خبرگزاری کار ایران

سنایی در جمع خبرنگاران:

روابط ایران و روسیه با آمدن ترامپ دچار تحول نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۳۹۳۰

سفیر ایران در روسیه گفت: همکاری دو کشور در دو سال گذشته در مجامع بین‌المللی و گفت‌وگوهای حقوق بشری و خلع سلاح و ارتباط در بخش‌های دو جانبه بی‌سابقه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی سنایی در حاشیه نشست روابط پانصد ساله ایران و روسیه در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایلنا در مورد علت لغو سفر لاوورف به تهران گفت: به دلیل اینکه آقایان ظریف و لاوورف به کرات همدیگر را در حاشیه دیدارهای مختلف ملاقات و با هم صحبت‌هایی داشته‌اند، دیگر الزامی برای این سفر وجود نداشت.

سفیر ایران در روسیه در مورد این همایش نیز گفت: برگزاری این همایش در شرایطی که روابط ایران و روسیه به طور جدی در حال گسترش است، مهم است و هم ابعاد این روابط مورد تحلیل قرار می‌گیرد و هم با توجه به پیشینه چندین قرن روابط رسمی بین دو کشور، تحلیل آن اهمیت به سزایی دارد. طبیعتا در تاریخ روابط دو کشور  وقایع تلخ و شیرین  زیادی وجود دارد و باید این روابط مورد ارزیابی قرار بگیرد و برای آینده روابط نیز برنامه ریزی شود .

او با بیان اینکه نباید حوادث تلخ تاریخی بر حوادث آینده تاثیری داشته باشد، اظهار کرد: روابط ما شاخصه‌های مهمی دارد که نشان از زاویه های راهبردی آن است. من از برگزاری این همایش‌ها استقبال می‌کنم چراکه هرچه روابط بین دو کشور در عرصه‌های چند جانبه و دو جانبه و راهبردی پشتوانه نظری بیشتری داشته باشد، دورنمای بهتری نیز خواهد داشت.

سنایی در پاسخ به این سوال که چقدر بحران سوریه بر روابط دو کشور و نزدیکی راهبردی ایران و روسیه تاثیر گذاشته و چقدر احتمال دارد با حل این بحران روابط دو کشور نیز دچار تحول شود تاکید کرد : روابط دو کشور در هر سه سطح بین المللی،  دو جانبه و چند جانبه دچار تحول شده است. اینکه مساله سوریه در حوزه منطقه‌ای برجسته‌ترین حوزه راهبردی دو کشور بوده، تردیدی نیست اما همکاری دو کشور در دو سال گذشته در مجامع بین‌المللی و گفت‌وگوهای حقوق بشری و خلع سلاح و ارتباط در بخش‌های دو جانبه بی‌سابقه است

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: روسای جمهور طی سه سال ۸ بار دیدار داشته‌اند و گفت‌وگوهای تلفنی روسای دو کشور و سران دو کشور تبدیل به امری عادی و ماهانه و حتی هفتگی شده است. در مورد روابط اسناد ضروری امضا شده‌ است. این تحول همه جانبه است و من اعتقاد ندارم با آمدن ترامپ یا هر حادثه دیگری دچار تحول شود.

او در خصوص اینکه روابط پوتین و ترامپ ممکن است چه تاثیری بر روابط روسیه با ایران داشته باشد نیز گفت : در این زمینه سخن گفتن سخت است چون هنوز نه دنیا تصویر روشنی از تزامپ دارد نه خود روسیه. الان مقامات روسیه هم می‌گویند این طور  نیست که فکر کنید  روابط روسیه و آمریکا دچار تحول شتاب‌زده‌ای خواهد شد و آنها نیز منتظر عکس‌العمل‌ها و مواضع ترامپ هستند. در مورد گفت و گوی اخیر پوتین و ترامپ اعلامیه‌ها نشان می‌دهد توافقی کلی برای همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های بین‌المللی صورت گرفته اما مقامات روس تاکید می‌کنند که نمی‌خواهند با شتاب تصمیم گیری کنند.

او در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در مورد دعوت روسیه از نماینده آمریکا برای شرکت در نشست آستانه علی رغم انتقادات علنی ایران به این تصمیم و تاثیر آن بر روابط دو کشور گفت : این موضوعی نبوده که تاثیر گذار باشد. آمریکا هم حضوری در نشست آستانه نداشت و فقط سفیر آمریکا در قزاقستان حضور عادی و ناظر در آستانه داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز