خبرگزاری کار ایران

ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان:

ایران به سختی تحت تاثیر تهدیدهای قرار می‌گیرد/ برجام بهترین توافقنامه‌ ممکن بود

asdasd
کد خبر : ۴۶۰۸۲۹

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: علت آمدن باراک اوباما و جان کری پای میز مذاکره این بود که تحریم‌ها کارایی نداشتند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف در گفت وگو با سی‌ان‌ان، برجام را بهترین توافقنامه ممکن، توصیف کرد و گفت: شاید همه طرف‌ها به صورت مطلق از توافقنامه رضایت نداشته باشند اما این توافقنامه بهترین توافقنامه ممکن بود. 
ایران پاسخ بسیار خوبی به احترام می‌دهد
او که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان این گفت‌وگو را انجام داده است، در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات ترامپ علیه ایران پاسخ داد: اول باید بگویم که همه در سی و هشت سال گذشته ایران را آزمایش کردند. همه آنها می‌دانند که ایران به سختی تحت تاثیر تهدیدات قرار می‌گیرد. ما در مقابل تهدید پاسخ خوبی نشان نمی‌دهیم اما پاسخ بسیار خوبی به احترام، احترام متقابل و منافع متقابل داریم.

اوباما و دولت او همه گزینه‌های درباره ایران را امتحان کردند

وزیر امور خارجه ادامه داد: من معتقدم رئیس جمهور اوباما و دولت او همه گزینه‌های دیگر را امتحان کردند، آنها نخستین کسانی بودند که تحریم‌های فلج‌کننده را  امتحان کردند. نتیجه این بود که وقتی آنها تحریم‌ها را شروع کردند ما کمتر از دویست سانتریفوژ داشتیم که می‌چرخیدند اما زمانی که به پای میز مذاکرات آمدند ما بیست هزار سانتریفوژ داشتیم که می‌‌چرخیدند. پس علت آمدن رئیس جمهور اوباما و جان کری وزیر امور خارجه پای میز مذاکره این بود که تحریم‌ها کارایی نداشتند. 
برجام بهترین توافقنامه‌ ممکن و شدنی برای همه بود
ظریف درباره اظهارات ترامپ درباره برجام هم اظهار داشت: اول از همه باید بگویم که این توافقنامه بهترین توافقنامه‌ای بود که برای همه طرف‌ها ممکن و شدنی بود، نه فقط برای ایران بلکه برای آمریکا نیز اینگونه بود. من اطمینان دارم که آنها تلاش می‌کردند و تلاش هم کردند که به توافقنامه‌ای متفاوت دست یابند اما این توافقنامه آن چیزی بود که ممکن و شدنی بود. ما نیز ترجیحات دیگری داشتیم اما باید به توافقنامه‌ای می‌رسیدیم که حد وسط باشد. به اعتقاد من این توافقنامه یک توافقنامه خوب است اما همه به صورت مطلق از این توافقنامه خشنود نیستند. 

 همگان می‌گویند برجام مشمول مذاکره دوباره نمی‌شود 

مجری سی‌‌ان‌ان پرسید: شما که در تهران نشسته‌اید چه فکر می‌کنید؟ آیا شما باور دارید که دولت ترامپ تلاش خواهد کرد به نوعی توافقنامه را تغییر دهد؟ شما می‌گوئید که این توافقنامه یک توافقنامه دوجانبه نیست اما شما از طرف‌های دیگر چه شنیده‌اید؟ شما از وزرای اروپایی که با دولت ترامپ صحبت کردند، چه شنیدید؟ که ظریف در پاسخ تصریح کرد: من بر این باورم که همه از جمله کارشناسان در آمریکا، می‌دانند که این توافقنامه، بهترین توافقنامه ممکن بود، به خصوص در اروپا، اروپا نقشی مهم در دستیابی به توافقنامه ایفا کرد. ما از تک‌تک نمایندگان کشورهای اروپایی، انگلیس، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و دیگران شنیدیم که همین حرف را می‌زنند و می‌گویند که این توافقنامه مشمول مذاکره دوباره نمی‌شود. ما از روسها و چینی‌ها شنیدیم که  همین نظر را بیان کردند. 

 دیگران به انتخاب‌های نادرست خود نگاه کنند 

مجری سی‌ان‌ان از وزیر امور خارجه پرسید: همانطور که شما خوب می‌دانید، دولت آمریکا به ریاست ترامپ، برخی همپیمانان عرب آمریکا شامل عربستان سعودی، کشورهای خلیج فارس و قطعا اسرائیل و بسیاری دیگر از کشورها، بسیار نگران توسعه قدرت ایران هستند. شما اخیرا سخنرانی مهیجی درباره آزمایش موشک بالستیک داشتید که طی آن گفتید این برنامه دفاعی است. اما افرادی که به سوریه نگاه می‌کنند می‌‌بینند که بدون ایران، این دولت دیگر در قدرت نبود آنها در این صورت از خود می‌پرسند ماهیت دفاعی شما از طرف بشار اسد در سوریه چه بود؟ که ظریف خاطرنشان کرد: اگر آنها می‌خواهند به نفوذ منطقه‌ای نگاه کنند، باید به انتخاب‌های نادرستی نگاه کنند که دست به انتخاب‌شان زده بودند. 

 کسانی که داعش را مسلح کردند صدام و القاعده را مسلح کرده بودند

ظریف در پاسخ به ادعاهای مجری سی‌ان‌ان درباره سوریه ابراز داشت: خیر! اینها واقعیت نیستند چون شما در سوریه گروهی را داشتید که مسلح بود، مجهز بود و به وسیله نیروهای خارجی تامین مالی شده بود. در آغاز اشتباهاتی رخ داد اما بدترین اشتباه این بود که گروهی از تروریست‌ها را مسلح کنند که نه تنها تهدیدی برای سوریه هستند بلکه تهدیدی جهانی هستند. اشتباهاتی در سوریه رخ داد همانطورکه در گذشته هم اشتباهاتی رخ داده بود. همان افرادی که داعش را مسلح کردند و اقدام به مسلح کردن گروه‌های تروریستی کردند همان افراد بودند که صدام حسین را مسلح کردند، همان افراد بودند که القاعده مسلح را ایجاد کردند. 
او تاکید کرد: گروهی از کشورها که آمریکا آنها را همپیمان می‌نامد، به علاوه خود آمریکا، من در اینجا به شخص رئیس جمهور ترامپ اشاره می‌کنم که در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود گفته بود: داعش محصول دولت آمریکا است. 
داعش  والنصره از تسلیحات شیمیایی برضد سوری‌ها استفاده کردند

مجری سی‌ان‌ان مدعی شد: آنها (سوریه) از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کنند؟ که ظریف پاسخ داد: صبر کنید! ما در مخالفت با بکارگیری تسلیحات شیمیایی موضع روشنی اتخاذ کردیم. ما نقشی مهم در دستیابی به توافقنامه بین‌المللی در زمینه برچیدن تسلیحات شیمیایی از سوریه داشتیم. متاسفانه این توافقنامه بین‌المللی فاقد عنصری حیاتی است، این عنصرحیاتی همانا برچیدن تسلیحات شیمیایی از ذخایر تحت کنترل داعش و النصره است، اکنون تائید شده است و حتی آمریکا هم تائید کرده است که آنها (داعش  والنصره) از تسلیحات شیمیایی برضد سوری‌ها استفاده کردند.

عامل ایجاد داعش، اشغالگری است

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال درباره اعزام نیروی زمینی ارتش امریکا به سوریه برای مبارزه با داعش هم بیان کرد: ما باید ببینیم که چه چیزی داعش را ایجاد کرد؟ به اعتقاد من چیزی که داعش را ایجاد کرد، علاوه بر حمایت تسلیحاتی و مالی برخی همپیمانان آمریکا، واقعیتی به نام اشغالگری بود. ما باید این مسئله را مد نظر قرار دهیم نه اینکه خود را متعهد به راه‌حل‌هایی بکنیم که به جای راه‌حل بودن، در واقع بخشی از مشکل هستند.

مجری گفت: پس شما حمایت نمی کنید؟ که ظریف عنوان کرد: به اعتقاد من، حضور نیروهای خارجی در یک سرزمین عربی، که برخلاف میل دولت و مردم این سرزمین‌ها باشد، به خودی خود باعث می‌شود افراد عوام‌فریب و تندروها اقدام به جلب حمایت جدید بکنند و نیروهای جدید جذب کنند، این جنگجویان جوانانی هستند که از کرامت‌شان محروم شدند و این محرومیت به علت سیاست‌های خاصی است که دنبال شده است. پس ما باید به موضوع از رویکرد جامع بنگریم. ما نباید تلاش کنیم به یک عنصر خاص بپردازیم و سپس خود مشکل را بیشتر کنیم.

هر کسی را که بر ضد ایران اتهام مطرح می‌کند، به چالش می‌کشم

مجری سی‌ان‌ان مدعی شد: آیا می‌توانم سوال را به سمت این موضوع هدایت کنم که چرا افراد در منطقه امروز نگران ایران هستند. نتانیاهو در کنار رئیس جمهور ترامپ گفت ایران می‌گوید موشک‌های این کشور دفاعی هستند اما روی این موشک‌ها نوشته شده است که ما باید اسرائیل را نابود کنیم. ظریف در پاسخ گفت: من هر کسی را که بر ضد ایران اتهام مطرح می‌کند و از ایران شکایت دارد به چالش می‌کشم تا خیلی ساده ببیند که ما هرگز از تسلیحات خود استفاده نکردیم مگر برای دفاع از خود!

در مقابل تهاجم مقاومت خواهیم کرد

او اضافه کرد: مدت دویست و پنجاه سال است که هرگز به هیچ کشوری حمله نکردیم، اما هر کسی که جرات کرد به ما حمله کند حتی در موقعی که جامعه بین‌المللی و کل دنیا پشت سرش بودند، مثل صدام حسین، ما به آنها نشان دادیم که آنها نمی‌توانند مقاومت مردم را مغلوب کنند. ما در مقابل تهاجم مقاومت خواهیم کرد. ما به ابزارهایی برای دفاع از خود نیاز داریم. 

هر روز می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است

مجری سی‌ان‌ان گفت: پس چرا روی موشک نوشته شده است که اسرائیل نابود شود؟ که ظریف پاسخ داد: آنها در هر روز بیانیه صادر می‌کنند که می‌خواهند ایران را نابود کنند، آنها بیانیه صادر می‌کنند. من مطمئن هستم که شما هم شنیده‌اید که می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است. شما می‌دانید که معنی این جمله چیست؟ همه گزینه‌ها روی میز است یعنی اینکه آنها هر روز ما را تهدید می‌کنند تا برضد ایران به زور متوسل شوند. ما هرگز این تهدید را در هیچ سطحی از دولت یا نظام ایران، برضد هیچ کس مطرح نکردیم.

دستور ترامپ توهین به همه ملت ایران بود

مجری سی‌ان‌ان ادامه داد: در پاسخ به حرف‌های زیادی که دولت ترامپ مطرح می‌کند، رهبر معظم ایران گفت: ما می‌خواهیم از آقای ترامپ تشکر کنیم که بالاخره چهره واقعی آمریکا را نشان داد. با این گفته به نظر می‌رسد، شعارهای مرگ بر آمریکا و همه چیزهایی که به نظر می‌رسید پس از توافقنامه هسته‌ای تخفیف یابد باز هم مطرح شده است. توصیف شما از حال و هوای داخل کشور چیست و به نظر شما به کجا ختم خواهد شد؟

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ اظهار داشت: سیاست آمریکا، دستکم سیاست اعلام‌شده آمریکا، این بود که آنها به مردم ایران احترام می‌گذارند اما با دولت ایران اختلاف‌نظر دارند اما اکنون می‌بینیم که دولت کنونی آمریکا متاسفانه تصمیم گرفت به کل ملت ایران توهین کند. درحالی که مهاجران ایرانی زیادی در آمریکا هستند که در آمریکا تحصیل می‌کنند. دستور منع ورود، توهینی به کل ملت ایران بود درحالی که این ملت حتی مرتکب یک اقدام تروریستی نشده است. شما نمی‌توانید یک ایرانی را پیدا کنید که مرتکب حتی یک اقدام تروریستی بر ضد آمریکا شده باشد. در هر یک از جنایاتی که رخ داده است ایران همیشه حوادث تروریستی در آمریکا را از یازدهم سپتامبر محکوم کرده است.

مهاجران ایرانی تحصیل‌کرده‌ترین و موفق‌ترین افراد در آمریکا هستند

ظریف تاکید کرد: اینکه دولت کنونی آمریکا بیاید و ایرانی‌ها را در دستور خود دست‌چین کند در حالی که ایرانی‌ها گروه موفقی در آمریکا هستند و براساس آمار، مهاجران ایرانی تحصیل‌کرده‌ترین و موفق‌ترین افراد در بخش کسب و کار و سیلیکون‌ولی (فناوری‌های دیجیتال و اینترنتی) در آمریکا هستند، توهین است. توهین کردن به این افراد نشان دادن این مسئله بود که سیاست اعلام‌شده آمریکا مبنی بر تمایز بین مردم و دولت ایران درست نبود، نادرست بود و همین باعث ایجاد واکنش مردم ایران شد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز