خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری با رئیس جمهور آذربایجان:

تهران و باکو تروریسم نشات گرفته از وهابیت را خطر بزرگ منطقه می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۴۶۶۲۷۲

رئیس جمهور تاکید کرد: ما مسائل سوریه و عراق دارای نقطه نَظرات مشترک هستیم. در این رایزنی‌ها ابراز امیدواری شد تا مذکرات ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه به نتیجه برسد و مسیر آستانه به راه‌حل نهایی برسد و راه حل نهایی درخصوص سوریه، سیاسی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهور آذربایجان، با اشاره به مذاکرات و رایزنی‌های خود با همتای آذری‌اش گفت: از جمله مباحث ما، مسائل محیط زیستی است. مسائل زیست محیطی دریای خرز مهم است. بحث‌مان این بود که توافق کشورهای حاشیه دریای خرز اجرایی شود و در مسئله محیط زیست دریای خرز شاهد قدم‌های مهم باشیم.

توافق تهران و باکو برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص دریای خرز

او با بیان اینکه همچنین در زمینه دریای خرز دو مسئله مهم دیگر هم داریم، اظهار داشت: یکی از این موضوعات، توافق در مسائل حقوقی دریای خرز است که باید با اجماع 5 کشور باشد که همراهی و همفکری در این باره مهم است. در این دیدار بر ادامه کار برای رسیدن به توافق با یکدیگر تاکید کردیم.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: همچنین در زمینه بهره‌برداری از منافع نفتی در دریای خرز که قبلا دو کشور مذاکرات زیادی با یکدیگر برای مشارکت و بهره‌برداری از این دریا داشتند، گفت‌وگو کردیم. این بحث امروز ادامه یافت و وزرای نفت دو کشور این مذاکرات را تا رسیدن به یک توافق ادامه می‌دهند.

تروریسم نشات گرفته از وهابیت را خطر بزرگ منطقه می‌دانیم

روحانی با بیان اینکه مسائل سه جانبه جزو مباحث امروز ما بود، تصریح کرد: همکاری‌های سه‌جانبه ایران و روسیه و آذربایجان، ایران و روسیه و ترکیه و ایران و آذربایجان و گرجستان گفت‌وگو کردیم. درخصوص همکاری‌های ایران، آذربایجان با روسیه و ترکیه قبلا گام‌های خوبی برداشته شده و اجلاس سه جانبه‌ای در سطح سران برگزار شد. درباره اجلاس سران با گرجستان هم رایزنی کنیم و کار ادامه یابد.

او مسائل منطقه‌ای را بخش دیگری از رایزنی‌های امروز خود و همتای آذری‌اش برشمرد و خاطرنشان کرد: بخشی از مباحث امروز ما مسائل منطقه‌ای بود. میان ایران و آذربایجان نظرات بسیار نزدیکی درخصوص مسائل منطقه وجود دارد. هر دو تروریسم را که نشات گرفته از تفکر وهابیت و سلفی‌گری است به عنوان یک خطر بزرگ در منطقه می‌دانیم و معتقد هستیم ایده تروریستی در این منطقه باید برای همیشه خشکانده شود.

روابط دوجانبه ایران و آذربایجان، برابرانه، برادرانه و راهبردی است

رئیس جمهور افزود: ما مسائل سوریه و عراق دارای نقطه نَظرات مشترک هستیم. در این رایزنی‌ها ابراز امیدواری شد تا مذکرات ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه به نتیجه برسد و مسیر آستانه به راه‌حل نهایی برسد و راه حل نهایی درخصوص سوریه، سیاسی است.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تمامیت ارضی کشورها باید محترم شمرده شود و مشکلات از طریق سیاسی و گفت‌وگو حل شود، ابراز داشت: امیدواریم مسئله قره‌باغ از طریق گفت‌وگو به راه حل نهایی برید. در نهایت روابط دوجانبه ایران و آذربایجان، برابرانه، برادرانه و راهبردی است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز