خبرگزاری کار ایران

برنامه نامزدها برای حل مشکل ازدواج جوانان:

روحانی: اگر جامعه هر روز شاهد تهدید و حصر باشد، نشاطی باقی نمی‌ماند

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۱۰۵

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر دولت یازدهم نبود همه راه‌ها مسدود شده بود و دوستان هم نمی‌توانستند برای تبلیغات از فضای مجازی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نخستین مناظره دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در رابطه با مشکل جوانان و برنامه او برای افزایش نرخ ازدواج موفق گفت: مسئله ازدواج یکی از نیازهای طبیعی همه انسان‌ها و به ویژه جوانان است که امروزه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.

او با بیان اینکه اولین مشکلی که برای حل مسئله ازدواج وجود دارد، ایجاد اشتغال و فضای جامعه برای امید به آینده است، اظهار داشت: اولین اقدامی که برای مسائل اجتماعی چه ازدواج و چه سایر مسائل باید انجام شود، ایجاد فضای امید به آینده است. زمانی که جامعه نسبت به آینده خود تردید داشته باشد و هر روز تهدیدی جامعه را تحت فشار قرار دهد و آینده روشن نباشد و هر روز تهدید و حصری برای کشور خود شاهد باشد، نشاطی برای جامعه باقی نمی‌ماند. 

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه اگر هر روز یک محدودیتی را به غیر از مسائل قانونی، به صورت سلیقه‌ای ایجاد کنیم آنگاه با مشکل روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: وقتی این محدودیت‌ها ایجاد شود، در زندگی، نشاط و ازدواج مردم را دچار مشکل می‌کنیم. باید جامعه به آینده امیدوار باشد و شغل لازم را برای جوانان ایجاد کنیم. در طول یک دهه یعنی سال‌های ۸۳ تا ۹۳، یک جمعیت شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آماده ورود به بازار بودند و از این تعداد، فقط ۶۰۰ هزار نفر شغل پیدا کردند.

روحانی فزود: در آن سال‌ها وضعیت درآمد ارزی خوب بود اما همه متولدان دهه ۶۰ رها شدند و دیدیم جامعه با چه مشکلاتی مواجه شدند. امروز امید به آینده در جامعه افزایش یافته و مردم و جوانان ما به آینده خود امیدوار هستند. 

او با بیان اینکه شرایط کسب و کار امروز بهبود یافته است، تصریح کرد: اساس اشتغال کسب و کار از رتبه ۱۵۲ به ۱۲۰ رسیده است. اعتماد به سرمایه‌گذاری افزایش یافته است تا اعتماد نباشد اشتغال و به دنبال آن ازدواجی هم نخواهد بود. 

رئیس دولت یازدهم افزود: در جامعه امروز مردم به فضای مجازی دست پیدا کرده‌اند. اگر دولت یازدهم نبود همه این راه‌ها مسدود شده بود و دوستان هم نمی‌توانستند برای تبلیغات از آن استفاده کنند. پس اشتغال و امید مسئله مهمی برای ساماندهی و حل مسئله ازدواج است. 

قالیباف: به مردم قول ۴ میلیون شغل دادید/ روحانی: دروغ محض است 

قالیباف در پاسخ به اظهارات روحانی گفت: تشکر می‌کنم همانطور که اشاره کردید مشکل جدی ازدواج برای جوانان اشتغال است،  جناب عالی در آغاز دوره به مردم قول چهار میلیون شغل دادید. در ابتدای مذاکرات ، به هر حال حتما برای جامعه و زندگی امید و نشاط و حقوق شهروندی لازمه است. 

در ادامه روحانی خطاب به قالیباف گفت: ببخشید آقای قالیباف یک سایت گمنامی حرفی می‌زند بعد یک سایت و روزنامه‌ای نقل می‌کند، شما می‌خواهی از آن روزنامه نقل کنی؟ من هیچ‌وقت قول چهار میلیون شغل ندادم و این دروغ محض است. 

قالیباف در ادامه سخنان خود تصریح کرد: آیا امروز در جامعه ما واقعا نشاط و امید وجود دارد؟ امروز افسردگی در جامعه بنا بر آمار رسمی دولت چقدر شده است؟ 

قالیباف در ادامه پاسخ به روحانی گفت: شما که از آزادی گفتید حداقل اجازه بدهید نظرم را بدهم. در این دو دقیقه اتفاقی نمی‌افتد، حتما امید مهم است؛ حتما نشاط مهم است. حتما حقوق شهروندی مهم است. شبکه‌های اینترنتی مهم است. ولی واقعا امروز در واقع افسردگی چقدر شده است؟ بنا بر آمار دولت، امروز شرایط در این موضوع غیرقابل قبول شده است. این از کجا می‌آید؟ نشاط از کجا می‌آید؟ شما می‌گویید این زندگی خوش هست. واقعا مردم عزیز شما امروز حس‌تان این است که کسب و کار رونق پیدا کرده است؟

شهردار تهران اضافه کرد: واقعا در ذهن‌تان این است که آمار بیکاری بیشتر شده یا کمتر شده است؟ ظاهرا آقای روحانی اجازه صحبت به من نمی‌دهند و در صحبت می‌آیند. 

او تاکید کرد: اگر این‌ مسائل را حل کردیم، امید داریم و نشاط داریم. اشکال اساسی ما سرمایه هم نیست. می‌شود  آن سرمایه‌ها را آورد؛ هم در داخل و هم در خارج سرمایه. همین نگاه مدیریتی و عدم تحمل است که اجازه حرف زدن به دیگران نیز نمی‌دهد. 

جهانگیری:‌ آقای قالیباف کسانی که به سفارت‌خانه‌ها حمله کردند در ستاد کدام کاندیدا فعالیت دارند

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه معتقد هستم یکی از مهمترین نیازهای جوانان ما مسکن و ازدواج جوانان است، گفت:‌ دولت باید بستر تمام این مسائل را در کشور فراهم آورد. جوانان باید پذیرفته شوند و احترام جوانان باید حفظ شود؛چه دختر ایرانی و چه پسر ایرانی. باید احترام‌شان حفظ شود و نباید به بهانه‌های واهی به احترام آنها خدشه وارد شود. 

او با بیان اینکه اشتغال مهمترین موضوع در بحث ازدواج جوانان است، تصریح کرد: وام سه میلیونی در دولت یازدهم برای جوانان به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت. در سال ۹۲ مجموع وام‌های پرداخت شده، ۲۹۶ میلیارد تومان بود که این رقم امروز به ۹ هزار و ۸۰۰ ملیارد تومان افزایش یافته و این یعنی سی برابر شده است. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه گردشگری می‌تواند مهمترین زمینه برای ایجاد شغل برای جوانان باشد، اظهار داشت: باید ببینیم چه کسی به سفارت عربستان حمله کرد؟ آن اقدام در حالی بود که ایران پذیرای ۷۰۰ هزار شیعه بود و در شهر مشهد از ورود این ۷۰۰ هزار گردشگر شغل‌های زیادی ایجاد شده بود. آیا حمله به سفارت عربستان کار دولت بود.

جهانگیری تاکید کرد: آقای قالیباف ما نمی‌توانیم به سفارت‌خانه‌ها حمله کنیم و باید ببینیم امروز کسانی که به سفارت‌خانه ها حمله می‌کنند در ستاد کدام کاندیدا فعالیت دارند و در ستاد تبلیعاتی کدام کاندیدا امروز فعال هستند.

رییسی: پیشنهادمان وام ۲۰ میلیون تومانی برای ازدواج است

رییسی در نقد سخنان روحانی گفت: نشاط و شادمانی را که فرمودید، قبول دارم. اما وقتی جوانی دختر مورد نظرش را می‌پسندد، باید کاری انجام شود که سریع تسهیلات بگیرند و برای آنها سرپناه ایجاد کنیم. حتما با ۷۰۰ هزار ازدواج در سال می‌تواند به یک میلیون ازدواج برسیم. اما وقتی ۵۰۰ هزار نفر در نوبت اخذ وام باشند، قطعا نمی‌شود. افرادی بدون وثیقه یا با وثیقه از افراد بدحساب بانکی به راحتی تسهیلات می‌گیرند؛ جوان هم باید بتواند همین رقمی که هست را سریع بگیرد؛ ما پیشنهادمان وام ۲۰ میلیون تومانی برای ازدواج است. باید یک میلیون مسکن در کنار یک میلیون شغل و یک میلیون ازدواج باید به وجود بیاید تا نشاط به جامعه تزریق شود.

او افزود: به نظر من سه مسئله ارتباط دارد؛ ازدواج، مسکن و شغل. باید یک میلیون مسکن در کنار یک میلیون شغل و یک میلیون ازدواج باید به وجود بیاید تا نشاط به جامعه تزریق شود. اگر می‌خواهیم جوانان ما نشاط داشته باشند. باید فکر کنند که ازدواج‌شان راحت صورت می‌گیرد. 

میرسلیم: امروز باید به نهادهای مشاوره توجه بیشتری کرد

میرسلیم بعد از توضیحات حسن روحانی در مورد سوال مطرح شده گفت: شما موضوع ازدواج جوانان را به اشتغال موکول کردید اما باید توجه داشته باشید که در اشتغال مشکلات متعددی وجود دارد و اگر اشتغال نباشد مشکلات عدیده‌ای از قبیل مشکلات جنسی و اخلاقی به وجود می‌آید.

او افزود: مساله ازدواج بسیار مهم است. باید توجه کنیم که گرایش به تشکیل خانواده سست شده است و بنیاد خانواده مستحکم نیست و گرایش به سمت جدایی و طلاق زیاد است چگونه موضوع افزایش آمار طلاق را توجیه می‌کنید؟ مسائل جوانان و خانواده سنگ‌بنای اصلی ما است. چه تدبیری برای مقابله با جنگ نرمی که هدفش اساس خانواده است، دارید؟ چگونه می‌خواهیم از امنای محلات استفاده کنید؟ یکی از نکات مهمی که در گذشته بود کمک بزرگان بود که بر جوانان نفوذ داشتند اما امروزه باید به نهادهای مشاوره توجه بیشتری کرد. شما برای این موضوع چه برنامه‌ای دارید؟ 

هاشمی‌طبا: نباید همه کار را به سمت دولت ببریم 

هاشمی‌طبا با تاکید بر اینکه باز هم در این مباحث نقش دولت را می‌خواهیم پررنگ کنیم،‌ اظهار داشت: نباید همه کار را به سمت دولت ببریم. چگونه می‌شود ادعا کرد دولت می‌تواند این کار را بکند و آن کار را نکند. آیا دولت می‌تواند در امر ازدواج جوانان دخالت کند. 

او ادامه داد: به نظر من سبک زندگی ما و مسائل فرهنگی کشور ما و آنچه که امروز برای یک زندگی لازم دیده می‌شود باید آنچه مسائلی را که دست و پای جوانان را بسته و خانوادها را مجبور کرده تا در ازدواج با هم معامله کنند، برطرف شود و این مسائل مورد توجه قرار گیرد که البته جای جامعه‌شناسان در این مسئله خالی است. 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر می‌کنم مسائل فرهنگی یکی از مهمترین مسائلی است که می‌تواند در ازدواج دخیل باشد و البته کار و شغل نیز باید ایجاد شود تا ازدواج صورت گیرد و به قول حضرت امام باید جوانان با هم بسازند و این سازش در جامعه ما به شدت کمرنگ شده است.

روحانی: خواستم به گناهان قالیباف افزوده نشود 

حسن روحانی در پاسخ به اظهارات رقبای خود گفت: ما اینجا برای رای جمع کردن به اینجا نیامده‌ایم. هدف مناظره آن است تا برنامه‌های خود را توضیح بدهیم. مردم می‌خواهند میان نامزدها یک نفر را انتخاب کنند و هدف ما کمک کردن به مردم برای انتخاب کردن است.

او افزود: اینکه از هر حرفی و هر سایتی به درست و نادرست برای لطمه زدن به رقیب استفاده کنیم، کار درستی نیست. کسانی که وارد این عرصه شده‌اند، هدف‌ از آمدن‌شان برای خدمت به مردم است بنابراین اگر نقل قولی می‌خواهیم بکنیم و استفاده کنیم یا نسبتی به آنها بدهیم، آنها باید درست باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سخنانش نسبت به قالیباف اظهار داشت: اینکه من از آقای قالیباف خواستم به سخنان‌شان ادامه ندهند به این خاطر بود تا به گناه‌شان افزوده نشود، چون دروغ بود.

روحانی با بیان اینکه برای حل مسئله ازدواج نیاز به اشتغال و امیدواری نسبت به آینده جامعه است، تصریح کرد: ما باید فضای جامعه را درست بسازیم. برای این کار تمی‌توان عدد و رقم بیان کرد. نمی‌توان گفت یک میلیون شغل درست می‌کنیم و یک میلیون مسکن می‌دهیم مگر آنکه برنامه و امکاناتی برای این کار داشته باشیم.

او با بیان اینکه مردم باید بدانند درآمد دولت عمدتا نفت و مالیات است، خاطرنشان کرد: مالیات را می‌توان وسعت داد. می‌توان افرادی را که مالیات نمی‌دادند شناسایی کرد و تعداد مالیا‌ت‌دهندگان را افزایش داد که این کار را دولت یازدهم را انجام داده است. جنسی که به کشور وارد می‌شود، معلوم است که کجا می‌رود و چگونه خریداری شده است.  

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز یکی از اهداف دولت در مسئله مالیات توسط دولت شفاف‌سازی است تا همه عالادنه مالیات بدهند، ابراز داشت:‌ ما می‌خواهیم روزبه‌روز اتکای‌مان به نفت کم شود و این دولت بجای ۴۵ درصد اتکا به نفت به زیر سی درصد رسیده است و باید آن را کاهش هم بدهیم. دولت‌ یازدهم حدود ۴۰ میلیارد پول نفت را به صندوق ریخته و دولت ۱۲ باید شصت میلیارد پول به صندوق بریزد.

روحانی اضافه کرد: مالیات هم حدی دارد. می‌توان بجای گرفتن مالیات از یک میلیون به ۱۰ میلیون رساند ولی باید محاسبه شود این پول و سرمایه از کجاست. برای اشتغال سرمایه لازم است. ما برنامه‌های نفتی زیادی داریم ولی آنها به ۲۰۰ میلیارد پول نیاز دارند. آقای فایباف این برنامه‌ها آمده است و هر کس می‌خواهد بیاید این پروژ‌ها را بگیرد. ما سرمایه‌‌گذاری داخلی و خارجی داریم ولی خیلی کم است.

او یادآور شد: اگر رشد بالاتر یک کانیدا ادعا کرده باید صدها میلیارد بیاید اگر شدنی باشد می‌شود این کار را کرد باید امکانات دولت را مدنظر داد و تسهیلات لازم را داد. مهمترین مسئله امید به آینده و ایجاد فضای نشاط است. فضای امید و نشاط به سال‌های پیش به مراتب بهتر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز