خبرگزاری کار ایران

نوبخت در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه۹۶؛

بودجه دولت یازدهم انقباضی بوده است

asdasd
کد خبر : ۴۶۲۳۶۲

رئیس سازمان برنامه و بودجه از رشد ۴۰ درصدی بودجه عمومی کشور نسبت به سال ۹۲ خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه ۹۶ با یادآوری تقدیر و تشکر رییس جمهور در جلسه هیأت وزیران از نمایندگان مجلس به جهت رأی اعتماد مجدد به وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با گزارش کمیسیون تلفیق بودجه گفت: نمایندگان اعداد و ارقامی را در سخنان خود متذکر شدند که بر مبنای آن اعلام می شود طی سال های ۹۲ تاکنون رقم بودجه دولت بسیار افزایش داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در سال ۹۲ که شهریور ماه دولت یازدهم مستقر شد بودجه عمومی دولت ۲۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که در سال جاری این مبلغ  به ۲۹۴ میلیارد تومان افزایش یافت. در واقع در این سالها بودجه عمومی دولت رشد ۴۰ درصدی داشته است. هر چند بخشی از این افزایش نیز مرهون لطف مجلس است.

وی ادامه داد: این رشد ۴۰ درصدی را باید بر مبنای تورم متوسط ۱۰ درصد در سال در نظر گرفته شود بنابراین بودجه دولت یازدهم نه تنها انبساطی نبوده بلکه انقباضی نیز بوده است.

نوبخت بودجه جاری دولت یعنی هزینه های اعتباری را یادآور شد و گفت: در سال ۹۲ بودجه جاری دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در قانون بودجه سال ۹۵ به ۱۹۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت یعنی رشد ۵۹ درصدی را داشته است. در خصوص اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای یعنی بخش عمرانی در سال ۹۲ بودجه دولت ۲۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و  در سال ۹۵ به  ۳۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که در این زمینه نیز شاهد رشد ۲۷ درصدی بوده ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: در سال ۹۶ بودجه دولت به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با بودجه ۲۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیاردی سال ۹۲ تنها ۵۲ درصد رشد کرده است.

نوبخت در تشریح نحوه هزینه های جاری در بودجه افزود: نخستین هزینه جاری امور رفاه اجتماعی است که در سال ۹۲ این رقم ۳۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که در بودجه ۹۶ این رقم را به ۷۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید یعنی ۹۳.۵ درصد در طی این ۵ سال از هزینه های جاری صرف رفاه اجتماعی اعم از کمیته امداد، بهزیستی، صندوق تأمین اجتماعی و بازنشستگی شد.

او در تشریح هزینه های جاری حوزه آموزش و تحقیقات گفت: در سال ۹۲ امور آموزش و تحقیقات اعتبارات ۲۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برخوردار بود که این رقم در لایحه بودجه به ۴۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید یعنی ۱۱۶ درصد هزینه های جاری در امور آموزش و تحقیقات در دولت یازدهم افزایش یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سومین اموری که بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده امور دفاع و امنیت است، گفت: در سال ۹۲ اعتبارات دفاع و امنیت ۱۷ هزار و ۱۵۵ میلیارد تومان بود که آنچه که دولت در لایحه بودجه ارائه کرد به ۳۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید یعنی دولت ۱۲۸ درصد این رقم را افزایش داد.

نوبخت افزود: چهارمین بودجه جاری در حوزه سلامت هزینه شد که بر اساس آن در سال ۹۲ بودجه امور سلامت ۱۱ هزار و ۵۴۸ میلیارد تومان است که این رقم به  ۱۶ هزار میلیارد تومان رسید یعنی  ۴۶.۷ درصد است که این امور تنها در بخش هزینه‌ای است بنابراین بودجه از سال ۹۲ تا ۹۶ در لایحه فقط ۵۲ درصد اضافه شد یعنی در این ۵ سال، سالانه۱۰ درصد رشد کرد و به عمرانی ۶۷ درصد اضافه شد.

او با اشاره به بحث ترکیب منابع افزود: یکی از مسائلی که نمایندگان نسبت به آن اعتراض داشتند بحث افزایش مالیات‌ها است، این افزایش مالیات و ترکیب منابع دولت در جهت افزایش مالیات بند ۱۷ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؛ بر این اساس دولت با توجه به همه این مسائل آنچه که در لایحه بودجه ۹۶ که ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان کل درآمدها را که یکی از اقلام مهم آن موضوع مالیات‌ها است نسبت به رقم ۱۲۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سال ۹۵ ، ۲۳ درصد این درآمدها را افزایش داد.

نوبخت افزود: حال نمایندگان برای کمک به خروج از رکود اگر پیشنهادی برای کاهش مالیات داشته باشند دولت از آن استقبال خواهد کرد. اکنون در این زمینه آنچه دولت تقدیم کرد مجلس آن را افزایش داد؛ حال شما نیز می‌توانید این رقم را تقلیل دهید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با یادآوری رأی اعتماد دوباره مجلس به وزیر راه و شهرسازی گفت: شما با این رأی حجت را تمام کردید و رئیس جمهور نیز بارها تأکید کردند که باید بهترین تعامل را با نمایندگان داشته باشید لذا با هرگونه تغییر موافقت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز