خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

درباره جریان اصلاحات با رهبری صحبت کردم/اجازه ندهیم افراد قانون‌شکن آرامش انتخابات را بر هم بزنند

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۵۱۸

معاون اول رییس‌جمهور گفت: در زمینه کالاها نیاز داریم نظارت خوبی باشد در نوروز این موضوع جدی‌تر است بخش بزرگی از کالاها در اختیار اصناف است و اتاق اصناف باید این کار را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در همایش سراسری مجریان انتخابات که امروز (شنبه) در محل وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه قبل از ورود به بحت انتخابات مطالبی را در مورد مسائل اجرایی و اقتصادی کشور عرض می‌کنم، گفت: کشور ما در مواقعی با مسائل جدیدی روبه‌رو می‌شود که تحت تاثیر حوادث غیرمترقبه است.

او افزود: برخی استان‌های کشور در همین روزهای اخیر با سیل دست و پنجه نرم کردند و مردم با مشکلات بدی روبه‌رو شوند. برخی استان‌های کشور با برف روبه‌رو شدند. در برخی استان‌ها به خصوص خوزستان پدیده ریز‌گردها مردم را اذیت کرد. تقریبا در تمام این استان‌ها با شدت و ضعف با قطعی برق و آب و در مواردی با قطعی راه‌های مواصلاتی روبه رو بودند.

معاون اول رییس‌جمهور عنوان کرد: مردم به فضل الهی در این مواقع با صبوری و بزرگواری مشکلات را تحمل می‌کنند. اما انتظار دارند مسئولان کشور تمام هم و غم‌شان را برای این به کار ببرند که آثار این اتفاقات حداقل شود. من صمیمانه از همه مدیران کشور که در استان‌ها سعی کردند با تلاش جدی مشکلات را به حداقل برسانند تشکر می‌کنم. ولی در ستاد بحران استان‌ها باید پیش‌بینی هایی برای این پدیده‌ها شود و آمادگی بیشتری باشد و حکم استان‌دار و فرماندار بر همه این دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا باشد.

او خاطرنشان کرد: من گزارشی ندارم که گفته شده باشد دستگاهی در مقابل دستور استاندار مقاومت کرده باشد اما در ستاد بحران و موضوع بحران متناسب با شرایط باید اختیارات به استاندار داده شود و همه دستگاه‌ها باید به نحو مطلوب تبعیت کنند. دغدغه‌هایی که رهبری در این ایام در برخی از این حوادث داشتند و دستورهایی که رییس‌جمهور دادند و مصوبات دولت باید تلاش شود به بهترین نحو ممکن اجرایی شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید منابع اولویت‌بندی شوند و دست ستاد بحران در بودجه نباید بسته باشد، گفت:  در هفته‌های پیش رو آغاز سال جدید را داریم به صورت طبیعی با یک حجم بالای جابه‌جایی مسافر نوروزی در داخل رو‌به‌رو هستیم. شاید اغراق نباشد بگوییم ده‌ها میلیون نفر برای تعطیلات جابه‌جا می‌شوند. این از خوش‌سلیقگی‌های ایرانی‌هاست که سال‌نو خود را اینگونه می‌گذرانند. برای همین ستادهای نوروزی برای رفاه و آسایش مردم باید تعبیه شوند.

او گفت: در زمینه کالاها نیاز داریم نظارت خوبی باشد در نوروز این موضوع جدی‌تر است بخش بزرگی از کالاها در اختیار اصناف است و اتاق اصناف باید این کار را انجام دهند. عموم کالاها باید نظارت شود و یک عده ممکن است در این فواصل دنبال فرصتی باشند که مردم را سرکیسه کنند. در برخی از کالاها به صورت خاص ما در برنامه دولت و ستاد تنظیم کالا دیدیم که باید تنظیم و نظارت بر قیمت داشته باشند مثل میوه و اقلام خوراکی. اگر نیاز به واردات هم بود گفتیم باید انجام شود در داخل کشور باید ذخایر مطمئن باشد.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز صبح در جلسه ستاد تنظیم بازار که به ریاست معاون اجرایی است گزارش‌هایی دادند که مثبت بود. تصمیم گرفته شده از ۱۵ اسفند حضورشان در بازار جدی‌تر باشد گفته شده در هر استانی بر اساس نیاز انبار و ذخایر پیش بینی شود نمایشگاه عرصه مستقیم قرار است تامین شود سال گذشته هم اتوبوس را افزایش دادیم. امسال هم گفته شده که هیچ افزایش قیمتی در اتوبوس و قطار نداریم. برای هواپیما سقف قسمت بلیط باید مشخص شود. گشت‌های نظارتی جدی از سوی تعزیرات داشته باشیم من فکر می‌کنم با گزارشی که امروز شنیدم مشکلی پیش نیاید.

جهانگیری افزود: در زمینه نفت در سال ۸۴ که دولت را تحویل داده بودیم میزان برداشت ما با قطر در میادین مشترک یکی بود. در سال ۹۴ قطر دو برابر ما برداشت می‌کرد. فساد فقط مصادیق روشن نیست. اگر ما بی‌عرضگی به خرج دهیم و پول ملت به غارت برود هم فساد است. امسال برای اولین بار برداشت ما از پارس جنوبی از  قطر بیشتر می‌شود. مقام معظم رهبری از ما خواسته‌اند کارهایی که شده بگوییم. من کمتر گفت‌وگو می‌کردم اما از این لحظه تصمیم گرفتم اینها را بگوییم.

او خاطرنشان کرد: در این شرایط به جهت اقتصادی و منطقه‌ای ما در منطقه‌ای هستیم که قدرت‌های غربی و سران کم‌تدبیر منطقه فکر می‌کنند همه مسائل منطقه امروز تعیین تکلیف می‌شود. این‌ها گروه‌های تروریستی ایجاد کردند که به امنیت ما آسیب بزنند. من تعجب می‌کنم از وزیر سعودی که می‌گوید چرا در ایران انفجاری انجام نمی‌گیرد و این یعنی ایران طرفدار تروریست‌هاست. این چه تحلیلی است؟! ایران نیروی مسلح و امنیت قوی دارد و با این مردم قدرتمند که می‌تواند امنیت‌شان را تامین کنند. گروه‌های تروریستی زیادی در شهر و در مرز دستگیر شده‌اند. امنیت برقرار است باید قدر آن را دانست.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: نوعی شعارزدگی بی‌جا بر دنیا حاکم شده و آدم‌هایی که کمتر آینده‌نگر هستند و روی حرف‌هایشان دقت ندارند روی کار آمده‌اند. ما نیازمند تدبیر بالایی در این شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم. در این شرایط ما به استقبال انتخابات بسیار مهم ریاست جمهوری می‌رویم. کارنامه استان‌دارهای وزیر کشور در برگزاری انتخابات درخشان است . انتخابات قمل کمترین خدشه‌ای بر عملکردش وارد نبود.

او گفت: شما انتخاباتی برگزار کردید که در نهایت وزیر با افتخار اعلام کرد که آرامش داشت و هرکس دوست داشت مشارکت کرد. من قول داده بودم در مورد بخشی از مقدمات انتخابات حرف بزنم که در خاطراتم می‌نویسم. این انتخابات آزمونی برای اقتدار جمهوری اسلامی و اعتماد به نظام و  کارآمدی دولت است. مهمترین ویژگی انتخابات باید مشارکت حداکثری مردمی باشد. مسئولیت ما این است که مشارکت بالا شکل بگیرد. مهمترین حق مردم در واقع حق حاکمیت بر سرنوشتشان است.

جهانگیری تاکید کرد: مردم ایران در صد سال اخیر مهمترین خواسته‌شان این بود که خودمان می‌خواهیم بر سرنوشتمان حاکم باشیم و انقلاب اسلامی چکیده این خواسته بود که مردم این خواسته را اعمال کنند. انتخابات در اعمال این خواسته مهمترین ابزار است. خوشبختانه قانون اساسی جوری است که همه سطوح کشور از رهبری تا شوراها در روستا با رای مستقیم و غیرمستقیم مردم انتخاب می‌شوند. این دستاورد بی بدیل کشور ماست.

او افزود: صندوق رای هم به اعتبار زیادی گویاترین زبان مردم با نظام است. آنجایی که مردم حرف می‌خواهند بزنند سر صندوق می‌روند. نظام هم نیازمند این است که همواره اعتمادها را به خود جلب کند بهترین صحنه جلب اعتماد مردم انتخابات است و نظام می‌تواند کارآمدی خود را از این طریق به نمایش بگذارد. نظامی که کارآمد نباشد مقبولیت و مشروعیت ندارد. وقتی می‌توانیم این را به رخ بکشیم که اولا بتوانیم گره‌گشایی کنیم از مشکلات مردم وقتی این اتفاق بیافتد با حضور مردم این اعتماد نشان داده می‌شود. باید تلاش کنیم نخبگان به صحنه بیایند.

جهانگیری گفت: در مشارکت بالا ما فرصت‌های ملی برای حل مشکلات داریم و تهدیدات و آسیب‌های نظام کاهش می‌یابد هر انتخابات با خود گره‌گشایی‌های زیادی دارد. ما برای اینکه مشارکت حداکثری داشته باشیم، باید درک و تعامل مشترک بین مردم و دولت داشته باشیم. هرچه تعامل با دولت بیشتر باشد، شانس حضور حداکثری بیشتر می‌شود مردم باید مطمئن باشند ما فقط نزدیک انتخابات سراغ آنها نمی‌رویم و خواسته‌های آنها مورد توجه است.

او با بیان اینکه مردم توقع دارند همه نظام به مطالبات آنها توجه داشته باشند، گفت: سیاست همدلی و همزبانی جزو سیاست‌های جدی است. مسئولان و مجریان انتخابات برای اینکه مشارکت حداکثری باشد باید با بی‌طرفی حضور پیدا کنند. هرچه شما چهره‌های معتمد‌تری برای مردم انتخاب کنید برای هیات نظارت و اجرایی این تیم خودش اعتمادآور است و مردم حس می‌کنند مشارکت بالاتری باید داشته باشند. باید تلاش کنیم احزاب و گروه‌های سیاسی شناسنامه‌دار فعالیت در انتخابات داشته باشند نباید اجازه دهیم افراد قانون‌شکن آرامش انتخابات را بر هم بزنند این بر دوش همه شما فرمانداران است.

معاون اول رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: مگر می‌شود قبول کرد که یک حزب قانونی سخنرانی قانونی در جایی دارد و چند نفر به خود اجازه دهند که این سخنرانی را بر هم بزنند. برخی در سخنرانی یک مقام رسمی مثل معاون رییس‌جمهور و معاون وزیر می‌گویند ما نمی‌گذاریم سخنرانی انجام شود. شما کی هستید که اجازه نمی‌دهید.  من اخیرا در ارتباط با جریان اصلاح‌طلب‌ با رهبری صحبت کردم. رهبری گفتند به همه جریان‌های سیاسی علاقه‌مند هستند.

جهانگیری گفت: فعالیت‌های حزبی باید وجود داشته باشد، این فعالیت باعث نشاط سیاسی می‌شود ما نیازمند انتخابات با حضور ملی و حداکثری هستیم که منافع ایجاد می‌کند. ما درصدد هستیم انتخاباتی قانون‌مند برگزار کنیم، با شناختی که از وزیر کشور داریم می‌دانیم که قادر هستند انتخاباتی در شان جمهوری اسلامی ایران برگزار کنند. تاکید می‌کنم تمام فعالیت‌های سیاسی تحت مدیریت رییس‌جمهور است.

او ادامه داد: موضوع اقتصاد مقاومتی موضوعی است که هم رهبری هم رییس‌جمهور آن را پیگیری کرده و مکررا تاکید می‌کنند که اولویت اول کشور است. همچنین مساله بیکاری و اقتصاد مقاومتی هر دو به عنوان چالش‌هایی مطرح‌اند که این روزها تبدیل به ابر چالش شده‌اند. اگر همه بر روی این دو موضوع اجماع نکنیم و آن‌گونه که باید حل نشود وضعیت اقتصادی کشور نامطلوب می‌شود. در بین سال‌های ۸۶ تا ۹۱ ایجاد شغل به صفر رسیده بود یعنی در حقیقت نه شغلی ایجاد شده بود و نه اشتغالی.

جهانگیری یادآور شد: تاعداد افراد شاغل در این سال‌ها یک میلیون و دویست هزار نفر بودند که در میزان آنها تغییری ایجاد نشده بود. از سال ۷۵ تا ۸۴ نیز ایجاد شغل ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود که به ۲۰ میلیون و ۶ هزار شغل ارتقا یافت. ما در دو سال گذشته ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم از طرفی هم افرادی که این روزها به بازار کار مراجعه می‌کنند رو به افزایش است که یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند. اگر نتوانیم شغل ایجاد کنیم هر ساله بیکاران ۳ میلیون اضافه می‌شود که از این آمار یک میلیون نفر فارغ‌التحصیلان هستند این هم  می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید که اگر به خوبی از آن استفاده نکنیم، تبدیل به تهدید می‌شود.

او با بیان اینکه یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد ایران در منطقه اقتصاد مقاومتی است که باید قوی باشد، گفت: هر کسی که به میزان نسبی آشنایی از اقتصاد ایران داشته باشد، می داند که ۲۴ اصل اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ایران سازگار است. برخی‌ها فکر می‌کنند اقتصاد مقاومتی و اقتصاد هر کدام باید جداگانه کار خود را انجام دهد در صورتی که اینطور نیست اقتصاد مقاومتی تضمین و روح برنامه‌های  پنج ساله بودجه است. اقتصاد مقاومتی ناظر بر دولت نیست چرا عده‌ای فکر می‌کنند فقط باید از دولت سوال کنند. رهبری در صحبت‌های اخیر گفتند در این مورد از قوه قضاییه و مجلس سوال کنید چرا فکر می‌کنید باید چوب لای چرخ دولت بگذاریم.

معاون اول رییس‌جمهور گفت: باید برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به گفتمان برسیم که این فضا با گفت‌و‌گو ایجاد می‌شود در ابتدای سال ۹۴ دیداری با رهبری داشتیم ایشان تاکید کردند که ۷ هزار واحد صنعتی را به تحرک اقتصادی بیارید بعد از شنیدن این سخنان ۱۲۰ طرح تولیدی آماده کردیم که هر کدام شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی را داشت.امروز در این طرح ۷ هزار و ۵۰۰ واحد کوچک و متوسط مشغول به کارند ۲۳ هزار واحد از بانک‌ها وام گرفته‌اند. سیاست در اقتصاد مقاومتی این جور بوده  که در  ۱۱ ماه اخیر بخش صادراتی ما به ۳۳% افزایش یافته است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: ما در بحث جایگزین کردن گاز و گازوییل تلاش‌های بسیاری کردیم که آنها را صادر کنیم. در این دولت هنگامی که می‌خواستیم به روستاها گازرسانی کنیم عده‌ای گفتند بدون امکانات مالی نمی‌شود اما امروز شاهد هستیم که بیشترین تعداد روستاها نزدیک به ۷۰۰۰ روستا گازرسانی شده است در ۶۵۰۰ روستا که با تانکر به آنها آب‌رسانی می‌شد امروزه سیستم آبرسانی‌شان درست شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز