خبرگزاری کار ایران

میرزایی نیکو در گفت‌وگو با ایلنا:

۵ درصد صندوق‌های الکترونیک به صورت دستی بازشماری می‌شوند/ تاکید وزیر کشور بر رعایت مر قانون در بررسی صلاحیت‌ نامزدها

asdasd
کد خبر : ۴۷۰۳۲۶

عضو هیات نظارت بر برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا به تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این هیات با وزیر کشور پرداخت و گفت: آقای رحمانی فضلی بر لزوم رعایت مر قانون تاکید کرده و گفتند که تایید و رد صلاحیت نامزدها باید حتما بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه انجام شود.

قاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا با اشاره به جلسه مشترک اعضای هیات نظارت و اجرایی انتخابات شوراها که عصر امروز با حضور وزیر کشور برگزار شد، اعلام کرد: در این جلسه علاوه بر حضور تمامی اعضای دو هیات نظارت و اجرایی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، آقای عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز حضور داشت.

او گفت: تصمیمات مهمی در این جلسه گرفته شد که بر این اساس مقرر شد از مجموع ۳۵ هزار صندوق موجود، ۳۰ هزار صندوق توزیع شود و ۵ هزار صندوق نیز به عنوان پشتیبان مورد استفاده قرار می‌گیرد که این صندوق ها در حدود ۱۰ هزار حوزه انتخابیه توزیع می شوند و تاکید شد که حتما در این حوزه ها با شرایطی انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود.

او در تشریح این شرایط گفت: برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک باید در حوزه‌هایی انجام شود که رقابت در آن برای ۷ تا ۹ کرسی باشد و علاوه بر آن، این حوزه ها باید در محدوده های شهری باشد و برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک در حوزه‌های انتخابیه روستاها میسر نخواهدبود.

عضو هیات نظارت بر برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا همچنین خاطرنشان کرد: از دیگر شروط برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک این مسئله عنوان شد که پس از پایان شمارش، ۵ درصد تمامی صندوق‌های الکترونیک به صورت رندوم انتخاب و جهت تطبیق با حوزه‌هایی که رای‌گیری غیرالکترونیک برگزار می‌شود، آرا به صورت دستی بازشماری می‌شود.

او با اشاره به بخشی از اظهارات وزیر کشور در این جلسه یادآور شد: آقای رحمانی فضلی بر لزوم رعایت مر قانون تاکید کرده و گفتند که تایید و رد صلاحیت نامزدها باید حتما بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه انجام شود.

او اضافه کرد: وزیر کشور همچنین گفتند که هیات‌های نظارت باید دقت کند اسنادی که از طریق این استعلام‌ها حاصل می‌شود، دقیق بوده و صرفا بر پایه یک نامه یا مسائلی از این دست تصمیم‌گیری نشود. اینکه بگویند فلان نامزد انتخابات یک موضعی گرفته یا حرفی زده، برای ردصلاحیت او کفایت نمی‌کند.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ترکیب هیات‌های اجرایی، گفت: وزارت کشور ۳۰ نفر را به هیات نظارت معرفی می‌کند و ما از میان این افراد، بنابر وسعت حوزه انتخابیه ۸ تا ۱۱ نفر را انتخاب می‌کنیم که به همراه مدیر آموزش و پرورش، رییس ثبت استناد و نماینده فرماندار یا بخش ترکیب هیات‌های اجرایی را تشکیل می‌دهند و در حوزه‌هایی که اداره ثبت اسناد ندارند، نمایندگان وزارت کشاورزی جایگزین رییس ثبت در هیات اجرایی می‌شوند.

میرزایی نیکو در پایان با اشاره به توافق دیگری که در این جلسه صورت گرفت، اعلام کرد: مقرر شد این افراد بزودی به هیات‌های نظارت معرفی شوند و در ادامه نیز دوستان در وزارت کشور درخواست کردند در صورت امکان از همین افراد علاوه بر هیات‌های اجرایی انتخابات شوراها، در انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای مجلس نیز استفاده شود که ما نیز پذیرفته و منعی از این جهت نداشتیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز