خبرگزاری کار ایران

هاشمی‌طبا در شبکه خبر:

هیچ وزیری در کابینه من بیش از ۵۰ سال سن نخواهد داشت/ برجام توفیق دولت روحانی بود

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۶۳۰

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در دولت او از جوانان استفاده خواهد شد، گفت:‌هیچ وزیری در کابینه من بیش از ۵۰ سال سن نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا مصطفی هاشمی طبا در برنامه انتخاباتی خود که از شبکه خبر پخش می‌شد در پاسخ به این سوال که آیا افراد کابینه شما مشخص شده‌اند و اسامی آنها را می توان اعلام کنید گفت: من برآوردی از افرادی که قابل اعتماد هستند داشته‌ام که بعضی از آنها سابقه وزارت و برخی دیگر سابقه معاونت وزارتخانه‌های مختلف را دارند و به طور مقدماتی گزینش خودرا انجام داده‌ام اما تا وقتی که این احساس بوجود آید که باید انتخاب کنم راه درازی مانده و شاید برخی افراد راضی نباشند که اسمشان را ببرم و برخی دیگر نیز در افکار عمومی شناخته شده نیستند.

کاندیدای دور دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که نظر خود درباره میدان دادن به جوان‌ها و  استفاده از آنها در کابینه چیست گفت: من در ۳۳ سالگی وزیر شدم و باید بر همین اساس به توانایی جوانان اعتماد کنم و اگر خودخواهی نباشد من در ۳۳ سالگی وزیر خوبی بودم منتهی جوانان باید این خاصیت مهم را داشته باشند که از بزرگترها مشورت بگیرند .کابینه من متوسط سنین ۴۰ تا ۵۰ سال را خواهد داشت و به طور مطمئن هیچ وزیری در کابینه من بیش از ۵۰ سال سن نخواهد داشت.

معاون رییس دولت اصلاحات در خصوص استفاده از نزدیکان و آشنایان خود در کابینه و دولت گفت: بنده مطلقا از بستگان نزدیک خود استفاده نخواهم کرد زیرا اگر یکی از این افراد را پست بدهم دیگران این حس را خواهند کرد که این فرد به سبب قرابت و نزدیکی که با من دارد در این جریان قرار گرفته است. سابقه کاری من مشخص است و در طول فعالیت‌ام هیچ گاه از بستگان خود استفاده نکرده ام .

هاشمی طباء در خصوص تعامل بین قوا و دستگاههای مختلف اظهار داشت: به نظر من این امر بستگی به قدرت انسان دارد و این که چقدر توانایی تعامل را داشته باشد و تا چه مقدار بتواند بین دستگاه‌های مختلف هماهنگی به وجود آورد من در خودم قدرت تعامل را می بینم . البته اختلاف‌هایی که با سایر روسای قوا مطرح می شود مسایلی است که نمی توان به جامعه منتقل کرد زیرا از آن سوء استفاده خواهد شد اما ما در این موارد فصل الخطاب داریم و می‌توانیم برای حرف نهایی به رهبری مراجعه کنیم.

هاشمی طباء در خصوص روحیه انقلابی دارید و اعتقاد به آرمان ها گفت: من نمی‌توانم در خصوص انقلاب‌داری خود قضاوت کنم اما همواره سعی کردم تا آنجایی که شده خودم را با معیارهای انقلابی تطبیق بدهم. البته این روحیه به این معنی نیست که انسان تند و هیجانی صحبت کند بلکه بایستی ببیند روال جامعه چگونه است و خود را با جامعه تطبیق دهد این یعنی انقلابی گری.

او در خصوص مدیریت کشور و اختیارات رییس جمهوری گفت: اگر کسی مدیر و اداره کننده نباشد مرخص است و قادر به اداره کشور نیست اما می توان با حفظ مواضع و اعتقاد به اصول انقلاب از ظرفیت های قانونی تصریح شده در قانون اساسی استفاده کرد. البته ریاست جمهوری محدودیت هایی دارد اما به نظر من به اندازه کافی به این پست اختیارات داده شده است .

هاشمی طباء در خصوص جایگاه منتقدان در دولت خود گفت: به نظر من آدم اگر پول هم لازم شده باید پرداخت کند تا کارش مورد نقد قرار گیرد. از سوی دیگر مطبوعات که چهارم دمکراسی است دقیقا همین وظیفه را دارد زیرا اطلاعاتی که معمولا توسط همکاران به دست آدم می رسد فیلتر شده است پس این مطبوعات هستند که می توانند نقاط ضعف را مشخص کند ما باید به منتقدان احترام بگذاریم. البته لازم است یادآور شوم که هر نقدی را نمی توان پذیرفت زیرا بعضی آنها با غرض است .

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره حاشیه‌نشینی در کشور گفت: اگر یک انسان عادی در زندگی دچار حاشیه شود نمی‌تواند زندگی آرامی داشته باشد.  رییس جمهور نیز این وظیفه را دارد تا آنجایی که شده حاشیه ها را کنترل کند و حتی اگر جایی خلاف نظرش اختلافی به وجود آمد که سبب حاشیه نشینی شد باید آن راباسیاست مدیریت کند و از کنار آن بگذرد.

هاشمی طبا در خصوص اعلام اموال و دارایی خود و اعضای کابینه در قبل و بعد  از دوران ریاست گفت: من در دورانی که وزیر و معاون رییس جمهور بودم دارایی خودم را اعلام کردم و این بار نیز این کار را خواهم کرد اگر کسی ریگی به کفش نداشته باشد نباید از این امر واهمه داشته باشد.

هاشمی‌طبا در خصوص صحبت های رهبر انقلاب مبنی بر عدم نگاه کاندیداها به خارج از مرزها گفت: هیچ ملتی بدون اتکا به نفس و بدون کارشناسان داخلی نمی تواند به تعالی برسد و پله های ترقی را طی کند اما این امر نباید این طور استنباط شود که با خارج قطع ارتباط کنیم ما نظر از کارشناسی و دانش فنی می توانیم با اطلاعات کشورهای دیگر زندگی کنیم ما حتی در این مورد حدیث داریم که پیامبر فرمودند برای به دست آوردن علم حتی تا چین هم بروید. ما می توانیم با ترکیب دانش فنی خارجی و اتکابه نیروی های داخلی پیشبرد به کار ملت را داشته باشیم.

او در مورد سوالی در رابطه با سیاست خارجه گفت: تلاش برای روابط بهتر با همسایگانمان مهم است. دولت‌های همسایه‌ای هستند که ممکن است با آنها مشکل داشته باشیم. ما می‌توانیم با تدبیر و احترام با دولت‌هایی که قصد ماجرا جویی دارند برخورد کنیم و روابط خوبی داشته باشیم و در صورت نیاز پاسخ مقتضی بدهیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد:  کشور غیر همسایه‌ای هم هستند که می‌توانیم روابط خوبی با آنها داشته و به صورت برد - برد با آنها تعامل داشته باشیم. بطور طبیعی برخی کشورها که تاثیری در سیاست‌ها و زندگى ما ندارند، فراموش می‌شود.

معاون رییس دولت اصلاحات تاکید کرد: درحال حاضر سیاست وزارت امور خارجه و آقای ظریف همین است که با کشور ها رفتار محترمانه داشته باشیم بگونه ای که از رفتار عطوفت آمیز سؤ استفاده نشود.

هاشمی طبا در پاسخ به سوالی در مورد نظر خود در مورد مقاومت بیان داشت: اصل مقاومت اصل اصلی زندگی است که باید باشد. حمایت از مقاومت مورد تاکید هر انسانی است. گاهی مقاومت یک جنبه اجتماعی و کشوری پیدا می کند و باید از هر لحاظ حمایت شود.

هاشمی طبا گفت:  اصل مقاومت مهم است راهبرد مقاومت باید توسط مجموعه کشور و شوراها سیاست گذاری تعیین شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اقدامات احتمالی خود درصورت تصویب تحریم جدید گفت:  تحریم ایران چیز جدید نیست. ما باید از درون خود را تقویت کنیم . در مقاطعی که تحریم بودیم از تحریم کننده کالا را گران‌تر می‌خریدیم. این مقابله نیست. نباید  کارخانه تحریم کننده‌های خود را آباد کنیم. مردم عادت دارند ولی باید توجیه شوند که چطور باید  زندگی کنند.

او در مورد آمریکا گفت: لفظ شیطان بزرگ را امام گفتند که بسیار مناسب بود.ایشان لفظ  خوبی انتخاب کردند.بسیاری از روشنفکران تعبیرات دیگری می گفتند ولی درک آن برای مردم سخت بود امام  عبارتی را انتخاب کردند که جامع همه رذیلت ها است.

هاشمی‌طبا افزود: پاسخ به زور گویی حداقل مقاومت است. در مقابله با زور گویی خسارت دادیم ولی شخصیت خود را حفظ کردیم. بنابراین در مورد هر تهدید باید بگونه‌ای برخورد کنیم که بتوانیم  شخصیت خود را حفظ کنیم و در مقابل آنها سر بالا کنیم. اگر ما کسی باشیم انها خیلی نیستند.

معاون دولت اصلاحات ادامه داد: اینکه می گویند ایران کشور قوی است درست است. من فکر نمی‌کنم این قدرت را به لحاظ فیزیکی برای ما قایل باشند. البته از لحاظ فیزیکی هم باید قوی باشیم. پیام انقلاب دل آنان را لرزاند و اینها از این ترس دارند. قدرت را باید در اخلاق فن آوری و ارتباطات خود پیدا کنیم. بنابراین این قدرتمندی در معنای فیزیکی نیست قدرتمندی در معنا نفس و ملت است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر شما درباره برجام چیست گفت: توفیق دولت روحانی و ظریف امضای برجام بوده است. خود مذاکرات و نفس امضا برجام خودش یک پیروزی است کما اینکه صهیونیست‌ها ها مکدر شدند

او اذعان داشت: بعضی می گویند آمریکا بد عهد است من می گویم  مگر قرار بود خوش عهد باشد؟ مگر با بد عهد نمی شود توافق نامه امضا کرد.امام حسن با معاویه صلح‌نامه امضا کرد. برای ایشان روشن بود معاویه بد عهد و پیمان  است اما این کار را کرد و صلح‌نامه امضا کرد که بدانند رسوا کیست و بد عهد کیست. پس امضا کردن این کار و امضای عهدنامه دلیل ساده‌لوحی ما نیست. جمهوری اسلامی ایران با کیاست و رهنمودها ی رهبری این عهدنامه را امضا کرد

او تاکید کرد: ممکن است طرفین توافق را به نفع خود تفسیر  کنند .آمریکا می گوید ما اینگونه تفسیر می کنیم. اگر آمریکا خود را از برجام بیرون بکشد دلیل نقض نیست. اگر همه طرف ها از برجام و توافق بیرون بروند یک حرف دیگر است در معاهده نامه پیش بینی هایی برای تخلفات احتمالی  شده و نهایت‌اش این است در صورت نقض همه طرف ها ما نیز با انها همراهی کنیم.

او در پایان افزود: من نظرات شخصی خودم را گفتم حتما نکاتی است بعد از انتخابات با آدم های از خودم عاقل تر در میان می گذارم تا انتخاب درستی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز