خبرگزاری کار ایران

ربیعی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران:

دولت در طول ۴سال گذشته موفق به ایجاد حدود ۲ میلیون شغل شده است/ راه نجات کشور تولیدگرایی است/ امروز دیگر کسی از درد درمان به فقر سقوط نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۰۵۱

وزیر کار با بیان اینکه دولت در طول ۴سال گذشته موفق به ایجاد ۲ میلیون شغل شده است، اظهار کرد: روزگاری با ایجاد ۶۰۰ هزار شغل به نیاز بازار کار پاسخ داده می‌شد اما امروز باید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شود و این درحالی است که ۷۰۰ هزار نفر از این افراد فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی ربیعی در سخنانی به مناسبت هفته کارگر در پیش از خطبه نمازجمعه این هفته تهران با اشاره به سنت حسنه ملاقات کارگران با مقام معظم رهبری در هفته کارگر، از حضور خود در مکان معنوی نمازجمعه ابراز خرسندی کرد و گفت: قصد دارم به‌عنوان کسی که بیشترین رابطه را با تولید، کارگران، بازنشستگان و فروافتادگان اجتماعی و معلولان و افرادی که نیازمند دستگیری هستند، گزارشی در این رابطه تقدیم کنم.

او با ابراز خرسندی نسبت به حضور کارگران و کارآفرینان نمونه در محل برگزاری نماز جمعه این هفته تهران، تاکید کرد که این افراد توانسته‌اند در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند و در ادامه یادآور شد: خوشحالیم از این‌که امسال هفته کارگر با مبعث آغاز شد؛ چرا که وقتی به یاد پیامبر اکرم (ص)‌ می‌افتیم، به یاد مهربانی و دست‌بوسی کارگر و آن‌که لطف خداوند بر بشر بود، می‌افتیم و نیز خرسندیم از این‌که ادامه این هفته مقارن است با میلاد حضرت امام حسین (ع) که برای دفاع از مظلوم، جان خود را در طبق اخلاص گذاشت و اسطوره تاریخ شد. همچنین این هفته مقارن است با میلاد امام غایب (عج) که همه ما آرزومندیم روزی بیاید و تمدن‌هایی که به ظاهر بر دنیا حکمرانی می‌کنند، به دست او فروبریزند و عصر حاکمیت مستضعفان و محرومان برقرار شود.

او گفت: نیاز جامعه ایران امروز نیاز به برانگیختن درونی است. بنده نه به‌عنوان وزیر کار بلکه به‌عنوان فردی که سال‌های سال در جبهه‌های جنگ و فعالیت‌های اجتماعی بودم، می‌خواهم خدمت شما نمازگزاران بگویم که شاید هنوز علت تاکید موکد مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته بر موضوع اقتصاد را موارد دیگری ببینیم اما واقعیت این است که فرصت ایران برای این‌که در مسابقه‌ای جهانی پرقدرت باشد و به ایران باعظمت دست پیدا کنیم، محدود است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: ما در یک فرصت محدود جهانی باید چنان خودمان را پرقدرت کنیم که نه‌تنها در منطقه به مقام اول برسیم؛ بلکه به‌لحاظ قدرت سرمایه اجتماعی، قدرت تولید، قدرت کار و قدرت ناشی از وضعیت زندگی و معیشتی مردم، خودمان را در مقابل سیاست‌های جهانی که علیه ما پیش می‌رود، بالا ببریم و حرکت بدهیم.

او گفت: این حرکت محقق نمی‌شود مگر در جامعه‌ای تولیدمحور. جامعه تولیدمحور جامعه‌ایست که در آن پول، پول نمی‌آورد؛ جامعه‌ای که کسی نمی‌تواند با سرمایه و سفته‌بازی ثروت‌اندوزی کند. جامعه تولیدمحور جامعه‌ایست که کارگر و تولید در آن شرافت دارد که این همان روح اقتصاد مقاومتی است.

او با اشاره به نام‌گذاری سال به‌عنوان تولید و اشتغال خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم امسال باید به‌سمتی برویم که همه ارکان جامعه تولیدمحور باشد. فرهنگ ما باید تولیدمحور باشد، همه سیاست‌ها باید به‌سمت تولیدمحوری برود. جامعه‌ای که تولیدمحور باشد، کرامت نیروی کار نیز در آن محقق می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سپاسگزاری از مقام معظم رهبری به‌خاطر این‌که طی چهارسال اخیر گفتمان کار و احیای اقتصاد را ارتقاء بخشید، گفت: خوشحالم امروز هر کسی که می‌خواهد برای ریاست‌جمهوری کاندیدا شود، درباره اشتغال صحبت می‌کند و این یعنی گفتمان اشتغال گفتمان حاکم بر کشور شده است.

او گفت: کارگران در چنین گفتمانی عزت می‌یابند و در چنین گفتمانی احساس غرور می‌کنند و فرزاندان کارگران نیز در چنین گفتمانی جایگاه خود را در جامعه پیدا می‌کنند.

ربیعی با اشاره به تلاش وزارت کار در مباحثی همچون اقتصاد مقاومتی، عدالت‌محوری و درون‌زایی تاکید کرد که هیچ دوره‌ای همچون دوره فعلی در سه‌جانبه‌گرایی کم‌تنش نبوده و در ادامه گفت: محیط‌های ما فضایی کم‌تنش میان کارگر و تولیدکننده را تجربه کردند و حوادث ناشی از کار در این دوره کاهش یافته و به سمت امنیت شغلی با مفاهمه در حرکت هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: درپی تلاش‌هایی که صورت گرفته، منجر به این شد که در چهارسال موفق به ایجاد حدود ۲ میلیون شغل شدیم اما به‌دلائلی از جمله این‌که پنجره جمعیتی در این دوره باز شد و نیروها با تاخیر وارد بازار کار شدند و نیز به‌دلیل خصلت‌های خاص نیروهایی که در این دوره وارد بازار کار شده‌اند، نیاز به ایجاد مشاغل بیشتری بودیم.

او گفت: روزگاری با ایجاد ۶۰۰ هزار شغل به نیاز بازار کار پاسخ داده می‌شد اما امروز باید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار شغل ایجاد شود و این درحالی است که ۷۰۰ هزار نفر از این افراد فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی زیرفرماندهی کمیته اشتغال در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دولت، اعلام کرد: هم‌اکنون شورای‌عالی اشتغال یکسان شد و پس از آن‌که این بحث در مجلس مطرح شد، امروز به‌دنبال تصویب طرحی هستیم که سرمایه‌گذاری به گونه‌ای انجام شود که اشتغال را به همراه بیاورد.

ربیعی با تاکید بر این‌که وزارت کار به این طرح اکتفا نکرده و تلاش خود را ادامه داده است، گفت: برای این‌که به پدیده رشد بدون اشتغال پاسخ بدهیم، برنامه‌ای ۱۰ گانه تهیه کردیم که از سال ۹۴ این برنامه را به صورت آزمایشی در ۷ استان به اجرا درآوردیم و امیدواریم در قالب طرح‌های اشتغال عمومی، یارانه دستمزد، مهارت‌آموزی در محیط واقعی و کارورزی و مشوق‌های  کارفرمایی و برنامه جامع متکی بر مزیت‌های منطقه‌ای بحث اشتغال را دنبال خواهیم کرد. در این مدت نیز در سایه رهنمودهای رهبری که سفارش کردند بیش از این به وضع کارگران رسیدگی شود و مراقب بازنشستگان باشیم، شرایطی ایجاد کردیم که این فضا محقق شود.

او خود را فردی از خانواده کارگری و کارگرزاده خواند و گفت: ما زندگی تلخ و فقر را درک می‌کنیم و خوشحالم این را بگویم که به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مزد را بر تورم پیشی بدهیم و هرچند می دانیم کافی نیست و باید روی قدرت خرید تلاش بیشتری شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعداد زیادی از کارگران به‌صورت غیررسمی کار می‌کردند و بیمه نداشتند و 10 میلیون حاشیه‌نشین و فقیر شهری فاقد دفترچه بیمه سلامت بودند که به‌لطف و عنایت خداوند  با تلاش‌های دولت موفق به پیشبرد برنامه‌هایی در این راستا شدیم که افزایش قدرت خرید، افزایش دستمزد و تثبیت شغل ازجمله این برنامه‌ها بود.

ربیعی تصریح کرد: راه نجات کشورمان تولیدگرایی است و راهی است که در اقتصاد مقاومتی نهفته است و ما در این سال‌ها با وجود فراز و نشیب‌ها سعی کردیم در همین مسیر تلاش کنیم. علامت درست، جامعه‌ایست که فرهنگ کار در آن شکل گرفته باشد و همه تولید کنند و برای جامعه‌ای که در آن کار می‌کنند، ارزش افزوده داشته باشند. راه نجات جامعه این است که کارگران در جامعه با شرافت زندگی کند و به کارگر بودن خود افتخار کند و خوشحالیم این مهم را در فرمایشات رهبری می‌بینیم.

او گفت: امروز دیگر کسی از درد درمان به فقر سقوط نمی‌کند و این سیاستی بود که در دولت دنبال کردیم و با اتکا به فرمایشات رهبری تلاش کردیم هر ایرانی که حتی دفترچه بازنشستگی ندارد، بتواند بازنشستگی ارزان قیمت دریافت کند. نیروی کار غیررسمی ما بسیار زیاد است و باید به سمت رسمی شدن پیش ببریم و به گونه‌ای عمل کنیم که امنیت زندگی‌شان در آینده تامین شود.

ربیعی در پایان گفت: علت حضورم در این مکان مقدس این است که به نمایندگی از همه تولیدگران ایرانی از رهبری سپاسگذاری کنم و در این مکان مقدس این میثاق را داشته باشیم که با  همه توان‌مان برای بهبود وضعیت کارگران و بازنشستگان تلاش کنیم و امیدواریم به برکت این‌که هفته کارگر در ایامی معنوی و مقدس قرار گرفته، هرگونه تلاشی که لازم است انجام دهیم که از رنج مردم کم کنیم و بتوانیم به سمت برنامه اشتغال بزرگ در جامعه حرکت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز