خبرگزاری کار ایران

در نشست فراکسیون زنان مطرح شد؛

مولاوردی: تدوین اسناد مرتبط با موارد تبعیض‌آمیز علیه زنان / سلحشوری: تلاش برای حل مشکل اشتغال

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۶۶۳

معاونت امور زنان ریاست جمهوری با اشاره به تدوین اسناد مرتبط با موارد تبعیض‌آمیز علیه زنان در جامعه، نسبت به رد موارد مطروحه در این اسناد از سوی دستگاه‌های اجرایی ابراز تعجب کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور شهیندخت مولاوردی و هیات رییسه نهاد مردمی بنیاد توسعه کارآفرینی و جوانان برگزار شد.

در این جلسه که به‌منظور ارائه گزارشی از فعالیت پژوهشی این سازمان مردم‌نهاد برگزار شد، گزارش بانک جهانی در رابطه با وضعیت زنان در ایران و اقدامات پژوهشی آن‌ها برای رفع و اصلاح قوانین تبعیض‌آمیز و همچنین استماع توضیحات معاونت امور زنان ریاست جمهوری در رابطه با اقدامات صورت گرفته در حوزه زنان  در دستور کار قرار گرفت و برخی از نمایندگان عضو فراکسیون زنان نیز دیدگاه‌های خود را در این ارتباط بیان کردند.

جلودارزاده: بخشی از اقدامات درمورد اشتغال زنان از طریق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به نتیجه رسید

سهیلا جلودارزاده نیز در این نشست نکاتی را بیان کرد و در رابطه با اقدامات مجلس در بحث حل مشکلات زنان گفت: برخی از طرح‌ها و لوایح در دستور کار مجلس قرار گرفته اما عملاً به جایی نرسیده‌اند اما بعضی از موارد هم تا جایی که امکان داشته پیش رفته و ما باید تلاش خود را انجام دهیم تا نتیجه حاصل شود.

او گفت: اقدامات مهمی درخصوص سیاست‌های اشتغال زنان از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی به نتیجه رسیده لذا این امکان وجود دارد که برخی قوانین از این طریق پیگیری شوند.

مافی: قوانین تبعیض‌آمیز حوزه زنان در اولویت قرار گیرند

پروانه مافی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید در حوزه اجرا و تقنین تقسیم کار انجام شود، گفت: مباحث مربوط به کسب و کار زنان وسیع است، هرچند برخی موارد مانند موضوع ارث را نمی‌توان مورد بررسی قرار داد چراکه این موارد تغییرپذیر نیستند به نظر می‌رسد که باید قوانینی که امکان بررسی آنها وجود دارد را در اولویت قرار داد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: باید فعالیت‌های عملیاتی و اجرایی آغاز شود و به نتیجه برسد تا جامعه زنان هم خوشبین و امیدوار شود و باور کنند فعالیت‌هایی در حال انجام است.

او گفت: اگر در صحن علنی مجلس حساسیت ایجاد شود قطعا با تغییر و اصلاح قوانین حوزه زنان همراهی نمی‌کند اما زنان مجلس این توان را دارند که بدون ایجاد حساسیت رای مثبت را در صحن علنی کسب کنند.

اولادقباد: زنان سرپرست خانوار، بدسرپرست و آسیب‌دیده در اولویت قرار گیرند

فریده اولادقباد نیز در این جلسه با تاکید بر اولویت بندی اشتغال زنان، گفت: یکی از این اولویت‌ها می‌تواند مسئله زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست و یا آسیب‌دیده اجتماعی باشد چراکه اشتغال آنها می‌تواند از برخی رفتارها پیشگیری کند، البته تا جایی که اطلاع دارم در معاونت زنان مناطقی به عنوان پایلوت در نظر گرفته شده‌اند که این کارها در آن مناطق انجام شود.

حسینی: سیاست‌های تشویقی زنان در برنامه ششم و بودجه فرصت تصویب پیدا نکرد

فاطمه حسینی دیگر نماینده عضو فراکسیون نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه سیاست‌های تشویقی زنان در برنامه ششم و بودجه به عنوان پیشنهاد مطرح شد اما فرصتی برای تصویب آنها نشد، گفت: اینکه در مجلس به دنبال راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل هستیم خوب است که کارآفرینان هم در جریان باشند که کارهایی در جهت توان افزایی انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه بالغ بر ۶۰ پیشنهاد چاپ شده در لوایح برنامه و بودجه مربوط به اشتغال زنان وجود داشت، گفت: پیگیری حضور زنان در هیئت مدیره بانک‌ها یا در سفارتخانه‌ها از جمله موضوعاتی بوده که به وزرای امورخارجه و اقتصاد در این باره تذکر و یادآوری شده است.

ذوالقدر: معاونت زنان ریاست جمهوری از کارآفرینان زن حمایت کند

فاطمه ذوالقدر از جمله دیگر نمایندگان عضو فراکسیون زنان بود که به بیان برخی مشکلات در حوزه اشتغال زنان پرداخت و با اشاره به لزوم فعالیت بیشتر معاونت زنان و امور خانواده ریاست‌جمهوری در این راستا، گفت: به نظر می‌رسد معاونت زنان باید قوی‌تر و جدی‌تر وارد شده و از کارآفرینان زن حمایت کند.

محتشمی‌پور: به جای تاسف نسبت به مسائل اشتغال باید راهکار ارائه کرد

فخرالسادات محتشمی‌پور نیز که به‌عنوان مهمان در این جلسه حضور داشت، اعلام کرد: در سال ۷۸ نظرسنجی از دختران جوان بین ۱۵ تا ۳۰ سال انجام شد که نیاز اولیه شان را اشتغال مطرح کردند و از مجلس و دولت هم مطالبه اشتغال را داشتند.

مدیر اجرایی انجمن زنان کارآفرین یادآور شد: واقعیت این است که همه نسبت به مسائل اشتغال اظهار تاسف دارند درحالیکه که باید به جای تاسف راهکار ارائه دهند.

مولاوردی: راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت زنان بررسی شود

شهیندخت مولاوردی در این جلسه ابراز امیدواری کرد که در سال «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال» با ارائه راهکارها و پیشنهادات لازم و اجرای پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه زنان گام‌های موثری برداشته شود.

او گفت: فارغ از کارگروه کارآفرینی و اشتغال در زیرمجموعه معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است، با مشارکت بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان اقدامات خوبی برای اشتغال زنان انجام شده و پیشنهادات دیگری از  سازمان‌های مردم‌نهاد مختلف برای همکاری و انجام کار پژوهشی به معاونت رسیده و احتمالاً کارگروهی مشترک برای بررسی دقیق‌تر اقدام‌های صورت گرفته و نیازسنجی زنان در حوزه اشتغال ایجاد خواهد شد.

معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه اطلاعات اشتباهی از وضعیت زنان ایران به سازمان‌های جهانی داده می‌شود و همین اطلاعات غلط ایران را در رده‌های بسیار پایین رتبه‌بندی‌ها قرار داده است.

او اضافه کرد: سند سیاستی زنان و بازار کار غیررسمی و گزارش سیاست اجرای اشتغال پایدار با دو گروه هدف زنان سرپرست خانوار و فارغ‌التحصیل دانشگاهی به شورای‌عالی اشتغال ارسال شده است که این سندها در نوبت گنجانده شدن تا در چارچوب سند اشتغال پایدار کشور قرار دارند.

او یادآور شد: بنابر گزارش مسائل و انتظارات زنان ایران که در هیات دولت ارائه شده، معاونت زنان بنا به مصوبه دولت با همکاری وزارت کار به ارائه سند توانمندسازی زنان ملزم شده است و باید راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت زنان بررسی شود.

مولاوردی ادامه داد: بررسی همه‌جانبه و شناسایی گره‌های کور در حوزه زنان منجر به تدوین سند بسیارعریض و طویلی شد که در این سند همه موارد تبعیض‌آمیز -به غیر از بحث سهم ارث- گنجانده شده است اما در مرحله بررسی و اعمال نظر دستگاه‌ها همه موارد این سند ازسوی آن‌ها رد شد و گفتند که همه موارد را داریم اما سوال این است که اگر همه این قوانین وجود دارد، چرا مشکلات و آسیب‎های زنان به این قدر زیاد است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه طرح جامع توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانواده در ۱۵ استان به شورای اجتماعی کشور ارائه شده، تصریح کرد: این طرح تصویب شده و قرار است در فاز دوم طرح‌های خود آن را به اجرا در بیاورند، ضمن آن‌که شاخص‌هایی برای  این استان‌ها مبتنی بر طرح پایلوت شهرری مدنظر قرار گرفته است.

او ادامه داد: رفع قوانین مخل کسب و کار در دستورکار دولت قرار دارد با این حال حضور بخش خصوصی و نهادهای مردم‌نهاد برای تفهیم موضوع در این جلسات اهمیت فراوان دارد.  

سلحشوری: فراکسیون زنان در راستای حل مشکل اشتغال کوتاهی نمی‌کند

پروانه سلحشوری نیز در بخش دیگری از این جلسه به بیان نکاتی درباره وضعیت اشتغال زنان پرداخت و گفت: قوه مجریه، مقننه و نهادهای مدنی به‌دنبال رفع مشکلات اشتغال که یکی از آنها مربوط به حوزه زنان می‌شوند، هستند.

او گفت: مجلس هم اقدامات لازم را انجام داده، به‌عنوان مثال مسئله سن ازدواج از جمله موضوعاتی است که فراکسیون زنان آن را در دستور کار خود قرار داده و آن را پیگیری می کند، البته یک فوریت بحث تعیین تکلیف فرزندان زنان ایرانی در پی ازدواج با مردان غیرایرانی در صحن علنی مجلس تصویب شده است.

رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در برنامه ششم نیز مصوبات خوبی برای زنان داشته است که طرح جامع توانمند سازی زنان نمونه آن به‌عنوان اولویت کلان به شمار می‌آید، البته زنان مجلس درصدد انجام اقدامات موثی در حوزه‌های مربوط به زنان هستند و ما برای قانونگذاری آمادگی داریم و کمک خود را دریغ نمی‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز