خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

دست بالای ایثارگران در معرفی نامزد نهایی اصولگرایان

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۷۳۱

بررسی سی عضو شورای مرکزی جمنا نشان می‌دهد که اکثریت آنان سابقه عضویت در تشکیلات همسو با جمعیت ایثارگران را دارند.

قرار بود نام ده نامزد نهایی جمنا در رسانه‌ها اعلام شود اما این مهم تا الان به تاخیر افتاده است. شاید به این خاطر که یکی دو نفر از بزرگان این جمع که حساب روی آنها زیاد بود در میان ده نفر نبودند و ناراحت می‌شدند اگر نتیجه اعلام می‌شد. هر چه بود جمع سران در میان نامزدهای ریاست جمهوری زیاد بود و در میان آنها افرادی بودند که در انتخابات مجلس گذشته در حوزه انتخابیه تک نماینده خود سوم شده بودند یا شکست در انتخابات مکرر دیگر را در کارنامه داشتند.با این حال بررسی اعضای شورای مرکزی "جمنا" شاید تکلیف نامزد نهایی این جبهه را مشخص کند.

ردیف

اسم

مسئولیت در دهه احمدی‌نژاد

حزب سیاسی

نزدیکی به نامزدها

1

مرضیه وحید دستجردی

وزیر بهداشت

یکتا

-

2

غلامعلی حداد عادل

رئیس مجلس

-

-

3

مهدی چمران

رئیس شورای شهر تهران

-

قالیباف

4

محمد حسن رحیمیان

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید

-

زریبافان

5

مهدی محمدی

روزنامه‌نگار

-

-

6

محمدباقر ذوالقدر

نماینده مجلس

ایثارگران

رئیسی

7

رضا روستا آزاد

رئیس دانشگاه شریف

ایثارگران

زاهدی

8

نادر طالب زاده

مستندساز

-

ضرغامی

9

حسین فدایی

نماینده مجلس

ایثارگران

رئیسی

10

فاطمه رهبر

نماینده مجلس

موتلفه

میرسلیم

11

لطف الله فروزنده

معاون پارلمانی رئیس جمهور

ایثارگران/یکتا

رئیسی

12

علیرضا مرندی

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی

-

-

13

لاله افتخاری

نماینده مجلس

موتلفه

میرسلیم

14

زهره الهیان

نماینده مجلس

رهپویان

زاکانی

15

سید محمد حسینی

وزیر ارشاد

یکتا/جبهه پیروان

قاسمی

16

محمدصالح جوکار

نماینده مجلس

-

-

17

محمود خسروی وفا

عضو شورای شهر تهران

-

قالیباف

18

یحیی آل اسحاق

بدون مسئولیت دولتی

موتلفه

میرسلیم

19

پرویز سروری

عضو شورای شهر

رهپویان

زاکانی

20

علی همتی

ناشناس

-

-

21

رضا نجابت

بدون مسئولیت دولتی

-

بذرپاش

22

محمدرضا آشتیانی

نماینده قم در مجلس

پایداری

جلیلی

23

فرشته حشمتیان

معاون وزیر آموزش و پرورش

-

حاجی بابایی

24

منیره نوبخت

عضو شورای فرهنگی زنان

-

-

25

حجت الله عبدالملکی

مشاور وزیر اقتصاد

طیف مهدوی کنی

رئیسی

26

مجتبی ابراهیمی

معاون روابط عمومی وزارت کشور

-

-

27

الهه راستگو

بدون مسئولیت دولتی

عضو سابق حزب کار

قالیباف

28

محمدرضا کاشفی

رئیس بسیج دانشگاه بهشتی

-

زاکانی

29

محمد نبی حبیبی

بدون مسئولیت دولتی

موتلفه

میرسلیم

30

ابوالقاسم جراره

نماینده بندرعباس در مجلس

-

بذرپاش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در صدر این جدول یک بانو قرار دارد «مرضیه وحید دستجردی» وزیر بهداشت احمدی‌نژاد امروز محبوب‌ترین شخصیت میان اصولگرایان است و سعی دارد همان نقشی را برای اصولگرایان ایفا کند که زنانی مثل آذر منصوری, کولایی, راکعی, جلودارزاده و.... در احزاب اصلاح‌طلب ایفا می‌کنند. دستجردی به جبهه یکتا نزدیک است اما احتمالا از نامزد مورد اجماع حمایت کند.

 غلامعلی حداد عادل دیگر چهره این لیست است که یکبار در سال 92 سعی کرد با انصراف خود اصولگرایان را به وحدت برساند اما حمایت خود را از هیچکدام از چهار نامزد اصولگرای باقی مانده در صحنه اعلام نکرد. حداد عادل هم در مدیریت مجلس و هم در سرلیستی اصولگرایان چهره‌ای منفعل داشت. حداد عادل در انتخابات مجلس ششم همزمان در لیست جامعه روحانیت مبارز و کارگزاران سازندگی قرار گرفت و تنها اصولگرایی بود که وارد مجلس شد و از آن زمان داعیه رهبری اصولگرایان را دارد.

مهدی چمران سومین فرد این لیست بود. رئیس شورای شهر تهران که مشخصا برای حمایت از سردار قالیباف به صحنه آمده است. چمران از سال 84 توانسته اصولگرایان حاضر در شورای شهر تهران را با گرایش‌های مختلف پشت سر سردار قالیباف متحد نگه دارد و حضور او به عنوان سومین عضو جمنا، شانس سردار قالیباف را برای پوشیدن دوباره ردای نامزدی انتخابات افزایش خواهد داد.

محمد حسن رحیمیان از چهره‌های اصولگرایی است که مبتکر طرح جمنا بود. برای اصولگرایانی مثل رحیمیان، پیش از هر چیز رسیدن به نامزد نهایی اهمیت دارد و رای او در میان نامزدهای اصولگرایان کسی خواهد بود که بیشترین رای را دارد.

مهدی محمدی ستون نویس نشریات و سایت‌های اصولگراست اما گرایش او به سمت احزاب متحد در گرایش جمعیت ایثارگران و احزاب همسو دسته بندی می‌شود. جریانی که ظاهرا به دنبال نامزدی الیاس نادران یا علیرضا زاکانی است.

بیشترین رای در میان نمایندگان فعلی مجلس به محمدباقر ذوالقدر رسید. نماینده قم در مجلس شورای اسلامی و از فرماندهان سابق نظامی که حالا لباس سیاست به تن کرده است. وی نیز از نظر گرایش سیاسی به همان طیف ایثارگران نزدیک است. در واقع ایثارگران تشکیل یافته از جناح راست سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بوده است که ذوالقدر نیز جزو رهبران آن محسوب می‌شده است.

رضا روستا آزاد نیز یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی است که در هیئت رئیسه جمنا قرار گرفته است تا وزن ایثارگران را در جمنا بیشتر کند. روستاآزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در دولت احمدی‌نژاد بوده است و از جمله چهره‌های اصولگرا با مدرک واقعی دانشگاهی به شمار می‌رود.

اصولگرایان برای آنکه ویترین آنها متشکل از همه اقشار باشد نادر طالب زاده هنرمند را هم در این فهرست گنجانده‌اند. گرچه جواد شمقدری و جمال شورجه و جهانگیر الماسی نیز در این همایش حضور داشتند و البته ورزشکارانی مانند حسین رضازاده. طالب‌زاده از موسسین شبکه افق سیما به شمار می‌روند.

 حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران نیز در کنار دیگر دوستان همسو در این فهرست قرار گرفته است تا وزن ایثارگران در جمنا به خوبی قابل لمس باشد. حسین فدایی نیز از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب در اواخر دهه پنجاه بود. تشکلی که جناح چپ آن در دهه هفتاد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران را تاسیس کردند و اعضای جناح راست آن موسس جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی شدند.

فاطمه رهبر مهمترین اصولگرای طیف سنتی است که  در این فهرست قرار گرفته است. عضو شورای مرکزی موتلفه اسلامی که سابقه سه دوره نمایندگی مجلس را دارد از حامیان سرسخت احمدی‌نژاد به شمار می‌رفت و همین مسئله کمک کرد تا بیشتر از سایر هم حزبی‌های خود در جمنا با اقبال مواجه شود.

 لطف الله فروزنده یکی دیگر از اعضای شاخص جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی است که حالا به دوستان خود در جمنا کمک می‌کند. فروزنده از جمله اعضای جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی بود که مسئولیتی در دولت احمدی‌نژاد گرفت و معاون پارلمانی دولت سابق شد. وی در حال حاضر رابطه نزدیکی با ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس دارد که یکی از نامزدهای بالقوه اصولگرایان است.

علیرضا مرندی  پزشک اصفهانی یکی از وزیران کابینه میرحسین موسوی بود که بعد از اتفاقات سال 88 مدام در برنامه‌های سیما حضور می‌یافت و به انتقاد از دولتی می‌پرداخت که خود وزیر بهداشت آن بود .به این ترتیب توانست بعد از دو دهه جایگاهی برای خود بیابد و حتی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی شد.

لاله افتخاری هم در کنار فاطمه رهبر از زنان فعال جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو شورای مرکزی موتلفه به شمار می‌رود که سابقه نمایندگی ادوار مجلس را در کارنامه دارد. جبهه پیروان در انتخابات مجلس از نامزد خاصی حمایت نکرده است اما موتلفه اسلامی میرسلیم را به عنوان نامزد خود معرفی کرده است.

زهره الهیان نیز از شورای مرکزی جمعیت رهپویان به شورای مرکزی جمنا رفته است. جمعیت رهپویان از جمله احزاب همسو با جمعیت ایثارگران به شمار می‌رود که در مقطعی خاص برای بالا بردن قدرت چانه زنی ایثارگران در میان اصولگرایان تاسیس شد. این تشکیلات در سال‌های گذشته با جذب اعضای فعال و رئیسان سابق بسیج دانشجویی در سراسر کشور تبدیل به تشکیلاتی تاثیرگذار و جوان در جبهه اصولگرایان شد.

سید محمد حسینی وزیر ارشاد احمدی‌نژاد, اولین وزیر مرد احمدی‌نژاد است که در رده پانزدهم شورای مرکزی جمنا قرار گرفته است. حسینی سوابق مدیریتی درخشانی نداشته است و شاید به همین دلیل رای بالایی به سبد او واریز نشده است. حسینی دبیرکل یکی از تشکل‌هایی است که در ائتلاف پیروان خط امام و خبری حضور داشت.

محمدصالح جوکار یکی دیگر از چهره‌های نظامی-سیاسی جمنا است. فرمانده سابق سپاه بعد از تجربه نمایندگی یزد در مجلس این بار قافیه را به چهره مورد حمایت اصلاح‌طلبان واگذار کرد و حالا میزان فعالیت سیاسی خود را افزایش داده است. جوکار از جمله چهره‌های استانی لیست اصولگرایان به شمار می‌رود.

محمود خسروی وفا از جمله چهره‌های ورزشی اصولگرایان است که سابقه عضویت در شورای شهر دوره گذشته تهران را دارد و از جمله نیروهای نزدیک به شهردار تهران محسوب می‌شود. او در سال 91 در شورای مرکزی تشکلی با نام خدمتگزاران آبادی و پیشرفت حضور داشت و عضو هیئت موسس جمنا هم شد.

 یحیی آل اسحاق یکی دیگر از موتلفه‌ای هایی است که عضو شورای مرکزی جمنا شده است. آل اسحاق در انتخابات متعدد مجلس، شورای شهر و حتی ریاست جمهوری و اتاق بازرگانی نامزد شده است و خود را در معرض قضاوت مردم قرار داده است.  او کمترین رای را میان اعضای هیئت موسس جمنا آورده است.

 پرویز سروری که چندی قبل به جای زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی شده بود از دیگر فعالان سیاسی نزیک به جریان ایثارگران است که البته به خاطر حضور در شورای شهر رابطه خوبی هم با قالیباف دارد.

علی همتی و فرشته حشمتیان نیز  از جمله اعضای گمنام جمنا به شمار می‌روند.

 رضا نجابت از جمله نیروهای دانشجویی جمنا است که از اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل وارد شورای مرکزی این تشکل اصولگرا شده است! مجتبی ابراهیمی نیز مثل رضا نجابت از فعالان دانشجویی به شمارمی‌رود که سابقه عضویت در جامعه اسلامی دانشجویان را دارد. محمدرضا کاشفی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی نیز دیگر چهره دانشجویان اصولگراست که در شورای مرکزی جمنا قرار گرفته است.

 محمدرضا آشتیانی از روحانیون سیاسی قم است که در انتخابات مجلس گذشته نامزد شد اما در روزهای آخر انصراف داد. آشتیانی از نظر گرایش سیاسی نزدیک به جبهه پایداری است و در واقع او مهمترین فردی است که از تشکیلات نزدیک به جبهه پایداری به شورای مرکزی جمنا راه یافته است.

منیره نوبخت نیز یکی دیگر از زنانی است که به عضویت در جمنا درآمده است. نوبخت سابقه نمایندگی مردم تهران را در مجلس پنجم داراست.

حجت الله عبدالملکی از جمله چهره‌های جوان لیست اصولگرایان در تهران بود که البته در نهایت در این لیست قرار نگرفت. وی استاد دانشگاه امام صادق وابسته به بیت مرحوم مهدوی کنی است.

الهه راستگو  یکی از چهره‌های شاخص این فهرست به شمار می‌رود. راستگو چهار سال قبل یک چهره عضو احزاب اصلاح‌طلب بود و حالا در بالاترین رده مدیریتی تشکیلات اصولگرایان مسئولیت مهمی پذیرفته است. راستگو نیز جزو چهره‌های نزدیک به قالیباف به شمار می‌رود.

 محمد نبی حبیبی با تقریبا کسب پانزده درصد آرا در رده بیست و نهم قرار گرفت. چنین رایی برای دبیرکل قدیمی‌ترین حزب اصولگرا پیام روشنی برای حبیبی و سایر اصولگرایان دارد. به نظر می‌رسد در ساختار جدید اصولگرایان جای زیادی برای پیرمردهای موتلفه باقی نمانده است.

 ابوالقاسم جراره نماینده جوان بندرعباس نیز آخرین فردی بود که جواز حضور در این جمع را به دست آورد. جراره نیز از نیروهای مجلس نهم بود که این دوره از راهیابی به مجلس بازماند.

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش احمدی‌نژاد تنها عضو هیئت موسس بود که نام او در میان اعضای شورای مرکزی وجود نداشت که با توجه به نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری، احتمالا وی در این قسمت اصلا نامزد نشده است.

بررسی این جدول نشان می دهد که شانس جمعیت ایثارگران برای تحمیل عقیده خود به سایر اصولگرایان بیشتر است و احتمالا خروجی جمنا نامزد مورد نظر جمعیت ایثارگران خواهد بود. تشکیلاتی که یک بار توانست محمود احمدی‌نژاد را از شورای مرکزی خود به ریاست جهوری ایران برساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز