خبرگزاری کار ایران

قاسمی در نشست خبری:/مشروح/

علاقه‌ای برای پاسخگویی به زیاده‌گویی‌‌های نتانیاهو ندارم/ سفیر ایران در بغداد را در زمان لازم معرفی می‌کنیم/سفر وزیرخارجه فرانسه به ایران در هفته آینده

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۲۲۳

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص اظهارات و پیام نتانیاهو نیز عنوان کرد: علاقه‌ای ندارم به اظهارات یک مقام رژیم صیهونیستی که دستش به خون کودکان و زنان بی‌گناه آلوده است و در جهان به زیاده‌گویی مشهور است، پاسخ دهم. اگر او به فکر مردم جهان باشد لازم است کمی از شدت کشتن فلسطینیان جلوگیری کند و از جنایات خود بکاهد. بهتر است او درباره مردم ایران و قربانیان پلاسکو سخنی مطرح نکند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران عنوان کرد:  در ابتدا یاد و خاطره قربانیان ساختمان پلاسکو و آتش‌نشانان عزیزی که دریادلانه برای نجات مردم خود را قربانی کردند گرامی بداریم. همچنین از کشورهایی که همدلانه با مردم و دولت ایران و آتش‌نشانان ابراز همدردی کردند، تشکر می‌کنم.

اجلاس آستانه نتیجه‌ تلاش‌های ایران، روسیه و ترکیه است

او درباره دستورکار نشست آستانه اظهار داشت: اجلاس آستانه نتیجه‌ تلاش‌های ایران، روسیه و ترکیه است که در پس از اجلاس مسکو چنین نشستی طراحی شد که هدف گفت‌وگوهای معارضان و دولت سوریه بود. هر سه کشور به عنوان ناظر تلاش‌هایی را انجام دادند و در نشست آستانه شرکت کردند. نماینده دبیرکل هم به عنوان مسئول نظارت در این اجلاس حضور دارد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران و روسیه و ترکیه به عنوان ناظر در این اجلاس هستند اولویت این نشست هم تثبیت آتش‌بس است که مهمترین موضوع است. بعید می‌دانم در خصوص موضوعات دیگر در این زمان کوتاه ورود کند. اگر اجلاس برای آتش‌بس گام‌هایی بردارد، گامی برای ارسال کمک‌های انسانی و صلح است. باید دید این پروسه را چگونه می‌توان ادامه داد.

او خاطرنشان کرد: ویژگی این نشست آن است که کشورهای محدودی در آن ورود کردند و حسن آن است که سه بازیگر عمده، مبتکر آن هستند که می توانند با واقع بینی مسیر صلح را پیگیری کنند.

ادعاهای نابجای وزیر خارجه بحرین جدید نیست

بهرام قاسمی در مورد ادعای وزیر خارجه بحرین گفت: موضع ما در برابر این ادعاهای نابجا روشن است. بحرین دچار مشکلات داخلی است و برای پوشش مشکلات خود به دنبال مشکلات فرضی است تا افکار عمومی و مشکلات را به سمت دیگری سوق دهد. این اظهارات جدید نیست و تکراری است و آنها نیز اگر در محیط واقع‌بینانه قرار بگیرند، می‌دانند ادعاهایشان بی‌اساس است. باید توصیه کرد تا مقامات بحرینی به خود بیایند و به فکر حل مشکلات و دادن حقوق ثانوی مردم‌شان باشند.

او درباره موضع ایران در برابر رویکرد اسلام‌هراسانه ترامپ گفت: در مورد ترامپ به هر حال برخلاف روسا و نامزدهای ریاست‌جمهوری هنوز نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت. این مسائل فقط در مورد بحث اسلام نیست و در برابر شرق آسیا، آمریکای لاتین، اروپا و... هم رویکرد روشنی ندارد و باید صبر کرد تا چارچوب‌های فکری دولت امریکا شکل بگیرد و در این مورد هنوز قضاوت زود است.

در زمان لازم سفیر ایران در بغداد را معرفی می‌کنیم

قاسمی در مورد انتخاب سفیر جدید ایران در عراق که با واکنش اعراب روبرو شده است، یادآور شد:  نفرت‌افکنی و اتهام‌زنی در خصوص مسائل مختلف جدید نیست. با این وجود، هنوز نمی‌توان فرد جدیدی را برای سفارت ایران در بغداد تایید کنم هر چه در این مورد مطرح می‌شود گمانه‌زنی رسانه‌ای است. در زمان لازم و طی کردن پروسه‌های لازم موضع و نام سفیرمان را اعلام خواهیم کرد.

علاقه‌ای برای پاسخگویی به زیاده‌گویی‌‌های نتانیاهو ندارم

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در خصوص اظهارات و پیام نتانیاهو نیز عنوان کرد:  علاقه‌ای ندارم به اظهارات یک مقام رژیم صیهونیستی که دستش به خون کودکان و زنان  بی‌گناه آلوده است و در جهان به زیاده‌گویی مشهور است، پاسخ دهم. اگر او به فکر مردم جهان باشد لازم است کمی از شدت کشتن فلسطینیان جلوگیری کند و از جنایات خود بکاهد. بهتر است او درباره مردم ایران و قربانیان پلاسکو سخنی مطرح نکند.

سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه و معاون نخست وزیر کویت به ایران

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه مقامات کویتی اعلام کردند برای ابلاغ پیام شورای همکاری خلیج فارس به ایران برای انجام گفت‌وگو منتظر تعیین وقت هستند. آیا زمان این سفر مشخص شده است، گفت: مدتهاست این بحث وجود دارد که هیاتی از کویت به تهران بیاید.

او با بیان اینکه یک یا دو مرتبه تاریخی تعیین شد ولی به دلایل فنی طرف مقابل برنامه و تاریخ سفر تغییر داد، اظهار داشت: تفاهم لازم برای انجام این سفر صورت گرفته تا طی دو یا سه روز آینده سفر وزیر خارجه و معاون نخست وزیر کویت را در تهران داشته باشیم و مذاکرات خودمان را با آنها خواهیم داشت.

بگذاریم آینده سوریه را مردم سوریه تعیین کنند

قاسمی در مورد حضور ترکیه در اجلاس آستانه و اینکه آیا این مساله در ایجاد صلح موثر است، گفت: حضور ترکیه با توجه به نقش و اهمیت آنها مهم است و می‌تواند در چارچوب همکاری‌های مشترک مفید واقع شود. امیدواریم در آستانه و پس از آن شاهد جلو رفتن این روند باشیم نه اینکه کشورها در امور داخلی سوریه دخالت و اقدام نظامی کنند. بگذاریم آینده سوریه را مردم سوریه تعیین کنند و ما تسهیل‌گر باشیم. فکر می‌کنیم سوریه در این باره بتواند نقش‌آفرین باشد.

لازم است دولت میانماز تغییری در رویکرد خود ایجاد کند

او در مورد اجلاس اخیر سازمان همکاری اسلامی درباره مسلمانان میانمار گفت: فارغ از آن اجلاس ما سیاست‌های خاصی به این مسائل داشتیم. چندی پیش آقای ظریف نامه‌ای به دبیرکل جدید سازمان ملل نوشت. به درخواست مالزی اجلاسی در این باره تشکیل شد. فکر می‌کنیم از دفعات محدودی است که سازمان همکاری به وظایف خود پرداخت، به گونه‌ای که بیانیه‌ای صادر شد. هیات اجرایی تشکیل شد که ایران عضو آن است. امیدواریم یک اقدام جهانی به وجود آید تا گامی برای احقاق حق آن افراد مظلوم شکل بگیرد. به هرحال ما حصور مفیدی داشتیم و چه با سازمان همکاری و چه با دیگران ارتباطات و تلاش‌هایمان را ادامه می‌دهیم و لازم است دولت میانماز تغییری در رویکرد خود ایجاد کند.

هفته آینده وزیر امور خارجه فرانسه به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که آیا تاریخی برای سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران مشخص شده است، گفت: طی یک هفته آینده وزیر امور خارجه فرانسه به تهران می‌آید. ایشان مسئول فرانسوی کمیسیون اقتصادی دو کشور هم است. در سفر وزیر خارجه فرانسه این کمیسیون در تهران برگزار می‌شود و فکر می‌کنم هیاتی اقتصادی ایشان را همراهی می‌کنند.

او با بیان اینکه روابط ایران و فرانسه بسیار کهن و دیرینه است، اظهار داشت: روابط دو کشور خوب است و امیدواریم به تفاهمات خوبی درخصوص مسائل تجاری فنی و اقتصادی برسیم و بتوانیم رایزنی‌های لازم را با توجه به نگاه‌های مشترک درخصوص مسائل منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم و از دیدگاه‌های همدیگر آگاه شویم. امیدواریم این سفر بتواند گشایش‌های دو جانبه در همه حوزه‌ها ایجاد کند.

امیدواریم بتوانیم دفتر حافظ منافع ایران و کانادا را بازگشایی کنیم

قاسمی در خصوص آخرین تحولات در روابط ایران و کانادا هم گفت:  روابط ایران و کانادا تا رسیدن به نقطه مشخص نیازمند گام‌هایی است. روابط دوجانبه را ایران قطع نکرد، بلکه کانادا به صورت یکجانبه و بدون دلیل این روابط را قطع کرد. قطع روابط در مسائل سیاسی ساده است ولی برقراری آن با هر اراده‌ای آسان نیست.

او با بیان اینکه مذاکراتی میان دو طرف پس از پیروزی دولت جدید در انتخابات کانادا در کشور ثالث آغاز شد، تصریح کرد: در مجمع عمومی سازمان ملل وزرای امور خارجه با یکدیگر گفت‌وگویی درخصوص برقراری روابط داشتند ولی شاید هنوز این روند طی نشده است و منتظریم دولت کانادا برخی موانع ایجاد شده علیه ایران چه در مسائل سیاسی و چه مسائل حقوقی را برطرف کند. امیدواریم چند موضوع باقیمانده حل شود و تفاهم‌های لازم ایجاد شود و بتوانیم در نخستین گام دفتر حافظ منافع دو کشور را بازگشایی کنیم تا اتباع دو کشور از خدمات کنسولی استفاده کنند و سپس برای ارتقای روابط در مراحل بعدی تلاش‌هایی انجام شود.

رسیدگی به موضوع صیادان ربوده شده در سومالی در اختیار ارگان‌های دیگری است

قاسمی در رابطه با آخرین پیگیری‌ها در خصوص صیادان ربوده شده توسط دزدان دریایی در سومالی گفت: پرداختن رسانه‌ها به این موضوع کمی کار ما را دشوار می‌کند. رسیدگی به این موضوع در اختیار ارگان‌های دیگری است اما ما نیز می‌توانیم به آن ارگان‌ها در این باره کمک کنیم و آن را مورد پیگیری قرار دهیم.

او افزود: اگر به این موضوع تمرکز شود، مشاهده می‌کنیم آزادی این افراد ساده نیست. چون طرف مقابل دزد دریایی است و از طرفی در کشوری هستند که در آن دولت مستقری وجود ندارد.

کسی نمی‌تواند بدون ایران در سوریه سرنوشت موضوع را تغییر بدهد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که بسیاری از منابع از افزایش اختلافات میان ایران با روسیه و ترکیه سخن می‌گویند و آیا جایگاه ایران در سوریه تضعیف شده است، گفت: منابع شما منابع رسانه‌ای است. نقش ایران در سوریه بی‌بدیل است و هیچ کسی نمی‌تواند بدون ایران در سوریه سرنوشت موضوع را تغییر بدهد.

قاسمی با اشاره به مذاکرات آستانه گفت: اینکه در آستانه سه کشور در کنار هم با یکدیگر کار می‌کنند، نشان می‌دهد در موضوعاتی دارای فصل مشترک هستیم و این فصل تا آنجاست که میتوانیم باهم کار کنیم رایزنی کرده و تقسیم‌کار انجام دهیم.

او با بیان اینکه من در این ماجرا حذف ایران را نمی‌بینم، گفت: جایگاه ایران امروز قوی‌تر و بیش از گذشته شده است. موضع ما ثابت است و دیگران این ثابت قدمی را مشاهده می‌کنند.

حضور امریکا در آستانه، صادقانه و موثر نیست

رییس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای و عمومی وزارت خارجه افزود: البته تلاش‌هایی در برخی رسانه‌های خارجی انجام می‌شود تا این اجلاس شکل نگیرد. با این حال اشتراکات سه کشور به معنای آن نیست که در برخی موضوعات اختلاف‌نظر نداشته باشیم ولی آنقدر اشتراک نظر داریم که در آستانه بر مذاکرات سوری-سوری با هم نظارت کنیم.

قاسمی درباره احتمال معامله روسیه با امریکا بر سر ایران در سوریه گفت: من چنین تحلیلی ندارم. روابط‌مان درباره سوریه با روسیه روشن است. آنچه می‌دانم این است که مباحثی در خصوص حضور سایر کشورها در اجلاس آستانه مطرح بود که یکی از آن کشورها امریکاست.

او اضافه کرد: حضور امریکا در آستانه به دعوت دولت میزبان صورت گرفته و سفیر این کشور در قزاقستان در مراسم افتتاحیه این اجلاس شرکت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در اجلاس آستانه هیچ کشوری به غیر از ایران، روسیه و ترکیه نقش‌آفرین نیست، گفت: ما مخالف حضور امریکا هستیم و فکر می‌کنیم حضور امریکا در این اجلاس حضور صادقانه و موثری نیست.

دورنمایی برای ارتباط با آمریکا نمی‌بینیم

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا تلاش‌هایی برای ایجاد ارتباط با دولت جدید آمریکا از سوی ایران صورت گرفته است یا خیر ، گفت: هیچ ارتباطی با دولت آمریکا در گذشته و حتی امروز نداریم دورنمایی هم برای ارتباط با آمریکا نمی‌بینیم.

هیچ پیامی میان ایران و آمریکا رد و بدل نشده است

او با بیان اینکه ارتباط ایران و آمریکا فقط در زمان مذاکرات هسته‌ای آن هم در موضوع مسائل هسته‌ای و در قالب گروه ۵ بعلاوه یک بود، اظهار داشت: در خصوص هیچ موضوعی با آمریکایی‌ها رایزنی نکردیم هیچ پیامی هم میان ایران و آمریکا رد و بدل نشده و اگر اخباری در این رابطه وجود دارد، من آن را قاطعانه تکذیب می‌کنم.

وضعیت کاخ سفید هنوز روشن نیست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اتهاماتی که علیه ایران در جلسه پیشین شورای امنیت هم مطرح شد، گفت: همه آن مسائل خواب و خیال است و چیزی بیش از اتهام نیست آن اتهامات هم تکراری هستند و چیز جدیدی نیست. بیش از ۳۰ سال است که ما با این مواضع از سوی آمریکا روبرو هستیم. انتظاری هم از آمریکایی که می‌خواهد مواضع خود را بر دیگران دیکته کند، نداریم و آمریکا با مقاومت ایران روبرو است.

قاسمی با اشاره به برخی اتهامات مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی کشورهای منطقه اظهار داشت: بحث نفوذ ایران در منطقه حرف بی‌ربطی است. این نفوذ ساختگی نیست ایران کشوری کهن در منطقه است که با بسیاری از کشورهای منطقه دارای پیوندهای فرهنگی، زبانی و دینی و ... است و کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند.

او ادامه داد: نباید به این صحبت‌ها توجه چندانی کرد به ویژه آنکه وضعیت کاخ سفید هم روشن نیست و حتی متحدان آمریکا و اروپایی‌ها نیز نمی‌دانند که با چه آمریکایی روبرو هستند و چگونه باید رفتار کنند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه آنچه برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت دارد اقدامات عملی و سیاست‌های اعمالی دولت آمریکا است، تصریح کرد: آقای ترامپ هنوز در موضع اداره کشور قرار نگرفته هر چند از او هم انتظاری نداریم.

خبرنگاری با اشاره به سوال خبرنگار ایلنا از سخنگوی وزارت امور خارجی پرسید که سفر وزیر امور خارجی کویت به ایران به منظور آوردن پیامی از جانب شورای همکاری یا در قالب روابط دوجانبه است که قاسمی پاسخ داد : کویت از ماه‌های قبل پیگیر این سفر بود که متاسفانه در مقاطعی این سفر به تاخیر افتاد اینکه چه مباحثی در این سفر مطرح می‌شود، باید صبر کرد البته روابط دوجانبه و منطقه‌ای ما با کویت مهم است ولی اینکه پیام خاصی را از جایی دارد یا خیر من اکنون در جایی نیستم که در آن خصوص اطلاع‌رسانی کنم و باید صبر کرد که این سفر انجام شود.

بنا نداریم تا ابد با عربستان قطع رابطه‌ کنیم

خبرنگاری با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف در اجلاس داووس که گفته بود ضروریتی برای وجود تنش در روابط میان ایران و عربستان نیست، اشاره کرد و از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که آیا تحول جدیدی در روابط میان تهران و ریاض صورت گرفته است که او یادآور شد: ایران علاقمند است تا با همه کشورها روابط مطلوبی داشته باشد. ما خود را در خصوص وضعیت روابط با عربستان و تحولاتی که منجر به قطع روابط شد ، مقصر نمی‌دانیم و عربستان به دلایل مختلف بنای روابط غیردوستانه را گذاشت و منجر به قطع رابطه دو کشور شد.

قاسمی با بیان اینکه بنا نداریم تا ابد با همسایگان به ویژه با عربستان رابطه‌ای نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر ریاض بتواند در رفتارهای خود با ایران تغییر جدی ایجاد کند و ما آن را مشاهده کنیم این مساله می‌تواند بنای یک تحرک دیگری در روابط دو کشور باشد ولی امروز عربستان بر همان طبل سابق می‌کوبد و ما تعقلی را مشاهده نمی‌کنیم.

نیازی برای بحث در خصوص برجام مشاهده نمی‌کنیم

او در پاسخ به این سوال که در دوران ریاست جمهوری اوباما مقامات ایرانی با همسایگان خود در مساله هسته‌ای ارتباطاتی داشتند و آیا مجوز این نوع ارتباطات در دوره ترامپ هم همچنان باقی است، گفت: پرونده هسته‌ای از نظر ما بسته است و برجام حاصل شده و نیاز به مذاکره‌ای نداریم. صرفا ممکن است در حوزه‌های فنی یا مسائل مربوط به آژانس مسائلی پیش بیاید که برای گفت‌وگو از طریق آژانس اقدام خواهیم کرد ولی نیازی برای بحث در خصوص برجام مشاهده نمی‌کنیم چون توافق هسته‌ای به ثمر رسیده و به هیچ دلیلی اجازه بازگشایی و طرح مساله جدید در این باره را نمی‌دهیم. برجام تمام شده و به جایی که باید می‌رسید، رسیدیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز