خبرگزاری کار ایران

تحلیل رسانه‌های خارجی از انتخابات ایران؛

رییسی به دنبال احیای کابینه احمدی‌نژاد است

asdasd
کد خبر : ۴۸۲۵۳۵

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی تحت عنوان «آیا رییسی به دنبال احیای کابینه احمدی‌نژاد است» نوشت: دفاع رییسی از برنامه‌های پوپولیستی نظیر مسکن مهر علی رغم بسیاری از ضعف‌های آشکار این طرح‌ها نشان می‌دهد رییسی درست همانند احمدی‌نژاد است.

به گزارش ایلنا، «المانیتور» نوشت: رییسی علیرغم ادعاهایش مبنی بر مستقل بودن و عدم ارتباط با جریان‌های حزبی غالب کشور به نظر می‌رسد در پی احیای کابینه احمدی‌نژاد در دولت احتمالی‌اش است.

در این گزارش گفته شده حجت‌الاسلام ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی در حالی در سخنرانی خود زمان اعلام کاندیداتوری بر استقلالش از جریان‌های حزبی تاکید کرده و از حمله مستقیم به حسن روحانی و تقسیم‌بندی خود در جریان‌های حزبی مرسوم خودداری می‌کند که نه تنها اصولگرایی‌اش قابل انکار نیست بلکه نشانه‌های روشنی از نزدیک بودن سیاست‌های او به هشت سال ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز دیده می‌شود.

«المانیتور» در گزارش خود نوشت: او در یکی از اولین قدم‌هایش علی نیکزاد وزیر ارتباطات احمدی‌نژاد را به عنوان رییس ستاد خود انتخاب کرد. نیکزاد در دور دوم احمدی‌نژاد که افراد نزدیک به او در کابینه‌اش مانده بودند وزیر او بود. رییسی اخیرا با سعید جلیلی مذاکره‌کننده هسته‌ای در دوران احمدی‌نژاد و منتقد برجام نیز دیداری داشته است. در روزهای گذشته جلیلی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها گفته بود که رییسی در میان کاندیداهای موجود بهترین گزینه است.

محمد جواد ابطحی نماینده اصولگرای مجلس در خصوص این دیدار گفته که این احتمال که جلیلی در کابینه رییسی حضور داشته باشد، بالاست.

«المانیتور» در این گزارش به نشانه‌های نزدیکی دیدگاه‌های رییسی به احمدی‌نژاد اشاره کرده و گفته زمانی که او برای ثبت‌نام در انتخابات به ستاد انتخابات وزارت کشور رجوع کرد دو تن از نزدیکان احمدی‌نژاد یعنی فرهاد رهبر رییس دانشگاه تهران در دوران احمدی‌نژاد و مسعود میرکاظمی وزیر نفت احمدی‌نژاد را همراه خود داشت.

در این گزارش همچنین گفته شده که رییسی حمایتش را از سیاست‌های داخلی احمدی‌نژاد هم اعلام کرده است. او اخیرا درباره مسکن مهر گفته بود که "متاسفانه این طرح ملی که می‌توانست به صنعت و اقتصاد کمک قابل توجهی کند و شغل‌های زیادی ایجاد کند متوقف شده." این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که در ماه ژانویه مجلس ایران به دلیل مشکلات ناشی از این طرح و به دلیل طراحی ضعیف آن، رای به توقف این برنامه داد. دولت روحانی طرح مسکن مهر را دلیل اصلی تورم ۴۰ درصدی خوانده بود.

در پایان این گزارش گفته شده: دفاع رییسی از برنامه‌های پوپولیستی نظیر مسکن مهر علی رغم بسیاری از ضعف‌های آشکار این طرح‌ها نشان می‌دهد رییسی درست همانند احمدی‌نژاد است. تفاوت او با احمدی‌نژاد در نحوه سخنرانی کردن اوست. او در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش اغلب با آرامش صحبت می‌کند و شخصیت کاریزماتیک ندارد درحالی که احمدی‌نژاد نظیر دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا بلند و رسا حرف می‌زند و از ادبیات غیر رسمی استفاده می‌کند. او مانند ترامپ مخالفان پنهان خود را در سیستم ایران تهدید می‌کند. رییسی نشان داده چنین قابلیت‌هایی ندارد. با این حال جمع شدن شخصیت‌های نزدیک به احمدی‌نژاد اطراف او نشان می‌دهد او برنامه‌های کلیدی سیاست داخلی احمدی‌نژاد را دنبال می‌کند. او اصرار دارد که از درگیری‌های حزبی به دور است اما با توجه به اعضای ستادش این ادعا قابل تامل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز