خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی قوه‌قضاییه:

سالانه ۱۵ میلیون پرونده قضایی اسکن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۶۴۶

معاون حقوقی قوه‌قضاییه گفت که طبق برنامه ششم توسعه کشور باید سالانه ۱۵ میلیون پرونده قضایی اسکن شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح‌الله خداییان در گردهمایی مدیران و مسئولان طرح ساماندهی اسناد و پرونده‌های مختومه دادگستری سراسر کشور و سازمان‌ها و واحدهای تابعه گفت:  از زمانی که در کشور دادگستری به شکل فعلی تشکیل شد، هر سال میلیو‌ن‌ها پرونده تشکیل و مختومه شد و روانه بایگانى می‌شد.

معاون حقوقی قوه‌قضاییه به برخی از پرونده‌هایی که حاوی اطالاعات مهم مربوط به شخصیت‌های مهم و اتفاقات ملی و میهنی بود اشاره کرد و افزود: در لابه لای این پرونده‌ها اسناد مهمی بود که به دلیل استاندارد نبودن بایگانی بسیاری از این اسناد از بین می‌رفت و به لحاظ کثرت پرونده‌ها، دسترسی به پرونده‌ها سخت بود.

او با ابراز خشنودی از اینکه مسئولانی در گذشته به فکر ساماندهی اسناد بودند، یادآور شد: ما حدود ۱۵۹میلیون پرونده در دادگستری داشتیم و هر روز هم افزوده می‌شد. بخش مهمی از دادگستری بایگانی آن بود. در برخی موارد یک سوله اجاره کرده و اسناد را در آنجا نگه می‌داشتند که امکان آتش‌سوزی وجود داشت.

خداییان ادامه داد: از زمان تصویب ماده ۱۳۱ برنامه چهارم، ساماندهی اسناد شروع شد و از ۱۵۹میلیون سند بیش از ۱۱۵میلیون آنها پالایش واطلاعات استخراج شد و حدود ۹۹میلیون سند ثبت رایانه‌ای و بسیاری از آنها نیز اسکن شدند.

معاون رییس قوه قضاییه افزود: ما در این پروسه اسناد مهمی پیدا کردیم و به پرونده‌های مهمی دسترسی پیدا کردیم که در رابطه با اتفاقات تاریخی و میهنی بود. اینها تاریخ مکتوب کشور هستند. بیش از ۸۶% آنها پالایش و بیش از ۶۹% وارد سیستم شدند. لازم است این روند سرعت بگیرد.

خداییان با بیان اینکه در طول مدت ساماندهی این موضوع، هر سال قوه قضاییه بعنوان سازمان برتر در عرصه الکترونیکی کردن اسناد شناخته شد، اظهارکرد: بعد از اینکه سیستم الکترونیکی کردن فرآیند رسیدگی شکل گرفت باید به شکلی عمل می کردیم که در پایان رسیدگی تمام محتویات پرونده الکترونیکی شود. هنوز در این قسمت مشکل داریم. بخش فن آوری اطلاعات کار خوبی شروع کرده تا این مشکل حل شود.

معاون حقوقی گفت: برخى پرونده‌ها غیر ضروری هستند و لازم نیست زیاد نگهداری شود ولی برخی پرونده‌ها مهم است و باید در مرکز اسناد کشور نگهداری شود تا اطلاعات از بین نرود.

خداییان در پایان گفت: در برنامه ششم دستگاه قضاییه مکلف شده هر سال ۱۵ میلیون پرونده را تبدیل به اسناد الکترونیکی کند و این تعداد پرونده پالایش و اسکن شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز