خبرگزاری کار ایران

فرهنگی:

وزیر راه مسئول حادثه برخورد دو قطار در سمنان است

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۴۵۸

نماینده مردم تبریز گفت:‌ حادثه قطار سمنان عادی نبوده و وزیر راه و شهرسازی مستقیما مسئولیت در این سانحه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدحسین فرهنگی در صحن علنی مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در هیات مدیره شرکت راه آ‌هن افرادی غیرتخصصی و فاقد صلاحیت حضور دارند که بر خلاف قانون رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن یکی از اعضای هیات مدیره است که گفته می‌شود نسبت به این مسائل بی‌توجه بوده است.

نماینده مردم تبریز ، آذرشهر و اسکو ادامه داد: ضعف نظارتی کمی و کیفی در قطارهای مسافری، استمرار خرابی‌ها در مسیر راه‌آهن، به روز نبودن تعمیر و نگهداری واگن‌ها، ضد حریق نبودن واگن‌ها، نبود تجهیزات اطفای حریق و عدم آموزش نیروی انسانی راه‌آهن از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است که برخی از آنها در بروز سانحه قطار مشهد دخالت داشتند.

فرهنگی افزود: سیستم نامناسب هوشمند کنترل قطار را با هزینه بسیار بالا و با کیفیت پایین خریداری و مورد استفاده قرار داده‌اند که تعدد تکرار خطاهای این سستم را هم نادیده گرفتند.

نماینده مردم تبریز ، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه طبق اساسنامه شرکت راه‌آهن مصوب مجلس شورای اسلامی اعضای هیات مدیره این شرکت باید از کادر رسمی و باسابقه راه‌آهن باشند، گفت: متاسفانه از ۵ نفر عضو هیات مدیره راه‌آهن نفر اول فارغ‌التحصیل دانشگاه علم و صنعت، نفر دوم یکی از نیروهای بازخریدی، نفر سوم با شغل آزاد و فعال در کار بازرگانی، نفر چهارم پرسنل بیمه و نفر پنجم هم شغل آزاد دارد.

او ادامه داد: همچنین یکی از اعضای هیات مدیره هم رئیس کمیسیون سوانح است که این موضوع غیرقانونی است.

او افزود: طبق قانون افراد مذکور در هیات رئیسه راه آهن نباید در کمیسیون عالی سوانح عضویت داشته باشند از سوی دیگر این افراد باید ماهانه از ایستگاه‌های راه آهن بازدید و ایرادات و خطاها را ثبت کنندو پس از آن وزیر راه و شهرسازی و مسئولان مربوطه باید از این پروژه‌ها بازدید کنند که متاسفانه در این سه سال گذشته هیچ بازدیدی انجام نشده است.

فرهنگی با بیان اینکه طبق قانون جزای عمومی حکم بر تقسیم علت استوار است و سبب آخر عاملی است گفت: بنا بر این قانون تصویب کننده ، دستور دهنده و مسئول اجرایی در خصوص تقصیر یک سانحه درگیر هستند و تنها یک نفر را نمی‌توان مسئول وقوع سانحه قطار مشهد دانست.

او گفت: عدم رعایت مقررات غیرقانونی، انتصاب‌های غیرقانونی، بی‌احتیاطی تحت عنوان تقصیر قرار می‌گیرند و نه قصور و افرادی که در وقوع این سانحه نقش داشتند باید مورد تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند و این تقصیر اعم از بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی است که عدم رعایت نظامات دولتی از مصادیق موارد بی‌احتیاطی است.

نماینده مردم تبریز ، آذرشهر و اسکو گفت: در قانون صراحتا درباره بزه‌های راه‌آهن آمده است که هر کسی که باعث اخلال در خاکریز راه‌آهن، تونل‌ها، پل شود و به طور کلی کسی که عملی انجام دهد که منجر به تصادم قطار می‌شود باید محکوم شود و اگر نتیجه حادثه یک یا چند نفر کشته داشته باشد مرتکب، محکوم به اعدام می‌شود.

فرهنگی ادامه داد: برای خرید سیستم CTC ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است که به گفته وزیر راه و شهرسازی این سیستم خطا را به صفر می‌رساند اما چرا ۴۸ نفر به دلیل همین سیستم کشته شدن.

او گفت: لکوموتیو این قطار فرسوده بوده واگن مسافری متعلق به سال ۱۳۵۸ ساخت آلمان شرقی، واگن رستوران آن متعلق به سال ۱۳۵۹ ساخت شرکت فرانسه بوده است که جمعا این قطار ۱۳ واگن داشته که سیستم ترمز آن اشکال پیدا می‌کند.

او افزود: در ابتدا گفته شد که به علت یخ زدگی سیستم ترمز اشکال پیدا کرده است و بعد ما این سوال را پرسیدیم که چرا در روسیه و سیبری این اتفاق نمی‌افتد که گفتند که سیستم ترمز قطار متناسب با دمای هر کشوری ساخته می‌شود و بعد ما گفتیم چرا سیستم ترمز قطارهای کشورمان متناسب با دمای هوای ایران نیست که بعد راه آهن اعلام کرد اشکال ترمز به دلیل نشست هوا بوده است.

نماینده مردم تبریز ، آذرشهر و اسکو با بیان اینکه علت اصلی این بوده سیستم ترمز این قطار توان تحمل قطار را نداشته گفت: ضعف در نظارت، فرسودگی واگن‌ها، عدم تحمل بار بیش از حد و تک دیزلی بودن قطار، ضد حریق نبودن آن و فقدان وجود تجهیزات اطفای حریق در وقوع این سانحه دخالت داشته‌اند.

فرهنگی با اشاره به مسئولان ATC و CTC ایستگاه سمنان گفت: یک فردی که هیچ مسئولیتی در امر کنترل سیستم هوشمند کنترل حرکت قطار را نداشت را مسئول این کار کردند و لکوموتیوران قطار مشهد برای حرکت از مسئول ATC سمنان کد می‌خواهد و این فرد که نگهبان ایستگاه بوده کد اشتباه به وی می‌دهد.

او افزود: در بازجویی از این فرد سوال کردند که چرا با وجود احتمال چنین خطراتی احتیاط نکردید جواب داد: تمامی این موارد را بارها به مسئولان هشدار داده بودیم و این اتفاق برای تمام اپراتورها پیش آمده و کمبود امکانات باعث این سانحه شد.

فرهنگی گفت: این حادثه عادی نبوده است و وزیر راه و شهرسازی مستقیما مسئولیت در این سانحه داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز