خبرگزاری کار ایران

قاسمی در نشست خبری:

اقدامات نظامی امریکا در سوریه و عراق ژست است/ لندن به تعهداتش درباره توافق هسته‌ای بازگردد/ هیچگاه ناقض برجام نخواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۴۷۹۱۷۲

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جلسه کمیسیون مشترک برجام در ۵ اردیبهشت برگزار می‌شود. لندن در این باره بداخلاقی داشته و امیدواریم انگلیس به تعهداتش در برجام بگردد و با این خرید موافقت کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با تسلیت به خانواده قربانیان حادثه سیل در استان‌های شمال غربی کشور، در رابطه با گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و مصر و چشم‌انداز روابط دو کشور گفت: در تماس آقای ظریف با همتای مصری خود مراتب تسلیت و همدردی دولت و ملت ایران به مصر اعلام شد و درخصوص مسائل مورد علاقه کشور رایزنی شد.

او ادامه داد: حادثه مصر باید به شدت محکوم می‌شد زیرا تلاش می‌شد با ایجاد تضاد مذهبی و دینی شکاف‌ها را بیشتر کنند. تماس ظریف نیز در این چارچوب انجام شد. 

سیاست‌های تروریست‌پروری امریکا ادامه دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با دیدار سناتورهای امریکا با منافقان هم اظهار داشت: این تماس‌ها، تماس‌های جدیدی نیست. مقامات امریکایی مکررا از تاریخ درس و عبرت نگرفته‌اند و با اقدامات ناپسند خود برای توسعه و تعمیق تروریسم در منطقه تلاش کرده‌اند و این تماس نیز در این چارچوب قابل ارزیابی است. علیرغم تعییر دولت امریکا؛ این دیدار نشان از ادامه سیاست‌های تروریسم‌پروری امریکاست.

لندن به تعهداتش درباره توافق هسته‌ای بازگردد

قاسمی در رابطه با اینکه آیا به غیر از انگلیس کشور دیگری هم مخالف خرید ۹۵۰ تن کیک زرد است و آیا این موضوع در جلسه بعدی کمیسیون مشترک برجام بررسی خواهد شد، تصریح کرد: کمیسیون مشترک، مرجع حل اختلافات در اجرای برجام است. این جلسه در ۵ اردیبهشت برگزار می‌شود. لندن در این باره بداخلاقی داشته و امیدواریم انگلیس به تعهداتش در برجام بگردد و با این خرید موافقت کند.

او در پاسخ به این سوال که چه اختلافی وجود دارد، خاطرنشان کرد: اختلافی وجود ندارد بلکه اراده نیست. لازم است آنها به تعهدات خود بازگردند.

اقدامات اخیر نظامی امریکا سردرگمی دولت این کشور در مسائل داخلی است

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با افزایش تحرکات نظامی امریکا در منطقه هم ابراز داشت: به نظر می‌رسد اقدامات نظامی امریکا در هفته‌های اخیر بیش از آنکه معنای نظامی داشته باشد یک نوع سردرگمی و پاسخ به ناکامی‌های دولت امریکاست. امریکا برای ایجاد اجماع حداقلی و ارسال سیگنال به هم‌پیمانان منطقه‌ای مجبور به برخی اقدامات اشتباه در منطقه بود که در ادامه آثار اشتباه و وخیم برای امریکا به همراه خواهد داشت. حمله به سوریه غیرقانونی بود و پرتاب مادر بمب‌ها در امریکا معنایی ندارد.

افغانستان و سوریه راهکار نظامی ندارند

قاسمی افزود: امریکا با حمله موشکی به دنبال توازن به نفع تروریست‌ها بود و استفاده از مادر بمب‌ها در افعانستان تناسبی با واقعیات این کشور ندارد. وضعیت منطقه نشان داده است که نه در سوریه و نه در افعانستان نیاز به راهکار نظامی نداریم و راهکار نظامی راه حل درست و واقعی حل و فصل مسائل نیست.

او با بیان اینکه این کشورها به راهکارهای سیاسی نیاز دارند که نیازمند اجماع جهانی و همراهی همسایگان است، یادآور شد: من اقدامات امریکا را یک ژست و حرکتی می‌دانم که بخاطر مسائل داخلی امریکا و دادن پیام به هم‌پیمانان این کشور انجام شده و نمی‌پذیرم که علامت خاصی را به کشورهای منطقه مانند ایران می‌فرستد.

در رابطه با تاثیرات رفراندوم ترکیه باید صبر کرد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه درباره اثرات رفراندوم ترکیه بیان کرد: رفراندوم در ترکیه یک بحث داخلی است و اتفاقات این کشور به دولت و مردم ترکیه مربوط است و هر آنچه که مردم ترکیه بخواهند مورد پذیرش ماست. امیدواریم این اجماع به صلح در منطقه و ایجاد اجماع داخلی منجر شود و با ایجاد اجماع داخلی ترکیه را به سمت صلح و امنیت و تفاهم در منطقه هل دهد. با این حال در رابطه با تاثیرات این رفراندوم باید صبر کرد.

بحث همکاری ایران، روسیه و سوریه موضوع جدیدی نیست

قاسمی در پاسخ به سوالی در این باره که همزمان با سفر وزیر امور خارجه به روسیه برخی رسانه‌ها از تشکیل اتاق مشترک نظامی میان ایران و روسیه و سوریه خبر داده و حتی گفته‌اند ممکن است این اتاق به تشدید حضور نظامی دو کشور در سوریه منجر شود، آیا تشکیل چنین اتاقی را تأیید می‌کنید؟ یادآور شد: بحث همکاری ایران، روسیه و سوریه موضوع جدیدی نیست. از مدت‌های پیش همکاری گسترده‌ای بین سه کشور وجود دارد. تماس‌ها، رایزنی‌ها و نشست‌های مکرر در مقاطع مورد نیاز وجود داشت و در حوزه نظامی هم این نشست‌ها و رایزنی‌ها مسبوق به سابقه است. 

همکاری‌های تهران، مسکو و دمشق تا رسیدن به صلح سوریه می‌تواند ادامه داشته باشد

او اضافه کرد: این رایزنی‌ها براساس ضرورت و نیازهایی که ممکن است شرایط سوریه ایجاد کند می‌تواند در سطوح مختلف و در مقاطع مختلف تشدید شود ولی اصل داستان یک بحث قدیمی است. این همکاری‌ها در آینده نیز تا رسیدن به صلح جامع می‌تواند ادامه داشته باشد. 

با هر مساله‌ای که موجب تجزیه کشورهای منطقه شود مخالفیم

سخنگوی وزارت خارجه در مورد نظر ایران درباره اصرار مقامات کردستان عراق برای استقلال و تجزیه عراق بیان کرد: سیاست ایران درباره عراق روشن است. تمامیت ارضی و حاکمیت ملی برای ما مهم است و همه اقوام و طوایف عراقی در چارچوب حاکمیت ملی و قانون اساسی و دولت مرکزی باید همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند. ما با هر مساله‌ای که موجب تجزیه کشورهای منطقه شود مخالف هستیم. 

تغییری در برنامه‌های ظریف به خاطر انتخابات انجام نمی‌شود

قاسمی در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخابات آتی ریاست جمهوری تغییری در برنامه‌های ظریف رخ خواهد داد، تاکید کرد: ظریف و وزارت امور خارجه برنامه‌های از پیش‌تعیین‌شده خود را ادامه می‌دهند و هیچ تغییری در برنامه‌های خود به خاطر انتخابات نخواهند داد. هم‌اینک ایشان در سفر هستند. برنامه‌های دستگاه‌های دیپلماسی هم ادامه می‌یابد.

تماس‌ها با همسایگان‌مان ادامه دارد

او در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه حدود سه ماه پیش وزیر خارجه کویت پیام امیر این کشور را به تهران آورد که گفته می‌شد پیام‌سران شورای همکاری خلیج فارس ایران است. متعاقب آن نیز رئیس‌جمهور ایران به کویت رفت و گفته شد که دو کشور رایزنی‌های خوبی در رابطه با مسائل منطقه‌ای با یکدیگر  داشته‌اند اما پس از آن شاهد تحول محسوسی در روابط ایران با شورای همکاری خلیج فارس نبوده‌ایم. به صورت مشخص است رایزنی‌ها و گفتگوهایی میان ایران و طرف مقابل در ماه‌های اخیر صورت گرفته است، گفت: نگاه ما به همسایگانمان روشن است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران خواهان روابط سازنده و متوازن با همسایگان خود است، اظهار داشت: با آمدن وزیر خارجه کویت به تهران و متعاقب آن سفر آقای روحانی به کویت و در ادامه پاسخ کتبی ایران به مسئولان این کشور که توسط سفیر ما تحویل داده شد صورت گرفته و رایزنی‌ها میان طرفین ادامه دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: پس از آن دیدارها، رایزنی‌ها آقای ظریف به قطر رفتند و با مسئولان عالی‌رتبه قطری دیدار داشتند، تماس‌ها در این رابطه ادامه دارد.

قاسمی با بیان اینکه ایران با یکی دو کشور مشکل بیشتری در این منطقه دارد، تصریح کرد: ما امیدواریم آن کشورها نیز با واقع‌نگری گام‌هایی برای بهبود روابط طرفین بردارند تا روابط دو کشور در مسیر بهتری قرار بگیرد و ما بتوانیم در مسیر صلح و ثبات منطقه گام‌های بیشتری را برداریم.

خبر درباره احضار سفیر ایران در باکو دریافت نکردم

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود سفیر ایران در باکو به دلیل حضور شرکت ایرانی در مرمت یک مسجد در قره باغ توسط وزارت خارجه آذربایجان احضار شده است. شما این خبر را تایید می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: دولت ایران در منطقه‌ شوشا حضور ندارد. اینکه چه شرکت‌های ایرانی در آنجا حضور دارند یا با نام ایران حضور فعالیت می‌کنند، من اطلاعی ندارم. در رابطه با احضار سفیر ایران هم من چنین خبری را تاکنون دریافت نکردم.

بهره‌برداری دیروز در پارس جنوبی یک اتفاق مثبت و بزرگ است

خبرنگاری مدعی شد که حضور محمدجواد ظریف در برنامه روز گذشته بهره‌برداری از سازهای پارس جنوبی گامی تبلیغاتی برای انتخابات آتی ریاست جمهوری است که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: این مسئله بسته به نوع نگاه شما دارد. می‌توان به هر سازندگی و تولیدی گفت که تبلیغاتی است. اما آن چیزی که دیروز رخ داد یک اتفاق مثبت و بزرگی بود چراکه یکی از بزرگترین پروژه‌های تاریخ سرمایه‌گذاری در ایران افتتاح شد و امیدواریم این مسئله آثار مثبت و پر برکتی را برای کشور به همراه داشته باشد.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده که عده‌ای قلیل در اردن به تعدادی از مراجع مذهبی عراق اهانت کرده‌اند، نظر ایران در این ارتباط چیست؟ ابراز داشت: من نیز خبری را که شما اشاره کردید، شنیده‌ام. گویا  در همین ارتباط دولت عراق،‌ کاردار اردن را احضار کرده و از دیگر سو، وزیر امور خارجه اردن نیز در تماس تلفنی با آقای جعفری وزیر خارجه عراق در ارتباط با این موضوع توضیحاتی را ارائه داده و اعلام شده که اقلیتی محدود در یک نقطه مشخص و با افکار مشخص دست به این اقدام زشت زده‌اند و در نهایت دولت اردن متعهد شده که مسببان این موضوع را بازداشت و مجازات کند. باید دید دولت اردن در این زمینه چه کار می‌کند.

برای پول‌های بلوکه شده ایران در عمان راه حل پیدا شده است

او درباره پول‌های بلوکه شده ایران در عمان هم عنوان کرد: در ماه‌های گذشته توسط هیات‌های فنی، بانکی و سیاسی دو کشور صحبت و راه حل‌هایی پیدا شد و می‌توان این موضوع را پایان یافته دانست.

هیچ کسی نمی‌تواند به برجام خدشه‌ای وارد کند

خبرنگاری پرسید که حسن روحانی در هنگام ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری گفت سرپرستی برجام نباید به دست هووهایی که برای از بین بردن این طفل شبانه‌روز تلاش می‌کردند، بیفتد. این در حالی است که امریکا و اسراییل درصدد نابودی برجام بودند. آیا آقای روحانی می‌خواهند بگویند که از امریکا کسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است؟ مشخصا این هووها چه کسانی هستند؟ که این دیپلمات عالی‌رتبه یادآور شد: این سوال را باید از سخنگوی دولت پرسید. بخشی هم از چواب مسایل داخلی است که من ورود نمی‌کنم. با این حال در بحث بین‌المللی با توجه به بیانیه G7 گفتیم که برجام توافقی بین‌المللی است که کسی نمی‌تواند به صورت یکجانبه به آن خدشه‌ای وارد کند. 

هیچگاه ناقض برجام نخواهیم بود

او با بیان ایران هیچ ناقض برجام نخواهد بود، بیان کرد: هرکسی که در راس دولت ایران باشد برجام را ادامه می‌دهد ایران هیچگاه پیشقدم در نقض برجام نخواهیم بود مگر آنکه دیگران آن را نقض کرده و به تعهداتشان پایبند نباشند که در آن صورت تصمیمات مقتضی گرفته خواهد شد.  

تبلیغات رسانه‌های خارجی علیه انتخابات ایران زحمتی بیهوده است 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های خارجی، سیاست القای قطبی شدن انتخابات را در پیش گرفته‌اند. دستگاه دیپلماسی این القائات سیاسی خارجی را چگونه ارزیابی می‌کند؟ گفت: ملت ایران نشان داده است طی دهه‌های گذشته در بزنگاه تاریخی و لحظات حساس و انتخابات آنچه را به نفع کشور می‌دانند، پیروی و دنبال می‌کنند و فضاسازی رسانه‌های بیگانه و دولت‌های خارجی در کمرنگ کردن حضور مردم تاثیر نداشته است. 

قاسمی تاکید کرد: تبلیغات آنها تاثیری نخواهد داشت و نوعی زحمت بیهوده است. مردم آنچه صلاح خود می‌دانند پیروی کرده و به راه خود در پویشی در توسعه و سازندگی کشور ادامه خواهند داد. 

تبادل زندانیان بین ایران و ترکمنستان

این دیپلمات عالی‌رتبه در پاسخ به دلایل اجرایی نشدن استرداد زندانیان بین ایران و ترکمنستان با وجود تصویب این موضوع در مجالس دو کشور اظهار داشت: به هر حال مصوبات جای خود را دارد و اجرا در حوزه روابط خارجی جای خود را دارد. موضوع روی میز کنسولی وزارت امور خارجه است. امیدواریم در سفر آقای دکتر ظریف به ترکمنستان بتوانند گره‌ای از مشکل را باز کنند و شاهد باشیم که این روند پیچیده که تا حدی طولانی هم شده در کوتاه‌مدت به نتیجه برسد.

سخنگوی هیچ دولتی نیستیم 

قاسمی در پاسخ به اینکه پس از حادثه حمله شیمیایی در سوریه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد ولی بیشتر این واکنش به حمله یک جانبه آمریکا بود که باعث شد در برخی رسانه های اروپایی گفته شود که ایران مواضعش مشخص نیست که دولت سوریه این کار را کرده است یا خیر، بهتر نبود واکنش کشورمان مستقیم صورت می‌گرفت؟تصریح کرد: ما سخنگوی هیچ دولتی نیستیم و روابط خوبی با سوریه داریم. ما مواضع خود را درباره حادثه‌ای که در سوریه اتفاق افتاد به طور شفاف اعلام کردیم؛ آن را با شدت محکوم کردیم و برای نخستین بار مساله کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی را مطرح کردیم. 

سوریه خلع سلاح شیمیایی شده بود

او با بیان اینکه موضوع حمله شیمیایی را با جدیت تمام در سطح کشورهای دیگر مطرح کردیم و با همسایگان و سوریه در این زمینه به تفاهم رسیدیم، خاطرنشان کرد: حادثه سوریه مشکوک است چرا که از سالیان پیش دولت و کشور سوریه توسط سازمان ملل از داشتن سلاح‌های شیمیایی منع شده بودند و در آن کشور خلع سلاح اتفاق افتاده بود و این موضوع به قدری روشن بود که شاید به صراحت بیان نیازی نداشت. آنچه مشهود بود این است که اگرچه دولت سوریه خلع سلاح شده بود ولی دسترسی گروه‌های تروریستی به این منابع از طریق برخی کشورهای منطقه از قبل وجود داشت که بتوانند سلاح‌های خاصی را وارد سوریه کنند. 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه اضافه کرد: به‌جای اینکه یکطرفه موضع‌گیری کنیم این مسئله را به کمیته حقیقت‌یاب احاله کردیم و روشن بود که سوریه خلع سلاح شده و تحت نظارت سازمان ملل است. اگر چیزی وجود داشته باید در منابع دیگر و نزد دیگران جستجو کرد.

نشست مسکو بر اساس ضرورت خاص زمانی خود برگزار شد

قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با نتایج برگزاری اجلاس مسکو و غیبت ترکیه و تاثیر آن بر روند گفت‌وگوهای حل بحران سوریه ابراز داشت: نشست مسکو بر اساس ضرورت خاص زمانی خود برگزار شد. در پی حادثه تلخ، غیرمترقبه و مشکوک سوریه، شاهد اقدام یکجانبه و مغایر با موازین بین‌المللی آمریکایی‌ها بودیم. 

او اضافه کرد: با توجه به این امر نیاز بود که در خصوص آخرین تحولات سوریه بین بازیگران و نقش‌آفرینان در ارتباط با سوریه،‌ نشست‌ها و گفت‌وگوهایی انجام شود. 

در نشست مسکو بر ایجاد کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف تاکید شد

این دیپلمات عالی‌رتبه با اشاره به دیپلماسی فعال ظریف و تماس‌های تلفنی وی با همتایان خود از کشورهای مختلف در ارتباط با موضوع سوریه بیان کرد: بعد از گفت‌وگو با آقای لاوروف و ولید معلم و مجموع اقداماتی که صورت گرفت تلاش شد نشستی بین سه کشور برگزار شود و آنچه که رخ داده مرور شود. در حاشیه برگزاری این اجلاس سه جانبه، نشست‌های دو جانبه‌ای نیز بین وزیران خارجه کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس نیز انجام شد و همگی تاکید بر آن داشتند که یک کمیته حقیقت‌یاب بی‌طرف باید حادثه خان شیخون را مورد بررسی قرار دهد و از جامعه جهانی نیز خواستند که در این ارتباط کمک کنند. 

نشست کارشناسی آستانه فردا در تهران برگزار می‌شود

قاسمی با بیان اینکه بحث حضور ترکیه در این اجلاس مطرح نبوده است، عنوان کرد: این اجلاس در چارچوب رایزنی‌های قبلی که بین سه کشور در حوزه نظامی و سیاسی و غیره وجود دارد برگزار شد. ترکیه در نشست آستانه حضور دارد و قرار است، فردا به مدت یک روز نشست کارشناسان آستانه در تهران برگزار شود و در همین چارچوب هیات‌های از روسیه و ترکیه به تهران خواهند آمد.

او در رابطه با اهداف برگزاری نشست کارشناسی آستانه در تهران گغت: احتمالا در نیمه اول اردیبهشت ماه نیز نشست آستانه چهار در سطح معاونان وزیران خارجه در آستانه برگزار شود که در جای خود نشست مهم و قابل اعتنایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز