی که در کشور ما وجود دارد سازمان‌یافته است که با مدیریت همه حوزه‌ها و مدیریت بر گمرکات و بنادر قابل جلوگیری است. به نظر ما وزارتخانه‌های اطلاعات و خارجه برای شناسایی عوامل موثر در خارج از مرزها باید فعال شوند. همچنین گمرکات کشور نیز باید سازمان یافته باشد و رسیدگی به موارد خیلی سریع صورت گیرد که به این ترتیب قاچاق قابل رسیدگی و کاهش است.

او در پایان بر لزوم افزایش یارانه دهک‌های پایین تاکید کردو گفت: ما باید در جهت کاهش فاصله طبقاتی و ایجاد عدالت اجتماعی گام برداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز