خبرگزاری کار ایران

محمدرضا عارف:/ مشروح/

شورای عالی سیاست‌گذاری از روحانی عبور نخواهد کرد/ نفع جامعه در رفع حصر است

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۵۶۳

رییس شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان حفظ دستاورد جریان اصلاحات را مهمترین راهبرد این شورا عنوان کرد و گفت:‌ قطعا از آقای روحانی عبور نخواهیم کرد و سعی می‌کنیم همان رویکرد را نسبت به حمایت از رییس جمهور فعلی حفظ کنیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا عارف در نخستین نشست خبری خود به عنوان رییس فراکسیون امید با اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، اعلام کرد: این یار دیرین انقلاب در تمام صحنه ها درکنار رهبری و مردم بودند.

او با تاکید بر اینکه حادثه پلاسکو یک حادثه جدی است، گفت: امیدواریم بتوانیم از این حادثه با نگاهی علمی در مثابل حوادث احتمالی بعدی پیشگیری کنیم.

رییس فراکسیون امید با تاکید بر اهمیت مدیریت علمی بحران گفت: نکته مهم دیگری که حادثه پلاسکو برای ما روشن کرد، بحث مدیریت شهری بود و از آنجا که در آستانه انتخابات شوراهای شهر قرار داریم، انتظارمان از تمام گروه‌هایی که نامزدهایی برای این انتخابات معرفی می‌کنند این است که به این مسئله توجه ویژه داشته باشند.

از روحانی عبور نخواهیم کرد

عارف درپاسخ به سوالی درباره شواری‌عالی سیاستگذاری اظهار کرد: مهمترین راهبرد ما در زمان تاسیس شورای عالی حفظ راهبرد انتخابات سال ۹۲ بود و در دوره جدید این شورا نیز درکنار بالا بردن مشارکت مردم، حفظ دستاورد جریان اصلاحات مهمترین راهبرد ما در شورایعالی اصلاح طلبان است.

او گفت: بر این اساس قطعا از آقای روحانی عبور نخواهیم کرد و سعی می‌کنیم همان رویکرد را نسبت به حمایت از رییس جمهور فعلی حفظ کنیم و قطعا از ایشان حمایت می‌کنیم.

اصلاح‌طلبان پشت ما را خالی نکردند/ انتقاد از بی‌توجهی برخی نامزدهای لیست امید به میثاق‌نامه

عارف در پاسخ به سوال دیگری درباره انتقادها به لیست امید در مجلس، گفت: اولا اصلاح‌طلبان پشت ما را خالی نکردند . درمورد مسائل مربوط به هیات رییسه مجلس مسائلی مطرح هست که شاید بهتر باشد به آن اشاره نکنیم. متاسفانه بخشی از دوستان که میثاق‌نامه ما را امضا کرده بودند، تصمیم گرفتند به گونه‌ای دیگر عمل کنند.

جایگزینی آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص کار آسانی نخواهد بود

عارف درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام و بحث جایگزین آیت‌الله هاشمی گفت:‌ آیت الله هاشمی ویژگی‌های منحصر به فردی داشت و از آنجا که ایشان محور انسجام مجمع بودند، جایگزینی ایشان کار آسانی نخواهد بود. در دوره گذشته تقریبا تمامی تصمیمات مجمع اجماعی بود و این درحالی است که دوره فعلی در اسفندماه به اتمام می‌رسد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با این حال نکته حائز اهمیت در این میان، برنامه ششم توسعه است و درصورتی که اختلافی در این رابطه میان شورای نگهبان و مجلس به وجود بیاید، طبیعتا مجمع باید تشکیل شود و در این صورت مقام معظم رهبری باید در این رابطه تصمیم بگیرند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفا با حضور رییس قادر به ادامه کار خواهد بود

او در پاسخ به سوالی درباره گزینه های احتمالی گفت: اجازه بدهید درباره افراد صحبتی نکنیم. به هر حال در کشور شخصیت‌های برجسته بسیاری داریم که می‌توانند در این جایگاه مثمر ثمر باشند.

عارف یادآور شد: در مجمع تشخیص مصلحت نظام برخلاف دیگر شوراهای عالی ازجمله شورایعالی انقلاب فرهنگی و دیگر شوراهای‌عالی، نایب رییس درنظر گرفته نشده و به همین دلیل این مجمع صرفا با حضور رییس قادر به ادامه کار خود خواهد بود.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر سخنگوی قوه قضائیه درباره تخلفات یکی از نزدیکان به دولت، ‌گفت: انتظار ما از همه رسانه‌ها این است که این مسائل را سیاسی نکنند، اگر جناحی شود مشکلی خواهد بود که امروز با آن مواجه هستیم.

رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین اضافه کرد: ما در مجلس فراکسیون شفافیت را تشکیل دادیم که به‌طور جدی مسائل مربوط به تخلفات را مورد بررسی قرار دهد. اگر در جریان اصلاح‌طلب از لزوم برخورد جدی با تخلفات صحبت می‌شود، لازم است در مورد تخلفات طرف مقابل هم باید همین گونه عمل شود.

او در مورد تعامل شورای‌عالی سیاست‌گذاری با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و همچنین برخی انتقادها ازسوی چند حزب اصلاح‌طلب از عملکرد این شورا، خاطرنشان کرد: شورای‌عالی سیاست‌گذاری زمانی تشکیل شد که دستاوردهای کشور در انتخابات اخیر رخ داد و ما بارها در همان زمان هم خواهش کردیم و انتظارات‌مان را نسبت به جریان رقیب گفتیم که دو جریان اصلی به صورت یک مجموعه منسجم شرکت داشته باشند و مردم هم حرف آن‌ها را درک می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: طبیعی است در هر دو جریان اختلاف نظرهایی وجود دارد. به عنوان مثال چند نمونه از احزاب که در مرحله آخر که انتخاب نهایی انجام می‌شد، نسبت به ائتلاف با حامیان دولت گله داشتند، اما ما باید پروسه ائتلاف را دنبال می‌کردیم، بنابراین وارد ائتلاف شدیم و حداکثر این افراد را در تهران معرفی کردیم.

رویکرد شورای عالی سیاست‌گذاری تقویت احزاب است

رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تضعیف برخی احزاب درپی تشکیل این شورای‌عالی، اعلام کرد: موارد مختلف را بررسی کردیم و به چنین نتیجه‌ای نرسیدیم. زیرا معتقدیم این جبهه‌ها مقدمه تشکیل احزاب فراگیر هستند و رویکرد این است که احزاب را تقویت کنیم.

او ادامه داد: در این زمینه جلساتی گذاشتیم و با چند حزبی که نامه اولیه را امضا کرده بودند، تعامل کردیم که به‌عنوان نمونه احزابی مانند اعتماد ملی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها پذیرفتند و با یکی دو حزب دیگر هنوز نیامده‌اند نیز همچنان تعامل داشته و آنها را هم عضو شورای‌عالی می‌دانیم.

یونسی ماموریتی در شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ندارد

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره زمزمه‌های ورود علی یونسی برای حل اختلافات در شورای‌عالی سیاست‌گذاری، گفت: ما از هر فردی برای حل اختلافات نه‌تنها در جبهه اصلاحات که در سایر جاهای دیگر پیش‌قدم شود، استقبال می‌کنیم ولی ایشان هیچ مأموریتی در شورای‌عالی سیاست‌گذاری ندارد.

او ادامه داد: ما کارگروه تعامل داریم که اولویت آن ایجاد همفکری حتی با احزاب رقیب است چون مهمترین مسأله انسجام و وحدت ملی است که کارگروه در این موضوع کار می‌کند و ممکن است افراد دیگری هم در این مسیر کار کنند.

بکارگیری جوانان در انتخابات شوراها از اولویت ماست

عارف در مورد لزوم توجه به حضور جوانان در انتخابات شوراها، گفت: باید از جوانان برای کاندیداتوری در انتخابات شوراها حمایت کرد به همین دلیل اولویت ما بکارگیری آنها در انتخابات شوراهاست.

عارف همچنین در واکنش به انتقادها به عملکرد این فراکسیون امید، گفت: فراکسیون امید با استفاده از ابزارهای نظارتی در قانون مجلس یعنی سوال، تفحص و استیضاح بر کلیه امور نظارت داشته و وظیفه قانون‌گذاری را انجام می‌دهد که نمونه آن تشکیل هفت کارگروه در بحث برجام بود. 

او ادامه داد: در مورد لوایح و طرح‌ها نیز نظارت‌های جدی دارد اما ما به شعارمان یعنی ایجاد آرامش و امید پایبندیم و بسیاری از کارها را بدون رسانه‌ای کردن در قالب دادن تذکر و برگزاری جلسات متعدد با وزرا و مسئولان حل می‌کنیم.

به عملکرد فراکسیون امید نمره خوبی می‌دهم

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: بنده به عملکرد فراکسیون امید نمره خوبی می‌دهم و کم‌کاری نیز در فراکسیون حس نکرده‌ام. برخی از دوستان در این فراکسیون حضور رسانه‌ای پرنگ‌تر و برخی دیگر حضور رسانه‌ای کمرنگ‌تر داشتند ولی به‌طور کلی همه اعضای فراکسیون در مسیر این فراکسیون کار را دنبال می‌کنند.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلام ادامه داد: تصمیمات اصلی فراکسیون با شورای مرکزی مرکب از هیات‌رییسه و نمایندگان استان‌ها است که ترکیبی ۴۰ نفره هستند که تصمیمات لازم را می‌گیرند و روند و انسجام خوبی در فراکسیون وجود دارد.

عارف تصریح کرد: هرچه از عمر مجلس می‌گذرد، انسجام فراکسیون نیز بیشتر می‌شود؛ به طوری که ارزیابی از عملکرد ۶ ماهه فراکسیون نشان می‌دهد هر جا فراکسیونی تصمیم گرفته شده، موفق بوده‌ایم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره انتفاد از انفعال و سکوت رسانه‌ای او، گفت: از همه منتقدان حتی آنهایی که با لحن تند انتقادشان را مطرح می‌کنند، سپاسگزارم و برای این انتقادات ارزش قائلم. اما نباید فراموش کنیم گفتمان اصلاحات گفتمان فردمحور نیست. 

او ادامه داد: سوال من این است اگر در مجلس همه چیز به عارف ختم می‌شد آیا همین منتقدان نمی‌گفتند چرا اجازه به افراد دیگر داده نمی‌شود؟ ما در فراکسیون امید همه در شرایط مساوی با توانایی‌های یکسان هستیم.

در روز رای‌اعتماد قرار بود درصورت نیاز ده دقیقه از وقت رییس‌جمهور به بنده اختصاص یابد

رییس فراکسیون امید مجلس با اشاره به عملکرد این فراکسیون در زمان رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی، گفت: در آن زمان بعد از ارزیابی این وزرا موضع حمایتی اعلام شد و مقرر کردیم اگر اعضای فراکسیون در صحن علنی نامشان به‌عنوان موافق وزیر در آمد هر کدام وقتشان را با یک عضو از فراکسیون تقسیم کند. همچنین اگر فضای مجلس نسبت به وزرا آرام و مثبت نبود از ده دقیقه از وقت رییس‌جمهور به من داده شود تا در مورد آنها صحبت کنم. چون روند خوب و آرام بود طبیعتاً دیگر نیازی به صحبت من نبود.

تا زمانی که در مجلس باشم، مدیریت و کارهای پشت‌صحنه را انجام می‌دهم

او با بیان این‌که در فراکسیون امید چهره‌های ارزشمندی حضور دارند که اولین بار در عرصه سیاسی در این سطح وارد شده‌اند، یادآور شد: وظیفه من آن است که از سهم و وقت خود در اختیار آنها قرار دهم. فراکسیون امید، فراکسیون باتجربه‌ای نبود. وظیفه من به عنوان رییس، مدیریت فراکسیون و هماهنگی آن است که کار ساده‌ای نیست. تا زمانی که در مجلس باشم مسیر و کارهای پشت صحنه را انجام می‌دهم و کارهای صحنه را به عهده جوانان با توانایی بیشتر قرار می‌دهم.

منع کردن جزء ذات اصلاح‌طلبی نیست

عارف در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برنامه‌اش در کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری و و در واکنش به این بخش از صحبت‌های خبرنگار مبنی بر این‌که بزرگان اصلاحات او را از اعلام کاندیداتوری منع کرده‌اند، گفت: منع کردن جزو ذات اصلاح‌طلبی نیست. ویژگی جبهه بزرگ و مردمی اصلاحات خرد جمعی است و ما در هیچ موردی از فرد یا افراد خاصی دستور نمی‌گیریم. ذات اصلاح‌طلبی دستورپذیری نیست و مبنا بر خرد جمعی است. بنابراین تصمیم حضور یا عدم حضور بر عهده شورای‌عالی سیاست‌گذاری است که از نظر مشورتی بزرگان استفاده می‌کنند. 

عارف ادامه داد: معتقد به رایزنی و مشورت هستیم اما در نهایت تصمیم را شورای‌عالی سیاست‌گذاری می‌گیرد که در دوره گذشته نیز همین روند انجام شد و در انتخابات اردیبهشت ماه سال آینده نیز مبنا بر تصمیمات شورای‌عالی سیاست‌گذاری است.

اگر احزاب فراگیر در کشور وجود داشت، نیاز به حرکات جبهه‌ای نبود

او گفت: اگر احزاب فراگیر در کشور وجود داشت نیاز به برخی حرکات جبهه‌ای نبود، چون جبهه‌ها مشورت‌پذیری بالایی ندارند. نگاه ما این است که حرکات جبهه‌ای مقدمه حرکت احزاب باشد. در حرکت جبهه‌ای نمی‌توان نقش احزاب را منکر شد. در دوره جدید در شورای‌عالی سیاست‌گذاری به دنبال آن هستیم که تعداد اعضای حقیقی حداکثر نصف اعضای حقوقی باشد.

عارف توضیح داد: کمیته‌ای در شورای‌عالی سیاست‌گذاری برای موضوع انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده که نتیجه آن جمع‌بندی و استمرار مسیری است که از خرداد ۹۲ شروع شده است. من هم خدمت‌گزار کوچک همه هستم و در حد توان در خدمت کشور و مردم خواهم بود و مهم نیست در چه پستی باشم، مهم خدمت‌گزاری است.

نظر شخصی‌ام حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی و ادامه مسیر ۹۲ است

او در واکنش به تفسیر خاص خبرنگاری که این صحبت‌ها را به‌عنوان اعلام کاندیداتوری عارف جمع‌بندی کرد، گفت: نظر شخصی من این است که باید حتی‌الامکان مسیر سال ۹۲ طی شود و جریان اصلاح‌طلبی و شورای‌عالی سیاست‌گذاری از آقای روحانی حمایت کند. به شرطی که ایشان نیز اعلام آمادگی داشته باشند. البته هنوز شورای سیاست‌گذاری وارد مصادیق نشده است.

موضع فراکسیون امید حمایت از دولت است

رییس فراکسیون امید در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از دولت یادآور شد: موضع فراکسیون امید درباره دولت آن است که انتقادات باید مطرح شود اما شرایط و روند نیز در نظر گرفته شود. ما به عملکرد دولت نمره خوبی می‌دهیم اما حمایت از دولت نیز جزو شعارهای ما به خصوص در انتخابات مجلس بود.

عارف در مورد برنامه برای ائتلاف با اصولگرایان، گفت: ما در انتخابات مجلس نیز با حامیان دولت روندی را داشتیم. چون حامیان دولت صرفاً اصلاح‌طلبان نیستند و شامل بخشی از اصولگرایان می‌شوند بنابر این آمادگی همکاری با این طیف در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری را داریم.

هاشمی را پدر معنوی جریان اعتدال می‌دانستیم

او سوال دیگری درمورد راه‌کار و استراتژی اصلاح‌طلبان برای جبران فقدان آیت‌الله هاشمی، درباره آیت‌الله هاشمی،‌ گفت: آیت‌الله هاشمی نقش کلیدی و محوری داشتند اما خوشبختانه ما دارای جریان منسجمی با موضع حمایت از دولت هستیم و آن را ادامه می‌دهیم.

عارف ادامه داد: آقای هاشمی از ابتدای انقلاب چهره فراجناحی بوده که نقش کلیدی در ابعاد مختلف داشته است ما ایشان را پدر معنوی جریان اعتدال می‌دانستیم. طبیعتاً فقدان ایشان برای جریان ما و کل کشور سخت است. امیدواریم خداوند همچنان به انقلاب ما عنایت داشته باشد.

عارف همچنین درمورد موضوع مدیریت شهری گفت: شوراها پارلمان‌های محلی برای حل مسائل شهرها و حوزه‌های شهری هستند. مدیریت شهری باید بر عهده شوراها باشد که این منوط به حضور افراد متخصص در شوراها است. ما در حال تدوین برنامه‌ای با محوریت تهران فردا هستیم که آن را به کاندیداهای شوراها می‌دهیم تا به عنوان برنامه‌شان در انتخابات مطرح کنند.

او در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چقدر احتمال دارد لیستی که در شوراها انتخاب می‌شوند، رویکردی مانند لیست امید در مجلس نداشته باشند، گفت: همه کسانی که در لیست امید بودند در مسیری که تعیین شده بود حرکت کردند و بخش قابل توجهی از لیست امید وارد مجلس شدند. آنهایی که میثاق‌نامه را امضا کرده بودند اکثریت پایبند بودند.

رییس فراکسیون امید ادامه داد: فراکسیون امید با انسجام بیشتری پیش می‌رود و با ارزیابی که در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان داشتیم به نقاطی رسیده‌ایم که تلاش می‌شود با انسجام بیشتری کارها به پیش رود.

تخریب‌ رییس جمهور در میان مدت اثری نخواهد داشت

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره تخریب‌ها روحانی در آستانه انتخابات و چالش‌های پیش‌روی رییس‌جمهوری، اعلام کرد: تخریب‌هایی که از آن صحبت می‌شود همیشه وجود داشته اما مردم درک و شعورشان بالا است. ممکن است در کوتاه مدت اثر بگذارد اما در میان مدت اثری نخواهد داشت.

رییس مجمع نمایندگان تهران با بیان این‌که از برخی رسانه‌ها برخورد یک‌سویه دیده‌ایم، یادآور شد: در انتخابات گذشته لیست‌هایی متهم شدند به اینکه به خارج از کشور وابستگی دارند اما نتیجه چه شد، مردم نظر دادند. مهمترین چالش آقای روحانی حضور مردم است و باید تلاش شود که مردم حضور پرشوری را در انتخابات داشته باشند.

رفع حصر جز مطالبات جامعه است/ نفع جامعه در حل این مشکل است

رییس فراکسیون امید در پاسخ به سوالی درباره شعار دولت برای رفع حصر، گفت: رفع حصر هم جز مطالبات جامعه و هم بخشی از شعارها است. بر این باوریم که به نفع جامعه است که این مشکلات حل شود و امیدواریم با توجه به مصالح ملی و حفظ آرامش، مشکل رفع حصر مرتفع شود.

محمدرضا عارف در نشست امروز خود و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره نحوه تصمیم برنامه ششم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس که طی آن لایحه ۳۴ ماده‌ای دولت با افزایش ۱۱۰ ماده به برنامه ۱۳۵ ماده‌ای تبدیل، و منجر به افزایش ۵۸۴ هزار میلیارد تومانی بودجه جاری کشور شد، گفت: دولت به استناد اصل ۱۲۶ قانون اساسی درباره برنامه ششم توسعه نگاه ویژه‌ای داشت که متاسفانه هم در مجلس نهم و دهم و هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام این نگاه را پیگیری کرد که براساس آن تنها احکام مورد نیاز خود را ارائه کند و تاکید داشتند که تهیه برنامه از شئونات رئیس جمهور است. 

او گفت: این در حالی بود که این نگاه با سیاقی که در تهیه پنج برنامه پیشین وجود داشت، متفاوت بود. با این حساب سوال اینجاست که آیا باید کتاب برنامه بنویسیم، قانون برنامه بنویسیم یا راهبردهای برنامه را تهیه کنیم؟ در نهایت دولت با نگاهی که داشت صرفاً راهبردها را تقدیم مجلس کرد و از آنجا که نمایندگان با این شیوه موافق نبودند لایحه با افزایش ۱۱۰ ماده‌ای روبرو شد. 

او در پاسخ به بخش دیگری از این سوال درباره اینکه چرا با وجود آنکه نوبخت به عنوان نماینده دولت در جلسات صبح و ظهر فراکسیون امید خواستار عدم تصویب لایحه برنامه ششم بود در نهایت در صحن به گونه‌ای دیگر صحبت کرد گفت: در جلسه‌ای که در اوایل شهریور با رئیس جمهور داشتیم پیشنهاد کردیم که دولت این لایحه را پس بگیرد و به جای آن لایحه جامعی را به عنوان برنامه ششم تهیه کند اما دولت چنین اقدامی انجام نداد. 

رئیس فراکسیون امید ادامه داد: در دو جلسه‌ای که در نوبت صبح و بعدازظهر با آقای نوبخت داشتیم، جمع‌بندی ما در فراکسیون این بود که به کلیات این لایحه رای ندهیم تا کمیسیون تلفیق بازگردد و اصلاح شود و این در حالی بود که در جلساتی که این لایحه در کمیسیون بررسی می‌شد دولت حضور پررنگی نداشت و بعضاً ناهماهنگی‌هایی میان بخش‌های دولت به چشم می‌آمد و گاهی برخی دستگاه‌ها مواضعشان را برخلاف لایحه به مجلس اعلام می‌کردند. 

عارف خاطرنشان کرد: با این حال یک شبهه آیین‌نامه‌ای در این رابطه وجود داشت و در حالی که فکر می‌کردیم در صورت رای ندادن به کلیات لایحه به کمیسیون تلفیق بازمی‌گردد اما بنا بر آیین‌نامه داخلی صرفاً‌ درباره لایحه بودجه چنین سازوکاری تعریف شده که در صورت عدم تصویب کلیات آن به کمیسیون برگردد و این مسئله در مورد لایحه برنامه توسعه وجود ندارد. 

نماینده مردم تهران در مجلس دهم اعلام کرد: به همین دلیل جلسه‌ای فوق‌العاده پیش از برگزاری نشست نوبت بعدازظهر صحن در فراکسیون امید برگزار کردیم و با این حال به این جمع‌بندی رسیدیم که به کلیات لایحه رای ندهیم اما گویا در فاصله کوتاه باقی مانده میان جلسه فراکسیون و نشست علنی مجلس، آقای نوبخت با رئیس مجلس صحبت کرده بود و به این نتیجه رسیده بودند که هر ماده‌ای که دولت با آن مشکل داشته باشد به کمیسیون تلفیق بازگردد در نتیجه هنگامی که آقای نوبخت این مسئله را با دوستانمان در میان گذاشت تصمیم گرفتیم که هریک از اعضا بنا به نظر خود رای دهد و شرط فراکسیون هم در مورد رای ندادن به کلیات از دوش اعضا برداشتیم. 

او ادامه داد: در نتیجه پس از دفاع آقای نوبخت از کلیات لایحه، نمایندگان با رای ضعیف آن را به تصویب رساندند اما متاسفانه هماهنگی صورت گرفته در مورد بازگشت برخی مواد به کمیسیون تلفیق در صورت عدم موافقت دولت، در مواردی رعایت نشد و اتفاقاً بلافاصله پس از تصویب کلیات نخستین ماده با وجود اینکه پیشنهاد بازگشت به طرح پیشنهادی دولت مطرح شد، این پیشنهاد رای نیاورد و این روند تا پایان کار تصویب جزئیات برنامه ادامه یافت. 

منتظر نظر رییس جمهور برای تشکیل کمیته مشترک فراکسیون امید و دولت هستیم

عارف همچنین در پاسخ به بخش دیگر سوال خبرنگار ایلنا در رابطه با اینکه آیا این عدم هماهنگی مصداقی از رابطه عمومی دولت با فراکسیون امید است و اینکه این فراکسیون در آستانه انتخابات چه استراتژی و راهکاری برای ارتقای سطح همکاری دولت با خود دارد گفت: در جلسه‌ای که به همراه اعضای هیات رئیسه فراکسیون با رئیس جمهور در شهریورماه داشتیم پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک مطرح شد تا درباره لوایح مهم پیش از طرح شدن در صحن یا کمیسیون‌ها بحث و بررسی شود تا ضمن دفاع دقیق از لوایح مورد نظر دولت، در صورتی که نقطه نظری از سوی فراکسیون وجود دارد اعمال شود اما با وجود اینکه آقای روحانی در جلسه دراین رابطه قول همکاری داد تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته و همچنان منتظریم دولت نظر خود را درباره کمیته مشترک اعلام کند.

رئیس فراکسیون امید همچنین در پاسخ به این سوال که چرا در شرایطی که به عنوان مثال موضوع ممنوع‌التصویری آقای خاتمی یا رفع حصر از مطالبات جدی بدنه اجتماعی اصلاح‌طلب حامی دولت است، اما رئیس جمهور حتی حاضر نیست در نشست خبری به نام این افراد اشاره کند، فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان به دنبال استراتژی دقیقی برای تعامل با دولت نیستند و دولت خود را ملزم به برآورده کردن مطالبات حامیان خود نمی‌دانند، گفت: نکته مهم، نگاه ما به روند است. باید ببینیم قبل از خرداد ۹۲ در چه شرایطی بودیم و اکنون کجا قرار داریم. باید ببینیم در آن زمان گفتمان اصلاحات در کجا قرار داشت و نگاهی که به این گفتمان وجود داشت چگونه بود و شکافی که به گفتمان اصلاحات در ارتباط با حاکمیت تحمیل شده بود و هزینه‌های ملی را متوجه کشور می‌کرد، چه تاثیری داشت. 

گفتمان اصلاحات حذف شدنی نیست

او ادامه داد: ما هر دو گفتمان موجود در کشور را به رسمیت می‌شناسیم و به ویژه گفتمان اصلاحات که از حمایت اکثریت جامعه برخوردار است، حذف‌شدنی نیست و ما معتقد به حضور در حاکمیت برای حل مشکلات در یک فضای دوستانه و صمیمی براساس مشترکات فراوانی که با رقبا داریم، هستیم. ما با ارزش‌ها و اصول هیچ مشکلی نداریم و این در حالی است که متاسفانه برخی برچسب زدن‌ها رسم شده که باید از آن عبور کنیم. 

رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد: رویکردی که از سال ۹۲ تاکنون در پیش گرفتیم باید ادامه یابد و معتقدیم در حالی که گام به گام این مسیر را پیش‌می بریم باید از دولت حمایت کنیم؛ دولتی که می‌دانیم در چه شرایطی روی کار آمد و با چه مشکلاتی روبرو بود و چه دستاوردهای ارزشمندی در بخش‌های مختلف داشت. 

به برجام با نگاه سیاسی ننگریم

او با اشاره به موفقیت دولت در مذاکرات هسته‌ای یادآور شد: برجام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ارزشمند کشور است به شرط آنکه با نگاه سیاسی به آن ننگریم البته برجام هم اشکال دارد و ما هم می‌پذیریم اما باید بدانیم اینگونه نبوده که طرف مقابل و قدرت‌های بزرگ منتظر بمانند تا ما هرچه می‌گوییم بپذیرند و روی کاغذ بیاورند. طبیعتاً آنها هم به دنبال منافع و مصالح خود هستند اما باید شرایطی که کشور با آن روبرو بود را بررسی کنیم و به عملکردمان در برجام نگاه دقیق داشته باشیم.

جوانان علیرغم تمام بی‌مهری‌ها در اردیبهشت ماه ۹۶ حماسه دیگری رقم بزنند

عارف خاطرنشان کرد: شاید اگر دولت در شرایط دیگری روی کار می‌آمد موفق‌تر بود اما با نگاهی به این روند باید از این دولت حمایت کرد و از جوانان خواهش دارم این شرایط را درک کنند و خوشبختانه شاهدیم این جوانان علی رغم تمام بی‌مهری هایی که با آن روبرو بودند حماسه ۹۲ را خلق کردند و در سال ۹۴ نیز به صحنه آمدند و امیدواریم اردیبهشت ماه ۹۶ نیز با حضور جدی خود حماسه‌ای دیگر رقم بزند.

عارف در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی درباره ادامه روند تحقیق و تفحص از شهرداری تهران باتوجه به بروز حادثه پلاسکو، گفت: واقعیت این است که ما مسائل را با یکدیگر خلط نمی‌کنیم.

او یادآور شد: همزمان که دوستان‌مان پیگیر طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران بودند، در مجمع نمایندگان استان تهران با قالیباف و معاونان شهرداری جلسه داشتیم و من پیش از جلسه از دوستان خواهش کردم که به هیچ عنوان موضوع تفحص را مطرح نکنند؛‌ چراکه آن جلسه یک جلسه تخصصی و مربوط به مدیریت شهری بود. 

رییس مجمع نمایندگان استان تهران در توضیح روند عملکرد این مجمع درباره مدیریت شهری پایتخت، گفت: در این راستا، جلساتی با شورای شهر، استاندار و معاونانشان و همچنین شهردار تهران و معاونانش داشتیم و در جلسه‌ای که با شهردار و مدیران شهرداری داشتیم مقرر شد کمیسیون مشترک مسائل شهری را دنبال کنیم و هم‌اکنون نیز با تاکید بر این‌که مسائل را با یکدیگر خلط نکنیم، باید مطالبات نمایندگان در راستای وظایف نظارتی‌شان پیگیری شود.

بررسی حادثه پلاسکو در کارگروه مجمع نمایندگان تهران

او یادآور شد: در رابطه با تفحص از موضوع پلاسکو کارگروهی تشکیل شده و دوستان در این کارگروه درباره نحوه پیشبرد کارها اقدام می‌کنند و درعین حال با کمیسیون‌های اصلی مجلس نیز هماهنگ خواهیم بود. این درحالی است که کمیسیون‌های عمران و اصل ۹۰ مجلس این موضوع را در دستورکار قرار داده و باتوجه به حضور اعضای فراکسیون امید در این کمیسیون‌ها، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

خدمات آقای خاتمی به کشور بسیار زیاد است

رییس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان همچنین درباره افزایش محدودیت‌ها برای سیدمحمد خاتمی، در پاسخ به سوالی که آیا رایزنی‌های لازم برای کاهش این محدودیت‌ها انجام شده، گفت: خدمات آقای خاتمی به کشور بسیار زیاد است و این خدمات چه پیش از ریاست‌جمهوری و چه در دوران هشت‌ساله دولت اصلاحات مشخص و آشکار است.

او یادآور شد: درصورتی که عملکرد پنج برنامه توسعه پیشین را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که بنابر شاخص‌ها وضعیت برنامه سوم توسعه کاملاً متفاوت است و هنگامی برنامه ششم در مجلس مورد بررسی قرار می‌گرفت، رییس مجلس اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای بیش از ۵۰ درصد محقق نشده و این درحالی است که برنامه سوم توسعه بالای ۸۹ تا ۹۰ درصد موفق بوده و این ادعا نیست.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس اضافه کرد: سیاست‌هایی که در بحث اشتغال و رشد اقتصادی و تک‌نرخی کردن ارز داشتیم، حتی تا حدود سه سال بعد ازسوی دولت بعدی ادامه یافت و برنامه سوم توسعه در مباحثی همچون خصوصی‌سازی و بسیاری از نکات دیگر حدود ۹۰ درصد محقق شد که این مسئله ناشی از توانایی‌های مدیریتی بالای آقای خاتمی است.

عارف درباره ممنوع‌التصویری خاتمی گفت: بارها در این رابطه گلایه کردیم چرا که موضوع ممنوع‌التصویری در هیچ محکمه‌ای مطرح نشده است اما نباید اجازه دهیم این مسائل درگیر مسائل سیاسی شده و بیش از حد رسانه‌ای شود.

پیگیری برای رفع حصر و ممنوع‌التصویری خاتمی

او خاطرنشان کرد: پیگیری‌هایی هم در مسئله حصر و هم درمورد ممنوع‌التصویری آقای خاتمی انجام شده و امیدواریم ان‌شاءالله این مسئله به نتیجه برسد.

عارف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در این رابطه که پیش از این از دریافت اخبار خوش درباره رفع محدودیت‌های برای آقای خاتمی در ماه ربیع صحبت کرده بود، گفت: ما در همه ماه‌ها منتظر اخبار خوش هستیم. شعار ما امید است و لحظه‌ای این امید را از دست نخواهیم داد و امیدواریم به‌زودی این اخبار خوش را بشنویم.

او همچنین درباره مصوبه برنامه ششم مربوط به بازنشستگی با سابقه ۲۰ سال برای بانوان شاغل، گفت: این مساله موضع فراکسیون امید نبوده بلکه فراکسیون زنان مجلس این پیشنهاد را مطرح کردند که می‌تواند نکات مثبتی داشته باشد البته معتقدم ضرورتی ندارد که با سابقه ۲۰ سال بازنشستگی انجام شود، به هر حال در مجلس رای آورده است و باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم.

عارف اظهار کرد: البته توصیه شخصی‌ام این است که خانم‌ها از این اختیار خود استفاده نکنند و حضور جدی خود را در دستگاه‌ها و فعالیت‌های جامعه داشته باشند.

این نماینده مجلس درباره اینکه بعد از تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس، طرحی در قالب شورای‌عالی فراکسیون‌ها مطرح شده آیا در این زمینه از فراکسیون امید دعوت به عمل آمده تا مشارکت داشته باشد،گفت: دعوت رسمی هیچ گروهی از فراکسیون امید انجام نشده است. ممکن است با برخی از نمایندگان صحبت‌هایی انجام شده باشد که بنده از آن اطلاعی ندارم اما در مورد شورای عالی فراکسیون‌ها صحبتی نشده و ما اعتقاد جدی داریم به اینکه همبستگی و همدلی در مجلس مطرح باشد از همین رو بحث گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم که شاید به نوعی همان شورای عالی فراکسیون امید باشد.

 با لیست امید به مجلس بیایند و رودرروی آن قرار گیرند، بداخلاقی است

عارف افزود: البته از دوستانی که با اسم امید و لیست امید بخواهند فراکسیون دیگری تشکیل دهند گله داریم. اینکه با لیست امید در مجلس بیایند و رودرروی آن قرار گیرند این بداخلاقی است. ما اعلام آمادگی کردیم که با تمام جریانات سیاسی در مجلس بحث گفت‌وگوی ملی را پیگیری کنیم.

عارف در ادامه نشست خبری خود درباره اینکه در صورت رد صلاحیت روحانی آیا اصلاح‌طلبان کاندیدای جایگزین خواهند داشت، خاطرنشان کرد: آنچه از شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌توانم بگویم این است که ما کاندیدای واحد خواهیم داشت. آقای روحانی هم رییس‌جمهور کشور است و ویژگی‌های ایشان و شرایطی که از قبل داشته‌اند تغییری نکرده است و ایشان توانایی‌های خود را نشان داده‌اند. در مورد رد صلاحیت هم بعید می‌دانم مگر اینکه خودشان تمایلی به ادامه کار نداشته باشند.

عارف همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیرات فقدان آقای هاشمی رفسنجانی و آیا جریان اصلاحات قصد ندارد با تشکیل شورای رهبری در شرایطی که رهبران این جریان با محدودیت‌های فراوان روبرو هستند، کار خود را ادامه دهند، گفت: هنوز بحثی انجام نشده است. خوشبختانه شورای‌عالی سیاست‌گذاری در موضوع انتخابات گذشته توانست به خوبی رهبری و مدیریت را انجام دهد. اگر در این زمینه بحثی هم شود قطعا این شورا رسیدگی می‌کند. البته کمیته چهارمی در شورای عالی سیاستگذاری دیده شده که جهت‌گیری جریان اصلاحات را بررسی می‌کند.

او درباره اینکه حزب کارگزاران صحبت از کاندیداتوری آقایان نجفی و جهانگیری کرده، گفت: احزاب می‌توانند نظر خود را داشته باشند حتی ما در مورد انتخابات شوراها از همه درخواست کرده‌ایم که لیست دهند و آنچه اکنون مطرح می‌شود مواضع فعلی احزاب است اما در شورا هنوز در مورد این موضوعات بحثی انجام نشده است.

انتظار از ناطق نوری جدی تر شده است

رییس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره شخصیت آقای ناطق‌نوری و اینکه می‌توانند جایگاهی مانند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشته باشند، گفت: آقای ناطق همیشه نقش فعالی داشتند و در همه صحنه‌ها حضور جدی نشان داده‌اند و ایشان از ویژگی برجسته اخلاقی و مزیت بالایی برخوردار هستند. در مقطعی خود را وابسته به جریان اصولگرا می‌دانستند اما طی ۱۰، ۱۵ سال گذشته به نظر می‌رسد که جایگاه بالاتری و فراتر از یک جریان را برای خود قائل هستند و بعد از فوت آقای هاشمی انتظار می‌رود که حضور جدی‌تری را در صحنه داشته باشند.

عارف در مورد زمان نهایی بسته شدن لیست شورای شهر جریان اصلاحات، گفت: در شاخص‌ها تجربه موفقی را در مجلس داشتیم و با وسواس بیشتری پیش رفتیم. 

او ادامه داد: اکنون شاخص‌ها در حال نهایی شدن است و امیدواریم که به سمت تخصصی‌تر کردن پیش برویم البته امتیازات بالایی را برای جوانان و زنان خواهیم داشت. البته در ارتباط با تهران مسئولیت تدوین لیست بر عهده شورای عالی سیاستگذاری است.

عارف درباره اینکه آیا اصلاحاتی در قانون شهرداری‌ها با توجه به اتفاقات اخیر انجام خواهد شد، گفت: در اسفند ماه هم‌اندیشی در دانشگاه تهران انجام می‌شود که نمایندگان هم در آن جلسه حضور داشته و موضوعات شهری بررسی می‌شود البته لایحه جامع خدمات شهری در دولت در حال تدوین است که اگر به مجلس برسد که احتمالا برای فروردین ماه خواهد بود ما بررسی‌های لازم را انجام خواهیم داد که نمونه آن تعداد اعضای شورای شهر است که باید افزایش پیدا کند.

نماینده مردم تهران در مجلس در مورد برنامه‌های فراکسیون امید برای بعد از حوادث پلاسکو، گفت: پیشگیری در بحران بسیار مهم است و ما باید به طور جدی این مساله را در بافت‌های فرسوده دنبال کنیم البته در نظر داشته باشیم که مدیریت بحران کار علمی است. بنده زمان رخداد زلزله رودبار و بم را به‌خاطر دارم که در چه وضعیتی قرار داشتیم و مدیریتی که در حادثه پلاسکو اتفاق افتاده نسبتا بهتر از دفعات قبل بوده و مجمع تهران هم این مساله را بررسی می‌کند.

رییس فراکسیون امید مجلس ادامه داد: بنده رییس انجمن فرماندهی و کنترل هستم، اما متاسفانه ما در مدیریت بحران مشکل داریم. ۱۲،۱۳ سال است که این انجمن تشکیل شده اما هیچ بهایی داده نمی‌شود لذا معتقدم هر کسی باید در بحران وظیفه مشخصی را انجام دهد. در حال حاضر در دانشگاه‌ها رشته‌های تحصیلی فرماندهی و کنترل تشکیل شده‌اند و این مساله یک علم است و فردی باید مدیریت داشته باشد که آشنا با مدیریت بحران باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد قانونگذاری در این زمینه هم اگر نیاز باشد بعد از جمع‌بندی‌های مربوط به حادثه پلاسکو آن را در مجلس پیگیری می‌کنیم.

عارف در پایان در پاسخ به سوالی درباره عدم وجود ضمانت اجرایی درمورد حقوق شهروندی به‌عنوان یکی از وعده‌های دولتف خاطرنشان کرد:‌ اجرای تمام اصول و بندهای قانون اساسی به ویژه تاکید بر فصل سوم آن وجود دارد که باید به آن عمل شود البته کارگروهی تشکیل شده که درصورتی که نیاز به تصویب قوانین جدید بود، با هماهنگی دولت، این مهم انجام شود.

عارف در پایان نشست خبری امروز خود ضمن تقدیر از رشادت‌های آتش نشانان و با گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان در اطفای حریق و امدادرسانی در جریان آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، از عموم مردم کشور و شهروندان تهرانی برای حضور گسترده در مراسم تشییع پیکر شهدای آتش نشان دعوت به عمل آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز