خبرگزاری کار ایران

جلایی‌پور در دانشگاه تهران:

نیاز به «برجام ملی» داریم/ باید یک آدم عاقل در انتخابات ۹۶ روی کار بیایید

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۴۲۳

عضو حزب اتحاد گفت: ما به یک برجام ملی نیاز داریم تا معضلات ملی را بیان و معالجه کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حمیدرضا جلایی‌پور در نشست میراث اصلاحات که در دانشگاه تهران برگزار شد عنوان کرد: این سوال مطرح است که فعالیت ، فعالان اصلاح‌طلب در دوره اصلاحات و مقاومت بعد از آن (دوران احمدی‌نژاد) چه دستاوردهایی برای توسعه سیاسی داشته است، عده‌ای در پاسخ به این سوال می‌گویند که دستاوردی نداشته، من این را نفی می‌کنم اما معتقد هم نیستم که به طور کامل به پیروزی رسیده‌ایم، چراکه اصلاحات کنترل و سرکوب شد.

او افزود: ما ابتدا باید به دو مولفه مهم که لازمه اصلاحات و دستاوردهای آن است، توجه کنیم توسعه سیاسی و عملکرد فعالان اصلاح‌طلب لازم و ملزوم یکدیگر است. توسعه به معنای کلی یعنی کوشش برای افزایش توان‌مندی‌های مادی و غیرمادی که می‌تواند رفاه، عدالت اجتماعی و آزادی و برابری را در برگیرد.

جلایی‌پور با بیان اینکه توسعه نه تنها در زمینه سیاسی بلکه اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی نیز باید صورت بگیرد، خاطرنشان کرد:  توسعه سیاسی یعنی ما یک ساز و کار دموکراتیک ایجاد و تقویت کنیم، یعنی حاکمیت قانون بر حسب رسانه‌های غیرحکومتی، یعنی قاضی مستقل و انتخابات مبتنی بر تحزب داشته باشیم. وقتی صحبت از توسعه اجتماعی می‌شود منظور سازماندهی حرکت‌های داوطلبانه مردم ، یعنی جامعه توده‌ای نباشد مردم باهم باشند و کار کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: تا زمانی مردم رای می‌دهند، نظام را تقویت می‌کنند. در این دوره جاافتاد که دولت پاسخ‌گو است. در دوران اصلاحات شاهد بودیم که تحزب رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و هیأت‌های موتلفه تبدیل به حزب مؤتلفه شدند و یک حزب اصلاح‌طلب ۸ سال دوام آورد. لازم است یادآوری کنم ما هنوز در رقابت سیاسی به حزبی بودن نرسیده‌ایم باید پارلمانی حزبی داشته باشیم که جایگاه منازعات سیاسی باشد.

او با اشاره به اینکه در دوران اصلاحات شاهد شکل‌گیری روزنامه‌نگاری مستقل بودیم، گفت:  بله این درست است که قبل از اصلاحات روزنامه‌ها بودند اما عموما حکومتی بودند که خودش یکی از مؤلفه‌های توسعه سیاسی است. در دوره اصلاحات تشکل‌های دانشجویی متنوع شد و قدرت گرفت.

جلایی‌پور گفت: مردم قبل از سال ۷۶ برای فقط حفظ نظام رای می‌دادند اما بعد از آن علاوه بر این فردیت هم اهمیت پیدا کرده است. ما الان ۱۵ میلیون رای خاموش داریم که شب انتخابات می‌گویند می‌خواهند چه کار کنند.  قبلا اگر اتفاقی می‌افتاد شاید یک ماه بعد خبردار می‌شدیم اما الان اینگونه نیست فضا و روزنامه‌نگاری آنلاین نمی‌گذارد.

عضو حزب اتحاد ملت ایران یادآور شد: وقتی مردم با یکدیگر متحد می‌شود نتیجه‌اش می‌شود تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی که بعد از امام بی‌سابقه بود. عده‌ای خرده می‌گیرند که اصلاح‌طلبان نتوانستند دستاوردهای خود را تبدیل به قانون کنند بله بسیاری از مصوبات ما به قانون تبدیل نشد، زیرا مقابلش ایستادند.

او با بیان اینکه اصلاح‌طلبان را نخبگان سیاسی تشکیل می‌دهند، گفت: ما به یک برجام ملی نیاز داریم تا معضلات ملی را بیان و معالجه کند. قبول دارم که اصلاح‌طلبان در سال ۸۴ اشتباه کردند و با دو نامزد آمدند اما در ۹۲ درس گرفتند آن هم در شرایطی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کردند و فکر می کردند روحانی رای نمی‌آورد اما ائتلاف کار خود را کرد.

جلایی‌پور خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که ترامپ روی کار است، اگر این سه سال کشور در دست دولتی مثل احمدی‌نژاد بود وضعیتی بدتر از سوریه و عراق داشت. در انتخابات ۹۶ باید یک آدم عاقل به روی کار بیایید برای همین هم ما باید از روحانی حمایت کنیم.

او گفت: در سال ۹۲ روحانی رد صلاحیت نشد چون فکر می‌کردند رای نمی‌آورد گفتند بیاید هم رای ندارد اما دیدیم مردم چه کردند و چه رایی دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز