خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در همایش مجریان انتخابات:

انتخابات میدان تاخت و تاز سیاسی برای از بین بردن رقیب نیست/ افراد دارای مشکل اقتصادی نباید به شوراها بیایند

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۵۶۷

رییس مجلس گفت: عرصه انتخابات میدان تاخت و تاز سیاسی برای از بین بردن رقیب نیست بلکه برای شناساندن عرصه به مردم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات که در سالن وزارت کشور برگزار شد، گفت: از دید مجلس این کار شما یکی از فراز های مهم کشور است که باید با انضباط  انجام شود

رییس مجلس با بیان اینکه انتخابات در کشوری که مردم سالاری دینی است امر مبارکی است و شعفی که ایجاد می‌کند قابل مقایسه با سایر وجوه نیست، اظهارکرد: این یک امر واقعی است که مردم احساس می‌کنند در سرنوشت خود موثر هستند و این برای پایداری سیاسی و اقتصادی کشور مهم است.

او با اشاره به اینکه در انتخابات‌ها گفت‌و‌گوها و اختلاف‌نظرها عیان می‌شود و شور آفرینی را افزایش می‌دهد، ادامه داد: این کار خوبی است که هر از گاهی فضای کشور را طوری منبسط کنیم که همه امور سیاسی. اجتماعی در بخش های مختلف مطرح و بحث شود و این به ظرفیت سازی کشور کمک کرده و جامعه را هوشیار میکند به شرط اینکه این به درگیری و سایش ختم نشود. مدل این درگیری‌ها را در کشورهای مختلف دیده‌ایم. این میدان تاخت و تاز سیاسی برای از بین بردن رقیب نیست بلکه برای شناساندن عرصه به مردم است.

لاریجانی درباره برخی تخریب‌ها که در آستانه انتخابات‌ها صورت می‌گیرد، اظهارکرد: تخریب کردن هم این مبارک را تنزل می‌دهد و انتخاب‌ها را بهینه نمی‌کند و باعث دلخوری می‌شود بگونه‌ای که ظرفیت کشور را کاهش می دهد. بنابراین باید نزاکت معینی برای انتخابات داشته باشیم.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: فرمانداران و استانداران می‌توانند این امور را سامان دهند. بسیاری از این امور قانون است اما برای ما ایرانی‌ها که روابط عاطفی برایمان مهم است قانون کافی نیست. ممکن است حرفی زده شود که صحیح نباشد لذا باید از طریق عوامل پشت صحنه به او گوشزد کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر لزوم توجه به افزایش مشارکت مردم در انتخابات تاکید کرد و گفت:‌ انتخابات پر شور برای کشور مهم است اما امروز شرایط منطقه‌ای ایجاد می‌کند که این درخشندگی را به رخ بکشیم. برخی به دنبال گرفتن از ایران هستند. آنها پس از موضوع هسته‌ای به دنبال مسائل دیگری هستند پس باید در این انتخابات مردم سالاری را به رخ بکشیم.

رییس مجلس با بیان اینکه با تمام مشکلاتی که وجود دارد باید فضا را انتخاباتی کنیم و این وظیفه رادیو و تلویزیون است، یادآور شد: در شرایط فعلی که بعضی‌ها دنبال ایجاد ناامنی هستند، حضور مردم در انتخابات می‌تواند نشان دهد که این امر منتفی است.

او بر رعایت مسائل قانونی تاکید کرد و گفت: مردم باید اعتماد داشته باشند که مسئولان آنان قانون مدار هستند. فضا باید برای همه برابر بوده و روحیه حق طلبانه ساری و جاری باشد.

لاریجانی با بیان اینکه باید نشان دهیم که مسئولان همه تابع رای مردم هستند، به برگزاری انتخابات ریاست جممهوری، شورا و مجلس در چهار حوزه اشاره و اظهار کرد: در مورد انتخابات ریاست جمهوری در قانون اساسی شرایطی را برای کسانی که کاندیدا هستند برشمرده مثل اینکه رجل سیاسی، مذهبی یا رجلی باشد که سابقه داشتن توانمندی مدیریتی باشد که هر سه موضوع مهمی است.

رییس مجلس افزود: البته بخشی به شما مربوط است و بخشی به شورای نگهبان. ما همیشه با هجوم کاندیداها مواجه هستیم که وقتی از صافی وزارت کشور عبور می‌کنند به یک سی‌ام تقلیل می‌یابد و تلقی بیرون این است که رد صلاحیت زیاد بوده و وجهه بیرونی آن خوب نیست. در حالی که مواد قانونی ضوابطی را تعیین کرده است اما چون این تبدیل نشده به چارچوب های کمی  چاره‌ای نداریم.

نماینده مردم قم با بیان اینکه به همین دلیل در مجلس قبل ما ضوابط را کمی کردیم، گفت: گفته شده بود افراد سیاسی کشور که دارای سابقه هستند برای اداره کشور تعدادشان مشخص شود یا رجل مذهبی بودن باید چارچوب داشته باشد. این نیست که فقط نماز بخواند بلکه باید فهمی از موارد مذهبی و دینی داشته باشد و دریافت‌هایی از تفکر اسلامی داشته باشد. برای مدیریت هم امری نیست که اگر کسی سابقه اجرایی مختصری داشت بتواند کشور را اداره کند. برای اداره کشور در شرایط کنونی باید فهم از مسایل کلان کشور و عرصه بین المللی داشته باشد. ما در این قانون این را ضابطه‌مند کرده بودیم. آیت‌الله جنتی هم خوشحال بودند اما از لحاظ چارچوب شورای نگهبان گفتند ما این را آیین نامه می‌کنیم. برای ما هم فرقی نمی‌کرد چون مهم اجرایی شدن آن بود. این کمک می‌کند به اینکه کشور هزینه‌های زیاد ندهد و تنها کسانی که در این تراز هستند ورود پیدا کنند.

رییس مجلس در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رفتار رسانه‌ای در کشور می‌تواند به نشاط سیاسی در کشور کمک کنند، ادامه داد: شوراها یک مقام سیاسی نیست بلکه برای آبادانی کشور وضع شده و در این انتخابات قصد کشور این است که امور به دست مردم باشد.

او با بیان اینکه در این انتخابات توان مندی‌های افراد ملاک است، اظهار کرد: من شاهد بودم برخی از شهرداری‌ها دوستان خود را به سمت‌هایی می‌گمارند که از امانت داری به دور است. باید کسانی برای شهر و روستا انتخابات شوند که دارای توانمندی و امانت‌دار باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: کسانی که مشکلات اقتصادی دارند نباید به شوراها بیایند. دیدید که در شوراهای قبلی کسانی از امانت داری اقتصادی به دور بودند که دستگیر شدند.

او افزود: شوراها بخش مهمی از منابع کشور را در بر دارند  و قرار هم بود آبادانی مملکت را به کسانی بدهیم که اهلیت دارند و اینگونه امور را از تمرکز خارج کنیم. فرض بر این بود که مسئولان در سطح ملی از امور جزیی شوراها خبر ندارند و از این امور شوراها خبیر تر هستند. اما اگر این خبریت زیر سوال برود کار خراب می شود.

 

لاریجانی خاطرنشان کرد: یک وقتی در یکی از استان‌هایی که مشکل زیاد بود و هم رهبری ناراحت بودند و هم قوه قضاییه ناراحت بود پس از بررسی ها معلوم شد شوراها در بحث ساخت و سازها نقش داشتند و در واقع در امور غیر قانونی دست داشتند. حکومت این را نمی خواهد. چرا باید خارج چارچوب کاری انجام شود؟

او خطاب به مجریان انتخابات گفت: شما باید دوره های تخصصی برای شوراداری‌ها برای فهم قانون بگذارید تا به مسایل قانونی وقوف پیدا کنند. مقام معظم رهبری بر انتخابات که حق الناس است تاکید کردند و لوازم آن بر دوش ماست. اگر به لوازم این سخن پایبند نباشیم انرژی زیادی مصرف شده و آنچه رهبر و حکومت ما میخواهد عملی نشده است.

رییس مجلس یادآور شد: این امر حق الناس است و ما حق نداریم تصمیم دیگری بگیرم و باید با نهایت امانت داری اجرا شود. شیرینی انتخابات در این نقطه نهفته است که رهبر گفتند این حق الناس است.

لاریجانی خطاب به حاضران و فرمانداران حاضر در جلسه گفت شما کار مهم  ملی را شکل می دهید. همه ما حامی شما هستیم چون امر مهمی چه در بعد داخلی و چه در بعد خارجی در حال اجرایی شدن است. اصل بار بر دوش شماست و باید با حوصله انجام دهید و بدانید کارتان ذی قیمت است و برای منافع ملت مفید است و به همین میزان کارتان زیر ذره بین است.چارچوب کار قانون است امیدواریم با توجه و درایت شما شاهد انتخاباتی با شکوه و درخور ملت ایران باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز