خبرگزاری کار ایران

حواشی تور منطقه‌ای روحانی؛

اقدام‌های ترامپ کشورهای منطقه را به هم نزدیک کرده است/ ترس واشنگتن از تعامل ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۲۹۲

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به سفرهای اخیر روحانی به عمان و کویت اشاره کرده و گفته این سفرها در پی اقدامات ترامپ علیه کشورهای اسلامی خاورمیانه رخ داده که می‌تواند این کشورها را به هم نزدیک کند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ترامپ از تعامل ایران با کشورهای خلیج فارس می‌ترسد و لفاظی‌ها و اقدامات رییس‌جمهور جدید آمریکا فرصت خوبی برای نزدیکی کشورهای خاورمیانه به هم را فراهم آورده است.

در این گزارش گفته شده ترس مشترک از سیاست‌های ترامپ می‌تواند ایران را به کشورهای عربی خلیج‌فارس نزدیک کند. به گفته تحلیل‌گران تور منطقه‌ای حسن روحانی با همین هدف صورت گرفته‌است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: سفر روز چهارشنبه حسن روحانی به عمان و کویت بعد از سال‌ها تنش بین ایران و کشورهای همسایه‌اش در خلیج فارس صورت گرفت. در درگیری‌های سوریه و یمن، ایران و کشورهای عربی در دو سوی این درگیری‌ها با هم در حال مبارزه‌اند.

روحانی در سفرش به کویت در اظهاراتی خطاب به «امیر شیخ صباح الاحمد الصباح» گفته «امروز ما باید دوشادوش هم به عنوان برادران اسلامی برای مقابله با رویکردهای تفرقه‌افکنانه همکاری کنیم. همه اختلافات موجود می‌تواند با برقراری دیالوگ بین کشورهای منطقه حل و فصل شود.»

کویت که برخلاف دیگر همسایگان ایران، روابطش را با تهران حفظ کرده است؛ ماه گذشته برای عادی شدن روابط ایران با کشورهای خلیج اقداماتی را از سر گرفت. ایران همچنین با عمان نیز روابط خوبی دارد . روحانی با استقبال گرم «سلطان قابوس» در مسقط به این کشور وارد شد. عمان نقش مهمی در میانجی‌گری بین ایران و غرب در خلال مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی بازی کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روابط تهران و کشورهای خلیج فارس در پی حمایت‌های ایران از بشاراسد در سوریه و حمایت این کشور از حوثی‌های یمن شکراب شده است.

سفر روحانی کمتر از یک ماه بعد از روی کار آمدن ترامپ رخ داده است. دولتی که موج جدیدی از سیاست‌های پیش‌بینی نشده را به همراه داشته است. به ویژه مساله ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور خاورمیانه‌ای و آفریقایی به ویژه ایران و عراق و یمن.

صمد قائم پور، تحلیل‌گر ایرانی به خبرگزاری فرانسه گفته که سیاست‌های جدید دولت آمریکا موقعیت رادیکالی را در مقابل کشورهای اسلامی در پیش گرفته که می‌تواند حرکت‌های خطرناکی را علیه کشورهای منطقه به ویژه ایران ایجاد کند. اظهارات ترامپ رویکردهای دیپلماتیک ایران را بر آن داشته که ابتکار عمل را بار دیگر برای تعامل مجدد با همسایگانش در درست بگیرد.

او گفته به نظر می‌رسد که همه کشورهای منطقه با تهدید مشترکی روبه رو هستند و این فرصت خوبی است که کشورهای اسلامی به هم نزدیک شوند.

به گفته این تحلیل‌گر ایرانی این می‌تواند قدم خوبی برای این کشورها باشد که تنش‌هایشان را با ایران کاهش دهند. کشورهایی نظیر قطر و امارات و بحرین و عربستان می‌توانند قدم‌های مثبتی را در جهت برقرار دیالوگ و مذاکرات با هدف افزایش اتحادشان بردارند و این اتحاد منطقه علیه تهدیدات آمریکا خواهد بود.

شورای همکاری‌های خلیج فارس نشستی را در منامه در ماه دسامبر برگزار کرد که در این نشست از کویت خواست برای رابطه با تهران و بهبود روابط قدم بردارد. این مساله امیر کویت را بر آن داشت که ماه گذشته نامه‌ای به حسن روحانی بفرستد.

روز سه‌شنبه رضا میرعابدین سفیر سابق ایران در کویت گفته بود که کویتی‌ها می‌توانند نقش مهمی بازی کنند چرا که ایران کویت را یک دوست می‌داند و به کویتی‌ها اعتماد دارد.این سفر روحانی پیامی را به سراسر منطقه فرستاد و آن اینکه ایران به گفت‌وگو علاقه دارد و آماده است که اختلافات را حل کند.

او گفته که فقدان همکاری بین کشورهای منطقه، خارجی‌هایی نظیر آمریکا و بریتانیا و اسرائیل را به منطقه کشانده است که این چیزی نیست که ایران به آن علاقه داشته باشد.

اما یک تحلیل‌گر کویتی گفته موفقیت تهران به این بستگی دارد که اقدامات ایران چه باشد نه شعار های آن.

او گفته ایران در عراق و سوریه و یمن دخالت می‌کند و از شبه‌نظامیان شیعه در کشورهای مختلف منطقه نیز حمایت می‌کند. 

تنش‌ها بین تهران و ریاض به واسطه حادثه حج دو سال گذشته رو به وخامت بیشتری گذاشت.

حجاج ایرانی سال گذشته برای اولین بار در سه دهه گذشته در حج غایب بوند و دو رقیب منطقه‌ای موفق نشدند در امور امنیتی و لجستیکی در پی مرگ ۴۶۴ ایرانی در حج سال ۲۰۱۵ به نتیجه مشترکی برسند.

ماه گذشته تهران اعلام کرد که دعوتنامه شرکت در حج امسال را از سوی عربستان دریافت کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز