خبرگزاری کار ایران

خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه:

نامزدها در مناظره‌ها از بیان حرف‌هایی که باعث تضعیف نظام می‌‌شود، خودداری کنند/ مردم جواب فضولی‌های رسانه‌های بیگانه را پای صندوق‌های رای خواهند داد

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۰۳۹

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به تشریح ویژگی‌های رییس‌جمهوری منتخب و اصلح پرداخت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام احمد خاتمی در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با اشاره به فرارسیدن ماه شعبان، اعیاد شعبانیه را به عموم مسلمانان تبریک گفت و  اعلام کرد: فرصت نیز به این مناسبت‌ها بپردازیم اما می‌دانیم شما خوبان به آن توجه خواهید داشت.

او همچنین با اشاره به فرارسیدن هفته کارگر خاطرنشان کرد:‌ کار و کارگر همیشه در جامعه عزیز بوده و هست و وقتی پیامبر اکرم (ص) دست کارگر را می‌بوسد یعنی همیشه باید به آن‌ها توجه داشته باشیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به نام‌گذاری سال به‌عنوان تولید و اشتغال، کارگران را ستون ارتقای وضعیت اقتصادی کشور دانست و در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به سالروز شهادت شهید مطهری هشدار داد که هیچ جریانی از سرمایه نفیس آثار این شهید بزرگوار سوءاستفاده نکند.

او همچنین به برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورمان اشاره کرد و تعداد شرکت‌کنندگان در این مسابقات را ستودنی ارزیابی کرد.

پاکستان مامن تروریست‌ها نشود

حجت‌الاسلام خاتمی همچنین با اشاره به شهدای مرزبانان به خانواده‌های آنان ابراز همدردی کرد و از دستگاه دیپلماسی درخواست کرد که به مقامات پاکستان هشدار دهند که این کشور مامن تروریست‌ها نشود؛ چرا که دود آن در چشمان خودشان خواهد رفت.

حضور مردم در انتخابات باشکوه خواهد بود

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین به برگزاری انتخابات اشاره کرد و گفت: برای نظام اسلامی اولویت نخست حضور باشکوه همه آحاد ملت پای صندوق‌های رای خواهد بود و ما اطلاع کامل داریم که این حضور بسیار باشکوه خواهد بود

او گفت: در هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره، دشمنان این ملت از چندان ماه قبل در رسانه‌های خود حضور مصداقی پیدا کرده و می‌گویند به چه کسی رای بدهید و به چه کسی رای ندهید و می‌خواهند ساختار اجرایی را مهندسی کنند که به لطف خدا مردم با حضور پرشور در ۲۹ اردیبهشت جواب این فضولی‌ها را بدهد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: شورای نگهبان کف صلاحیت‌ها را تعیین می‌کند و مردم باید بیایند و سقف صلاحیت‌ها و فرد اصلح را برگزیند.

۱۰ ویژگی‌ نامزد اصلح

او درباره این‌که چه کسی اصلح است، گفت: با نگاه به آینده ۱۰ ویژگی برای فرد اصلح باید محقق شود. اول آن‌که در عرصه معیشت مردم هم برنامه داشته باشد و هم توان داشته باشد. ممکن است برخی برنامه داشته باشند اما توان نداشته باشد. ما رییس‌جمهوری می‌خواهیم که علاوه بر برنامه، توانایی اجرا داشته باشد، خستگی‌ناپذیر باشد و زود مایوس نشود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به فضاسازی دشمنان علیه کشورمان گفت: کسی باید انتخاب شود که حداقل به این جنگ علیه کشورمان باور داشته باشد. حدود ۲۰ و چند سال است که رهبری از شبیخون و تهاجم فرهنگی سخن می‌گویند اما بعضی باور ندارند و می‌گویند این تعامل فرهنگی است.

او گفت: احساس می‌شود دشمنان ما در سال‌های اخیر از حالت تدافعی درآمده و تهاجمی عمل می‌کنند. باید رییس‌جمهوری را برگزینیم که منطقش منطق امام باشد که فرمود امریکا شیطان بزرگ است. ما رییس‌جمهوری می‌خواهیم که اگر امریکایی‌ها در هر سطحی به این ملت اهانت کردند، در همان سطح محکم و دندان‌شکن جواب دهند.

حجت‌الاسلام خاتمی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری باید انتخاب شود که قانون‌مدار باشد. نه حزب‌مدار، نه خویش و قوم مدار. و به هیچکس اجازه رانت‌خواری ندهد.

او گفت: در مبارزه با فساد و مفسدان، اولاً منافذ فساد را ببندد و ثانیاً به صورت قاطع با مفسدان برخود کند و در فساد را در هر جایگاهی که هست، از بین ببرد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین ادامه داد: رییس‌جمهوری در سطح این کشور است که ساده‌زیست و خاکی و متواضع باشد و خود را از جنس مردم ببیند و برای حل مشکلات کشور نگاه به درون داشته باشد و باور داشته باشد به فضل خداوند، این ملت توانایی حل مشکلات را دارد. از امکانات خارجی استفاده کند اما تکیه‌گاهش به داخل باشد.

او گفت: رییس‌جمهوری در شان این مردم است که نه‌تنها زبان منتقدان سازنده را نبندد؛ بلکه آن‌ها را تشویق کند و همکاران شایسته انتخاب کند که دو ویژگی داشته باشند. اول تعهد و تقوا و دوم تجربه و تخصص.

حجت‌الاسلام خاتمی همچنین یادآور شد: رییس‌جمهوری در شان این ملت است که همچون ملت ولایتمداری خود را در عمل نشان داده باشد. بازار شعار گرم است اما رییس‌جمهور منتخب باید در عمل نشان دهد که ولایتمدار است.

به گزارش ایلنا، خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه اول نیز به تفسیر آیه ۷۰ سوره احزاب پرداخت و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید «ای مومنین برای خدا حریم نگه دارید گفتار شما گفتاری مستند باشد ساماندهی جان شما از ساماندهی زبانتان شروع می‌شود». امام علی (ع) نیز فرمودند جان آدم سامان پیدا نمی‌کند مگر قلبش استقامت داشته باشد. استقامت قلب با استقامت زبان محقق می‌شود.

او با بیان اینکه جرم زبان کم اما آفت‌های آن بسیار زیاد است، اظهار کرد: قرآن کریم راجع به حرف زدن آیین‌نامه دارد. حرف زدن باید طبق آیین‌نامه قرآن باشد. قرآن کریم در آیات مختلفی گفته است حرف باید خردورزانه، قشنگ و زیبا باشد و با گفتار نرم بیان شود. هم چنین قرآن تاکید کرده است که گفتار انسان باید مستند باشد جالب است که نقطه مقابل قول مستند را هم بدانیم.

خاتمی در ادامه با بیان اینکه حرف زور حرفی است که گفتار الهی را زیر سوال ببرد، گفت: گفتار تفرقه‌انگیزانه از مصادیق قول زور است. وقتی حضرت موسی به برادر خود حضرت هارون گفت چرا با آنها برخورد نکرده‌اید حضرت هارون گفت ترسیدم که عملم باعث ایجاد تفرقه شود. از این حرف مشخص می‌شود که این مساله چقدر مهم است که پیغمبری مثل حضرت هارون صبوری پیشه می‌کند.

او افزود: خدا گفته درست حرف بزنید تا جامعه و جان شما به سامان برسد. من این موضوع را انتخاب کردم زیرا اکنون در فضای انتخاباتی هستیم و خطیب جمعه نمی‌تواند از این موضوع غافل باشد. کاندیداها و هواداران آنها به این موضوع توجه د شته و کلامی دایر بر تهمت و تخریب نداشته باشند. آمار درست بدهند آماری که قابل اثبات باشد.

مناظره نامزدها مانند مناظرات طلبگی باشد

خاتمی در ادامه با مخاطب قرار دادن کاندیداها و هواداران آنها گفت: مخاطب امروز آیات قرآن، کاندیداها و هواداران هستند و مراقب باشند که فضا را تفرقه‌آمیز نکنند. می‌توان رقابت انتخاباتی داشت ولی رقابت، رقابت طلبگی باشد. عصر امروز اولین مناظره انتخاباتی برگزار خواهد شد. از همین تریبون اعلام می‌کنم که بهتر است این مناظره به مانند مناظرات طلبگی باشد. مناظره طلبگی منطق‌محور است و عقده و کینه در آن وجود ندارد.

گفتن حرف‌هایی که باعث تضعیف نظام می‌‌شود، حرام است

او تاکید کرد: کاندیداهای محترم در مناظره امروز مصلحت نظام را در نظر بگیرند و به خروجی حرف‌های خود توجه کنند. اگر خروجی حرف‌های آنها باعث تضعیف شدن نظام است گفتن آن حرف حرام است. امروز در مناظره‌ها کاندیدا نشان بدهند که چه کسی در شأن ریاست جمهوری اسلامی ایران است. این مناظرات یکی از محک‌های خوب است.

حق‌نداریم کاندیداها را تخریب کنیم

خاتمی خاطرنشان کرد: انتخابات یعنی باز بودن میدان انتخاب. کشور یک رئیس جمهور بیشتر نمی‌خواهد و هر شخص سلیقه متفاوت دارد. در قضاوت‌های خود مراقب باشیم و منصف. حق نداریم چون کاندیدایی مدنظر ما نیست او را خراب کنیم. شاید کاندیدا محبوب ما نباشد ولی نیروی قابلی است.

مدیران فضای مجازی قیامت خود را تباه نکنند

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به فضای مجازی و جو انتخاباتی در این فضا گفت: فضای مجازی در برخی جنبه‌ها حقیقی‌تر از هر جای دیگری است. به صاحبان فضای مجازی که دین دارند می‌گویم قیامت خود را تباه نکنید. قرار نیست که هر چیزی را که شنیدید منتشر کنید. در دروغ‌گویی همین بس که هر چیزی را که شنیدید منتقل کنید. کسانی هم که دین ندارند حداقل آزاده و مردم باشند هر تهمت و افترایی گفتن ندارند و خداپسندانه نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز