خبرگزاری کار ایران

تحلیل کارشناسان روسی امور خاورمیانه؛

ائتلاف منطقه‌ای علیه تهران خیلی زود از بین می‌رود/ دیپلماسی ایران از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است

asdasd
کد خبر : ۴۶۵۷۷۴

تحلیل‌گر روس در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» درباره ایجاد یک ائتلاف نظامی توسط کشورهای عربی منطقه با کمک‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی گفته: ائتلاف نظامی ضد ایران تاثیر معکوسی بر وضعیت امنیتی منطقه خاورمیانه و مشکلات بیشتری در ارتباط با روابط کشورهای منطقه با روسیه در پی خواهد داشت.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، یک کارشناس امور خاورمیانه در گفت‌وگو با یک روزنامه عبری زبان رژیم صهیونیستی مدعی شده «اسرائیل باید بتواند عربستان سعودی و دیگر شرکای کلیدی این کشور در خاورمیانه را قانع کند که ائتلافی علیه ایران تشکیل دهند.»

کنستانتین دودارف کارشناس مسایل خاورمیانه گفته درخواست جدید اسرائیل از عربستان این کشور را بر روی لایه نازکی از یخ قرار داده است.

او گفته منافع اسرائیل و عربستان در مواجه با ایران با هم همپوشانی پیدا می‌کند. اما کشورهای دیگر عربی از این که این ائتلاف با مصالحه بین عربستان و اسرائیل شکل بگیرد، راضی نخواهند بود. اگر این درخواست از سوی آمریکا مطرح می‌شد وجهه بهتری داشت.

او مدعی شده که در سال‌های اخیر شایعاتی درمورد اینکه روابط عربستان و اسرائیل در مورد ایران بهتر شده است، وجود دارد. با این حال بعید است که ریاض با ایجاد یک ائتلاف با اسرائیل موافقت کند.

به گزارش اسپوتنیک اظهارات این کارشناس رژیم صهیونیستی درست بعد از اینکه اوینگدر لیبرمن وزیر دفاع رژیم صهیونیستی گفته که زمان ایجاد یک ائتلاف نظامی رسمی برای اتحاد نیروهای میانه‌رو در خاورمیانه علیه تروریسم فرا رسیده است، مطرح شد.

به ادعای اسپوتنیک منظور لیبرمن ایران بوده است. از نظر او کشورهای سنی میانه‌رو متوجه‌اند که تهران بزرگترین تهدید علیه آنهاست نه اسرائیل. بر اساس گفته‌های لیبرمن این ائتلاف جدید می‌تواند مدلش را از ناتو کپی‌برداری کند.

او گفت که «یک ائتلاف واقعی باید تعهدات و اهداف واقعی هم داشته باشد. به ناتو نگاه کنید.این ائتلاف بر مبنای اصولی بنا شده است که هر کشوری حاضر است از این اصول دفاع کند.»

به گزارش این خبرگزاری روس ماه گذشته اخبار تایید نشده‌ای از مذاکرات دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و کشورهای عربی خاورمیانه برای ایجاد یک ائتلاف نظامی با هدف کاهش تاثیر ایران بر منطقه منتشر شد. اگر این بلوک نظامی شکل بگیرد، می‌تواند یک بند شبیه به بند ۵ آیین نامه ناتو مبنی بر دفاع جمعی داشته باشد. این ائتلاف قرار است از کمک‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بهره ببرد.

این اخبار با تردیدهایی مواجه شده است. بسیاری از تحلیل‌گران با تردید نسبت به اینکه اسرائیل پشت پرده این شایعات باشد، نگریسته‌اند و گفته‌اند که شاید تل آویو امیدوار بود، واشنگتن ابتکار عمل را در دست بگیرد اما این اتفاق نیفتاده است و لیبرمن نیز به طور علنی درباره تلاش و اصرارش به کشورهای عربی برای ساخت این ائتلاف شبیه به ناتو صحبت کرده است.

توفیق آباسوف کارشناس امور ایران تاکید کرده که «کشورهای عربی می‌توانند به ایجاد این ائتلاف برای مقابله با  ترس‌شان از ایران امیدوار باشند.»

او گفته «کشورهای خلیج فارس از ایران می‌ترسند. ایرانی‌ها کمتر از این کشورها ثروت دارند و حتی کمتر از آنها مسلح هستند اما ارتش آنها کیفیت بالاتری دارد و زمانی که دیپلماسی مطرح باشد، ایران از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار است. چنین بلوکی به دلیل اختلافات داخلی از هم خواهد پاشید.»

آباسف اضافه کرده که «ائتلاف نظامی ضدایران تاثیر معکوسی بر وضعیت امنیتی منطقه خاورمیانه و مشکلات بیشتری در ارتباط با روابط کشورهای منطقه با روسیه در پی خواهد داشت.»

این تحلیل‌گر روس در گفت‌وگو با اسپوتنیک اضافه کرده که «ایران یک شریک اقتصادی سودآور برای روسیه است. به طور همزمان همکاری‌های روس‌ها با اسرائیلی‌ها نیز برای مسکو اهمیت بالایی دارد. از سویی دیگر عربستان سعودی در تلاش است که با کرملین روابط بهتری داشته باشد. به همین دلیل اگر چنین ائتلافی شکل بگیرد مسکو باید از قدرت دیپلماتیکش برای جلوگیری از درگیری احتمالی استفاده می‌کند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز