خبرگزاری کار ایران

امیری در نشست خبری مطرح کرد:

جمع‌بندی روحانی برای شرکت در انتخابات سال آینده/ آخوندی استیضاح را به فرصت تبدیل کرد

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۶۸۳

معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به لزوم ارتقای روابط اعضای کابینه دولت یازدهم با اصحاب رسانه، از حضور هفتگی وزرا و اعضای کابینه در مجلس به‌منظور پاسخگویی به سوالات اصحاب رسانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، حسینعلی امیری در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری اعلام کرد: زمانی که رییس‌جمهور بنده را به‌عنوان معاون امور مجلس و پارلمانی ریاست‌جمهوری منصوب کرد، بر ارتقای روابط مجلس و دولت و ایجاد انسجام و هماهنگی میان بخش‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها با مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید ویژه داشتند.

او گفت: برای دولت بسیار مهم است که درکی مشترک میان دولت و مجلس شکل بگیرد و همراهی، همدلی و انسجام در گفتار و کردار ایجاد شود.

حضور هفتگی وزرا در جمع خبرنگاران پارلمانی

معاون پارلمانی رییس‌جمهور با اشاره به تصمیم دولت برای افزایش ارتباط با اصحاب رسانه، اعلام کرد: از این پس قرار است وزرا و اعضای کابینه به صورت هفتگی در مجلس حاضر شوند و با اصحاب رسانه گفت‌وگو و تعامل کنند.

عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: هدف از این جلسات افزایش و ارتقای سطح تعامل با رسانه‌ها است؛ چرا که معتقدیم رسانه‌ها رابطه میان حاکمیت و مردم هستند و هرچه این رابطه قوی‌تر باشد، خدمت‌رسانی به شکل بهتری انجام می‌شود.

آخوندی استیضاح را تبدیل به فرصت کرد

معاون پارلمانی رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره استیضاح وزیر راه و شهرسازی و جریان‌هایی که اخیرا در صحن مجلس مطرح بود و منجر به رای اعتماد مجدد به آخوندی شد، اعلام کرد: دولت معتقد است سوال، تذکر و استیضاح حق نمایندگان بوده که در قانون تصریح شده و دولت این حقوق را به رسمیت می‌شناسد و خود را نیز ملزم به پاسخگویی می‌داند. بنابراین اینکه نمایندگان سوال کنند و وزرا و مسئولان پاسخ دهند امری طبیعی است.

امیری با تاکید بر اینکه استیضاح بخشی از بعد نظارتی مجلس است، خاطرنشان کرد: استیضاح آخوندی از تصادف دو قطار مسافربری آغاز شد و انصافا کمیسیون عمران و همچنین دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی این استیضاح را در بستری کاملا کارشناسی بررسی کردند و کمیته‌‌های مختلفی با نگاه کارشناسی تشکیل شد و در نهایت نیز توضیحات وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس نمایندگان را قانع کرد و اعتماد مجلس به آقای آخوندی استمرار یافت که جا دارد از تمامی نمایندگان فراکسیون‌های مختلف و حتی استیضاح کنندگان تشکر کنیم که با طرح سوالات خود زمینه را برای پاسخگویی وزیر و روشن کردن برخی شبهات فراهم کردند.

او با بیان اینکه نباید همیشه به استیضاح به چشم یک تهدید نگاه کرد، یادآور شد: گاهی استیضاح می‌تواند فرصت باشد و در این مورد نیز آقای آخوندی این استیضاح را تبدیل به فرصت کرد و از برنامه‌های وزارتخانه و نیز برنامه‌های دولت در حوزه راه، شهرسازی و مسکن دفاع کند و به برخی مسائل که در فضای مجازی مطرح بود پاسخ گفتند.

معاون پارلمانی و امور مجلس ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: آقای دانش آشتیانی کمتر از سه ماه است که کار خود را به عنوان وزیر در وزارتخانه مهم آموزش و پرورش آغاز کرده و طبیعتا نمی‌توان عملکرد یک وزیر را در وزارتخانه‌ای با این سطح از اهمیت و گستردگی در مدت کوتاه سه ماهه ارزیابی کرد و این در حالی است که این مدت کوتاه حتی برای ارزیابی عملکرد یک مدیر کل نیز کفایت نمی‌کند.

او خاطرنشان کرد: مطمئن هستم مسائلی که در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش مطرح شده و مطالباتی که از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده توسط معاونت امور مجلس همان وزارتخانه پیگیری و حل خواهد شد.

مطالبات نمایندگان از وزارت آموزش و پرورش عموما مسائل منطقه‌ای است

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به برخی از مطالبه‌ها از وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: مطالبات نمایندگان عموما مسائل منطقه‌ای بوده و طبیعتا خواسته‌هایی که به لحاظ فنی و قانونی قابلیت اجرایی داشته باشد مورد توجه قرار می‌گیرد و این در حالی است که شاید برخی از مطالبه‌ها و درخواست‌ها به لحاظ فنی، قانونی یا اجرایی محقق نشود که در این موارد نیز مسئولان مربوطه توضیحات لازم را به نمایندگان محترم ارائه خواهند کرد و امیدواریم با تاکیدی که همواره در مورد بکار گرفتن روش اقناعی به معاونت‌های امور مجلس وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف مورد تاکید قرار می‌دهیم بتوانیم نمایندگان مجلس را قانع کنیم و اگر مطالبه‌ای قابل اجرا نیست توضیح دهیم که چرا امکان اجرای آن وجود ندارد و طبیعتا اگر با زبان منطق صحبت شود نمایندگان نیز می‌پذیرند.

توضیحات معاون رییس‌جمهور درباره توزیع کنسرو

امیری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره توزیع کنسرو در یکی از شهرهای کشور که منجر به طرح انتقادهایی علیه دولت شد و برخی از ناظران این اقدام را نوعی تبلیغات زودهنگام و نامتعارف تحلیل کردند، گفت: آقای رئیس جمهور بارها در جلسات دولت و همین طور جلسات دیگر تاکید کردند که به هیچ عنوان نباید از امکانات بیت المال له یا علیه کسی استفاده شود و در این راستا تفاوتی میان انتخابات شوراها یا مجلس یا ریاست جمهوری ندارد.

او ادامه داد: از طرف دیگر وزرا و مسئولان نیز هم به لحاظ لزوم اجرای دستور مافوق و هم به لحاظ باورهای دینی و اعتقادی خود را ملزم به این تاکید و دستور از رئیس جمهور درباره خودداری از استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی از بیت المال می‌دانند و هزینه کردن بیت المال در نظام اسلامی از اهمیت ویژه برخوردار است و این گونه نیست که یک مدیر به این راحتی به خود اجازه دهد که از امکانات بیت المال له یا علیه یک نامزد انتخاباتی استفاده کند.

معاون پارلمانی رییس جمهور با اشاره به تجربیات خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اخیر در وزارت کشور اعلام کرد: همه مسئولان در گذشته نسبت به این مساله حساسیت داشتند و روز گذشته نیز آقای روحانی در همایش مجریان انتخاباتی در وزارت کشور با جدیت نسبت به این مساله هشدار دادند که از بیت المال له یا علیه کسی استفاده نشود.

امیری تاکید کرد: این مساله توزیع کنسرو اتفاق جدیدی نیست و مربوط به اربعین پیشین است که این مساله در زمان خود با جدیت از سوی دولت پیگیری شد و هرگز محرز نشد که این اقدام در راستای تبلیغاتی انتخاباتی صورت گرفته است.

جمع‌بندی رییس‌جمهور برای شرکت در انتخابات سال ۹۶

معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس جمهور ادامه داد: باید توجه کنیم که در آن زمان هنوز دکتر روحانی برای حضور در انتخابات به تصمیم‌گیری و جمع‌بندی نهایی نرسیده بود و اخیرا در همین هفته‌های پیش در این رابطه به جمع‌بندی رسیدند که در انتخابات سال ۹۶ شرکت کنند.

او یادآور شد: ما در کشورمان دستگاه‌های حمایتی فراوانی همچون کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام را داریم که در مقاطع مختلف مساعدت‌ها و کمک‌های نقدی و غیرنقدی انجام می‌دهند که این اقدام بر اساس برنامه‌ها و روال عادی خود انجام می‌شود و نباید این مسائل را به انتخابات ارتباط دهیم بماند که اگر جایی از این امکانات در جهت تبلیغات انتخاباتی استفاده شود قطعا برخورد خواهیم کرد.

حسینعلی امیری در پاسخ به بخش دیگر این سوال درباره تاکید آیت الله جنتی نسبت به عدم استفاده از امکانات دولتی در راستای تبلیغات انتخاباتی اعلام کرد: دولت احترام ویژه‌ای برای تذکر آیت الله جنتی قائل است چرا که آقای جنتی علاوه بر ریاست مجلس خبرگان، دبیر شورای نگهبان نیز هستند و مسئولیت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری و خبرگان رهبری بر عهده این شورا است و قطعا این یادآوری از سر دلسوزی و لحاظ کردن مصالح نظام صورت گرفته است.

او خاطرنشان کرد: چه در دوره‌ای که در وزارت کشور خدمت می‌کردم و چه اکنون، هر گاه سوال و شبهه‌ای در موضوع انتخابات برای آیت الله جنتی پیش بیاید ما در دولت با کمال میل این آمادگی را داریم که توضیح داده و رفع شبهه کنیم کما اینکه در دوره‌ای که وزارت کشور حضور داشتم به خاطر اینکه سال‌ها در شورای نگهبان حضور داشته و خوشبختانه ارتباط دوستانه بنده با این شورا برقرار است، مسئولیت هماهنگی میان دولت و شورای نگهبان به بنده سپرده شده بود و بسیاری اوقات آیت الله جنتی سوال و مساله‌ای داشتند که بنده خدمت رسیده و پاسخ می‌دادم و هم اکنون نیز این روند ادامه دارد و امیدواریم همچون انتخابات گذشته هماهنگی خوبی میان دستگاه اجرایی و دستگاه نظارتی انتخابات برقرار باشد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسئولان دولت که از طریق مکاتبه یا حضوری پاسخگو خواهند بود و آنچه برای دولت اهمیت دارد برگزاری یک انتخابات پرشکوه، قانونی و با اعتماد کامل مردم خواهد بود و طبیعتا ایجاد و حفظ اعتماد مردم به عنوان مهم‌ترین سرمایه نظام بوده بنابراین ما به هر گونه سوال و شبهه‌ای پاسخگو خواهیم بود و علاقمندیم با همدلی و همراهی انتخابات سال ۹۶ نیز همچون ادوار گذشته پرشور و پرشکوه باشد.

دولت از مراسم‌ها و تجمعات قانونی حمایت می‌کند

امیری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره برنامه‌های دولت در راستای همکاری با مجلس جهت برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا در ۲ محور تایید صلاحیت‌ها بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه که بنا بر قانون بر عهده مجلس است و همچنین تامین امنیت مراسم و میتینگ‌های سیاسی اعلام کرد : در رابطه با برگزاری اجتماعات و همایش‌های انتخاباتی باید بگوییم که وظیفه تامین امنیت این مراسم بر عهده دولت بوده و دولت قطعا از مراسم و تجمعات قانونی حمایت خواهد کرد.

او گفت: خوشبختانه در دوره گذشته شاهد بودیم گروه‌ها و جناح‌های مختلف همواره مراعات قانون را انجام دادند و شاهد بی‌نظمی نبودیم.

دولت هیچ‌گونه بی‌نظمی در مراسم‌های رسمی را برنمی‌تابد

معاون پارلمانی و امور مجلس رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه حمایت از برگزاری اجتماعات و مراسم و سخنرانی‌های در آستانه انتخابات وظیفه و خواست دولت است، تصریح کرد: طبیعتا دولت در این راستا تلاش خواهد کرد و این در حالی است که هیچ گونه بی‌نظمی را برنمی‌تابد.

امیری درپاسخ به بخش دیگری از این سوال خاطرنشان کرد: نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری بر عهده شورای نگهبان بوده و نظرات بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است و بنا بر گزارشی که از سوی وزیر کشور به دولت ارائه شد، کلیه بسترهای لازم و هماهنگی‌های مورد نظر جهت برگزاری هر دو انتخابات انجام شده و در این راستا اقداماتی که میان وزارت کشور و شورای نگهبان در راستای برگزاری انتخابات شوراها مورد نیاز است نیز در حال انجام است و انشاالله هیچ مشکلی در برگزای این دو انتخابات نخواهیم داشت.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: دولت، شوراهای شهر و روستا را همراه و همیار خود در جهت ارائه خدمات به شهروندان می‌داند و این در حالی است که یکی از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی آنچنان که در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته اتکا به آرای مردمی به عنوان یکی از مصادیق بارز دموکراسی است.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت لایحه جامع انتخابات اعلام کرد: در انتخابات گذشته هم وزارت کشور به ع نوان مجری، هم شورای نگهبان به عنوان ناظر و هم عموم نامزدهای انتخاباتی و گروه‌های سیاسی به این نتیجه رسیدند که قانون انتخابات معیوب است که این ایرادها و اشکال‌ها از جهات مختلف وجود دارد و در نتیجه مجموعه نظام به این نتیجه رسید که نیاز به یک قانون جامع انتخاباتی دارد.

اعمال سیاست‌های کلی مدنظر مقام معظم رهبری در لایحه جامع انتخابات

امیری با اشاره به برخی از ایرادهای قانون انتخابات اعلام کرد: در این راستا برای تهیه لایحه جامع انتخابات مطالعه تطبیقی صورت گرفت و با بررسی نظام‌های انتخاباتی در هشت کشور و کارشناسی‌هایی که پس از آن انجام شد، پیش‌نویس جامع لایحه انتخاباتی تهیه و همزمان سیاست‌های کلی انتخاباتی نیز از سوی رهبری ابلاغ گردید و به این دلیل لازم دیدیم این سیاست‌های کلی ابلاغی نیز در لایحه جامع انتخابات مدنظر قرار گیرد. این مساله توسط وزیر کشور، معاون حقوقی رئیس جمهور، من به عنوان پارلمانی و هچنین وزیر دادگستری انجام گرفت و سیاست‌های کلی مدنظر مقام معظم رهبری در لایحه جامع انتخابات اعمال شد.

او ادامه داد: در مرحله بعدی این لایحه تقدیم دولت شد و به کمیسیون سیاسی – دفاعی دولت ارجاع شد و هم اکنون پیش نویس لایحه جامع نظام انتخاباتی در این کمیسیون مطرح است و هر چهارشنبه جلسات در این کمیسیون برگزار می‌شود که  در این راستا تلاش می‌کنیم هر چه زودتر درباره این لایحه به جمع‌بندی برسیم و آن را در صحن دولت مطرح و پس از تصویب به مجلس تقدیم کنیم.

امیری در پایان تصریح کرد: در حال حاضر نمی‌توان با قطعیت درباره اینکه این لایحه به انتخابات پیش رو خواهد رسید یا خیر؟ صحبت کرد. چرا که لازم است همه جوانب این مساله در نظر گرفته شود تا دچار مشکل نباشد. این در حالی است که مسائل بسیار خوبی از جمله شفاف سازی منابع مالی نامزدهای انتخابات، برگزاری انتخابات الکترونیک و استفاده از رایانه و تکنولوژی‌ جدید در انتخابات و همچنین یکپارچه کردن برگزاری انتخابات‌ مختلف در این لایحه جامع مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز