خبرگزاری کار ایران

وزیر اطلاعات در مراسم بزرگداشت آیت‌الله واعظ‌زاده:

علما برای نفوذ مطالب خود از هیچ قدرت خارجی استفاده نکردند

asdasd
کد خبر : ۴۵۲۷۴۵

وزیر اطلاعات گفت: دنیای اسلام وجود آیت الله واعظ زاده، این عالم فقید را وزنه‌ای سنگین و اثرگذار در زمینه تقریب مذاهب می‌دانستند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت‌الله محمد واعظ‌زاده‌خراسانی که در مسجد و حسینیه نصرت مشهد برگزار شد اظهار داشت: آیت‌الله محمد واعظ‌زاده‌خراسانی عالمی مجاهد و ولایی، فقیهی با تقوا و استادی گران‌سنگ بود و به فرموده پیامبر اکرم(ص) مرگ یک عالم جبران‌ناپذیر است و ستاره‌ای است که خاموش می‌شود و خلاء بزرگی پدید می‌آید.

وی با بیان اینکه مرگ یک عالم از مرگ یک قبیله سنگین‌تر است، زیرا عالم است که جامعه را از تحمیل آسیب‌ها محفوظ می‌دارد، افزود: علما مرزبانان مرزهای اعتقادی هستند و در ورای این مرزها ابلیس و جنود او سنگر گرفته است و این عالم است که ابلیس و جنودش را از بین می‌برد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه تشیع همیشه در معرض تهدید و نابودی از سوی دشمنان تا به دندان مسلح بوده است، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) فرمودند پس از امام حسین(ع) همه فاصله گرفتند جز ۴ نفر و بعد از آن مردم آمدند و زیاد شدند.

علوی تصریح کرد: با تدبیر و تاکتیک‌های امام سجاد(ع) مردم جرات ورود به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را یافتند و آن امام همام در پایان عمر شریفشان ۱۷۰ شاگرد عالم داشتند و امام سجاد(ع) فضا را در آن فضای خفقان‌ تغییر دادند و پس از امام سجاد(ع) هم امام باقر(ع) ۷۰۰ شاگرد و امام صادق(ع) نیز ۴ هزار شاگرد تربیت کردند.

وی با بیان اینکه در دوران غیبت بار حفاظت از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بردوش علما‌ قرار گرفته است، تاکید کرد: علما تکلیف ما را براساس چهارچوب‌های ائمه‌ اطهار(ع) بیان می‌کنند؛ شیخ صدوق، شیخ طبرسی، علامه حلی، شیخ انصاری و دیگر بزرگان مکتب شیعی را پررنگ‌تر و بابرکت‌تر کردند و رسالت، امر، مکتب و راه امام صادق(ع) احیاء کردند و ایشان فرمودند راه زنده‌کردن امر ما فراگرفتن علوم و معارف ما و آموزش دادن آن به مردم است و اگر مردم به درستی یاد بگیرند به دنبال ما راه می‌افتند.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه بیان سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) نورانیت خاصی دارد، گفت: متاسفانه در مجالس و محافل امروزی کمتر شنونده احادیث گوهربار ائمه اطهار(ع) هستیم و همین احادیث ارزشمند است که ما را با امامان‌معصوممان و توصیه‌های نابشان آشنا می‌سازد و امام رضا(ع) فرمودند علوم ما را به مردم یاد دهید، زیرا اگر آشنا شوند محب و پیرو ما می‌شوند.

علوی با بیان اینکه نجات اسلام، رواج مکتب و توسعه مذهب را باید همیشه مدنظر قرار دهیم تا فروزان باقی بماند، گفت: علما با مجاهدت خود سبب حفظ دین اسلام و مذهب تشیع شدند و علما تیرهای دشمن را بی‌اثر می‌کنند و بنده‌های پاک خدا را از شبکه‌های ابلیس و افسون مفاسد نجات می‌دهند.

وی افزود: مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده‌خراسانی از نمونه‌های این موضوع است و مصیبت یک عالم ربانی داغی سنگین و جبران‌ناپذیر است و کارنامه فقها و علمای ما از جمله مرحوم آیت‌الله واعظ‌طبسی(ره) کارنامه‌ای درخشان است و علمای ما کتاب‌های بی‌شماری در علوم مختلف اسلامی نوشته‌اند تا امروز شاهد بار علمی خوبی از مکتب ائمه اطهار(ع) باشیم و در روز قیامت کفه قلم علما سنگین‌تر از سایر موارد است.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه علما برای نفوذ مطالب خود از هیچ قدرت خارجی استفاده نکردند، بیان کرد: آیت‌الله کاشانی(ره) بی‌اعتنا به رسم و ‌رسوم انگلیسی در مکانی در اراک نشست و فرمانده انگلیسی گفت کی به تو اجازه نشستن داد؟ و آیت‌الله کاشانی(ره) گفت کی به تو اجازه داده که برای من در خاک خودم تعیین تکلیف کنی؟ علما در برابر قدرت‌های زورگو واکنش جدی نشان دادند و هرگز سکوت نکردند.

وی با بیان اینکه در زمان غیبت این فقیه است که باید حاکم باشد و زمانی‌که حرکت پشت سر علما‌ است اسلام پیروز و کفر نابود است، تاکید کرد: علما هرگاه خطر تهدید مسلمانان و سلطه کافران بر آن‌ها را دیدند مقابل زورگویان ایستادند تا قراردادهای‌ننگین منعقد نشود و یک نمونه آن مرحوم میرزای شیرازی بود که فتوای تاریخی تحریم تنباکو را صادر کرد و این فتوای تاریخی ضربه‌ای سنگین بر کافران تحمیل کرد و علما این‌گونه از اسلام ناب محمدی(ع) دفاع کردند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: شهید مدرس زمانی که از ‌ناحیه رضا خان احساس خطر می‌کند سکوت نمی‌کند و در برابر او می‌ایستد و نام خود را تا ابد جاودانه می‌سازد و هر یک از علما به نوعی سبب عدم ظلم کفار شدند و حتی جان خود را در راه‌ حفظ اسلام و دفع ظلم، ستم، دیکتاوری، استعمار و خفقان تقدیم کردند.

علوی با بیان اینکه اسلام محدودیت و مرز جغرافیایی نمی‌شناسد، گفت: مرحوم آیت‌الله محمدتقی شیرازی فتوای مبارزه با دشمنان را در سال ۱۹۲۰ صادر کرد و علما حواسشان جمع بود تا که وحدت میان امت‌های مسلمان از بین نرود.

وی افزود: صفوف منسجم مسلمانان به برکت مجاهدت علمای بزرگ است و امام خمینی(ره) فرمودند در دهان دشمن می‌زنم و اجازه آسیب به اسلام را نمی‌دهم و مقام معظم رهبری هم فرمودند طمع بستن به یک کشور شیعی و اسلامی بی‌اثر است و اراده ملت ایران بر اساس فقه اسلامی و شیعی است و مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده‌خراسانی میراث‌دار این فقه بود و وزن و بار علمی این استاد فقیه و برجسته بسیار بالا بود و از پژوهش‌محورترین اساتید حوزوی بود.

وزیر اطلاعات درباره شخصیت مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده‌خراسانی خاطرنشان کرد: این عالم مجاهد انسانی زاهد و عالمی روشن‌بین بود و همگان حساب ویژه‌ای روی او باز می‌کردند و دنبال جایگاهی برای خود نبود و تمام تلاشش پژوهش‌محوری شاگردانش بود و آثار تحقیقی آن‌ها را ارزش‌گذاری می‌کرد.

علوی تصریح کرد: من توفیق شاگردی آیت‌الله واعظ‌زاده‌خراسانی را داشتم و وی شخصیت، بها و ارزش بالایی برای شاگردانش قائل بود و نگاهی فراتر از نگاه استاد شاگردی داشت و با بزرگواری تمام از شاگردان خود تقدیر می‌کرد‌.

وی تاکید کرد: علی‌رغم آنکه دوره مدیریت این عالم مجاهد در مجمع تقریب مذاهب دوره‌ای خاص بود و همگان به نظر این استاد فرهیخته احترام می‌گذاشتند و دنیای اسلام وجود این عالم فقید را در این‌ مجموعه وزنه‌ای سنگین و اثرگذار می‌دانستند و عطش تحقیق، مطالعه و پژوهش علمی برای این عالم برجسته تمامی نداشت و از مقام معظم رهبری اجازه خروج از مجمع تقریب مذاهب را گرفت تا به امر تحقیق بپردازد و این استعفاء علی‌رغم میل باطنی ایشان مورد موافقت معظم‌له قرار گرفت.

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه باید همچون مرحوم آیت‌الله واعظ‌زاده‌خراسانی هر سه صدقه جاریه آثار فاخر، تربیت شاگردان نمونه و تربیت فرزندان شاخص را به‌خوبی انجام داد، بیان کرد: این فقیه مجاهد نام خود را تا ابد نیک کرد و امروزه تمامی این سه مهم در راه خدمت به مردم قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز