خبرگزاری کار ایران

روحانی در مجمع سالیانه بانک مرکزی:/مشروح/

هیچ جناحی با دروغ پیشرفت نکرده است/تنها با بزک نمی‌توانیم برای سرمایه‌گذاری جاذبه درست کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۶۴۱۳۵

رییس‌جمهور گفت: در سال ۹۱ ما یک‌مرتبه ۱۰۰ سال به عقب برگشتیم و تمام تعاملات ما بانکی بود یکمرتبه به ۱۰۰ پیش و صرافی‌ها و زمان قاجار برگشتیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسن روحانی در پنجاه و ششمین مجمع سالیانه بانک مرکزی عنوان کرد: درود و سلام خود را تقدیم می‌کنیم به محضر بزرگترین بانوی جهان حضرت فاطمه اطهر که هر آنچه از فرهنگ اسلام داریم از او و پدر و همسر و فرزندانش است. امیدواریم بتوانیم راه و مسیر پیامبر و ائمه را ادامه دهیم.

او افزود: خوشحالم که این موقع سال البته با تاخیر توانستیم در اجلاس مجمع عمومی بانک مرکزی شرکت داشته باشیم و در خدمت مدیران بانک‌های کشور نکاتی را بیان کنم.

رییس‌جمهور عنوان کرد: بانک‌های کشور بی‌تردید همان رگ‌هایی هستند که از لحاظ مالی خون را به سراسر کشور و بخش‌های اقتصادی و جسم فعال اقتصادی می‌رسانند. اگر جایی از این رگ‌ها اشکال پیدا کند و نتواند خون‌رسانی به طور کافی انجام دهد، بی‌تردید بدن هم دچار مشکل می‌شود.

او با تاکید بر اینکه بانک‌ها رسالت سنگینی بر دوش دارند، گفت: اگر اقتصاد کشور بخواهد رونق یابد از بانک‌ها آغاز می‌شود اگر بانک‌ها نتوانند به اندازه کافی در مسائل پولی و مالی فعال باشند، تحرک بخش اقتصاد ما هم پایین می‌آید. ممکن است برخی مشکلات بانک‌ها به بیرون از بانک‌ها و برخی به درون آنها مربوط باشد.

روحانی ادامه داد: گاهی در جامعه روابط خارجی دچار اختلال می‌شود و بودجه دچار اختلال می‌شود و شرایط تحریم به کشور تحمیل می‌شود در آن شرایط مشکلات از بیرون سراغ بانک‌ها می‌آید. ممکن است بانکی فعالیتش شفاف و حساب شده باشد. منتها فشار بیرونی باعث شده که بانک قادر نباشد بر مبنای برنامه‌ریزی خود حرکت کند. اما گاهی مشکلات از درون بانک‌هاست.

او گفت: بانک‌ها گاهی تسهیلات را بیش از توان پرداخت می‌کنند و خود را به منابع بانک مرکزی متکی می‌کنند و حساب‌ها و سودهایشان دقیق و شفاف نیست. اگر زمانی هر دو مشکلات بیرونی و درونی ایجاد شد کار بسیار سخت و مشکل می‌شود. در این دولت اولین قدمی که تلاش کردیم برداریم ایجاد ثبات پایدار در بازارهای مالی  و پولی بود.

رییس‌جمهور تاکید کرد: بی‌ثباتی خیلی مشکل درست می‌کند. شما به ۹ مهر سال ۹۱ برگردید ببینید وضع ارز چگونه بود در عرض ۲۴ ساعت ۶۲۵ تومان قیمت ارز بالا رفت و در ارز سه روز ۸۲۵ تومان قیمت ارز افزایش یافت وقتی بی‌ثباتی در ارز ۲۴ باشد، این چنین اتفاقی میافتد. واردکننده و صادرکننده و وام‌دهنده همه دچار سرگیجه می‌شوند.

او گفت: وقتی مردم در جامعه‌ای مثل اوایل سال ۹۲ هستند تورم ۱۲ ماهه ۴۰ درصد است چطور می‌توان در این شرایط برنامه‌ریزی و کار کرد اگر این با رشد منفی اقتصادی همراه شود و با نگرانی‌های سیاسی توام شود چطور می‌توان آینده را ترسیم کرد. شما دیدید که ما یک‌مرتبه ۱۰۰ سال به عقب برگشتیم و تمام تعاملات ما بانکی بود یکمرتبه به ۱۰۰ پیش و صرافی‌ها و زمان قاجار برگشتیم. کار به جایی رسید که یکی از آدم های معروف بانکی در برجام به من پیغام داد اگر همه چیز در برجام حل شود سوییفت محال است حل شود این فرد در مسائل بانکی صاحب نام است و نامه هم نوشت برای برخی بزرگان کشور و استدلال کرده بود که اساس تحریم‌ها برای بستن سوییفت بود.

روحانی خاطرنشان کرد: دیدید که چه تبلیغاتی هم شد و بانک مرکزی مجبور شد خبرنگاران را دعوت کند تا باور کنند. شرایط ما این چنین شده بود در این شرایط دولت اولین تلاشش بازگشت ثبات و آرامش به بازارها بود گاهی دوستان ما در بزرگترین دستاورد دولت اختلاف نظر دارند به نظر من بزرگترین دستاورد دولت بازگشت ثبات به اقتصاد و بازار است، برخی می‌گویند بزرگترین دستاورد تعامل با جهان و برخی می‌گویند محیط زیست و سلامت است.

رییس‌جمهور گفت: امروز ما شاهد یک تورم تک رقمی هستیم همراه با رشد اقتصادی همانطور که رییس بانک مرکزی اعلام کرد تا پایان سال تورم ما تک رقمی خواهد بود اینکه در سالی تورم تک رقمی و رشد اقتصادی باشد در تاریخ بعد از انقلاب اولین بار است.

روحانی افزود: امسال تا پایان سال رشد اقتصادی خوبی خواهیم داشت. حتما بیشتر از پیش‌بینی ما و بالای ۶ درصد خواهد بود در ۶ ماهه اول سال ما رشد ۷.۴ درصدی داشتیم امسال توانستیم که یک تورم تک رقمی را به دست آوریم. وضع ارز هم یک ثبات نسبی داشت البته یک تلاطم موقت به وجود آمد که آقای سیف رئیس بانک مرکزی اعلام کردند به دلیل کریسمس و اربعین است که البته ما این را قبول نکردیم و باید علت این تورم کوتاه‌مدت بررسی شود به غیر از این نوسان کوتاه‌مدت در مجموع آرامش خوبی بر بازار ارز حاکم بود.

او افزود: تورم ارز نسبت به سال گذشته ۵۲ دهم درصد بوده است بانک مرکزی باید در محاسبات خود قیمت یورو مدنظر قرار بگیرد زیرا بیشتر واردات ما با یورو است نه با دلار بنابراین معیار ما باید یورو باشد از سال ۹۲ تاکنون قیمت یورو ۷ دهم درصد کاهش داشته است. در حالی که قیمت دلار ۲۴ درصد افزایش یافته است که اگر بر مبنای قیمت دلار هم حساب کنیم، باز شاهد ثبات نسبی در بازار خواهیم بود. امسال سال شکستن رکود و حرکت به سمت رشد اقتصادی است.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: از ابتدا حساسیت من در مساله اقتصاد بر روی مسائل مربوط به تورم رشد اقتصادی قیمت ارز و صادرات غیرنفتی بود که آنها را روزانه دنبال می‌کردم اگر این شاخص‌ها درست باشد یعنی کل اقتصاد درست حرکت می‌کند. در صادرات غیرنفتی ما یک رکورد جدید را ثبت کردیم برای اولین بار صادرات غیرنفتی ما از واردات غیرنفتی ما پیشی گرفت این یک دستاورد بزرگ است که باید حفظ شود. به دست آوردن این موفقیت‌ها مهم است ولی حفظ آنها هم مهم است. همانطور که انقلاب مهم است و حفظ آن نیز حائز اهمیت است.

او افزود: ما به وسیله انضباط در نظام پولی و مالی توانستیم تورم را بالاتر از میزانی که پیش‌بینی کردیم پایین بیاوریم. بانک مرکزی تلاش خوبی در جهت به وجود آوردن انضباط در بازار پولی و مالی در کشور کرد و دولت هم از آن حمایت کرد تا به سمت یک تورم قابل قبول برویم. معنی ندارد با وجود این شرایط جهانی ما یک تورم دو رقمی داشته باشیم. یکی از مسائلی که در اقتصاد اهمیت دارد رشد پایه پولی است که عمدتا مسئولیت رشد آن با بانک‌ها است. بانک‌ها بدهی بالا می‌آورند و به بانک مرکزی فشار می‌آوردند و این فشار به بانک مرکزی باعث می‌شود که پایه پولی افزایش یابد. اینکه بانک‌ها فکر می‌کنند اگر سپرده‌های بیشتری به دست آورند موفق هستند اشتباه است. سود سپرده به مانند آب شور است که خوردن آن رفع عطش نمی‌کند.

رییس‌جمهور با اشاره به اهمیت رونق در کشور گفت: ما امروز نیاز به رونق اقتصادی و رشد اقتصادی داریم و آیا بدون بانک می‌توانیم کاری انجام دهیم، این شدنی نیست.

او افزود: تا اینجا خوشحالیم که تسهیلات بانک‌ها به بخش اقتصادی به ویژه در بخش سرمایه‌ در گردش افزایش داشته و اکنون نسبت به سال گذشته افزایش ۴۳ درصدی دارد که حدود ۶۳ درصد هم برای سرمایه‌ در گردش بوده که حتی در بخش‌هایی تا ۸۵ درصد هم می‌رسد و ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که برای ۲۲ هزار بنگاه متوسط و کوچک بوده است و امیدواریم تا پایان سال کمی بالاتر از این پرداخت شود.

روحانی با بیان اینکه برای رونق اقتصادی باید بانک به میان آمده و تسهیلات ارائه دهد، گفت: در تورم همکاری بانک‌ها و نظارت بانک مرکزی خوب بود اما در سود به نقطه قابل قبول نرسیدیم. سود سپرده نباید به آن رقمی که اعلام و ابلاغ شده است، باقی بماند. درست است که سرمایه‌گذاری، پول‌آوری و ریسک و مشکلات دارد اما باید سود تسهیلات را پایین بیاوریم که اولین قدم سود بهینه بانکی است که از ۳۰ به ۱۸ الی ۱۹ درصد رسید.

او افزود: در کنار این اقدامات باید سود تسهیلات پایین بیاید و متعادل و بهینه شود تا اقتصاد رونق پیدا کند و بانک‌ها در این زمینه باید پیشتازی کند و بانک‌ها باید طبقه‌بندی شوند که بانک مرکزی باید این رتبه‌بندی بانک‌ها را بر عهده گیرد و اعلام کند.

روحانی تاکید کرد: مردم اعتمادشان به بانک مرکزی است و باید به مردم بگویند که ریسک سرمایه‌گذاری آنها در هر بانک چقدر است و در نقطه دوم بانک‌ها باید قدرتمندتر ظاهر شوند و دارایی بانک‌های خصوصی و دولتی افزایش یابد.

او با اشاره به برجام گفت: بعد از برجام و اجرایی شدن توافق به غیر از مسائل بانکی در دیگر موارد صد در صد شاهد اجرایی شدن برجام بودیم اما در بحث بانک‌ها تاخیر کندی داریم که این به دلیل تخلفات و عدم اجرای دقیق توسط آمریکا و دیگر طرفین است اما یک طرف هم طرف ما است که موضوع جاذبه مطرح است و تنها با بزک نمی‌توانیم جاذبه درست کنیم لذا زیبایی خدادادی می‌خواهد و صورت مالی جاذبه ندارد.

رییس‌جمهور در ادامه بیان کرد:‌ بانک‌ها باید قدرتمند و قوی شوند و سهامداران از پول خود بدهند و دولت هم می‌تواند بخشی از سهام خود را به فروش بگذارد و سرمایه‌گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی هم کمک‌کننده است و اگر می‌خواهیم بانک‌ها پررونق شوند باید جاذبه ایجاد کنیم لذا دنیا به دنبال پول و سود است و اگر ببینند بانکی کار درستی انجام می‌دهد به سمت آن می‌آیند.

روحانی با اشاره به تبصره ۳۵ و ۳۶ در بودجه مجلس که از سوی دولت ارائه شد، گفت: این تبصره به معنای کمک به دارایی بانک‌ها بود و هم اینکه دولت بخشی از پرداخت بدهی به بانک‌ها را تقبل کرده و یاد ندارم هیچ دولتی داوطلب شده باشد که بگوید می‌خواهیم بدهی خود را به بانک پرداخت کنیم و تنها دولت یازدهم است که داوطلب پرداخت بدهی خود به بانک‌ها شده است.

او افزود: در پرداخت بدهی دولت به بانک باید بدهی‌ها شفاف و همچنین دولت متعهد به پرداخت شود و قدم‌های زیادی باید برداشت و همه دست به دست هم دهیم و به رونق بانک‌ها کمک کنیم. ‌سود کوتاه مدت به نفع بانک نیست و سود بلندمدت است که منافع ما را تامین می‌کند

روحانی با اشاره به قیمت نفت گفت: در سال ۹۴ قیمت نفت به ۲۶ دلار رسید که فشار زیادی را متحمل شدیم و مشکلاتی درست کردیم و همه کشورهای صادرکننده نفت که با کاهش نفت مواجه شدند در تورم رشد اقتصادی ارزش پولی ملی آنها اثر گذاشت اما به حمدلله ما توانستیم عبور کنیم که این نشانه اقتصاد مقاومتی است به این معنا که اگر اقتصاد مقاومتی نبود نمی‌توانستیم در برابر تکانه‌های شدید ادامه دهیم و رشد ما منفی می‌شد تورم افزایش پیدا می‌کرد.

او با بیان اینکه بعد از برجام صنعت نفت کار بسیار بزرگی انجام داد تصریح کرد: بعد از اجرای برجام اگر صادرات را می‌خواستیم به قبل برگردانیم وقت زیادی می‌برد و همچنین نزدیک به یک میلیارد دلار خرج داشت تا جاهایی تعمیر و موجب برداشت نفت شود و برجام حدود ۲۶ دیماه اجرایی شد که تقریبا شرکت نفت در بهمن و اسفند تا تیرماه توانست به شرایط گذشته باز گردد و اینکه توانستیم در عرض شش ماه  یک میلیون بشکه اضافه کنیم این خود یک افتخار است.

روحانی بیان کرد: اگر این شرایط را برنمی‌گرداندیم در اوپک هم موفق نمی‌شدیم و این به خاطر توانمندی و قدرت بود که توانستیم شرایط را در اوپک حفظ کنیم و امروز می‌توانیم با شرایطی بهتر نسبت به سال گذشته ادامه دهیم و اگر برجام اجرایی نمی‌شد معنی آن این بود که در سال جاری فروش نفت ما به نصف می‌رسید و همچنین اگر اول مذاکرات هسته‌ای با موفقیت پیش نمی‌رفتیم به جای ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت در روز به ۲۰۰ بشکه می‌رسید.

وی با بیان برخی از سر سیری حرف می‌زنند،‌ گفت: بیماری در حالت مریضی رفته و مداوا شده است و اکنون می‌تواند راه برود اما برخی می‌گویند او باید بدود همه دنیا می‌گویند برجام افتخار جمهوی اسلامی است و حتی دشمنان ما مانند رژیم صهیونیستی می‌گویند ایرانیان کلاه سر طرف مقابل گذاشتند اما نمی‌دانم چند نفری چگونه فکر می‌کنند مقاله می‌نویسنند و تیتر می‌زنند این دروغ گفتن مثل آب شور است هیچ جناحی با آب شور پیشرفت نکرده است عطش شما با آب شور بیشتر می‌شود و بعد بیشتر داد می‌زنید.

رییس جمهور گفت: کارهای بزرگی انجام دادیم همه نه تنها بانک‌ها و بانک مرکزی و دولت یازدهم بلکه همه در کنار هم قرار گرفتیم و در راستای رهنمودهای رهبری عمل کردیم که امروز به اقتصاد مقاومتی رسیدیم که وقتی اراده می‌کنیم می‌توانیم یک میلیون تولید نفت در عرض شش ماه داشته باشیم.

حسن روحانی با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما بتوانیم تولید گاز خود را در پارس جنوبی افزایش بدهیم ما در آینده نزدیک و تا پایان دولت برای اولین بار استخراج گاز از پارس جنوبی را به میزانی افزایش می‌دهیم که از کشور قطر پیشی بگیریم اگر ما بتوانیم صادرات خود را افزایش بدهیم تولید داخلی خود را زیاد کنیم و بانک‌های قوی داشته باشیم یعنی به اقتصاد مقاومتی عمل کرده‌ایم ما باید سود تسهیلات را پایین بیاوریم اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه یک نوسانی در قیمت نفت صورت گرفت تکانه آن باعث آسیب دیدن اقتصاد ما نشود. تمام ۲۴ سیاستی که توسط رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد را قبول داریم و قبل از ابلاغ رهبری نیز به آن عمل می‌کردیم و روش ما همان است. ما باید روی پای خود بایستیم این بدان معنا نیست که با دنیا روابط نداشته باشیم دنیای ما دنیای ارتباطات است.

او افزود: طرح‌هایی که امروز در بانک مرکزی دیدم بیشتر جنبه نظارتی دارد نظارت به کسانی که از بانک‌ها وام می‌گیرند یا ارز می‌گیرند تا کالایی را وارد کنند یا نظارت بر روی بانک‌های دیگر یا گردش مالی آنها همچنین طرح‌هایی برای رفاه مردم نیز وجود داشت مانند اینکه برای خرید کردن دیگر احتیاج به کارت بانکی ندارند بلکه با همان موبایل خود می‌توانند خرید کنند.

روحانی افزود: اگر موبایل را از مردم بگیرند چه می‌شود سبک زندگی‌ها تغییر کمرده و موبایل جزو زندگی افراد شده است اگر شخصی موبایل خود را جا بگذارد آرام و قرار ندارد این سبک زندگی جدید است که باید بیاموزیم که از آن چگونه استفاده کنیم و آموختن چگونگی استفاده از آن یک مهارت برای جوانان ما است که چگونه از آن به نفع خود ، خانواده و کشورشان استفاده کنند.

رییس جمهور تصریح کرد: از بانک‌ها تشکر می‌کنم که در راه مسائل اقتصادی به ما کمک می‌کنند همه باید دست به دست هم بدهیم تا سود را پایین بیاوریم و نرخ آن را پایین بیاوریم تورم یک رقمی است و سود نیز باید متناسب با آن باشد نباید رقابت‌های تخریبی کنیم بانک مرکزی باید نظارت‌های بیشتری داشته باشد دولت با تمام توان از بانک مرکزی حمایت می‌کند بانک مرکزی در چارچوب قوانین استقلال دارد و باید نظارت بیشتری داشته باشد.

او تشریح کرد: پایان همه فعالیت‌های ما باید عظمت کشور و رفاه مردم باشد باید آینده روشن را در پیش مردم قرار دهیم مردم ما مردم پاکی هستند و اگر ما کار خود را به خوبی انجام بدهیم به کمک ما می‌آیند امیدوارم که در سایر همکاری‌ها شاهد کشوری قدرتمندتر باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز