خبرگزاری کار ایران

رییسی:

تا چه زمانی مردم باید بشوند فلان پرونده فساد وجود دارد/ در سازمان بازرسی دستم برای آسیب‌زدایی از مشکلات نظام بانکی بسته بود

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۹۷۸

تولیت آستان قدس گفت: از زمان مسئولیتم در آستان قدس هزاران شغل ایجاد کردم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام رییسی در برنامه پاسخ به جوانان که به صورت آنلاین از صفحه اینستاگرام او پخش می‌شد، گفت: آنچه باعث شد در عرصه انتخابات حاضر شوم دیدن مشکلات و وضعیت بد مردم است. مشکلاتی که می‌تواند نباشد و می‌توان در آن تغییر ایجاد کرد و شرایط فقر، بیکاری و فساد به گونه‌ای نباشد که الان مردم از آن گله دارند.

او با بیان اینکه ما امکانات کم نداریم، ادامه داد: ما امکانات زیادی داریم چه امکانات مادی و چه نیروهای خلاق و مبتکر. با این امکانات مادی و نیروهای خدادای که داریم می‌توان وضعیت را متفاوت دید و تغییر داد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آیا مردم محکوم هستند که در همین شرایط فقر زندگی کنند، گفت: آیا مردم در دهک‌های پایین باید در همین وضعیت فقر بمانند یا می‌توان وضعیت را متفاوت کرد. حتما می‌توان با همین امکانات وضعیتی ایجاد کرد که دهک‌های پایین وضعیت متفاوت‌تری داشته باشند و می‌توان با همین منابع تغییر وضعیت دهک‌های پایین را در اولویت قرار داد و این موضوع امکان‌پذیر است.

رییسی با اشاره به آمار بیکاری در کشور گفت: درباره وضعیت بیکاری و ظرفیت موجود در کشور نیز باید بگویم که با همین ظرفیت کشور می‌توان اشتغال بیشتری ایجاد کرد. در حال حاضر ما در سطوح پایین پتروشیمی تولید ۲ میلیون تن در روز را داریم می‌توان این تولید را به ۱۰ تا ۱۲ تن در روز افزایش داد و از این وضعیت ایجاد اشتغال کرد. می‌توان با ساخت مسکن شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد.

او با اشاره به ساخت زائرسرا در شهر مشهد گفت: از زمانی که مسئولیت تولیت آستان قدس را در دست گرفتم طرح ساخت زائر شهر را با ظرفیت ۵۶۰۰ نفر در دستور کار قراردادیم و در حال حاضر فاز اول آن قابل بهره‌برداری است و از این طریق هزاران شغل ایجاد شده است.

تولیت آستان قدس تاکید کرد: باید اشکالات صنعت و ساخت مسکن را برطرف کنیم چرا یک دولت می‌آید و اقدامات ساخت مسکن را که در دولت قبل اتفاق افتاده تعطیل و متوقف می‌کند و خانواده‌ای فرش زیرپایش را فروخته هر روز با حسرت می‌گوید ان‌شاالله صاحب‌خانه می‌شویم. نباید این موارد را معطل بگذاریم این امکانات می‌تواند شغل ایجاد کند، مسکن از جمله صنایعی است که می‌تواند شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند.

او ادامه داد: با تقویت صنعت مسکن هم کسانی که فاقد مسکن هستند خانه‌‌دار می‌شوند و هم شغل ایجاد می‌شود.

رییسی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: در یکی از بندهای برنامه ششم توسعه کاهش نرخ بیکاری مطرح شده است. مرکز آمار نرخ بیکاری را  ۱۲.۵ درصد بیان کرده است من معتقدم می‌توان این نرخ را به ۸ درصد کاهش داد اگر ما بتوانیم همین بند را اجرایی کنیم میلیون‌ها شغل ایجاد کرده و دیگر این بند برای ما آرزو و آرمان نیست.

تولیت آستان قدس تصریح کرد: آیا ما در این کشور امکانات کم داریم آیا ما آب کم داریم یا مدیریت آب نداریم آیا ما خاک نداریم یا مدیریت خاک نداریم آیا نمی‌توان با یک مدیریت دقیق ایران را به قطب کشاورزی در منطقه تبدیل کرد کما اینکه گام‌هایی در دولت‌های گذشته در این زمینه برداشته شده است.

او همچنین درباره فساد مالی در کشور گفت: تا چه زمانی مردم باید بشوند فلان پرونده فساد وجود دارد یک بار از یک سوراخ گزیده شدن ممکن است اما از یک سوراخ چند بار گزیده شدن معلوم است اشکالی در نوع راه رفتن وجود دارد. می‌توان فساد اداری که به صورت مزمن است را ریشه‌کن کرد به که نحوی فساد در نظام اداری ما لانه نکند.

رییسی تاکید کرد: ساختارهای فسادزا باید شناسایی شود البته خیلی ها شناسایی شده باید اراده جدی برای رفع آن وجود داشته باشد. آیا اینکه دولت‌ها همدیگر را مقصر بدانند برای مردم اطمینان‌آور است؟ یا اینکه دولت بگوید ساختار فسادزا شناسایی شده و اصلاح شده است این برای مردم اطمینان آور است.

او با بیان اینکه می‌توان بسترهای فساد را شناسایی و اصلاح کرد،‌ خاطرنشان کرد: من در ظرف شش ماه به مردم و مجلس شورای اسلامی گزارش می‌دهم و موارد قابل اصلاح را فوری اصلاح می‌کنیم و مواردی که نیاز به اصلاح دارد را نیز برطرف می‌کنیم.

رییسی تاکید کرد: نظام اداری ما باید سالم باشد. قانون این نظام تدوین شده الان سخن از تدوین سیاست نیست بحث از میدان اجرا است و اگر میدان اجرا فعال شود بسیاری از این مسائل قابل حل است برخی می‌گویند  مشکلات اقتصادی در ساختارهاست. ساختار اقتصادی ما باید بین خود و نفت فاصله بیاندازد و متکی به نفت نباشد.

او ادامه داد: برخی دیگر می‌گویند مشکلات ما ناشی از علل خارجی مثل تحریم‌ها و تهدیدهاست اما علت سومی هم وجود دارد و آن ضعف مدیریت اقتصادی در کشور است. من به نکته سوم معتقد هستم. اگر قدرت مدیریت اقتصادی داشته باشیم ساختارهای غلط اصلاح خواهد شد و تهدیدها به فرصت تبدیل خواهد شد. رشد اقتصادی بدون اصلاح نظام مالی و بانکی امکان‌پذیر نیست باید نظام بانکی اصلاح شود.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به زمانی که در سازمان بازرسی کل کشور مشغول به فعالیت بوده گفت: زمانی که در سازمان بازرسی بودم مشکلات نظام بانکی را پشت ویترین قرار دادم و آسیب‌ها را شناسایی کردم. اما در آن دوران و بعدش همچنان غصه دارم چرا که آسیب‌ها را می‌شناسم اما آسیب‌زدایی به دلیل اینکه دستم باز نبود امکان پذیر نبود.

او در پایان تاکید کرد: معتقدم اصلاح نظام بانکی در جامعه اراده راسخ و اعزم جدی می‌خواهد اصلاح نظام بانکی می‌تواند اتفاق بیفتد و ما طرح آن را داریم و امیدواریم بتوانیم این طرح‌ها را جرایی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز