خبرگزاری کار ایران

روحانی پیش از عزیمت به مسکو در فرودگاه مهرآباد:

توسعه مناسبات و همکاری‌های ایران و روسیه به نفع دو ملت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی است/ دو کشور در مبارزه با تروریسم دیدگاه نزدیک به هم دارند

asdasd
کد خبر : ۴۷۲۸۴۵

رییس جمهور اسلامی ایران با اشاره به توانمندی ها و ظرفیت‌های فراوان برای گسترش مناسبات و همکاری های ایران و روسیه، اظهار داشت: در سال جاری شاهد تحرک در ارتقای سطح روابط دو کشور و تحولات مثبتی در تعاملات و همکاری های تهران - مسکو خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی ظهر دوشنبه، پیش از عزیمت به مسکو به منظور انجام سفری رسمی به دعوت ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران درباره اهداف این سفر گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه به عنوان کشوری مهم در منطقه و در همسایگی با ایران تحولات مهمی در دهه‌های اخیر داشته است.

رییس جمهور افزود: اولین تحول پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که باعث شد، ایرانِ قبل از انقلاب اسلامی از کشوری وابسته به آمریکا که به طور طبیعی باعث نگرانی هایی برای شوروی سابق بود، به کشوری مستقل تبدیل شود.

روحانی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با پایان یافتن دوران هشت ساله دفاع مقدس، سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به شوروی سابق در سال ۶۸ و انعقاد چندین قرارداد همکاری مهم بین دو کشور تحول مهم دوم در روابط دو کشور بود و سومین تحول مهم در روابط دو کشور، ایجاد وضعیت جدید و تشکیل دولت روسیه بود که تاثیرات زیادی در روابط دوجانبه و منطقه ای ایران و روسیه داشت.

رییس جمهور با اشاره به اینکه در سالهای اخیر وارد مرحله چهارم روابط ایران و روسیه شده ایم، تصریح کرد: در سالهای اخیر روابط و همکاری های دوجانبه و بین المللی دو کشور بسیار نزدیک تر و گسترده تر شده است که نمونه واضح آن همکاری های دو کشور در زمینه حصول و اجرای برجام می باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: روسیه کمک‌های زیادی برای اجرای برجام، فرستادن آب سنگین ایران به خارج از کشور و تحویل کیک زرد به ایران کرده است و در آینده هم شاهد تحولات بسیار خوبی در زمینه مسائل هسته‌ای با روسیه خواهیم بود.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران و روسیه در مسائل منطقه ای روابط و همکاری های بسیار نزدیک تری با هم داشته اند، گفت: دو کشور در قبال مسائلی مهم منطقه‌ای مانند خطر تروریسم دیدگاه نزدیک به هم داشته و به خوبی به این نکته واقف هستند که تروریسم نمی‌تواند ابزاری برای تحولات مثبت سیاسی در منطقه باشد. همچنین نظرات ما نسبت به ثبات منطقه مشابه هم است و مخالف تغییر مرزهای جغرافیایی در منطقه هستیم.

روحانی نمونه روشن همکاری‌های منطقه ای ایران و روسیه را تعامل دوکشور در راستای در حل و فصل بحران سوریه و ایجاد ثبات در خاورمیانه ذکر و اضافه کرد: ایران و روسیه در روابط و همکاری های خود نمادهایی دارند که باید آنها را حفظ کنند.

رییس جمهور در تشریح این نمادها اظهار داشت: نیروگاه هسته ای بوشهر و روابط دفاعی بین دو کشور که از سالها قبل رو به گسترش بوده، از نمادهای همکاری های جاری بین ایران و روسیه است و باید تلاش کنیم ترانزیت را نیز به نماد بزرگ دیگری برای همکاری های دو کشور و نیز سایر کشورهایی که در مسیر ترانزیت جنوب شمال هستند، تبدیل کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا همکاری های علمی و فرهنگی ایران و روسیه نیز به نمادی درخشان از دوره جدید همکاری های دو کشور تبدیل شود، تصریح کرد: روابط دو طرف در سالهای اخیر پیشرفتهای بسیار خوبی داشته و ظرفیتهای فراوان و متنوعی نیز در عرصه های انرژی و زمینه های دیگر پیش روی تعاملات رو به گسترش دو کشور قرار دارد.

رییس جمهور ادامه داد: ایران و روسیه هر دو تولید کننده نفت و گاز هستند، اما در عین حال می توانند به جای رقابت های ناسالم، روابط سازنده ای در عرصه تولید و عرضه انرژی داشته باشند، همانطور که در این سالها و ماههای اخیر شاهد بودیم همکاری سازنده و موثری در زمینه اصلاح قیمت نفت، بین اعضای سازمان اوپک با تولیدکنندگان نفت غیراوپک که در راس آنها روسیه قرار دارد، برقرار شد.

روحانی با اشاره به اینکه ایران و روسیه در سازمان اوپک گازی نیز می توانند همکاری های بسیار سازنده‌ای داشته باشند، گفت: زمینه های متنوع و گسترده ای برای سرمایه گذاری روسیه در صنعت نفت و گاز ایران وجود دارد و این در حالی است که فعالیتها و همکاری هایی در این زمینه ها آغاز شده و در آینده شاهد تحول بزرگی در زمینه همکاری های دوجانبه در عرصه انرژی خواهیم بود. همچنین دو کشور برای تولید برق در نیروگاه حرارتی بندرعباس و نیروگاه هسته ای دوم بوشهر همکاری های خوبی خواهند داشت.

 رییس جمهور اضافه کرد: از سوی دیگر صادرات صنعتی و مواد غذایی ایران به روسیه در یک سال و نیم اخیر رشد خوبی داشته و امسال سرعت این رشد افزایش بیشتری خواهد داشت کما اینکه حجم تجارت دو کشور در یکسال اخیر نسبت به قبل ۸۰ درصد افزایش داشته است.

روحانی اظهار داشت: ایران و روسیه عرصه و چارچوب روابط چند جانبه را نیز برای خود تعریف و دنبال کرده اند. نشست های سه جانبه بین ایران و روسیه با آذربایجان در باکو و نیز با ترکیه درباره مسائل سیاسی منطقه به ویژه سوریه در آستانه برگزار شده است.

رییس جمهور تصریح کرد: ایران و روسیه همچنین به دنبال تعریف همکاری های چندجانبه با برخی کشورهای شبه قاره هند هستند و در زمینه برقراری مقدمات تجارت ترجیحی و بعد تجارت آزاد بین ایران با کشورهای منطقه اوراسیا نیز تلاشهایی در حال انجام است.

روحانی خاطرنشان کرد: ایران و روسیه در زمینه های توریسم و گردشگری نیز همکاری های خوبی داشته اند و برای گسترش روابط بانکی به ویژه پس از اجرای برجام قدمهای موثری برداشته شده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه روابط ایران و روسیه به نفع دو ملت، ثبات منطقه، مبارزه با تروریسم و روابط و همکاری های بین المللی است، گفت: امروز جهان وضعیت جدیدی را تجربه می کند. آمریکا در داخل با مشکلات جدیدی مواجه است و در روابط با دیگر کشورها نیز وضعیت جدیدی دارد. در اروپا نیز شرایط سخت تری برای آینده پیش بینی می شود و در منطقه نیز بی ثباتی و تروریسم ملتها را آزار می دهد.

روحانی اظهار داشت: در مجموع در زمینه منطقه ای و بین المللی امروز فرصت‌های بسیار خوبی برای توسعه روابط بین ایران و روسیه وجود دارد. روسای جمهور دو کشور تا کنون هشت دیدار با یکدیگر داشته اند و در سفری که به دعوت رسمی رییس جمهور روسیه انجام می شود و در نهمین دیدار، مذاکرات مفصلی درباره روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی خواهیم داشت که حتما در روابط ما تاثیر مثبتی خواهد داشت و دو کشور، دو ملت، منطقه و جهان شاهد منافع این همکاری ها که هیچگاه علیه کشور ثالثی نیست، خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز