خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در نشست خبری:/مشروح/

حرف‌های آیت‌الله جنتی در مورد انتخابات شوراها در مقام دبیر شورای نگهبان نبود/توضیح مجدد در مورد جلسه رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی

asdasd
کد خبر : ۴۶۸۳۸۳

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اظهارات آیت‌الله جنتی در مورد انتخابات شوراها در مقام رییس مجلس خبرگان بوده است و نه در مقام دبیر شوای نگهبان و در واقع، نگرانی از یک مساله بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رییس مجلس گفته است منتقدان به دلیل ترس از ردصلاحیت شورای نگهبان تنها از مجلس انتقاد می‌کنند، گفت: شورای نگهبان ترس ندارد، مگر شما از ما می‌ترسید؟ هرچه دل تنگتان می‌خواهد بگویید. صحبت رییس مجلس نیز نشان می‌دهد که کسی از شورای نگهبان نمی‌ترسد.

او در پاسخ به این سوال که آیت‌الله جنتی در افتتاحیه مجلس خبرگان، انتخابات شوراها و عدم بررسی صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان را مصیبت بزرگ خواندند. آیا شورای نگهبان قصد ورود به این انتخابات را دارد، اظهار داشت: شورای نگهبان در انتخابات شوراهای شهر و روستا ورود نمی‌کند. اصل ۹۹ چنین اختیاری را به شورای نگهبان نداده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اظهارات آیت‌الله جنتی هم در مقام رییس مجلس خبرگان بوده است و نه در مقام دبیر شوای نگهبان و در واقع، نگرانی از یک مساله بوده است.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات حمید بقایی که گفته است رد صلاحیت نخواهد شد، تصریح کرد: شورای نگهبان نیز تا اینقدر مطمئن نیست و اظهارنظر نمی‌کند. هر اظهارنظری هم تا پیش از اعلام نظر رسمی شورای نگهبان فاقد اعتبار است.

او در پاسخ به این سوال که برخی از افراد در انتخابات پیشین رد صلاحیت شده‌اند اما مجددا آنها نامزد انتخابات شده‌اند آیا برای نامزدی در انتخابات این افراد پالسی را دریافت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: این سوال را باید از خود آن افراد پرسید اما شورای نگهبان به هیچ کسی نه پالس می‌دهد و نه نظری را اعلام می‌کند و اظهارنظر رسمی شورا هم پس از ثبت نام افراد در زمان انتخابات خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص مجادله تلگرامی‌اش با علی مطهری هم ابراز داشت: من با هیچ کسی بگو مگو و مجادله‌ای نداشته‌ام و فقط نظر‌قانونی شورای‌نگهبان را اعلام کرده‌ام. هر کسی نظری دارد باید این نظرات را به مراجع قانونی اعلام کند تا قانون عوض شود؛ چراکه قوانین با نظر یک نفر قابل تغییر نیست و باید قانون را مدنظر قرار داد.

خبرنگاری عنوان کرد که رد برخی از مواد لایحه ششم توسعه بر اساس سیاست‌های کلی نظام برای اولین بار رخ داده است که کدخدایی پاسخ داد: این برای اولین‌ بار نیست و از گذشته یعنی از سال ۷۸ تا به امروز هم اتفاق افتاده است که شورای نگهبان بر این اساس ایراداتی می‌گرفته و مجلس محترم هم آن را اصلاح می‌کرده است. در سال ۹۲ نیز آیین نامه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام به تصویب رسید که به تایید مقام معظم رهبری هم رسیده و مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره نظارت‌هایی را انجام می‌دهد.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی شورای نگهبان به تبلیغات فضای مجازی کاندیداها نیز عنوان کرد: تا آنجا که امکانات ما اجازه دهد این مساله را رصد خواهیم کرد. ما نیازمند قانون جامعی در این باره هستیم و ان‌شاالله مجلس هر چه زودتر کار را در این باره تمام کند تا اختیارات نهادهای نظارتی متناسب با شرایط جدید باشد.

او در ابتدای این نشست هم درباره آخرین وضعیت لایحه پنج ساله ششم نیز یادآور شد: ایرادات مواد ۱، ۲ ، ۴ و ۷ سابق شورای‌نگهبان کماکان باقی است و مجلس به مصوبه‌اش اصرار دارد و ایرادات شورای نگهبان هم همچنان باقی است و این موجب می‌شود تا وضعیت این لایحه در مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین تکلیف شود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با عملکرد این شورا در سال ۹۵ هم گفت: از تاریخ اول فروردین تا ۲۱ اسفند ۹۵ ، ۹۳ مصوبه از مجلس شورای اسلامی به این شورا واصل شده است که ۶۱ مورد آن لایحه و ۳۲ مورد طرح بوده است. از ۹۳ مصوبه مجلس ، ۴۸ مورد در مرحله اول عدم مغایرت آنها با قانون و شرع اعلام شد، ۲۴ مصوبه پس از چندین رفت و آمد میان شورای نگهبان و مجلس ایراداتش برطرف شد و هنوز ۲۰ مصوبه در دست بررسی میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است.

کدخدایی با بیان اینکه لایحه بودجه امروز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: تلاش می‌کنیم تا همین هفته نظر نهایی شورای نگهبان را در خصوص بودجه سال ۹۶ اعلام کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: همچنین در سال ۹۵ ، ۶ اساسنامه توسط دولت به شورای نگهبان ارسال شد که ۳ مورد آن با قانون و شرع مغایرت نداشته‌اند و ۳ اساسنامه هم پس از اصلاحاتی مورد تصویب قرار گرفت همچنین ۶۲ سوال دیوان عالی عدالت از شورای نگهبان داشته است و فقهای شورای نگهبان به دو استفساریه شرعی هم پاسخ داده‌اند.

کدخدایی از عدم مغایرت لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، لایحه احکام و مصوبات بیست و پنجمین کنگره اتحادیه جهانی پست، طرح اصلاح بند الف ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، لایحه اساسنامه سازمان فرهنگی فارسی زبانان، اصلاح بند ۴ لایحه برنامه پنج ساله ششم، لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون استخدام ناجا، طرح استفساریه قانون بند ی تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۴ و بند ه قانون بودجه سال ۹۵، طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین و تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی، آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش، لایحه موافقتنامه ایران و ترکیه درخصوص تامین اجتماعی و اصلاحیه اساسنامه شرکت‌های آب منطقه‌ای برخی استان‌ها با قانون اساسی و شرع خبر داد.

او در رابطه با طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس هم اظهار داشت: صرف نظر از عدم تطابق سوال و پاسخ استفساریه، اشکال سابق این شورا باقی است و مغایر اصل ۹۹ قانون اساسی و نظریه تفسیری آن است.

سخنگوی شورای نگهبان برخی از مواد طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، لایحه برنامه پنجساله ششم توسعه و طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد را مغایر با شرع و قانون اساسی اعلام کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز