خبرگزاری کار ایران

هافینگتون‌پست؛

لغو برجام، خطر آزاد‌سازی برنامه‌ هسته‌ای ایران بدون نظارت‌ آژانس را به دنبال دارد

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۶۹۱

هافینگتون پست در مقاله ای تحت عنوان «آیا ترامپ وارد جنگ با ایران خواهد شد؟» نوشت: با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید کسی نمی‌داند قرار است چه اتفاقی بیافتد و قرار است تصمیمات ابداعی او چه تبعاتی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، هافینگتون پست در مقاله‌ای تحت عنوان اینکه «آیا ترامپ وارد جنگ با ایران خواهد شد»، نوشت: با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید کسی نمی‌داند قرار است چه اتفاقی بیافتد و قرار است تصمیمات ابداعی او چه تبعاتی داشته باشد. 

روزنامه آمریکایی «هافینگتون پست» در  مقاله‌ای گفته به محض ورود تیتر اول صفحه سایت کاخ سفید می‌گوید ترامپ قرار است «دیپلماسی را در آغوش بگیرد، نه اینکه به دنبال دشمن‌تراشی باشد» و «زمانی خوشحال خواهد بود که همه دشمنانش به دوستانش تبدیل شده باشند.» این‌ها اهداف زیبایی است اما همچنان خطر بروز یک جنگ هزینه‌بر با ایران از سوی ترامپ بسیار بالاست.

این رسانه همچنین نوشت: در مورد برجام، ایران به همه تعهدات هسته‌ای خود تاکنون عمل کرده و همین مساله این سوال را به وجود آورده که آیا دولت ترامپ یا کنگره جدید قرار است با از بین بردن برجام به طور یک جانبه جهان را وارد بحران امنیتی جدیدی کنند؟

این مقاله به اظهارات ترامپ طی تبلیغات انتخاباتی‌اش که بارها ضد عملکردهای مداخله‌جویانه صحبت کرده بود اشاره کرده است. از سویی بسیاری از افراد و مشاوران امنیت ملی ترامپ؛ نظیر جیمز متیس وزیر دفاع او یا باب کروکر عضو کمیته روابط خارجی سنا نسبت به عقب نشینی از برجام هشدار داده‌اند. آنها فهمیده‌اند که لغو برجام، خطر آزاد‌سازی برنامه‌های هسته‌ای ایران بدون موانع بین‌المللی یا نظارت‌های آژانس را در پی خواهد داشت و گزینه‌ای به جز جنگ برای حل و فصل نگرانی‌های جهانی بابت سلاح هسته‌ای این کشور پیش روی آمریکا نخواهد گذاشت.

در ادامه مقاله هافینگتون‌پست آمده است: اظهارات ضدمداخله‌جویی ترامپ در تبلیغات انتخاباتی‌اش به حمایت او از برجام قابل تعمیم نبوده و او بارها این توافق را یک توافق بد خوانده است. البته ترامپ گفته بود شاید او این توافق را مورد بازبینی قرار دهد و در مذاکرات جدید با ایران به مسائل غیرهسته‌ای هم رسیدگی کند. 

این مقاله به اظهارات ترامپ در مورد رویارویی ایران با آمریکا در خلیج فارس نیز اشاره کرده و مدعی شده که ترامپ قول داده کشتی‌های ایرانی مزاحم را غرق کند و همین مساله می‌تواند آتش جنگ با ایران را حتی بدون به خطر انداختن توافق هسته‌ای روشن کند .

این مقاله همچنین نوشت: از سویی «تام کوتون» نویسنده نامه به سران ایران در سال ۲۰۱۵ که آنها را از روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید آمریکا که می‌تواند توافق اوباما را نابود کند، ترسانده بود اخیرا گفته «به اعتقاد من توافق هسته‌ای یک توافق مرده است؛ چراکه با فشارهایی که قرار است ترامپ بر ایران وارد کند، ایرانی‌ها به زودی از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد. 

هافینگتون پست مدعی شده اگر آن طور که «کوتون» پیش کرده توافق هسته‌ای یک توافق مرده باشد، برنامه هسته‌ای ایران از قید و بند رها خواهد شد و نظارت‌های بین‌المللی بر تاسیسات هسته‌ای ایران به شدت کاهش می‌یابد و فشار تحریم‌ها بر ایران به طور قطع بدتر از پیش خواهد شد.

در این مقاله همچنین پیش‌بینی شده با وجود اینکه ترامپ از یک مذاکره دیگر با ایران خبر داده است، این مذاکره باید با اعتماد دو طرف صورت بگیرد و هیچ یک از سران ایران مجددا در مذاکره‌ای که قرار باشد در نهایت به نفع آمریکا تمام شود، وارد نخواهند شد.

این مقاله در پایان این پرسش را مطرح کرده است که آیا ترامپ می‌خواهد ایران را از قیود هسته‌ای آزاد کند و باالقوه به یکی از کشورهای دارای سلاح هسته‌ای تبدیل کند یا ترجیح می‌دهد گزینه جنگ را برای عقب‌گرد ظرفیت‌های هسته‌ای ایران اجرا کند ؟ 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز