خبرگزاری کار ایران

محسن رضایی در نشست خبری:

رهبری تاکنون حکمی در مورد ریاست مجمع ابلاغ نکرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۰۱۱

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شایعاتی که گفته می‌شود صحت ندارد، رهبری تاکنون حکمی در مورد ریاست مجمع ابلاغ نکرده و تصمیمی هم گرفته نشده مجمع در حال حاضر توسط آیت‌الله موحدی کرمانی با کمک دبیرخانه اداره می‌شود و ما مشکلاتی در حل و فصل امور محوله نداریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن رضایی دبیر تشخیص مصحلت نظام در نشست خود با اصحاب رسانه درباره ابلاغ حکم رهبری در مورد مجمع تشخیص مصلحت نظام و تغییرات احتمالی در این مجمع گفت: تاریخ تشکیل مجمع یک مساله قطعی و قید شده در قانون نیست. بر خلاف مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری که تاریخ دقیقی دارند ما هیچ محدودیت قانونی نداریم اما به طور عرف حکم رهبری در مورد مجمع تشخیص در ۲۴ اسفندماه ابلاغ می‌شود.

رضایی در ادامه گفت: این بار ابلاغ حکم به سال آینده موکول شده است و تا قبل از امسال حکمی صادر نخواهد شد.

دبیر تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: شایعاتی که گفته می‌شود صحت ندارد، رهبری تاکنون حکمی در مورد ریاست مجمع ابلاغ نکرده و تصمیمی هم گرفته نشده مجمع در حال حاضر توسط آیت‌الله موحدی کرمانی با کمک دبیرخانه اداره می‌شود و ما مشکلاتی در حل و فصل امور محوله نداریم.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امسال قصد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را دارد یا خیر، عنوان کرد:‌ دعا کنید با همان لباس سبز به شهدا متصل بشویم و در همان مسیر خدمت کنیم بارها گفته‌ام برنامه‌ای برای انتخابات ریاست جمهوری ندارم.

این عضو تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه چقدر دولت توانسته در راستای نظر رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گام بردارد و آیا مجمع گزارشی در این باره تهیه کرده است یا خیر، اظهار کرد: گزارش نهایی در حال تدوین است و می‌توان گفت که تمام شده و به زودی آن را به رهبر انقلاب تقدیم خواهیم کرد. تا قبل از گزارش به رهبری نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم.

رضایی در ادامه به تبصره یک ماده ۳۸ اشاره کرد و گفت: در این موضوع قرار است فعلا مطابق نظر شورای نگهبان عمل شود در کمتر از یک الی سه ماه آینده لایحه آن به مجلس ارائه خواهد شد.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آرایش سیاسی کشور را در انتخابات چگونه می‌بیند و اینکه آیا در جبهه‌ای عضویت دارد یا خیر، گفت: وحدت و انقلاب مساله‌ای است که بر آن تاکید داریم نیروهای مردمی انقلاب طیف وسیعی را پوشش می‌دهند این جبهه برای حل مشکلات جمعی به صورت تیمی به صحنه خواهد آمد. آنها قصد دارند که مشکلات مخصوصا مشکلات اقتصادی را با توجه به این که مردم را ببینند نه خودشان را، حل و فصل کنند.

رضایی درباره کاهش پول ملی نیز گفت: در طول دولت یازدهم حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد کاهش ارزش پول داشته‌ایم که مهمترین آن کاهش قدرت خرید مردم است.

او ادامه داد: سرمایه زیادی از پول‌های مردم در بانک‌ها فریز شده است از هر یک میلیون تومانی که در بانک‌ها قرار دارد ۴۵۰ هزار تومان آن یخ زده است. در سال آینده باید نظام بانکی را نجات داد ما علاوه بر تحریم‌های بین‌المللی یک تحریم خودساخته پولی نیز داشته‌ایم که باید فکری به حال این تحریم خودساخته کرد.

دبیر تشخیص مصلحت نظام درباره استفاده از شبکه توییتر و فیلترشکن نیز گفت: در جنگ نیز پشت سر دشمن حرکت می‌کردیم اگر پای مقدسات در میان باشد برای روشنگری این امر را لازم می‌دانیم.

محسن رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در سیاست‌های کلی انتخابات بر عدم مداخله نظامیان در انتخابات تاکید شده است و اخیرا نیز سردار جعفری هشدار دادند که هیچ یک از سپاهیان حق دخالت را در انتخابات  را ندارند فکر نمی‌کنید حضور شما در همایش جبهه مردمی و اعلام حمایت از این جریان نوعی شائبه در این زمینه ایجاد می‌کند، گفت: من به عنوان مهمان برای شرکت در همایش جبهه مردمی دعوت شدم و به همراه آیت‌الله موحدی کرمانی به این همایش رفتیم.

او افزود: در جبهه مردمی سمتی ندارم ضمن اینکه الان هم نظامی نیستم و در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارم و این به معنی مداخله نظامیان در انتخابات نیست چراکه فقط در این همایش دعوت شده بودم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: به طور کلی هر جا نیاز باشد از وحدت و انقلاب حمایت شود من در آنجا حضور خواهم داشت.

دبیر تشخیص مصلحت نظام درباره فعالیت‌های این مجمع در جمع خبرنگاران گفت: ما روز گذشته جلسه فوق‌العاده تشکیل دادیم که پیرامون برنامه ششم و بودجه ۹۶ بود. در مورد برنامه ششم باید بگویم ۱۴ نوع مغایرت با سیاست‌های کلی در این برنامه دیده شد که طی سه جلسه تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است. شورای نگهبان نیز این ۱۴ مغایرت را به مجلس ابلاغ کرد تا موارد مربوطه اصلاح شود.

او ادامه داد: مجلس ۷ مورد را اصلاح کرد و ۷ مورد را باقی گذاشت که این موارد نیازی به اصلاح ندارد. لذا اختلافی شکل گرفت مبنی بر اختلافیه مغایرت‌های اصراری که از این پس واژه جدیدی بین مجمع، شورای نگهبان و مجلس است.

او در ادامه با بیان اینکه اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان تفاوت در آیین‌نامه‌ها است، گفت: این بار رئیس مجلس خود آنها را به شورای نگهبان ارجاع داد که دو جلسه تشکیل شد در این جلسه دو مورد مربوط به بازنشستگان بود که به توافق رسیدیم، متناسب حقوق بازنشستگان بین مجلس و دولت در برنامه ششم جای بگیرد. مورد بعدی برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع تبعیض شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری بود که تصویب کردیم دولت در طول برنامه ششم این عدالت را در نظام پرداختی جدی بگیرد و پرداخت کند.

رضایی تشریح کرد: فاصله حقوقی حتی در یک شغل و اداره وجود دارد بر اساس مصوبه دولت و مجلس باید آن را برطرف کنند.

دبیر تشخیص مصلحت نظام در ادامه به چهار مورد از ۷ مورد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس اشاره کرد و گفت: سه مورد دیگر مورد بررسی قرار گرفت که مجلس باید آنها را اصلاح کند. بنابراین برنامه ششم توسعه قابل اجرایی است ان‌شاالله سال ۹۶ اولین سال اجرا شدن برنامه ششم توسعه در کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: ۴ اختلاف دیگر وجود داشت که ۲ مورد آنها مدنظر شورای نگهبان تصویب شد ۲ مورد طی نظر مجلس تصویب شد.

رضایی در قسمت دیگری از سخنان خودش به فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام با ریاست آیت الله هاشمی اشاره کرد و گفت:‌ در طی این سال‌ها بحث صندوق توسعه ملی حداقل قرار دادن درآمدهای دولت، پرداخت بدهی‌های دولت از محل درآمدهای اصل ۴۴ مورد بررسی قرار گرفت و به شورای نگهبان ارسال شد.

او در ادامه افزود: مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور آیت الله هاشمی ۱۱۲ جلسه برگزار کرد که طی آن ۵۴ مصوبه به تصویب رساند. ما ۲۹۷ کمیسیون داخلی و تخصصی داشتیم.

عضو تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه در مصوباتی که در زمان آیت الله هاشمی تصویب شد ۱۰ سیاست کلی مورد بررسی قرار گرفت ، گفت: اقتصاد مقاومتی، محیط زیست، لایحه اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس بود که به آن رسیدگی شد. معضلی به نام بانک مرکزی وجود داشت که نمی‌دانستیم باید به طور مستقل عمل کند و یا توسط سه قوه اداره شود یعنی اینکه هر قوه یک نماینده داشته باشد که ما آن را حل کردیم.

رضایی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مجمع مشورت دادن به رهبری است که ما آن را انجام دادیم.

او همچنین گفت: سال گذشته و دو سال اخیر آیین نامه نظارتی ابلاغ شد که ما بر اساس آن اقدام کردیم که صحبت از شورای نگهبان دوم به میان آمد این امر محلی از اعراب ندارد چون کار ما مشورت با رهبری است. بنابراین نمی‌توان گفت که ما شورای نگهبان دوم هستیم.

او در ادامه تاکید کرد: مجمع دو کار مهم بر عهده دارد یک نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی کشور و دو اگر اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس وجود داشته باشد آن را حل و فصل کند. ما بر طبق آیین نامه نظارتی که ابلاغ شده بود، اقدام کردیم.

رضایی در ادامه به فعالیت کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین دبیرخانه اشاره و عنوان کرد: تعداد کمیسیون‌های برگزار شده ۲۹۷ عدد بود که دبیرخانه برای این کمیسیون‌ها خوراک تهیه می‌کرد ۲۱۲۶ جلسه کارشناسی انجام شد در دبیرخانه که متوسط هر جلسه کمیسیون ۱۰ جلسه دبیرخانه را در پشتیبانی خودش دارد.

رضایی در ادامه به اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی یک نقشه راه برای عبور از مشکلات اقتصادی کشور است که باید اجرا شود.

او در ادامه به مسائلی که در زمان حیات آیت الله هاشمی در مجمع مطرح شده بود اشاره کرد و گفت: ما در زمان ریاست آیت الله هاشمی سیاست‌های کلی محیط زیست مثل ریزگردها و موارد آسیب‌زایی مانند موج‌های نوری و کهکشانی مورد بررسی قرار دادیم که البته ابهاماتی وجود داشت که باید برطرف شود.

او درباره سیاست‌های کلی انتخابات نیز گفت:‌ در این مورد نیز ابهاماتی وجود دارد که باید برطرف شود نکته بعدی این بود که سیاست‌های نظام قانون‌گذاری کشور تا حدی به مجلس اجازه می‌دهد بدون نظر دولت عمل کند و یا دولت چه حدودی می‌تواند بدون حضور مجلس اقدام کند.

رضایی در خاتمه عنوان کرد: سیاست‌های خانواده‌ و سلامت بر تولید از مهمترین محورهایی بود که در طول ۵ سال ریاست آیت الله هاشمی مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز