خبرگزاری کار ایران

مدیرکل انتخابات وزارت کشور:

در انتخابات گذشته با بزرگواری از تخلفاتشان گذشتیم اما طرف مقابل هرچه خواست علیه ما نوشت

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۵۲۰

مدیرکل انتخابات وزارت کشور بر لزوم مستندسازی تخلفات از سوی فرمانداران و بخشداران تاکید کرد و گفت دو مورد تخلفات دیدیم ولی به بزرگواری خودمان گفتیم ولش کن اما طرف مقابل علیه ما هرچه خواسته نوشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مطلق در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات در سالن وزارت کشور گفت: اصلاح قانون انتخابات اخیرا در مجلس مطرح شد و بیست و یک ماده آن تصویب شده و به شورای نگهبان رفت اما این شورا ایراد گرفته و قانون برگشت داده شده است. با این اوصاف انتخابات شوراها بر اساس جدول زمان بندی باید تنظیم شود و در ۳۰ اسفندماه ثبت نام شوراها آغاز خواهد شد.

مدیر کل انتخابات وزارت کشور ادامه داد: هرچند فرمانداران بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت ندارند، فکر می‌کنند کارشان آسان است. در حالی که این انتخابات در کل کشور یک حوزه انتخابیه است. در بقیه انتخابات‌ها اگر یک حوزه اشکالی داشته باشد به بقیه آسیبی نمی‌زند اما در انتخابات ریاست جمهوری اگر یک حوزه مشکل داشته باشد به کل آسیب می‌زند. ما باید منتظر باشیم  دورترین نقطه هم کارش به پایان برسد و بعد تجمیع شود.

مطلق افزود: تا زمانی که وزیر این اطلاعات را نداشته باشد، نتیجه انتخابات اعلام رسمی نمی‌شود. شما می‌دانید بحث مهندسی انتخابات مطرح است و ما باید در ساعت مقرر این نتایج را اعلام کنیم.

او در ادامه به بیان برخی از ویژگی‌های انتخابات شوراها پرداخت و گفت: در این انتخابات ما بیش از  سی و نه هزار حوزه داریم. یک هزار و ۲۲۴ هزار حوزه شهری و سی و هفت هزار و خرده ای حوزه روستایی داریم. یعنی تمام فرآیندی که برای انتخابات مجلس، خبرگان و ریاست جمهوری داریم در این انتخابات هم داریم.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور یادآور شد: ما فرایند انتخابات را پیش وزیر بردیم و شروع کردیم. اقلام مورد نیاز انتخابات را از تیر ماه آغاز کردیم وگرنه ۲۰۰ میلیون تعرفه را یک شبه نمی‌توان تهیه کرد. همین تعرفه قدیم یکی از مشکلات بود. با توجه به تعرفه‌هایی که جعل می‌شد در دوره گذشته، یکی از شاخص های ما این بود که دیگر یک تعرفه جعلی نداشتیم.

او خاطرنشان کرد: ما ده کد امنیتی در دوره قبل داشتیم. امروز اگر کسی بخواهد جعل کند رنگ فسفری آن تغییر می‌کند و خودش می‌نویسد جعلی است.

مطلق اظهار کرد: ما یکی از برنامه‌‌هایی که در دو دوره انتخابات قبل داشتیم و سعی کردیم به نحو احسن انجام دهیم، این بود که از مرداد ماه همایش‌های استانی را گذاشتیم و آسیب شناسی‌های لازم را انجام دادیم و بر اساس این جدول کارهای آموزشی را چند روز پیش تمام کردیم. همه مواردی که لازم است در فرایند انتخابات انجام شود را در تهران این‌ها را آموزش دادیم که مشاوران خوبی برای استاندار و فرماندار باشند.آزمونی برگذار شد و دوستان هم  حد نصاب لازم را آوردند تا مشاوره‌های لازم را به فرمانداران و استاندارات بدهند.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور به برگزاری انتخابات‌های گذشته اشاره کرد و گفت: من به عنوان یک کارشناس می گویم دلیل اینکه در دوره قبلی انتخابات  مشکل نداشتیم این بود که مجریان برگزاری انتخابات وظیفه شان را به نحو احسن انجام داده و فرماندار و بخشدار شائبه طرفداری نداشته‌اند.  شاید همین طرز رفتار بود که در انتخابات  گذشته درگیری نداشتیم. در این دوره همه ما  باید با شعارها و میثاقی که بستیم پیش برویم و اخلاق، راستگویی و قانون مداری سر لوحه ما باشد.

او گفت: در بحث اجرایی انتخابات و جواب استعلامات، قانون در این باره صراحت دارد و چون فرماندار و بخشدار رئیس هیات‌های اجرایی هستند، نیروهای انتظامی باید همکاری داشته باشد. بحث دیگر صدور گواهی عدم  سو پیشینه است که در این دوره  قانون الزام کرده است و ما هم راهکارهای اولیه را اعلام کردیم .

 مدیرکل انتخابات وزارت کشور ادامه داد: می‌پرسند استعلام هیات اجرایی دوتا خواهد بود یا در این دوره هم یک هیات اجرایی خواهیم داشتیم. در این دوره گفت‌وگوهایی که با شورای نگهبان شد قرار شد که یک هیات وجود داشته باشد.

پورعلی مطلق با بیان اینکه معتمدین حداقل باید ۴ برابر معتمدین گذشته باشند، اظهار کرد: فرد انتخابی باید معتمد فرماندار بوده و او را امین بداند. فرماندار اگر در انتخابات معتمدین درست عمل نکند به مشکل بر می‌خورد ، از این رو باید افرادی را به عنوان معتمد انتخاب کند که دین‌دار باشد.

او به میزان مشارکت در انتخابات گذشته اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه همکاران در دوره قبلی به خوبی به وظایف خود عمل کردند میزان مشارکت ۶۲درصد بود، در صورتی که میانگین کشوری ما ۶۰ درصد است و در انتخابات گذشته ۲درصد بیشتر شد. در آن انتخابات نه حزبی قهر کرد و نه کسی آمد و گفت حق من خورده شده است.

 مدیرکل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه مرکز آمار مسئول اعلام واجدین شرایط است، اظهارکرد: ما در این دوره جلسات زیادی با ثبت احوال و مرکز آمار داشتیم. خواهش من این است که تا اعلام رسمی نشده در مورد واجدن شرایط اعلامی صورت نگیرد. ما طبق قانون و بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ کارهای خود را انجام خواهیم داد. قرار شده در پانزدهم اسفندماه آمار واجدان شرایط به ما اعلام شود لذا اگر آماری هم دارید تا زمان اعلان رسمی از بیان آن خودداری کنید.

پورعلی مطلق با اشاره به جلسات آموزشی نیروها گفت: ما یک میلیون و ۱۵۰ هزار عوامل اجرایی داریم و نمی‌توانیم  یک نسخه را برای همه پیچید. باید به بازرسان و عوامل اجرایی سر صندوق و محافظین سر صندوق آموزش داده شود. احساس نکنید همه کسانی که از نیروی انتظامی می‌آیند همه آموزش دیده‌اند. اینها شب که از پادگان آزاد می‌شوند برای این وظیفه باید آموزش دیده شوند و بدانند هر کدام از افراد وظیفه‌ای دارند و بر اساس وظیفه‌اش باید از چه کسی دستور بگیرد. باید بدانند که از نماینده فرماندار یا نماینده بخش داری که فرماندار تفویض کرده، مدام باید دستور بگیرند.

او بر لزوم مستندسازی تخلفات از سوی فرمانداران و بخشداران تاکید کرد و گفت: ما در انتخابات گذشته آسیب شناسی کردیم. یکی از مباحثی که داریم این بود که کارهای خود را مستندسازی نکردیم. الان فرماندار چپ می‌رود، راست می‌رود گزارش می‌دهد. ما دو مورد تخلفات دیدیم ولی به بزرگواری خودمان گفتیم ولش کن اما طرف مقابل علیه ما هرچه خواست نوشته است.

مطلق درباره تبلیغات زود هنگام برخی نامزدها نیز گفت: دوره‌های قبل انشا زیاد داشتیم ولی هیچ فرمانداری به طور حقوقی مسایل را گزارش نداده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز