خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان زندان ها:

۸۰درصد زندانیان کشور در مناطق محروم و حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۷۸۷

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: ۸۰ درصد زندانیان کشور افرادی هستند که در مناطق محروم و حاشیه شهرها زندگی می کنند.

به گزارش ایلنا، اصغر جهانگیر در مراسم تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید زندان های کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه محل زندگی در کشاندن افراد به دامن جرم نقش مهمی دارد، افزود: ۸۰ درصد زندانیان سراسر کشور در نقاط محروم و حاشیه شهرها زندگی می کنند و این مساله نشان دهنده این است که باید به این مناطق توجه ویژه‌ای شود.

وی بیان کرد: باید به مناطق محروم و حاشیه‌نشین توجه شود تا سطح زندگی آنها ارتقاء یابد و کمتر شاهد مشکلاتی در این مناطق باشیم.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور خاطرنشان کرد: کشور ما رتبه هشتم جهان را در تعداد زندانیان دارد که این رتبه جالب نیست و این تعداد زندانی به جامعه، مسایل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تهاجم فرهنگی بر می گردد.

جهانگیر با اشاره به وجود ۱۳ هزار زندانی جرائم غیرعمد در کشور تصریح کرد: قانون خانواده که در جهت تحکیم و حمایت از خانواده تدوین شد متاسفانه در جهت فروپاشی خانواده عمل می‌کند.

وی با به اشاره به وظیفه و رسالت سنگین در حوزه زندان‌ها ادامه داد: زندان ویترینی برای مسائلی که در جامعه اتفاق افتاده و به راحتی قابل رویت نیست، است. وقتی به زندانیان نگاه می‌کنیم به این پی می‌بریم که سیستم قانونگذاری ما به گونه‌ای عمل کرده که چنانچه کسی دچار تخلف شد برای ضمانت اجرای قانون، تامین امنیت مردم و جامعه و اجرای عدالت باید به کیفر برسد.

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی کشور با بیان اینکه سیستم قانونگذاری ما در جاهایی دچار غفلت شده است، عنوان کرد: امروزه حبس به عنوان یکی از مهمترین مجازات‌های جامعه مورد توجه قانونگذار قرار گرفته و وجود بیش از ۱۳ هزار نفر در رابطه با جرائم غیرعمد در زندان‌ها نشان دهنده این است که سیستم قانونگذاری ما نگاه حبس‌محوری را برای حل مشکلات انتخاب کرده است.

جهانگیر تاکید کرد: زندان و حبس باید به عنوان آخرین تنبیه در دستور کار گیرد، اما با نگاه حبس‌محوری برای رفع مشکلات می‌توان فهمید که در بخش‌هایی از سیستم قانونگذاری ما مشکلاتی دارد که باید در جهت رفع آن بکوشیم.

وی گفت: امروز عوامل متعدد باعث تورم جمعیت کیفری در قانون مجازات اسلامی، قانون آیین دادرسی کیفری و سایر قوانین شده است. جمعیت کیفری برازنده و شایسته جمعیت ارزشی ما نیست.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور افزود: بخشی از جمعیت زندانیان کشور از طریق حوزه آموزشی ورود پیدا می کنند، بخش‌های آموزشی کشور اگر به نحو احسن به اموراتی که در جهت ارتقای فرهنگی و نقش آموزشی به آنها سپرده شده کوشا باشند زمینه بزهکاری افراد کاهش پیدا می‌کند.

جهانگیر بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد کسانی که وارد زندان می‌شوند، تحصیلات معادل دیپلم و یا زیر دیپلم دارند، پنج درصد از آقایان و ۱۱ درصد زنانی که وارد زندان می‌شوند بی‌سواد مطلق هستند که این مساله نشان دهنده آسیب‌پذیری بیشتر حوزه بانوان است که باید از این قشر حمایت بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ تا ۲۰ درصد آقایانی که وارد زندان می‌شوند تحصیلات ابتدایی دارند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که ۵۰ درصد بانوانی که وارد زندان می‌شوند تحصیلات معادل ابتدایی دارند، ضمن اینکه در بسیاری از زمینه‌ها متوجه می‌شویم که این افراد اغفال شدند و یا می‌توانند در معرض سوءاستفاده دیگران قرار گیرند.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تصریح کرد: نهادهای حمایتی و آگاهی‌بخش نقش خوبی برای کمک به این موضوع دارند که سیستم آموزشی ما نباید به نحوی باشد که هر روز و هر سال با خلاءهای آموزشی شکست‌های تحصیلی و ترک تحصیل و مشکلات بزهکاری و مسائل این چنینی رو به رو باشیم.

جهانگیر با اشاره به نقص‌های سیستم آموزشی در ایجاد جرم از نگاه زندان و نقش اقتصاد در تولید جرم، ادامه داد: وقتی در جامعه‌ای تورم، رکود، بیکاری بالا باشد و اشتغال و درآمد نباشد افراد بدهکار می‌شوند و این بدهکاری زمینه بزهکاری را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ناسالم که بخشی برون مرزی و بخش داخلی است در ایجاد جرم و بزهکاری نقش دارد، تاکید کرد: قاچاق کالا و ارز، واردات بی‌رویه، عدم توجه به تولیدات داخلی و تحریم‌های بیگانگان و مسائلی از این قیبل دست به دست هم می‌دهد و سوء جریانی را ایجاد می‌کند و سیستم اقتصادی ما را به سمت ناکارآمدی می‌برد که نتیجه آن می‌شود که به دلیل مشکلات اقتصادی مردم ناخودآگاه به سمت بزهکاری حرکت می‌کنند.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه سرقت جرم اول استان کهگیلویه وبویراحمد است، اضافه کرد: ۲۵ درصد زندانیان این استان افرادی هستند که به جرم سرقت در زندان به سر می‌برند که یکی از دلایل اصلی این مساله در این استان توسعه نیافتگی متوازن در بخش‌های مختلف است.

جهانگیر بیان کرد: متاسفانه در رژیم طاغوت تنها مناطق پایتخت نشین بهره‌مند از توسعه و امکانات و رفاه بودند و هر چه به سمت مناطق مرکزی و حاشیه کشور برویم عمق محرومیت‌ها را می‌بینیم که توجه نکردن به زیرساخت‌ها باعث ضعیف شدن زیربناهایی استان‌هایی مانند استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

وی افزود: با وجود تلاش‌های فراوان در نظام جمهوری اسلامی اما به دلیل توجه نکردن رژیم گذشته استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد از عقب ماندگی برخوردار هستند، در حالی که وجود آب و سایر ظرفیت‌ها و پتانسیل ها برای ایجاد اشتغال، رفع بیکاری و توسعه است.

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور مواد مخدر را دومین جرم در استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان و تصریح کرد: ۴۳درصد جمعیت زندانیان کشور جرائم مواد مخدر هستند در حالی که ۱۴ درصد جمعیت زندانیان کهگیلویه و بویراحمد را جرائم زندانیان مواد مخدر تشکیل می‌دهد و باید همه مسئولان کمک کنند که این آمار در استان روز به روز کاهش پیدا کند.

جهانگیر خاطرنشان کرد: اعتیاد و مواد مخدر یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی است که باعث ضربه زدن به تحکیم خانواده‌ها می‌شود، همه باید با یک عزم ملی و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که پنج آسیب اجتماعی از جمله مواد مخدر را دستور دادند، گام برداریم.

وی گفت: یکی از موضوعاتی که در قانون با نگاه حمایت آمد اما در حقیقت نگاه حمایتی نبود، بحث خانواده بود که امروز قانونگذاری در جهت حمایت از خانواده، ضمانت اجرای کیفری برای مسائلی مانند مهریه و نفقه قرار داده که در عمل این قانون به تحکیم خانواده کمکی نکرده است.

رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور بیان کرد: در بیش از ۹۲ درصد مواردی که زن شوهر را به خاطره عدم پرداخت نفقه و مهریه به زندان انداخته پس از آزادی مرد، منجر به طلاق شده که این نشان دهنده این است که قانونی که ما در جهت تحکیم و حمایت از خانواده تدوین کرده ایم متاسفانه در جهت فروپاشی خانواده عمل می‌کند و باید راه‌های دیگری را جست و جو کنیم و حساسیت ویژه ای در مسایل خانوادگی داشته باشیم.

جهانگیر با اشاره به ضرورت توجه به مسائل خانواده نسبت به سایر مسائل ادامه داد: ۱۸۰۰ نفر از کسانی که در زندان به سر می‌برند به خاطر سرقت از خانه توسط اولیاء به زندان افتاده‌اند. باید توجه داشت که زندان آخرین راه نیست بلکه این مسائل باید به صورت ریشه‌ای حل شود. افرادی که ضرب و شتم خانوادگی به دستگاه قضایی مراجعه می کنند باید بجای زندان به مراکز درمانی فرستاده شوند و این موارد با ضرب و شتم در خیابان ها فرق دارد حتی سرقت خانوادگی با سرقت بیرون از منزل یکی دیده نشود.

وی با اشاره به نقش فضای مجازی در بزهکاری افراد، اضافه کرد: فضا و محیط مجازی زمینه‌ای را فراهم کرده که اگر خوب مدیریت نشود به سرعت موجب انحراف و ایجاد مشکل برای نوجوانان، جوانان و قشر آینده ساز جامعه می‌شود، متاسفانه روند مسائل خلاف اخلاقی و عفت عمومی رو به افزایش است که باید نهادهای فرهنگی مانند بسیج، مساجد، روحانیت، حوزه علمیه، انجمن‌های اسلامی در این زمینه وارد شوند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم از زحمات علی عباس فلاحتی مطلق، مدیرکل سایق زندان های استان تقدیر و اسماعیل جمیاری به عنوان مدیرکل جدید زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد.

در پایان این مراسم، ۴۸ زندانی از زندانیان جرایم غیر عمد آزاد شدند که از این تعداد ۳۸ زندانی به مناسبت سی و هشتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ۱۰ زندانی دیگر با حمایت مادی و معنوی توسط بنیاد نیکوکاران دستان مهربان آزاد شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز